اساسنامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۲۴

شماره: ۸۱۹۰۰ – ۱۴۰۰/۵/۱۱
مصوب ۱۴۰۰/۵/۹


فصل اول : کلیات

ماده ۱ ـ ” صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ” به عنوان صندوق بیمه اجتماعی، به استناد بند (د) ماده (۳) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و آیین‌نامه بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر (تصویبنامه شماره ۶۵۸۴۶/ت۳۲۱۸۰هـ مورخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۱ هیأت وزیران) تشکیل و به استناد قانون اصلاح ماده (۱۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی و بیمه های درمانی (مصوب ۱۳۸۸) و سایر قوانین و مقررات مربوطه فعالیت می‌نماید، در این اساسنامه به اختصار “صندوق” نامیده می شود.


ماده ۲ ـ هدف صندوق در راستای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، قوانین و مقررات عام تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوط، پرداخت مستمری بازنشستگی، پیری(سالمندی)، ازکارافتادگی، بازماندگان، بیکاری و همچنین ارائه بیمه خدمات درمانی به اعضای اصلی و تبعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب و همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضوع قوانین فوق الذکر، با به کارگیری اصول محاسبات بیمه ای و امکان انجام فعالیت های اقتصادی (با بهره گیری از وجوه و ذخائر در اختیار) می باشد.

تبصره ـ حقوق افراد عضو و تحت پوشش در قبال تعهدات قانونی سازمان ها، مؤسسات و صندوقهای بیمه ای این نظام، تحت ضمانت دولت خواهد بود و صندوق مکلف است تمهیدات مالی، اعتباری و ساختاری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه اتخاذ می نماید را رعایت نماید.

ماده ۳ ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری می باشد و به استناد «قانون الحاق صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی ـ مصوب ۰۴ /۱۲ /۱۳۸۷» به صورت موسسه عمومی غیردولتی و وابسته به وزارت، طبق مقررات این اساسنامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در حدود تبصره ۱ ماده ۱۱ تحت نظارت و راهبری کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره خواهد شد.

ماده ۴ ـ صندوق نسبت به انجام کلیه امور و عملیاتی که در تحقق اهداف مندرج در ماده (۲) این اساسنامه پیش بینی شده است، در چارچوب مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه اقدام می نماید. از جمله این موارد عبارتند از:

الف ـ تأمین و پرداخت مستمری بازنشستگی، پیری (سالمندی)، ازکارافتادگی، بازماندگان و بیکاری و همچنین ارائه بیمه خدمات درمانی به اعضاء و مستمری بگیران.

ب ـ استفاده از وجوه و ذخایر و سایر منابع از طریق فعالیت های اقتصادی لازم با بازدهی مناسب و با رعایت اصول امنیت سرمایه گذاری، سودآوری و نقدشوندگی و در چارچوب ضوابط بند (هـ) ماده (۱۵) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی.

پ ـ استفاده از تسهیلات مالی و سایر خدمات بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی مجاز و سایر صندوق ها و مؤسسات قانونی تأمین سرمایه.

تبصره ۱ ـ صندوق مکلف است در ارایه خدمات و انجام تعهدات، بر اساس آیین‌نامه بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر (تصویبنامه شماره ۶۵۸۴۶ /ت۳۲۱۸۰هـ مورخ ۱۲ /۱۱ /۱۳۸۳ هیأت وزیران) و سایر قوانین و مقررات مربوطه عمل نماید و در موارد مسکوت و همچنین درتنظیم آیین‌نامه ها و ضوابط مربوطه، با توجه به حداقل حمایت های مندرج در قانون و مقررات تأمین اجتماعی و اصلاحیه های بعدی آن و متناسب با وجود و تامین منابع مالی مورد نیاز، نسبت به ارایه خدمات و انجام تعهدات اقدام نماید. افزایش حقوق مستمری کلیه مستمری بگیران صندوق، در حدود مصوبات هیات وزیران و برمبنای محاسبات بیمه ای، با پیشنهاد هیأت مدیره صندوق به تصویب هیأت امناء خواهد رسید.

