ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۳

شماره: 93876/ت57926هـ – ۱۴۰۰/۸/۲۴

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۸/۱۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور، نفت و نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- سازوکار آموزش مقررات و ضوابط مربوط به صرفه جویی انرژی در ساختمان ها، برای تشخیص صلاحیت مهندسان مشاور و پیمانکاران، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و برای سایر اشخاص مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان – مصوب 1374-، توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های نفت و نیرو تدوین و ابلاغ می شود.

ماده 2- دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند به منظور کسب رده انرژی ذکر شده در مبحث (19) مقررات ملی ساختمان (رده ای سی (EC) )، نسبت به مطالعه، طراحی، اجرا، نظارت و بهره‌برداری بر رعایت این مبحث توسط شرکت های ذی صلاح برای ساختمان های جدیدالاحداث خود اقدام نمایند.

ماده 3- وزارت راه و شهرسازی موظف است با بهره‌گیری از خدمات شرکت های ذی صلاح موضوع ماده (4) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان – مصوب 1374- در چارچوب قوانین و مقررات، نسبت به واپایش (کنترل) و نظارت عالیه (موضوع ماده (35) قانون مذکور) ساختمان های جدیدالاحداث بخش خصوصی به منظور اطمینان از رعایت کامل الزامات مبحث (19) مقررات ملی ساختمان اقدام نماید. شرکت های یاد شده موظفند گزارش نظارت خود را به واحدهای ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها ارایه نمایند.

ماده 4- ارایه پایان کار به ساختمان های جدیدالاحداث از ابتدای سال 1402 منوط به رعایت مبحث (19) مقررات ملی ساختمان می باشد. به منظور آگاهی مردم از تلفات انرژی در ساختمان ها، وزارت کشور از طریق شهرداری ها موظف است از ابتدای سال 1401 نسبت به درج رده انرژی در گواهی پایان کار ساختمان های جدیدالاحداث و نصب پلاک گواهی انطباق آن در ورودی در ساختمان ها اقدام نماید. دستورالعمل اجرایی این بند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های نفت و نیرو تدوین و ابلاغ می شود.

ماده 5- دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند با استفاده از شرکت های ذی صلاح حسب مورد نسبت به ممیزی انرژی و بازرسی فنی و دریافت برچسب انرژی طبق استانداردهای مصوب و ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای ساختمان های در حال بهره برداری خود اقدام و نتیجه را به همراه طرح‌های بهینه‌سازی لازم به وزارتخانه های نفت، نیرو و راه و شهرسازی اعلام نمایند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با استفاده از ظرفیت ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور – مصوب 1394- از اجرای طرح‌های مذکور حمایت نماید.

ماده 6- از ابتدای سال 1402 ساختمان های دارای حداقل رده انرژی / برچسب انرژی مشمول تخفیف (پاداش صرفه جویی) معادل پنج درصد (5%) گاز بها و تعرفه برق خواهند شد و به ازای هر رتبه ارتقای رده انرژی / برچسب انرژی مشمول دو و نیم درصد (5 /2%) تخفیف بیشتر می شوند.

ماده 7- در صورت عدم کسب رده انرژی / برچسب انرژی برای ساختمان های موضوع بندهای (2)، (3) و (5) این تصویب‌نامه، از ابتدای سال 1402 حسب مورد ساختمان های موضوع بندهای (2) و (3) به ترتیب مشمول افزایش گازبها و تعرفه برق معادل سی درصدی (30%) و بیست درصدی (20%) و از ابتدای سال 1403 ساختمان های موضوع بند (5) مشمول افزایش گازبها و تعرفه برق معادل سی درصدی (30%) با رعایت بند (ب) ماده (1) قانون هدفمند کردن یارانه – مصوب سال 1388- و اصلاحات بعدی آن خواهند شد.

ماده 8- اعتبار مورد نیاز برای واپایش (کنترل) و نظارت بر ساختمان های موضوع بندهای (2)، (3) و (5) این تصویب‌نامه هرساله از محل منابع و درآمدهای حاصل از فروش گاز به نام وزارت راه و شهرسازی در جدول مصارف تبصره (14) لوایح بودجه سنواتی درج می گردد تا از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها در اختیار آن دستگاه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر