مصوبه اصلاح وظایف کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۳

شماره: 1400/12879/دش – ١۴۰۰/۸/۲۹

ماده واحده «اصلاح وظایف کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» که در جلسه 846 مورخ ١۴۰۰/۷/۲۷ و بر اساس مصوب جلسه 30 /6 /1400 شورای معین به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می شود:


ماده واحده ـ به استناد تبصره 2 مصوبه جلسه ۵۷۹ مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی [اختصاص فصلی از تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در متن کتب درسی مدارس و دانشگاهها] و نظر به اهمیت متن و محتوای تاریخ تمدن و فرهنگ اسلام و ایران، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی که از این پس در این مصوبه به اختصار «کمیته» نامیده می شود، با وظایف اصلاحی به شرح ذیل، فعالیت خواهد نمود:

١ ـ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و حمایت از گنجاندن تاریخ، محتوا و دستاوردهای علمی، فنی و هنری دانشمندان دوره ی تمدن اسلامی در کتب درسی و کمک درسی و پایه های علوم مربوطه در حوزه های آموزش و پرورش و آموزش عالی، مبتنی بر راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معطوف به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی؛ از طریق نهادهای مرتبط با تدوین کتب درسی و با رعایت صلاحیت های مراجع قانونی مربوطه و عدم تداخل با آنها.

٢ ـ برنامه‌ریزی و حمایت از شناسایی و شناساندن دانشمندان مسلمان و میراث علمی، فنی و هنری آنان به اقشار مختلف جامعه، بویژه دانش آموزان، دانشجویان، طلاب، معلمان و اساتید کشور به زبان علمی روز.

٣ـ برنامه‌ریزی و حمایت از تألیف و تدوین مقالات، گزارش ها، کتاب های علمی، پایان نامه های دانشگاهی و برگزاری همایش های مرتبط با منابع و آثار علمی تمدن اسلام و ایران، با هدف بهره گیری در مجامع و برنامه های آموزشی و علمی کشور.

۴ـ برنامه‌ریزی و مشارکت در نظریه پردازی و طراحی تمدن نوین اسلامی با بهره گیری از منابع و آثار علمی و هنری تمدن اسلامی و سنت ها و روش های علمی و اخلاقی دانشمندان و هنرمندان مسلمان.

تبصره ١- اعضای حقوقی «کمیته» عبارتند از:
معاونین ذیربط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی و گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و معاونین ذیربط دانشگاه آزاد اسلامی؛ شورای عالی حوزه های علمیه و سازمان صدا و سیما و دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

تبصره ۲- [اصلاحی ۱۴۰۱/۳/۳۱]
اعضای حقیقی «کمیته»، مرکب از ده نفر صاحبنظر در امور فرهنگ و تمدن اسلام و ایران از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها،‌ مراکز و انجمن های علمی مرتبط به پیشنهاد رئیس کمیته با مشورت متخصصان این حوزه معرفی و با تأیید و حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت چهار سال منصوب می‌شوند و تمدید عضویت آنها بلامانع است.

تبصره ٣- آیین‌نامه داخلی «کمیته» در چارچوب این مصوبه ظرف دو ماه بعد از ابلاغ این ماده واحده توسط کمیته تهیه و پس از تأیید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجراء ابلاغ می شود.

تبصره ۴- [اصلاحی ۱۴۰۱/۳/۳۱]
«کمیته» در چارچوب این مصوبه، مرجع برنامه‌ریزی، تعیین خط مشی، تصمیم‌گیری و هدایت امور در چارچوب اسناد بالادستی مرتبط، محسوب می شود و پیش نویس تصمیمات و مصوبات آن پس از طرح و تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل ابلاغ خواهد بود.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ١۴۰٢/۷/۱۸]
رئیس کمیته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب میشود.

تبصره ۶ ـ [الحاقی ١۴۰٢/۷/۱۸]
دبیرخانه این کمیته در دانشگاه آزاد اسلامی استقرار مییابد. تشکیلات و نیروی انسانی دبیرخانه کمیته مذکور با رعایت مقررات متناظر و هماهنگی مراجع قانونی ذیربط به دانشگاه مذکور منتقل میشود.

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیدابراهیم رئیسی