تبصره ۲ ـ چنانچه بر اساس ضوابط مورد عمل صندوق، ارایه بیمه خدمات درمانی به مشترکین (اعم از اعضای اصلی و تبعی)به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تعهدات صندوق پیش بینی نشده باشد، مشترکین صندوق از لحاظ بهره مندی از خدمات مذکور، مشمول ضوابط حاکم بر سازمان بیمه سلامت ایران می باشند و صندوق مکلف است در چارچوب ماده (۲) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، همکاری و هماهنگی لازم با مراجع قانونی ذیربط را در زمینه بیمه های همگانی و تکمیلی درمان (و همچنین بیمه های تکمیلی اجتماعی) معمول نماید.

ماده ۵ ـ کلیه وجوه، اموال، ذخایر و دارایی های صندوق به هر مبلغ و به هر صورت و کیفیت، متعلق به همه نسل های جامعه تحت پوشش است و صرفاً در جهت رفاه و تامین مستمری ایام پیری (سالمندی)، ازکارافتادگی، بازماندگان و تامین بیمه درمان اعضاء و اداره امور صندوق به مصرف خواهد رسید. در هیچ شرایطی و به هیچ عنوان نمی توان اعضای صندوق و یا بازماندگان آنان را از حقوقی که بر اساس اساسنامه و آیین‌نامه صندوق کسب می نماید، محروم نمود.

ماده ۶ ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است و می تواند در تهران و سایر مناطق کشور از طریق شعب و نمایندگی ها فعالیت نماید و در مورد واگذاری امور اجرایی و تصدی گری به کارگزاری ها، بر اساس تبصره (۱) ماده (۱۲) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اقدام می نماید.

تبصره ـ امکان جابجایی مرکز اصلی صندوق در اختیار هیأت امناء می باشد.


فصل دوم : ارکان صندوق

ماده ۷ ـ ارکان صندوق به شرح زیر است:

الف ـ هیأت امناء.

ب ـ هیأت مدیره.

پ ـ مدیرعامل.

ت ـ هیأت نظارت.

تبصره ـ شرایط عضویت در کلیه ارکان فوق، مطابق تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی می باشد. حکم انتصاب کلیه ارکان این ماده، پس از طی مراحل مقرر در این اساسنامه،‌ توسط رییس هیات امنا و در خصوص مدیرعامل توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می شود.

ماده ۸ ـ هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی، موضوع قانون اصلاح ماده (۱۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی و بیمه های درمانی (مصوب ۱۳۸۸)، در حکم هیأت امناء صندوق می باشد و نحوه تشکیل و اداره جلسات، اتخاذ تصمیمات، تعیین حق الزحمه اعضاء و سایر موارد مربوط به آن، تابع ضوابط حاکم بر هیأت امناء مذکور است.

ماده ۹ ـ وظایف و اختیارات هیأت امناء، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ تصویب راهبردها و خط مشی های صندوق، با رعایت سیاست ها و برنامه های کلان شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

ب ـ تصویب برنامه و بودجه، صورت های مالی (ترازنامه، تغییرات در خالص دارایی ها و درآمد و هزینه) و گزارش عملکرد سالانه (گزارش فعالیت و وضع عمومی) صندوق، پس از استماع گزارش هیأت مدیره و حسابرس و بازرس قانونی و اظهارنظر هیأت نظارت صندوق نسبت به صورت های مالی اصلی و تلفیقی حسابرسی شده.

پ ـ انتخاب، عزل و پذیرش استعفای اعضای هیأت مدیره و هیأت نظارت صندوق و همچنین پیشنهاد عزل یا نصب مدیرعامل صندوق به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت تأیید و صدور حکم.

ت ـ تصویب آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی، بیمه اجتماعی، سرمایه گذاری و سایر آیین‌نامه های مورد نیاز صندوق.

ث ـ تعیین حقوق و مزایا و یا حق الزحمه (حسب مورد) اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

ج ـ تصویب ساختار و تشکیلات کلان صندوق در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه.

چ ـ پیشنهاد وضع، تغییر و یا اصلاح قوانین و مقررات بیمه ای دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت بررسی و طی مراحل قانونی.

ح ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص موارد پیشنهادی هیأت مدیره.

خ ـ تصویب سایر موارد مقرر، با توجه به قوانین و مقررات مربوط.

تبصره – هیأت امناء می تواند برخی از وظایف و اختیارات خود را به رئیس هیأت امناء تفویض نماید.

ماده ۱۰ ـ اعضای هیأت مدیره مرکب از پنج نفر دارای تخصص و تجارب مختلف مورد نیاز، مطابق بند (ب) و تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی می باشد که از سوی هیأت امناء به صورت موظف (بدون پذیرش مسئولیت اجرایی) برای مدت چهار سال انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنها بلامانع می باشد.

تبصره ۱ ـ هیأت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود، یک نفر را به عنوان رئیس، یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی انتخاب می نماید. مدت ریاست رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره، بیش از مدت عضویت آنها در هیأت مدیره نخواهد بود. رئیس و نایب رئیس قابل عزل و انتخاب مجدد می باشند.

تبصره ۲ ـ اعضای هیأت مدیره پس از اتمام مدت مأموریت خود، تا تعیین هیأت مدیره جدید کماکان به کار خود ادامه می دهند.

تبصره ۳ ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء و یا سلب شرایط قانونی هر یک از اعضای هیأت مدیره یا در مواردی که به تشخیص هیأت امناء، تغییر آنان ایجاب نماید، هیأت امناء مکلف است به ترتیب مقرر در این اساسنامه، در اولین جلسه خود که در هر صورت نباید بیشتر از یک ماه به طول بیانجامد، جانشین وی را برای مدت باقیمانده تعیین نماید.

ماده ۱۱ ـ وظایف رئیس هیأت مدیره به شرح زیر است:

الف ـ دعوت از اعضای هیأت مدیره جهت تشکیل جلسات و اداره جلسات هیأت مدیره.

ب ـ انعکاس پیشنهادهای هیأت مدیره به هیأت امناء و ابلاغ مصوبات هیأت امناء و هیأت مدیره به مدیرعامل.

ماده ۱۲ ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ بررسی و تائید راهبردها، خط مشی ها و برنامه های اجرائی لازم برای دستیابی به اهداف صندوق برای ارائه به هیأت امناء.

ب ـ بررسی و تائید برنامه های عملیاتی صندوق.

پ ـ بررسی و تائید برنامه و بودجه، صورت های مالی اصلی و تلفیقی (ترازنامه، تغییرات در خالص دارایی ها و درآمد و هزینه) و گزارش عملکرد سالانه (گزارش فعالیت و وضع عمومی) صندوق، جهت ارائه به هیأت امناء.

ت ـ ارائه گزارش مالی میان دوره ای و مقایسه بودجه با عملکرد در مقاطع ۶ ماهه به هیأت امناء.

ث ـ بررسی و تائید آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی، بیمه اجتماعی، سرمایه گذاری و سایر آیین‌نامه ها و ضوابط مورد نیاز صندوق و ارائه آنها به هیأت امناء جهت بررسی و تصویب در مراجع قانونی ذیربط.

ج ـ بررسی و تائید ساختار و تشکیلات کلان صندوق و ارائه آن به هیأت امناء، جهت تصویب و تصویب تشکیلات تفصیلی صندوق در چارچوب تشکیلات کلان مصوب؛

چ ـ تعیین اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتها و مؤسسات تابعه بلافصل، به پیشنهاد مدیرعامل و با توجه به میزان سرمایه یا سهام در شرکتها و موسسات مذکور.

ح ـ نظارت بر کلیه سطوح و امور اجرائی صندوق و همچنین نظارت بر عملکرد شرکتها و مؤسسات تابعه صندوق و ارائه گزارش به هیأت امناء.

خ ـ تصویب ساز و کار مربوط به اجرای مصوبات هیأت امناء و هیأت مدیره، به پیشنهاد مدیرعامل و یا اعضای هیأت امناء.

د ـ تصویب نظام کنترل داخلی به منظور اطمینان از انطباق کلیه عملیات صندوق با اهداف، قوانین و مقررات، اساسنامه و آیین‌نامه های مصوب، به پیشنهاد مدیرعامل.

ذ ـ انجام سایر امور لازم برای اداره صندوق، در چارچوب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.

