قانون تصویب اصلاحات کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس ‌تی‌ سی ‌دبلیو ۱۹۷۸ (۱۳۵۷))

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۱۳

ماده واحده – اصلاحیه‌ های کنوانسیون بین‌ المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس‌ تی‌ سی ‌دبلیو ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)) به ‌شرح زیر تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می ‌شود:

۱ – قطعنامه (ام ‌اس ‌سی ۳۷۳ (۹۳)) مصوب ۲۲ می ۲۰۱۴ (۱ /۳ /۱۳۹۳) اصلاحات کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس ‌تی ‌سی دبلیو ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)) (پیوست ۹).

۲ – قطعنامه (ام ‌اس ‌سی ۳۷۴ (۹۳)) مصوب ۲۲ می۲۰۱۴ (۱ /۳ /۱۳۹۳) اصلاحات آیین ‌نامه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس‌ تی ‌سی دبلیو ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)) (پیوست ۱۰).

۳ – قطعنامه (ام ‌اس ‌سی ۳۹۷ (۹۵)) مصوب ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۱ /۳ /۱۳۹۴) اصلاحات بخش «الف» آیین‌ نامه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس ‌تی ­ سی ­ دبلیو ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)) (پیوست ۷)

۴ – قطعنامه (ام ‌اس‌ سی ۳۹۶ (۹۵)) مصوب ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۱ /۳ /۱۳۹۴) اصلاحات کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس‌ تی ‌سی دبلیو ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)) (پیوست ۶).

تبصره – در اجرای اصلاحات کنوانسیون رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.


پیوست ۹
قطعنامه ام اس سی ۳۷۳ (۹۳)
مصوب ۲۲ می ۲۰۱۴ (۱ /۳ /۱۳۹۳)
اصلاحات کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس تی سی دبلیو)، ۱۹۷۸

کارگروه ایمنی دریانوردی،
با یادآوری بند «ب» ماده (۲۸) کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص وظایف کارگروه،
همچنین با یادآوری ماده (۱۲) کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش،‌ صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، ‌۱۹۷۸ (۱۳۵۷) (اس تی سی دبلیو) (که از این پس ” کنوانسیون” خوانده می شود) در خصوص شیوه‌ های اصلاح کنوانسیون‌)؛
بعلاوه، با یادآوری این که مجمع با صدور قطعنامه الف – ۱۰۷۰ (۲۸)،‌ آیین‌نامه اجرائی اسناد سازمان بین المللی دریانوردی (آیین‌نامه ای ای ای) را ‌تصویب نمود؛
با توجه به اصلاحات پیشنهادی در مورد کنوانسیون به منظور اجباری کردن مفاد آیین‌نامه ای ای ای؛
ضمن لحاظ این که ‌اصلاحات کنوانسیون را در نود و سومین نشست خود مطابق با ردیف (۱) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون پیشنهاد و بخشنامه نمود:

۱ – مطابق با ردیف (۴) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات کنوانسیون را تصویب می نماید، متن اصلاحات در پیوست قطعنامه حاضر ارائه شده است؛‌

۲ – بر طبق مقرره جدید ۱ /۱۶، مقرر می نماید، ‌به استثنای بندهای (۲۹)، (۳۰)، (۳۱) و (۳۲) از کاربرد واژة “می ‌بایست” در آیین‌نامه ای ای ای ( پیوست قطعنامه الف -۱۰۷۰ (۲۸))، معنای “باید” مستفاد می شود؛

۳ – همچنین مقرر می ‌نماید، وفق شماره (۲) ردیف (۷) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات کنوانسیون باید در تاریخ اول جولای ۲۰۱۵ (۱۰ /۰۴ /۱۳۹۴) پذیرفته شده تلقی ‌گردد، مگر این که،‌ پیش از تاریخ مزبور، بیش از یک سوم اعضاء یا اعضایی که مجموع ظرفیت ناوگان تجاری آنها حداقل پنجاه درصد (۵۰ %) وزن ناخالص کشتیرانی تجاری جهانی با کشتی ‌های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده ۱۰۰ تن یا بیشتر است، به اصلاحات مورد نظر اعتراض کرده باشند؛

۴ – توجه اعضاء را به این نکته معطوف می دارد که وفق ردیف (۸) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات کنوانسیون، باید در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۶ (۱۱ /۱۰ /۱۳۹۴)، به محض پذیرش ایشان بر طبق بند (۲) بالا لازم الاجراء شود؛

۵ – از دبیرکل تقاضا می‌ نماید، بر اساس ردیف (۵) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) نسخه ‌های تأیید شده قطعنامه حاضر و متن اصلاحات مندرج در پیوست را برای تمامی اعضای کنوانسیون ارسال کند؛

۶ – همچنین از دبیرکل تقاضا می ‌نماید نسخه ‌های این قطعنامه و پیوست آن را برای اعضای سازمان،‌ که عضو کنوانسیون نیستند، ارسال کند.


پیوست
اصلاحات کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان
(اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو)، ۱۹۷۸

فصل ۱
مقررات عمومی

۱ – تعاریف جدید زیر در پایان مقرره ۱ /۱ – ۳۶ اضافه شده است:
«۳۷ ممیزی، به معنای فرایندی سازمان‌ یافته، مستقل و مستند است که به منظور تعیین میزان انطباق با معیارهای ممیزی، برای جمع‌ آوری شواهد ممیزی و ارزیابی بی ‌طرفانه آن انجام می شود.
۳۸ طرح ممیزی، به معنای طرح ممیزی کشور عضو سازمان بین‌ المللی دریانوردی است که توسط سازمان و با توجه به دستورالعمل مدون آن تهیه شده است [پاورقی۱]

۱ رجوع شود به چهارچوب و رویه های طرح ممیزی دولت عضو آیمو که توسط سازمان با صدور قطعنامه الف – ۱۰۶۷ (۲۸) تصویب شده است.
۳۹ آیین ‌نامه اجرائی، به معنای آیین ‌نامه اجرای اسناد سازمان بین ‌المللی دریانوردی (آیین‌ نامه آی ‌آی ‌آی) است که توسط سازمان مذکور با صدور قطعنامه الف – ۱۰۷۰ (۲۸) تصویب شده است.
۴۰ استاندارد ممیزی، به معنای آیین‌نامه اجرائی است.»

۲ – مقرره جدید ۱ /۱۶ پس از مقرره ۱ /۱۵ اضافه شده است:‌
«مقرره ۱ /۱۶
تأیید انطباق
۱ – طرفها باید به منظور اجرای تعهدات و مسؤولیت ‌های خود موضوع کنوانسیون حاضر، مقررات آیین‌نامه اجرائی را اعمال نمایند.
۲ – به منظور تأیید انطباق با کنوانسیون حاضر و اجرای آن، هر طرف باید به صورت دوره ‌ای و مطابق با استاندارد ممیزی، توسط سازمان مورد ممیزی قرار گیرد.
۳ – دبیرکل سازمان مسؤولیت سازماندهی و مدیریت طرح ممیزی را وفق دستورالعمل‌ های مدون سازمان برعهده خواهد داشت.
۴ – هر طرف وفق دستورالعمل‌ های مدون سازمان [پاورقی۲]، مسؤولیت تسهیل انجام ممیزی و اجرای برنامه عملیات رسیدگی به یافته ‌ها را برعهده خواهد داشت.

