شماره: 9000/50111/100 – 1400/07/24
به منظور تخصیص شناسه ملی، ایجاد شناسنامه هویتی و هماهنگی میان واحدهای قوه قضاییه و واحدهای وابسته، موضوع تبصره 2 بند «ب» ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مصوب 1390 و آییننامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب 1393، مقتضی است کلیه مراجع قضایی، ستادی و واحدهای وابسته به قوه قضاییه نسبت به انجام موارد زیر اقدام لازم را معمول دارند.
1 – به منظور ایجاد رویه واحد در اجرای صحیح قوانین و مقررات مرتبط و انجام اقدامات لازم برای تخصیص شناسه ملی، ایجاد شناسنامه هویتی و نظارت بر صحت اطلاعات مربوط به قوه قضاییه و واحدهای وابسته، کارگروهی در معاونت راهبردی متشکل از نمایندگان معاونت های راهبردی، مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، حقوقی و امور مجلس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ایجاد می شود.
2 – شیوه نامه نحوه تخصیص شناسه ملی به قوه قضاییه و واحدهای وابسته، از قبیل تعیین دقیق مصادیق اشخاص مذکور، دسته بندی این اشخاص، تعیین اقلام اطلاعاتی هر یک از دسته ها، نحوه بازبینی و به روزرسانی اطلاعات، تعیین سطوح دسترسی به اقلام اطلاعاتی جهت ثبت و استعلام، تعیین چگونگی فرایند تخصصی ثبت، تخصیص و تغییر شناسه ملی، تعیین چگونگی اعمال محدودیت ها و رفع آن و سایر امور مربوط، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه توسط کارگروه تهیه و از سوی معاونت راهبردی ابلاغ می شود.
3 – تمامی واحدهای ستادی و قضایی و سازمان ها و مراکز تابعه و مؤسسات و دفاتر تحت نظارت قوه قضاییه به جهت استنادپذیری هویت و شفافیت ساختار قوه قضاییه و واحدهای وابسته به آن، درخواست خود مبنی بر اخذ شناسه ملی و ثبت اطلاعات و بازبینی و به روزرسانی را به مرجعی که در شیوه نامه مذکور در بند فوق تعیین می شود، ارسال نمایند.
4 – مرکز آمار و فناوری اطلاعات با همکاری معاونت راهبردی، حداکثر ظرف 2 ماه از تاریخ ابلاغ شیوه نامه، سامانه مناسب برای تبادل اطلاعات با پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را ایجاد می کند.
رئیس قوه قضائیه – غلامحسین محسنی اژیه