تبصره ۱ ـ هیأت مدیره می تواند بخشی از اختیارات خود را جهت اداره مطلوب صندوق و تحقق اهداف آن به مدیرعامل تفویض نماید. این واگذاری رافع مسئولیت اعضاء هیأت مدیره نخواهد بود. هیأت مدیره نمی تواند وظایف و اختیارات مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ت) و (ث) را به مدیرعامل یا دیگری واگذار نماید.

تبصره ۲ ـ جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آنان با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود. نحوه تشکیل و اداره جلسات هیأت مدیره به موجب آیین‌نامه ای خواهد بود که به تصویب هیأت مدیره می رسد.

ماده ۱۳ ـ مدیرعامل به عنوان بالاترین مقام اداری و اجرایی صندوق، فردی خارج از هیأت امناء و هیأت مدیره است که مطابق بند (ج) قانون اصلاح ماده (۱۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی و بیمه های درمانی (اصلاحی مصوب ۱۳۸۸)، برای مدت چهار سال به پیشنهاد هیأت امناء (حتی الامکان با معرفی هیدت مدیره) و تأیید و حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب خواهد شد و انتخاب مجدد وی بلامانع می باشد.

تبصره ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء و یا سلب شرایط قانونی مدیرعامل یا در مواردی که به تشخیص هیأت امناء، تغییر وی ایجاب نماید، جانشین وی به ترتیب مقرر در این اساسنامه تعیین می گردد. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صورت ضرورت می تواند حداکثر به مدت شش ماه به منظور انجام وظایف مدیرعامل صندوق، سرپرست منصوب نماید.

ماده ۱۴ ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و مفاد این اساسنامه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ اداره امور جاری صندوق، در چارچوب قوانین و مقررات، اساسنامه، راهبردها، خط مشی ها، برنامه و بودجه، آیین‌نامه ها و دستورالعمل های مصوب هیأت امناء و هیأت مدیره.

ب ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه، صورت های مالی اصلی و تلفیقی (ترازنامه، تغییرات در خالص دارایی ها و درآمد و هزینه) و گزارش عملکرد سالانه(گزارش فعالیت و وضع عمومی) صندوق، جهت ارائه به هیأت مدیره.

پ ـ تهیه و تنظیم صورت های مالی میان دوره ای و مقایسه بودجه با عملکرد در مقاطع زمانی ۶ ماهه.

ت ـ تهیه ساختار و تشکیلات کلان و تفصیلی صندوق و ارائه آن به هیأت مدیره و استقرار و عملیاتی نمودن ساختار و تشکیلات مصوب.

ث ـ نظارت بر عملکرد شرکت ها و مؤسسات تابعه صندوق و ارائه گزارش به هیأت مدیره.

ج ـ صدور احکام نصب و عزل اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ها و مؤسسات تابعه بلافصل، پس از تصویب هیأت مدیره صندوق.

چ ـ نصب و عزل و پذیرش استعفای معاونین و مدیران صندوق.

ح ـ نمایندگی سرمایه یا سهام صندوق با حق تفویض به هر یک از کارکنان جهت حضور در جلسات مجامع عمومی مؤسسات و شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آن متعلق به صندوق می باشد.

خ ـ پیشنهاد ساز و کارهای عملیاتی نمودن تصمیمات هیأت امناء و هیأت مدیره.

د ـ ارائه پیشنهاد جهت تسهیل امور اجرایی به هیأت مدیره.

ذ ـ نمایندگی صندوق در کلیه مراجع قانونی در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی که می تواند این اختیار را شخصا یا به وسیله نمایندگان یا وکلایی که تعیین می کند، اعمال نماید؛