۲ رجوع شود به چهارچوب و رویه های طرح ممیزی دولت عضو آیمو (IMO) که توسط سازمان با صدور قطعنامه الف – ۱۰۶۷ (۲۸) تصویب شده است.
۵ – ممیزی تمامی طرفها باید:
1- ضمن لحاظ دستورالعمل‌ های مدون سازمان، بر یک برنامه زمانبندی همه ‌جانبة ارائه ‌شده توسط دبیرکل سازمان، مبتنی باشد؛ و
۲ – در دوره‌ های معین، با لحاظ دستورالعمل‌ های مدون سازمان، اجراء شود.»


پیوست ۱۰
قطعنامه ام اس سی ۳۷۴ (۹۳)
مصوب ۲۲ می ۲۰۱۴ (۱ /۳ /۱۳۹۳)
اصلاحات آیین‌نامه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان
(اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو)

کارگروه ایمنی دریانوردی،
با یادآوری بند «ب» ماده (۲۸) کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص وظایف کارگروه؛
همچنین با یادآوری ماده (۱۲) و مقرره ۱ /۱ / – ۲ – ۳ کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش،‌ صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان،‌ ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) (اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو) (که از این پس “کنوانسیون” خوانده می شود) مربوط به شیوه ‌های اصلاح بخش (الف) آیین‌نامه آموزش،‌ صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان‌ (اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو)؛
ضمن لحاظ این که، در نود و سومین نشست خود،‌ اصلاحات بخش (الف) آیین‌نامه اس ‌تی ‌سی‌ دبلیو مطابق با ردیف (۱) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون پیشنهاد و بخشنامه گردید؛

۱ – مطابق با ردیف (۴) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات آیین‌نامه اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو را تصویب می نماید، متن اصلاحات در پیوست قطعنامة حاضر ارائه شده است؛

۲ – مقرر می نماید، مطابق با شماره (۲) ردیف (۷) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، که اصلاحات آیین‌نامه اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو باید در تاریخ اول جولای ۲۰۱۵ (۱۰ /۰۴ /۱۳۹۴) پذیرفته شده تلقی ‌گردد، مگر این که،‌ پیش از تاریخ مزبور بیش از یک سوم اعضاء یا اعضایی که مجموع ظرفیت ناوگان تجاری آنها حداقل پنجاه درصد (۵۰ %) وزن ناخالص کشتیرانی تجاری جهانی با کشتی های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده ۱۰۰ تن یا بیشتر است (۵۰ %)، به اصلاحات مورد نظر اعتراض کرده باشند؛

۳ – توجه اعضای کنوانسیون را به این نکته معطوف می دارد که، وفق ردیف (۹) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات آیین‌نامه اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو (پیوست)، باید در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۶ (۱۱ /۱۰ /۱۳۹۴)، به محض پذیرش ایشان بر طبق بند (۲) بالا لازم الاجراء شود؛

۴ – از دبیرکل تقاضا می ‌نماید، بر اساس ردیف (۵) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) نسخه‌ های تأیید شده قطعنامه حاضر و متن اصلاحات مندرج در پیوست را برای تمامی اعضای کنوانسیون ارسال کند؛

۵ – همچنین از دبیرکل تقاضا می‌ نماید نسخه‌ های این قطعنامه و پیوست آن را برای اعضای سازمان،‌ که عضو کنوانسیون نیستند، ارسال کند.


پیوست
اصلاحات بخش (الف) آیین‌نامه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان
(اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو)

فصل ۱ – مقررات عمومی

۱ – بخش جدید الف – ۱ /۱۶ پس از بخش الف – ۱ /۱۵ موجود اضافه شده است که به شکل ذیل‌ قرائت می شود:
بخش الف – ۱ /۱۶
تأییدیه انطباق
۱ – از نظر مقرره ۱ /۱۶ سرفصل‌ هایی که باید مشمول ممیزی باشند در جدول ذیل مشخص شده اند:

سرفصل‌ های مشمول ممیزی
ملاحظات و توضیحات مختصر
سرفصل
مرجع

ارسال اولیه اطلاعات

ماده ۴، مقرره ۱ /۷ و بخش الف – ۱ /۷ بند ۲
ارسال اولیة اطلاعات
آیا عضو بر اساس ماده (۴) و مقرره ۱ /۷ اطلاعات را ارسال نموده است؟
در صورت آری،‌ آیا کارگروه ایمنی دریانوردی ترتیب اثر کامل و جامع به مقررات کنوانسیون   اس تی سی دبلیو را بر اساس اطلاعات ارائه شده، تأیید نموده است؟

گزارش ثانویه

ماده (۹) و بخش الف -۱ /۷ بند ۱۰۳
معادل ‌ها
آیا مواردی از ترتیبات تعلیمی و آموزش معادل از زمان ارسال اطلاعات بر اساس   مقرره ۱ /۷ توسط مرجع ابقاء/ تصویب شده است؟
در صورت آری، ‌آیا جزئیات چنین ترتیباتی به دبیرکل گزارش شده است؟
مقرره ۱ /۱۰ و بخش الف – ۱ /۷ بند ۲۰۳
شناسایی گواهینامه ‌ها
آیا گواهینامه ‌هایی که توسط عضو دیگر مطابق با مقرره ۱ /۱۰ صادر شده توسط مرجع برسمیت شناخته می شود؟
در صورت آری،‌ آیا عضو مزبور گزارش اقدامات انجام شده را جهت حصول اطمینان از   انطباق با مقرره ۱ /۱۰ ارائه نموده است؟
مقرره ۷ /۱ و بخش الف – ۱ /۷ بند ۳۰۳
گواهینامه ‌های جایگزین
آیا بکارگیری دریانوردان دارای گواهینامه‌ های جایگزین صادره تحت مقرره ۷ /۱ برروی کشتی های واجد صلاحیت برافراشتن پرچم،   توسط عضو مجاز شناخته شده است؟
در صورت آری، ‌آیا نسخه چاپی سند نمونه حداقل ایمنی برای کارکنان، صادره برای چنین   کشتی‌ هایی، در اختیار دبیرکل قرار گرفته است؟
سرفصل ‌های مشمول ممیزی
مرجع
سرفصل
ملاحظات و توضیحات مختصر
مقرره ۱ /۸ – ۳ و بخش الف – ۱ /۷ بند ۴
ارسال اطلاعات در خصوص ارزیابی مستقل ادواری
آیا عضو گزارش ارزیابی مستقل خود را بر اساس مقرره ۱ /۸ ارسال نموده است؟
مقرره ۱ /۷ – ۴ و بخش الف -۱ /۷ بند ۵ و ۶
ارسال اطلاعات در خصوص اصلاحات به اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو
آیا عضو گزارشی در خصوص اجرای متاخر اصلاحات الزامی آیین‌نامه و کنوانسیون اس ‌تی   ‌سی ‌دبلیو را ارسال نموده است؟
مقرره ۱ /۱۳ بند ۴ و ۵
انجام آزمایشات
آیا مرجع به کشتی‌ های واجد صلاحیت برافراشتن پرچم اجازه شرکت در آزمون ‌ها را   داده است ؟
در صورت آری،‌ آیا جزئیات چنین آزمون‌ هایی به دبیرکل گزارش شده است (بند ۴) ؟ و
آیا جزئیات نتایج آزمون‌ ها به دبیرکل گزارش شده ‌است (بند ۵)؟
ماده ۸
معافیت ها
آیا مرجع معافیتی را ابلاغ کرده است؟
در صورت آری، آیا گزارش مربوط به معافیت ابلاغی در طول سال به دبیرکل ارسال شده   است؟
نظارت
ماده (۱۰) و مقرره ۱ /۴
نظارت و بازرسی کشور صاحب بندر
آیا نظارت و بازرسی کشور صاحب بندر توسط عضو اجراء گردیده است؟ در صورت آری، آیا   تدابیر نظارتی همانطور که در ماده (۱۰) خواسته شده، انجام   گردیده است؟
تناسب برای انجام وظایف و ترتیبات نگهبانی
مقرره ۸ /۱بند (۱) و
بخش الف – ۸ /۱
پیشگیری از خستگی
آیا مرجع تدابیر مربوط به لازم الاجرا نمودن الزامات آیین‌نامه و کنوانسیون اس ‌تی   ‌سی ‌دبلیو را درخصوص پیشگیری از خستگی اتخاذ نموده است؟
مقرره ۸ /۱بند (۲) و
بخش الف – ۸ /۱بند ۱۰
پیشگیری از مواد مخدر و سوء مصرف الکل
آیا مرجع تدابیر مربوط به لازم الاجراء نمودن الزامات آیین‌نامه و کنوانسیون اس‌   تی ‌سی ‌دبلیو را درخصوص پیشگیری از مواد مخدر و سوء مصرف الکل اتخاذ نموده است؟
مقرره ۸ /۲
ترتیبات نگهبانی و اصولی که باید رعایت شود
آیا مرجع اقدامی برای معطوف داشتن توجه شرکت‌ ها، فرماندهان، افسران مهندس ارشد   و همه کارکنان نگهبان به الزامات،‌ اصول و راهنمای موجود در آیین ‌نامه اس ‌تی ‌سی   ‌دبلیو به منظور حصول اطمینان از نگهبانی مستمر ایمن، متناسب با شرایط و موقعیت ‌های   مستولی در تمامی اوقات در کشتی های دریا‌پیما انجام گردیده است؟

۱ – متن جدید ذیل در پایان یادداشت (۶) و (۷) موجود پس از جدول الف – ۱ /۹ اضافه شده است:
«سایر روش ‌های آزمون تأییدی معادل که توسط مرجع به رسمیت شناخته شده ‌است، می‌ تواند ادامه یابد.»


پیوست ۷
قطعنامه ام اس سی ۳۹۷ (۹۵)
مصوب ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۱ / خرداد /۱۳۹۴)
اصلاحات بخش (الف) آیین ‌نامه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان (اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو)
کارگروه ایمنی دریانوردی،

با یادآوری بند (ب) ماده (۲۸) کنوانسیون سازمان بین ‌المللی دریانوردی در خصوص وظایف کارگروه؛‌
همچنین با یادآوری ماده (۱۲) و مقرره ۱ /۱ / – ۲ – ۳ کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش،‌ صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) (اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو) (که از این پس “کنوانسیون” خوانده می شود) در خصوص شیوه‌ های اصلاح بخش (الف) آیین ‌نامه آموزش،‌ صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان‌ (اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو)؛
با لحاظ این که، در نود و سومین نشست خود‌ اصلاحات بخش (الف) آیین ‌نامه اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو مطابق با ردیف (۱) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون پیشنهاد و بخشنامه گردید؛

۱ – مطابق با ردیف (۴) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات به آیین ‌نامه اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو را تصویب می‌ نماید، متن اصلاحات در پیوست قطعنامه حاضر ارائه شده است؛‌

۲ – مقرر می‌ نماید، وفق شماره (۲) ردیف (۷) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، که اصلاحات آیین ‌نامه اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو باید در تاریخ اول جولای ۲۰۱۶ (۱۱ /۰۴ /۱۳۹۵) پذیرفته شده تلقی ‌گردد، مگر این که،‌ پیش از تاریخ مزبور بیش از یک سوم اعضاء یا اعضایی که مجموع ظرفیت ناوگان تجاری آنها حداقل پنجاه درصد (۵۰ %) وزن ناخالص کشتیرانی تجاری جهانی با کشتی‌ های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده ۱۰۰ تن یا بیشتر است، اعتراض خود را به اصلاحات مورد نظر به دبیرکل سازمان اعلام کرده باشند؛

۳ – توجه اعضاء را به این نکته معطوف می‌ نماید که، مطابق با ردیف (۹) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات آیین ‌نامه اس‌ تی ‌سی ‌دبلیو (اصلاحات پیوست)، باید در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۷ (۱۲ /۱۰ /۱۳۹۵) به محض پذیرش ایشان بر طبق بند (۲) بالا لازم ‌الاجراء شود؛

۴ – از دبیرکل تقاضا می ‌نماید، ‌در اجرای ردیف (۵) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲)، نسخه‌ های تأیید شده قطعنامه حاضر و متن اصلاحات مندرج در پیوست را برای تمامی اعضای کنوانسیون ارسال کند؛

۵ – همچنین از دبیرکل تقاضا می ‌نماید نسخه‌ های این قطعنامه و پیوست آن را برای اعضای سازمان،‌ که عضو کنوانسیون نیستند، ارسال کند.


پیوست
اصلاحات بخش (الف) آیین ‌نامه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان
(اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو)

فصل ۵ – الزامات خاص آموزش برای خدمه شاغل در بعضی انواع کشتی ‌ها

۱ – بخش جدید الف – ۵ /۳ پس از بخش الف – ۵ /۲ موجود اضافه شده است:
بخش الف – ۵ /۳
حداقل الزامات اجباری برای آموزش و شایستگی‌ های فرماندهان، افسران، ملوانان و سایر خدمه شاغل در کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی‌ اف
آموزش ابتدایی جهت کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف
۱ – هر متقاضی گواهینامه آموزش ابتدایی جهت خدمت در کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی‌ جی‌ اف باید:
۱ – ۱ – آموزش ابتدایی تأیید شده لازم در بند (۵) از مقرره ۵ /۳ را با توجه به سمت، وظایف و مسؤولیت‌ های مندرج در جدول الف – ۵ /۳ – ۱ با موفقیت به پایان رسانده باشد؛ و
۲ – ۱ – مدرکی را دال بر کسب استانداردهای شایستگی لازم مطابق با روشها و معیارهای ارزیابی شایستگی مندرج در ستونهای (۳) و (۴) جدول الف – ۵ /۳ – ۱ ارائه کسب نماید.
۲ – گواهینامه و آموزش لازم را مطابق با الزامات خدمت بر روی نفتکش (تانکر) ‌های گاز مایع شده مندرج در بند ۶ مقرره ۵ /۳ کسب نموده باشد.
آموزش پیشرفته کشتی های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف
۲ – هر متقاضی گواهینامه آموزش پیشرفته بر روی کشتی‌ های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف باید:
۱ – ۱ – آموزش پیشرفته تأیید شده لازم در بند (۸) مقرره ۵ /۳ را مطابق با سمت، وظایف و مسؤولیت‌ های مندرج در جدول الف – ۵ /۳ – ۲ با موفقیت به پایان رسانده باشد؛ و
۲ – ۱ – مدرکی را دال بر برخورداری از استانداردهای مورد نیاز شایستگی مطابق با روشها و معیارهای ارزیابی شایستگی مندرج در ستون (۳) و (۴) جدول الف – ۵ /۳ – ۲ ارائه نماید؛ یا
۲ – گواهینامه و آموزش لازم را مطابق با الزامات خدمت بر روی نفتکش (تانکر) های گاز مایع شده مندرج در بند (۹) مقرره ۵ /۳ کسب نموده باشد.
معافیت ها
۳ – در خصوص کشتی‌ های دارای ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن، ‌به غیر از کشتی ‌های مسافربری،‌ چنانچه مرجع ملاحظه کند طول و اندازه کشتی یا ویژگی سفر دریایی آن اعمال تمامی الزامات این بخش را غیرمنطقی یا غیرعملی می نماید، می ‌تواند ضمن لحاظ ایمنی افراد بر روی کشتی و اموال و حفاظت از محیط زیست دریایی،‌ دریانوردان شاغل بر روی چنین کشتی ‌ها یا کلاس کشتی ‌ها را از برخی الزامات معاف نماید.
جدول الف – ۵ /۳ – ۱
مشخصات حداقل استاندارد شایستگی در آموزش ابتدایی برای کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف

ستون ۱
ستون ۲
ستون ۳
ستون ۴
شایستگی
دانش، درک و مهارت
روش های ارائه شایستگی
معیار برای ارزیابی شایستگی
مشارکت در عملیات ایمن یک کشتی مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
طراحی و ویژگی ‌های عملیاتی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
دانش پایه کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف، سامانه ‌های سوخت آن ها و   سامانه ‌های ذخیره سوخت
۱ – سوخت‌ های مورد اشاره در آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف
۲ – انواع سامانه ‌های سوخت مشمول آیین‌ نامه آی ‌جی   ‌اف
۳ – ذخیره سازی اتمسفری، برودتی یا ذخیره سازی   فشرده سوخت بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
۴ – تمهیدات کلی سامانه ‌های ذخیره سازی سوخت بر   روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
۵ – قسمت و محوطه ‌های خطر
۶ – نمونة نقشة مقابله با آتش
۷ – سامانه ‌های ایمنی، پایش (کنترل) و نظارت بر   روی کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
دانش پایه سوخت و عملیات سامانه‌ های ذخیره سازی سوخت بر روی کشتی‌ های مشمول آیین   ‌نامه آی‌ جی ‌اف
۱ – شبکه لوله ‌کشی و شیر‌آلات
۲ – ذخیره سازی اتمسفری، فشرده یا برودتی
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند موارد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ‌ساز
۴ – برنامة آموزشی تأیید شده
ارتباطات در محدوده مسؤولیت، بطور واضح و اثربخش، عملیات مرتبط با کشتیهای مشمول   آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف مطابق با معیارها و روش های تأیید شده و اطمینان از ایمنی   عملیات
۳ – رفع فشار در سامانه و محافظت از شبکه
۴ – سامانه‌های سوختگیری و عملیات سوختگیری اصلی
۵ – حفاظت در برابر سوانح برودتی
۶ – نظارت بر نشت سوخت و شناسایی
دانش پایه نسبت به خصوصیات فیزیکی سوخت بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی   ‌اف شامل:
۱ – ویژگی ‌ها و خصوصیات
۲ – دما و فشار شامل فشار گاز و نسبت دما
دانش و درک الزامات ایمنی و مدیریت ایمنی بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی   ‌اف
تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از بروز خطرات در کشتی‌ های مشمول آیین‌ نامه آی ‌جی   ‌اف
دانش پایه نسبت به خطرات مرتبط با عملیات بر روی کشتی های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی   ‌اف شامل:
۱ – خطرات سلامتی
۲ – خطرات زیست محیطی
۳ – خطرات واکنش
۴ – خطرات فرسایش
۵ – خطرات احتراق، انفجار و قابلیت اشتعال
۶ – منابع احتراق
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده در یک یا چند موارد زیر
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامه آموزشی تأیید شده
خطرات مربوط به کشتی و کارکنان را به درستی بر روی برگ اطلاعات ایمنی (اس‌ دی ‌اس)   مشخص و اقدامات مناسب را بر اساس روشهای مدون انجام می دهد
شناسایی و انجام اقدامات جهت آگاهی از خطرات
ستون ۱
ستون ۲
ستون ۳
ستون ۴
شایستگی
دانش، درک و مهارت
روشهای ارائه شایستگی
معیار برای ارزیابی شایستگی
۷ –
خطرات «ایستابرق (الکترواستاتیک)»
۸ – خطرات سمیت
۹ – نشت ‌های گاز و توده
۱۰ – دمای بسیار پائین
۱۱ – خطرات فشار
۱۲ – اختلاف در انواع سوخت
دانش اولیه نسبت به مهار (کنترل) خطر:
۱ – اصول فنی نظارت، تخلیه، خشک کردن و خنثی ‌سازی
۲ – اندازه گیری «ضدایستا/ پویا (ضد استاتیک)»
۳ – تهویه
۴ – جداسازی
۵ – جلوگیری
۶ – اقدامات جهت جلوگیری از آتش، ‌حریق و انفجار
۷ – پایش (کنترل) اتمسفری
گاز سنجی
۹ – حفاظت در برابر خسارت برودتی (ال ‌ان ‌جی)
شناخت ویژگیهای سوخت بر روی کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف به صورتی که   در برگه اطلاعات ایمنی (اس ‌دی ‌اس) وجود دارد
موقعیت با روشهای مدون و با مناسب ترین روش تمرین مطابقت دارد
اعمال تدابیر و اقدامات احتیاطی ایمنی و بهداشت شغلی
آگاهی از کارکرد وسایل گاز سنج و تجهیزات مشابه
۱ – گاز سنج
استفاده مناسب از تجهیزات مختص ایمنی و وسایل حفاظتی شامل:
۱ – دستگاههای تنفسی
۲ – لباس های حفاظتی
۳ – تنفس مصنوعی
۴ – تجهیزات نجات و فرار
دانش اولیه نسبت به تمرینات کاری ایمن و روش ‌های مطابق با رهنمودهای صنعت و   قوانین و ایمنی فردی روی کشتی مرتبط با کشتی‌ های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف   شامل:
۱ – احتیاط قبل از ورود به محدوده ها و محیط های   خطرناک
۲ – احتیاط قبل و در حین کار تعمیر و نگهداری
۳ – اقدامات ایمنی برای کارهای سرد و آتش زا
دانش پایه نسبت به کمک های اولیه با توجه به برگة اطلاعات ایمنی (اس‌ دی ‌اس
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامة آموزشی تأیید شده
رعایت روشها و کار کردن ایمن، طراحی شده برای حفاظت کارکنان و کشتی در تمام   اوقات
استفاده از تجهیزات حفاظتی و ایمنی مناسب به صورت صحیح
بایدها ونبایدها در کمک های اولیه
انجام عملیات مقابله با آتش را بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف   انجام دهد
سازماندهی مقابله با آتش و انجام اقدامات لازم بروی کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه   آی‌ جی‌ اف خطرات خاص مرتبط با
سامانه های سوخت و جابجایی سوخت بر روی کشتی های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف
عوامل آتش نشانی و روش های بکار رفته جهت مهار(کنترل) و خاموش کردن آتش در خصوص   سوخت ‌های مختلف بر روی کشتی های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
عملیات سامانه مقابله با آتش
تمرینات عملی وآموزش انجام شده تحت شرایط آموزشی تأیید شده و کاملاً واقعی (بطور   مثال شرایط شبیه سازی شده بر روی کشتی) در هر زمان ممکن و قابل اجراء، حتی در   تاریکی
اقدامات اولیه و اقدامات پیگیرانه در جهت آگاهی از وضعیت اضطراری، مطابق با تمرینات   و رویه های مدون
اقداما ت انجا م شد ه در خصوص شناسائی علائم مکتوب مناسب با وضعیت اضطراری نشان   داده شد ه و با توجه به رویه های مدون
تجهیزات و البسه مخصوص عملیات مقابله با آتش زمانبندی و ترتیب اقدامات فردی   مناسب با شرایط و موقعیت حاکم
خاموشی آتش با استفاده از رویه ها و اصول فنی و مواد مناسب برای مقابله با آتش   حاصل می‌ گردد
ستون ۱
ستون ۲
ستون ۳
ستون ۴
شایستگی
دانش، درک و مهارت
روش های ارائه شایستگی
معیار برای ارزیابی شایستگی
پاسخ به وضعیت های اضطراری
دانش پایه در خصوص روش های اضطراری، شامل توقف اضطراری
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱- تجربه تأیید شده حین خدمت
۲- تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳- آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴- برنامه آموزشی تأیید شده
نوع و تاثیر موقعیت اضطراری سریعاً شناسائی شده و اقدامات لازم جهت مقابله، با   روش های اضطرار و طرح‌های اضطراری مطابقت داشته باشد
انجام اقدامات احتیاطی جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست که ناشی از سوخت موجود   بر روی کشتی‌ های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف
دانش پایه مربوط به اقداماتی که در هنگام نشت، ریزش و تخلیة سوخت کشتی های مشمول   آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف انجام می پذیرد، شامل ضرورت:
۱ – گزارش دهی اطلاعات مربوط به اشخاص مسئول
۲ – آگاهی از روش های مقابله با ریزش، نشت و تخلیه   سوخت در کشتی
۳ – آگاهی از محافظت مناسب کارکنان در زمان ریزش/   نشت سوخت که در آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف به آن اشاره شده است
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامه آموزشی تأیید شده
رعایت رویه های پیش بینی شده جهت حفاظت از محیط زیست، در تمام اوقات

جدول الف – ۵ /۳ – ۲
مشخصات حداقل استاندارد شایستگی در آموزش پیشرفته برای کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی‌ اف

ستون ۱
ستون ۲
ستون ۳
ستون ۴
شایستگی
دانش، درک و مهارت
روشهای ارائه شایستگی
معیار برای ارزیابی شایستگی
آشنایی با خواص فیزیکی و شیمیایی سوخت ‌های موجود در کشتی‌ های مشمول آیین‌ نامه   آی ‌جی ‌اف
دانش پایه و درک علم شیمی و فیزیک محض و تعاریف مرتبط با سوختگیری ایمن و   استفاده از سوخت ‌های مورد استفاده در کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف که   شامل:
۱ – ترکیبات شیمیایی سوخت‌ های مختلف مورد استفاده   در کشتی‌ های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف
۲ – ویژگی ها و خصوصیات سوخت‌ های مورد استفاده در   کشتی ها مشمول آیین‌ نامه آی ‌جی ‌اف، شامل:
قوانین ساده فیزیکی
حالات ماده
چگالی مایع و بخار
جوشش و هوازدگی سوخت ‌های برودتی
فشرده سازی و انبساط گازها
فشار بحرانی و دمای گازها
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند موارد زیر:
۱- تجربه تأیید شده حین خدمت
۲- تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳- آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴- برنامه آموزشی تأیید شده
استفاده مؤثر از منابع اطلاعاتی جهت شناسایی ویژگی‌ ها و خصوصیات سوخت‌ هایی که   در آیین ‌نامه آی ‌جی‌ اف بدان اشاره شده است و تأثیر آنها بر ایمنی، حفاظت از   محیط زیست و عملیات کشتی
نقطة اشتعال، محدوده ‌های بالا و پایین قابل اشتعال، دمای سوختن خودبخودی
فشار بخار اشباع/ دمای مبنا
نقطه شبنم و نقطه حباب
تشکیل «آبدار(هیدرات)»
ویژگی های احتراق: دریچه های گرمایش
عدد متان/ ضربه
خصوصیات آلایندگی سوخت‌ هایی که در آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف بدان اشاره شده است
۳ – ویژگی ‌های مایعات یگانه ( واحد)
۴ – ماهیت و ویژگی های محلول ‌ها
۵ – واحدهای دما پویا (ترمو دینامیکی)
۶ – نمودارها و قوانین پایه «دماپویا (ترمودینامیک)»
۷ – ویژگی مواد خام
۸ – تأثیر حرارت پایین، شامل ترک شکنندگی و خوردگی   در سوخت‌ های برودتی مایع
درک اطلاعات مندرج در برگه اطلاعات ایمنی (اس‌ دی ‌اس) در خصوص سوخت‌ هایی که در   آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف بدان اشاره شده است
پایش (کنترل) سوخت مربوط به نیروی محرکه و سامانه‌ های مهندسی و انجام خدمات   مربوط وسایل ایمنی بر روی کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف را انجام دهد
اصول کارکرد تأسیسات (نیروگاه) تولید برق دریایی
ماشین آلات کمکی کشتی‌ ها
دانش اصطلاحات مهندسی دریایی
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامه آموزشی تأیید شده
راه اندازی دستگاه و ماشین‌ آلات کمکی و تجهیزات در تمام اوقات مطابق با ویژگی‌   های فنی و در حیطه محدودیت ‌های راه اندازی ایمن
توانایی جهت انجام ایمن و نظارت بر کلیه عملیات‌ های مربوط به سوخت ‌های مورد   استفاده بر روی کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف
طراحی و ویژگی‌ های کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف
دانش طرح کشتی، سامانه‌ ها و تجهیزات موجود بر روی کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی   ‌جی ‌اف، شامل:
۱ – سامانه ‌های سوخت در موتورهای رانش متفاوت
۲ – ترتیبات عمومی و ساختمان
۳ – سامانه ‌های ذخیره سوخت بر روی کشتی‌ های   مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف، شامل مواد ساختمانی و عایق بندی
۴ – تجهیزات جابجایی سوخت و بکارگیری تجهیزات بر   روی کشتی ‌ها:
۴ – ۱ پمپ ‌های سوخت و ترتیبات پمپاژ
۴ – ۲ خطوط لوله سوخت
۴ – ۳ وسایل انبساط
۴ – ۴ شبکة حفاظتی آتش
۴ – ۵ سامانه ‌های پایش دما
۴ – ۶ سامانه‌ های اندازه ‌گیری سطح مخزن سوخت
۴ – ۷ پایش فشار مخزن و سامانه ‌های نظارتی
۵ – دمای مخازن سوخت برودتی و حفظ فشار
۶ – سامانه ‌های پایش اتمسفری سامانه سوخت (نیتروژن،   خنثی سازی گاز) شامل ذخیره، تولید و توزیع
۷ – سامانه‌ های تشخیص گازهای سمی قابل اشتعال
۸ – سامانه خاموش کردن اضطراری سوخت (ای ‌اس ‌دی)
دانش نظری و ویژگی های سامانه سوخت،‌ شامل انواع پمپاژ در سامانه سوخت و عملیات   ایمن ‌سازی آنها بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
۱ – پمپ ‌های فشار کم
۲ – پمپ ‌های فشار زیاد
۳ – بخارسازها
۴ – گرمازاها
۵ – واحدهای افزایش فشار
دانش مربوط به ایمن و فهرست یاد آور (چک لیست) ها برای وارد و خارج نمودن مخازن   سوخت از سرویس، شامل:
۱ – خنثی سازی
۲ – خنک سازی
۳ – بارگیری اولیه
۴ – پایش فشار
۵ – گرم کردن سوخت
۶ – سامانه های تخلیه ‌سازی
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ‌ساز
۴- برنامه آموزشی تأیید شده
ارتباطات واضح و قابل فهم هستند
انجام عملیات‌ های موفقیت آمیز کشتی با استفاده از سوخت‌ هایی که در آیین ‌نامه   آی ‌جی ‌اف بدان اشاره شده است به شیوه‌ ای ایمن با در نظر داشتن طراحی کشتی،   سامانه ‌ها و تجهیزات انجام عملیات پمپاژ مطابق با رویه ها و ضوابط مورد قبول که   با نوع سوخت مطابقت دارند
انجام عملیات ‌های طرح ریزی شده و مدیریت خطر (ریسک) که مطابق با ضوابط و رویه ‌های   مورد قبول انجام می ‌شود تا از ایمنی عملیات ها اطمینان حاصل شود و از آلودگی محیط   زیست دریایی جلوگیری به عمل ‌آید
ستون ۱
ستون ۲
ستون ۳
ستون ۴
شایستگی
دانش، درک و مهارت
روشهای ارائه شایستگی
معیار برای ارزیابی شایستگی
طراحی و نظارت بر سوختگیری ایمن، ذخیره سازی و تامین ایمنی سوخت بر روی کشتی‌ های   مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
دانش عمومی نسبت به کشتی های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف
توانایی جهت استفاده از تمامی اطلاعات در دسترس بر روی کشتی مربوط به سوختگیری،   ذخیره سازی و تامین سوخت ‌هایی که در آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف بدان اشاره شده است
توانایی برقراری مکالمات واضح و موجز بین کشتی و پایانه، کامیون یا کشتی تأمین کنندة   سوخت
دانش ایمنی و روش های اضطراری جهت عملیات ماشین آلات، ‌سوخت و سامانه های نظارتی   برای کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
مهارت در عملیات سامانه ‌های سوخت‌ گیری بر روی کشتی‌ های مشمول آیین‌ نامه آی ‌جی   ‌اف
شامل:
۱ – روش های سوختگیری
۲ – روش‌ های اضطراری
۳ – سطح تماس کشتی – خشکی/ کشتی – کشتی
۴ – جلوگیری از به پهلو غلتیدن