ر ـ طرح، پیگیری، دفاع و یا استرداد هرگونه دعاوی حقوقی یا کیفری در هر یک از دادگاه ها، دادسراها و سایر مراجع قضایی یا غیرقضایی اختصاصی یا عمومی و دیوان عدالت اداری از طرف صندوق، با حق حضور و مراجعه به مقامات قضایی، انتظامی و اداری و انجام اقدامات مورد نیاز در دادرسی، مصالحه و سازش، استرداد اسناد یا دادخواست یا دعوا، ادعای جعل یا انکار یا تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، ادعای جعل و تعیین جاعل، حق امضای قراردادهای حاوی شرط داوری یا توافقنامه داوری و ارجاع دعوی به داوری و تعیین و گزینش داور، اجرای حکم نهایی و قطعی داور، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات آن و اخذ محکوم به و وجوه ایداعی و تعقیب آنها، تعیین مُصدّق و کارشناس، انتخاب و عزل وکیل و نماینده با حق توکیل مکرر، اقرار در ماهیت دعوا، جلب ثالث و دفاع از دعوای ثالث، دعوای متقابل و دفاع در مقابل آن، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، قبول یا رد سوگند، تأمین ضرر و زیان ناشی از دعاوی و انجام سایر موارد موردنیاز در این رابطه.

ز ـ افتتاح و استفاده از هرگونه حساب و یا مسدود نمودن آن نزد بانک ها و مؤسسات قانونی دیگر، با رعایت ضوابط موردعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

س ـ وصول مطالبات و پرداخت دیون صندوق.

ش ـ انعقاد هرگونه قرارداد، تغییر، تبدیل، فسخ یا اقاله آن در مورد اموال منقول و غیرمنقول که مرتبط با موضوع فعالیت صندوق باشد و انجام کلیه عملیات مندرج در ماده (۴) این اساسنامه.

ص ـ دریافت تسهیلات و خدمات از بانک ها و مؤسسات رسمی و سایر صندوق های مجاز تأمین اعتبار، با رعایت قوانین و مقررات و اساسنامه حاضر.

تبصره ۱ ـ مدیرعامل در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی، در حدود اختیاراتی که به او تفویض شده، نماینده صندوق محسوب و از طرف صندوق حق امضاء دارد. مدیرعامل می تواند برخی از وظایف و اختیارات خود را با حفظ مسئولیت، به مدیران و کارکنان صندوق تفویض نماید.

تبصره ۲ ـ مکاتبات عادی به امضاء مدیرعامل و مهر صندوق و قراردادها و اسناد تعهدآور و چک های صادره صندوق، در چارچوب ضوابط، مقررات و آیین‌نامه های مربوط، با امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره (به انتخاب هیأت مدیره) همراه با مهر صندوق معتبر می باشد.

ماده ۱۵ ـ اعضای هیأت نظارت مرکب از سه نفر دارای تخصص و تجارب مختلف مورد نیاز می باشد که با رعایت شرایط مندرج در تبصره (۱) و بند (د) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، توسط هیأت امناء برای مدت چهار سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

تبصره ۱ ـ هیأت نظارت حق هیچگونه دخالتی در امور اجرایی صندوق را نخواهد داشت و در اجرای وظایف خود جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک باید از طریق مدیرعامل اقدام نماید.

تبصره ۲ ـ مدیرعامل مکلف است هرگونه مدارک یا توضیحاتی که مورد درخواست کتبی هیأت نظارت باشد، در مهلت های قانونی، در اختیار آنان قرار دهد.

تبصره ۳ ـ اداره امور داخلی هیأت نظارت و طرز تشکیل جلسات آن و نحوه انجام رسیدگی، طبق آیین‌نامه ای خواهد بود که توسط هیأت مذکور تدوین و به تصویب هیأت امناء خواهد رسید.

تبصره ۴ ـ انتخاب رئیس هیأت نظارت از بین اعضای هیأت نظارت، به عهده رئیس هیأت امناء صندوق می باشد.

تبصره ۵ ـ وظایف بازرس قانونی به عهده سازمان حسابرسی می باشد که گزارش خود را به هیأت نظارت جهت بررسی و اظهارنظر ارائه خواهد نمود.

تبصره ۶ ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء یا سلب شرایط قانونی هریک از اعضاء هیأت نظارت یا در مواردی که به تشخیص هیأت امناء، تغییر آنان ایجاب نماید، هیأت امناء موظف است به ترتیب مقرر در این اساسنامه، در اولین جلسه خود که در هر صورت نباید بیشتر از سه ماه به طول بیانجامد، جانشین وی را برای مدت باقیمانده تعیین نماید.
اعضای هیأت نظارت پس از اتمام مدت مأموریت خود، تا تعیین هیأت نظارت جدید کماکان به کار خود ادامه می دهند.

ماده ۱۶ ـ وظایف و اختیارات هیأت نظارت، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و تطبیق عملیات صندوق با قوانین و مقررات قانونی.

ب ـ اظهار نظر در خصوص صورتهای مالی تنظیمی، قبل از طرح در هیأت امناء.

پ ـ اظهار نظر در خصوص گزارش حسابرس و بازرس قانونی.

ت ـ انجام سایر وظایفی که به موجب این اساسنامه یا قوانین و مقررات مربوط در صلاحیت هیأت نظارت می باشد.

تبصره ـ چنانچه هیأت نظارت در اداره امور صندوق، عملی خلاف قوانین و مقررات یا مغایر مفاد این اساسنامه مشاهده نماید مراتب را به اطلاع هیأت مدیره رسانده و هیأت مدیره در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت دو هفته پاسخ مکتوب را اعلام می کند. هیأت نظارت در هر حالت پس از بررسی های لازم، گزارش نهایی را به اطلاع هیأت امناء خواهد رساند.


فصل سوم : مقررات مالی و اداری

ماده ۱۷ ـ سال مالی صندوق برابر یک سال شمسی است که از اول فروردین هر سال آغاز و در پایان اسفند همان سال خاتمه می یابد.

ماده ۱۸ ـ دارایی ها و درآمدهای صندوق، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، عبارتند از:

الف ـ حق بیمه های دریافتی و دریافتنی، شامل سهم بیمه شدگان و دولت.

ب ـ وجوه و دارایی های موجود و منافع حاصل از سرمایه گذاری های صندوق.

پ ـ وجوه حاصل از خسارت، جرایم و جزاهای نقدی، موضوع قوانین و مقررات مربوط و یا احکام قطعی دادگاهها.

ت ـ هدایا و کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از داخل یا خارج کشور.

ث ـ بدهی ها، کمک ها و تعهدات قانونی دولت به صندوق.

ج ـ سایر منابعی که بر اساس ماده (۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی یا قوانین و مقررات مربوط، قابل جذب توسط صندوق باشد.

تبصره ۱ ـ مطالبات و دیون صندوق از دولت، بر مبنای ارزش واقعی روز و بر اساس نرخ اوراق مشارکت پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲ ـ در صورتی که منابع مالی صندوق، کفاف هزینه ها و تعهدات صندوق را ندهد، صندوق مکلف است با تصویب هیأت امناء اقدامات مالی و ساختاری لازم را از جمله از طریق اخذ وام و اعتبار از واحدهای تابعه، وابسته یا زیرمجموعه و یا بانکها و موسسات و صندوق های مالی و اعتباری مجاز، واگذاری بنگاههای زیان ده و کم بازده و اعمال تغییرات لازم در سرمایه گذاری و نحوه مدیریت وجوه و ذخایر اتخاذ نماید. تأمین کسری صندوق از طریق بودجه عمومی دولت در ارتباط با آن بخش از تعهدات قانونی که بر اساس قوانین و مقررات موضوعه برقرار گردیده است، منوط به عدم امکان جبران آن از روش های یاد شده و تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (جهت ارسال به سازمان برنامه و بودجه کشور و درج در لوایح بودجه سنواتی) می باشد، مشروط به اینکه صندوق تمهیدات مالی، اعتباری و ساختاری ابلاغی از سوی وزارتخانه مذکور را رعایت نموده یا بنماید.

تبصره ۳ ـ ضوابط نظام تأمین اجتماعی چندلایه مصوب و ابلاغی، در تنظیم آیین‌نامه ها، قوانین و مقررات صندوق، تعیین سقف و کف برقراری حقوق و مزایای مستمری در سطح پایه، معادل قوانین و مقررات عام تامین اجتماعی ملاک عمل خواهد بود. در لایه بیمه اجتماعی مکمل، مطابق جزء (۲) ماده (۲) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اقدام خواهد شد.

ماده ۱۹ ـ مدیرعامل مکلف است حداقل هر سه سال یکبار گزارش محاسبات فنی(بیمه ای) صندوق را که توسط کارشناسان واجد صلاحیت حرفه ای و بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه گردیده است، به هیأت مدیره صندوق ارائه تا پس از تأیید به هیأت امناء تقدیم گردد.