مهارت جهت انجام اندازه ‌گیری و محاسبات سامانه سوخت شامل:‌
۱ – حداکثر مقدار پر کردن
۲ – کمیت سوخت روی کشتی (اُ‌بی ‌کیو)
۳ – حداقل باقیمانده سوخت بر روی کشتی (آر‌اُبی)
۱ – محاسبات مصرف سوخت
توانایی جهت اطمینان از انجام مدیریت ایمن سوخت ‌گیری و سایر عملیات مربوط به   سوخت در آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف مقارن با سایر عملیات ها بر روی کشتی، در دو وضعیت   حضور در بندر و در دریا
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۳ – برنامة آموزشی تأیید شده
۴ – آموزش تجهیزات آزمایشگاهی تأیید شده و یا تأیید   عملیات مخزن سوخت (سوختگیری)
کیفیت و کمیت سوخت با لحاظ شرایط جاری تعیین و تدابیر اصلاحی مطمئن مورد نیاز   اتخاذ می‌شود.
روش های نظارت بر سامانه‌های ایمنی جهت حصول اطمینان از این که کلیه زنگ ( آژیر)   ها سریعاً قابل تشخیص هستند، مطابق با رویه های مدون اجرا می ‌شود.
عملیات مطابق با دستورالعمل انتقال سوخت طراحی و انجام می ‌شود تا از ایمنی عملیات   اطمینان حاصل شود و از خسارت احتمالی نشتی و آلودگی محیط زیست جلوگیری به عمل آید
کارکنان (پرسنل) دارای وظایف مشخص هستند و رویه ‌ها و استانداردهای کاری در یک   روش مناسب برای اشخاص مرتبط و مطابق با رویه‌ های کار ایمن دنبال می‌ گردد
انجام اقدامات احتیاطی جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست در زمان بیرون آوردن و   رها کردن سوخت از کشتی های مشمول آیین‌ نامه آی ‌جی ‌اف
شناخت تاثیرات آلودگی بر روی انسان و محیط زیست
آگاهی از اقداماتی که در هنگام ریزش/ نشت/ تخلیه انجام می‌ شود
ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامه آموزشی تأیید شده
رویه های پیش بینی شده برای حفاظت از محیط زیست، در کلیه اوقات رعایت می‌ گردد
پایش و نظارت بر رعایت الزامات قانونی
دانش و درک مقررات مرتبط با کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی   ‌ها (مارپل) به نحو اصلاح شده و سایر اسناد مربوط به سازمان،‌ دستورالعمل ‌های   صنعت و قوانین بندر که بصورت معمول اعمال می‌ شود.
مهارت استفاده از آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف و مدارک مرتبط
ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مور د زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامة آموزشی تأیید شده
جابجایی سوخت بر روی کشتی های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف با اسناد مربوط به   سازمان و استانداردهای صنعتی مدون و آیین‌نامه های تمرینات کاری ایمن منطبق است.
عملیات در انطباق با الزامات قانونی و رویه های تأیید شده طراحی و انجام می ‌شود
اتخاذ تدابیری احتیاطی برای پیش ‌گیری از خطرات
دانش و درک خطرات و اقدامات نظارتی مرتبط با عملیات سامانه سوخت رسانی بر روی کشتی   های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف شامل:
۱- قابلیت اشتعال
۲- انفجار
۳- سمیت
۴ – واکنش پذیری
۵ – خورندگی
۶ – خطرات بهداشتی
۷ – ترکیب گاز خنثی
۸ – خطرات الکتریسیته ساکن
۹ – گازهای تحت فشار
۱۰ – دمای پایین
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامه آموزشی تأیید شده
خطرات مرتبط با کشتی و مرتبط با کارکنان عملیات بر روی کشتی های مشمول آیین ‌نامه   آی ‌جی ‌اف به درستی شناسائی می شوند و تدابیر نظارتی به صورت مناسب اتخاذ می‌   شود
استفاده از وسایل تشخیص گاز سمی و قابل اشتعال مطابق با کتابچه راهنما و تمرینات   مناسب است
مهارت تنظیم و استفاده از سامانه ‌های نظارت و تشخیص سوخت، ابزارها و تجهیزات بر   روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف
دانش و درک خطرات مغایر با قوانین/ مقررات مربوطه
دانش و درک تحلیل روش ‌های ارزیابی خطر بر روی کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی   ‌اف
توانایی تفصیل و تحلیل خطرات مرتبط با خطرات بر روی کشتی های مشمول آیین‌نامه آی   ‌جی ‌اف
توانایی تفصیل و تحلیل طرح‌های ایمنی و دستورات ایمنی برای کشتی های مشمول آیین   نامه آی ‌جی ‌اف
دانش جوشکاری و سایر فعالیت های وابسته به آن، ورود به فضاهای محصور و مخزن شامل   رویه های صدور مجوز کار
بکارگیری احتیاط ها و اقدامات احتیاطی مربوط به بهداشت و ایمنی کار و تدابیر بر   روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی و دستگاه های محافظ،‌ شامل:
۱ – دستگاه تنفس و تجهیزات تخلیه
۲ – تجهیزات و البسه محافظ
۳ – دستگاه تنفس مصنوعی
۴ – تجهیزات نجات و فرار
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
استفادة درست از تجهیزات مناسب ایمنی و محافظ
رعایت دایمی رویه های طراحی شده برای حفاظت کارکنان و کشتی در کلیة اوقات
دانش تمرینات کاری ایمن و رویه ها بر طبق قوانین و رهنمودهای صنعت و ایمنی کارکنان   بر روی کشتی شامل:
۱ – احتیاطاتی که قبل، ‌در طی و پس از تعمیر و   نگهداری بر روی سامانه ‌های سوخت که در آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف به آن اشاره شده   است، انجام شود
۲ – ایمنی الکتریکی (رجوع شود به شورای اقتصادی بین‌   المللی C۶۰۰۰۷۹ – ۱۷)
۳ – فهرست یادآور (چک لیست) ایمنی کشتی/ خشکی
دانش پایه کمک ‌های اولیه با رجوع به برگه ‌های اطلاعات ایمنی (اس ‌دی ‌اس) برای   سوخت ‌هایی که در آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف به آن اشاره شده است.
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامة آموزشی تأیید شده
تمرینات کاری با الزامات قانونی، دستورالعمل‌ ها، مجوز‌های کار و امور محیط زیست   منطبق هستند
باید‌ها و نباید‌ها در کمک ‌های اولیه
دانش پیشگیری، نظارت و مقابله با آتش و سامانه‌ های خاموش کردن آن بر روی کشتی ‌های   مشمول آیین‌ نامه آی‌ جی ‌اف
آشنایی با روشها و تجهیزات مقابله با آتش به منظور شناسایی، مهار و خاموش کردن   آتش ناشی از سوخت‌ هایی که در آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف به آن اشاره شده است
آزمون و ارزیابی شواهد کسب شده از یک یا چند مورد زیر:
۱ – تجربه تأیید شده حین خدمت
۲ – تجربه تأیید شده کشتی آموزشی
۳ – آموزش تأیید شده شبیه ساز
۴ – برنامة آموزشی تأیید شده
نوع و اندازة مشکل به ‌سرعت شناسایی می ‌شود و اقدامات اولیه با روش های اضطراری   برای سوخت ‌های مورد اشاره در آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف مطابقت دارند
روشهای تخلیه، خاموش کردن اضطراری و جداسازی برای سوخت ‌های مورد اشاره در آیین ‌نامه   آی ‌جی ‌اف متناسب هستند

پیوست ۶
قطعنامه ام ‌اس ‌سی ۳۹۶ (۹۵)
مصوب ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۱ / خرداد /۱۳۹۴)
اصلاحات کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان
(اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو)، ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)

کارگروه ایمنی دریانوردی،
با یادآوری بند «ب» ماده (۲۸) کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی در خصوص وظایف کارگروه؛
همچنین با یاد آوری ماده (۱۲) کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش،‌ صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، ‌۱۹۷۸ (۱۳۵۷) (کنوانسیون)، در خصوص شیوه‌ های اصلاح کنوانسیون؛
با لحاظ این که ‌اصلاحات کنوانسیون در نود و پنجمین نشست خود مطابق با ردیف (۱) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) از کنوانسیون پیشنهاد و بخشنامه گردیده بود؛

۱ – مطابق با ردیف (۴) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات کنوانسیون را تصویب می ‌نماید، متن آن در پیوست قطعنامه حاضر ارائه شده است؛‌

۲ – مقرر می ‌نماید، که وفق شماره (۲) ردیف (۷) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات مذکور باید در تاریخ اول جولای ۲۰۱۶ (۱۱ /۰۴ /۱۳۹۵) پذیرفته شده تلقی ‌گردد، مگر این که،‌ قبل از تاریخ مزبور بیش از یک سوم اعضاء یا اعضایی که مجموع ظرفیت ناوگان تجاری آنها حداقل پنجاه درصد (۵۰ %) وزن ناخالص کشتیرانی تجاری جهانی با کشتی ‌های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده ۱۰۰ تن یا بیشتر است، اعتراض خود را به اصلاحات مورد نظر به دبیرکل سازمان اعلام کرده باشند؛

۳ – توجه اعضاء را به این نکته معطوف می نماید که، وفق ردیف (۸) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲) کنوانسیون، اصلاحات پیوست این قطعنامه باید در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۷ (۱۲ /۱۰ /۱۳۹۵)، به محض پذیرش ایشان، بر طبق بند (۲) بالا لازم الاجراء شود؛

۴ – همچنین توجه اعضاء را به این نکته معطوف می نماید که در صورت فقدان کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف در زمان لازم الاجراء شدن این اصلاحات، تجربه حاصله برروی کشتی ‌ها را مطابق با دستورالعمل‌ های میانی در خصوص ایمنی برای موتور با سوخت گاز طبیعی نصب شده در کشتی ‌ها، به نحو مصوب در قطعنامه ام ‌اس ‌سی (۸۶) ۲۸۵، مورد ملاحظه قرار دهند؛

۵ – از دبیرکل تقاضا می‌ نماید، در اجرای ردیف (۵) جزء (الف) بند (۱) ماده (۱۲)، نسخه ‌های تأیید شده قطعنامه حاضر و متن اصلاحات مندرج در پیوست را برای تمامی اعضای کنوانسیون ارسال کند؛

۶ – همچنین از دبیرکل تقاضا می‌ نماید نسخه ‌های این قطعنامه و پیوست آن را برای اعضای سازمان، ‌که عضو کنوانسیون نیستند، ارسال کند.


پیوست
اصلاحات کنوانسیون بین ‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان
(اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو)، ۱۹۷۸

فصل ۱ – مقررات عمومی

مقرره ۱ /۱ – تعاریف و مضامین

۱ – در بند (۱)، پس از بند فرعی ۴۰ موجود، تعریف جدید زیر قرار می گیرد:
۴۱. آیین‌نامه آی‌ جی ‌اف به معنای آیین‌ نامه بین‌ المللی ایمنی برای کشتی ‌های استفاده کننده از گازها یا سایر سوخت ‌های دارای نقطه اشتعال پایین، به نحو تعریف شده در مقررة ۲ – ۱ /۲. ۲۹ کنوانسیون سولاس، می‌ باشد.
مقرره ۱ /۱۱ – تمدید اعتبار گواهینامه ‌ها

۲ – بند ۱ موجود به صورت زیر اصلاح شده است:
“۱ هر فرمانده، افسر و کاربر رادیویی دارای گواهینامه صادر یا شناسایی شده به موجب هر یک از فصول کنوانسیون، به غیر از مقرره ۵ /۳ یا فصل ششم، که در دریا خدمت می کند یا قصد دارد پس از مدتی از خشکی به دریا بازگردد، به منظور حفظ صلاحیت خدمت در دریا لازم است در فواصل زمانی که از پنج سال تجاوز نکند:
1) استانداردهای سلامت پزشکی مندرج در مقرره ۱ /۹ را احراز نماید، و
2) بر طبق بخش الف – ۱ /۱۱ آیین ‌نامه اس تی سی دبلیو شایستگی حرفه ‌ای خود را اثبات نماید.