ماده ۲۰ ـ هیأت مدیره مکلف است تا پایان آبان ماه هر سال، برنامه و بودجه صندوق را برای سال بعد تنظیم و به هیأت امناء پیشنهاد نماید. هیأت امناء مکلف است حداکثر تا پایان بهمن ماه، برنامه و بودجه سال بعد را تصویب و به هیأت مدیره ابلاغ نماید.

تبصره ۱ ـ هیأت مدیره مکلف است گزارش های مقایسه ای بودجه با عملکرد، صورت های مالی اصلی و تلفیقی و عملکرد سالانه خود را حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد جهت بررسی و اظهار نظر به حسابرس و بازرس قانونی و هیأت نظارت ارسال نماید.

تبصره ۲ ـ بازرس قانونی مکلف است نسخه ای از نظرات خود را در مورد گزارش های مقایسه ای بودجه با عملکرد، صورت های مالی اصلی و تلفیقی سالانه و عملکرد هیأت مدیره را حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز به هیأت نظارت اعلام نماید.

تبصره ۳ ـ هیأت نظارت مکلف است، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول گزارش بازرس قانونی، مراتب را بررسی و پس از اخذ نظرات هیأت مدیره و حسب مورد اعمال اصلاحات لازم در حساب ها و گزارش های صندوق، اظهار نظر خود را به همراه گزارش بازرس قانونی و نظرات هیأت مدیره به هیأت امناء ارائه نماید. هیأت مدیره نیز مکلف است در صورت اختلاف نظر با هیأت نظارت، موارد را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به هیأت امناء تقدیم دارد.

تبصره ۴ ـ هیأت امناء مکلف است حداکثر تا ۱۵ آبان ماه سال بعد، نسبت به بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد صورت های مالی اصلی و تلفیقی حسابرسی شده و عملکرد سالانه هیأت مدیره صندوق اقدام نماید.

تبصره ۵ ـ صورت های مالی اصلی و تلفیقی سالیانه صندوق باید با رعایت استانداردهای حسابداری تهیه و ارائه گردد.

تبصره ۶ ـ تصویب صورت های مالی صندوق توسط هیأت امناء به منزله مفاصاحساب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره برای عملکرد مالی سال مورد نظر می باشد.

ماده ۲۱ ـ اعضای هیأت امناء، هیأت مدیره، هیأت نظارت، مدیرعامل و همچنین موسسات و شرکت هایی که اعضای فوق عضو هیأت مدیره یا مدیرعامل آن شرکت می باشند، نمی توانند در معاملاتی که با و یا به حساب صندوق و یا شرکت ها و موسسات تابعه آن انجام می پذیرد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند.

تبصره ـ پرداخت حق بیمه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق، معامله محسوب نمی شود.

ماده ۲۲ ـ اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت حق ندارند خارج از مصوبات هیات امنا هیچگونه وام با اعتباری بابت مسئولیت خود از صندوق تحصیل نمایند و صندوق نمی تواند دیون و یا تعهدات آنان را تضمین یا تعهد نماید.

تبصره ـ اخذ هرگونه وام یا اعتبار توسط اعضاء هیأت امناء از صندوق و یا تضمین یا تعهد دیون آنان توسط صندوق، ممنوع می باشد. این گونه عملیات به خودی خود باطل است.

ماده ۲۳ ـ آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی به همراه آیین‌نامه های نحوه تشکیل جلسات هیأت امناء، هیأت مدیره و هیأت نظارت و سایر آیین‌نامه های مورد نیاز صندوق باید ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این اساسنامه، تدوین و به تصویب مراجع ذیربط برسد. مفاد این حکم، مانع از طرح و تصویب آیین‌نامه های مورد نیاز، بعد از اتمام مدت مذکور نمی باشد.

تبصره ـ مادامی که آیین‌نامه های مذکور به تصویب نرسیده اند و مفاد آیین‌نامه های موجود مغایرتی با این اساسنامه و قوانین و مقررات جاری نداشته باشند، آیین‌نامه های موجود به قوت خود باقی می باشند.

این اساسنامه در تاریخ به تایید شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و در تاریخ ….. به تصویب هیأت وزیران رسید.