فصل ۵ – الزامات خاص آموزش برای کارکنان شاغل در بعضی انواع کشتی ‌ها

۳ – مقررة جدید ۵ /۳ زیر پس از مقرره ۵ /۲ موجود اضافه شده است:
مقرره ۵ /۳
حداقل الزامات اجباری برای آموزش و شایستگی‌ های فرماندهان، افسران، ملوانان و سایر کارکنان کشتی‌ های مشمول آئین ‌نامه آی ‌جی ‌اف
۱ – این مقرره در مورد فرماندهان، افسران و ملوانان و سایر کارکنان شاغل در کشتی‌ های مشمول آیین‌ نامه آی‌ جی‌ اف اجراء می‌ گردد.
۲ – پیش از واگذاری وظایف در کشتی ‌ها در مورد کشتی های مشمول آیین ‌نامه آی جی اف، دریانوردان باید آموزش لازم در بندهای (۴) تا (۹) زیر را طبق سمت، وظایف و مسؤولیت‌ های خود به اتمام رسانده باشند.
۳ – تمامی دریانوردان شاغل بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف قبل از واگذاری وظایف در کشتی، باید بر طبق بند (۵۰۱) از مقررة ۱ /۱۴، به طور مقتضی آشنایی ویژه ای با کشتی و تجهیزات آن داشته باشند.
۴ – دریانوردان مسؤول وظایف ایمنی مربوط به مراقبت، استفاده یا واکنش اضطراری به سوخت بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی جی اف، باید دارای گواهینامه آموزش ابتدایی برای خدمت در کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی‌ اف باشند.
۵ – هر متقاضی گواهینامة آموزش ابتدایی برای خدمت در کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف باید آموزش ابتدایی را مطابق با مفاد بند (۱) بخش الف – ۵ /۳ آیین‌نامه اس تی سی دبلیو به پایان رسانده باشد.
۶ – دریانوردان مسؤول وظایف ایمنی مربوط به مراقبت، استفاده یا واکنش اضطراری به سوخت بر‌ روی کشتی‌ های مشمول آیین‌نامه آی‌ جی ‌اف که مطابق با بندهای (۲) و (۵) از مقررة ۵ /۱ – ۲ یا بندهای (۴) و (۵) مقرره ۵ /۱ – ۲ در خصوص نفتکش (تانکر) های گاز مایع شده که واجد صلاحیت و تأیید شده باشند، واجد شرایط موضوع بند (۱) بخش الف -۵ /۳ جهت آموزش ابتدایی برای خدمت در کشتی ‌های مشمول آیین‌نامه آی ‌جی ‌اف تلقی می گردند.
۷ – فرماندهان، ‌افسران مهندس و تمامی کارکنان مسؤول مستقیم حفاظت و استفاده از سوخت و سامانه های سوخت کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف، باید دارای گواهینامه آموزش پیشرفته خدمت در کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف باشند.
۸ – هر متقاضی گواهینامة آموزش پیشرفته جهت خدمت بر روی کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف باید، ضمن داشتن گواهینامة مهارت مندرج در بند ۴:
۱ – دورة آموزش پیشرفتة مورد تأیید را جهت خدمت در کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامة آی ‌جی ‌اف به اتمام رسانیده و دارای استانداردهای شایستگی مندرج در بند (۲) بخش الف – ۵ /۳ از آیین‌ نامه اس تی سی دبلیو باشد؛ و
۲ – حداقل یک ماه از خدمت دریایی مورد تأیید را که شامل حداقل سه بار عملیات سوخت‌ گیری بر روی کشتی‌ های مشمول آیین‌ نامه آی ‌جی ‌اف می شود، به اتمام رسانیده باشد. دو عملیات از سه عملیات سوخت‌ گیری را می‌ توان با آموزش شبیه‌ ساز مورد تأیید، به عنوان بخشی از آموزش بند (۱۰۸) جهت عملیات سوخت ‌گیری، جایگزین کرد.
۹ – فرماندهان، افسران مهندس و هر فرد مسؤول مستقیم مراقبت و استفاده از سوخت بر روی کشتی ‌های مشمول آیین ‌نامه آی‌ جی ‌اف که بر اساس استانداردهای شایستگی مندرج در بند (۲) از بخش الف – ۵ /۱ – ۲ جهت خدمت بر روی نفتکش (تانکر) ‌های گاز مایع شده واجد صلاحیت باشند، واجد شرایط موضوع بند (۲) بخش الف – ۵ /۳ جهت آموزش پیشرفته کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی ‌جی ‌اف تلقی می شوند،‌ مشروط بر این که همچنین بتوانند:
1 – واجد شرایط بند (۶) باشند؛ و
۲ – واجد شرایط سوخت ‌گیری موضوع بند (۲۰۸) بوده یا در انجام سه عملیات کار با کالا بر روی نفتکش (تانکر) های گاز مایع شده شرکت نموده باشند؛ و
۳ – سه ماه خدمت دریایی را طی پنج سال گذشته به اتمام رسانیده باشند، بر روی:
۱ – کشتی‌ های مشمول آیین ‌نامه آی جی اف؛
۲ – نفتکش (تانکر) هایی که سوخت‌ های مشمول آیین‌ نامه آی‌ جی‌ اف را بعنوان کالا حمل می نمایند؛ یا
۳ – کشتی ‌هایی که گازها یا سوخت قابل احتراق دارای نقطه اشتعال پایین را بعنوان سوخت استفاده می نمایند.
۱۰ – هر عضو باید قبل از اول ژانویه ۲۰۱۷ (۱۲ /۱۰ /۱۳۹۵) استانداردهای شایستگی اشخاص شاغل در کشتی‌ های گازسوز را که قبلاً الزام به رعایت آنها نموده است، با استانداردهای شایستگی مندرج در بخش الف – ۵ /۳ آیین ‌نامه اس ‌تی ‌سی ‌دبلیو مقایسه نماید،‌ و باید در صورت نیاز در خصوص الزام این کارکنان در مورد به روز رسانی صلاحیت ایشان تصمیم گیری نماید.
۱۱ – مراجع باید اطمینان حاصل نمایند که گواهینامه مهارت برای دریانوردانی که مطابق با بندهای (۴) یا (۷) واجد صلاحیت هستند، به نحو مقتضی صادر می شود.
۱۲ – دریانوردانی که گواهینامة مهارت را مطابق با بند (۴) یا (۷) بالا دارا باشند، باید در فواصلی که از پنج سال تجاوز ننماید، دوره بازآموزی متناسب را سپری کنند یا ملزم به ارائه مدرکی باشند، که نشان دهنده کسب استاندارد شایستگی مورد لزوم طی پنج سال گذشته باشد.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن اصلاحات، شامل چهار پیوست در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و هفتم مهرماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۹ /۸ /۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی – محمدباقر قالیباف