شماره: ۱۰۰۶۶۱/۳۰۰ – ۱۴۰۰/۸/۱۱
در راستای تحقق راهبردها و اهداف برنامه پنجساله ششم جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶ – ۱۴۰۰) در خصوص “ایجاد فرصت برابر برای دسترسی آحاد مردم به خدمات قضایی” از طریق توسعه فضاهای فیزیکی فعالیت های قضایی قوه قضاییه از جمله دادسراها و دادگاه ها در مناطق مورد نیاز؛ و با توجه به اهمیت مکان یابی و انتخاب موقعیت درست و استقرار مناسب مجتمع های قضایی در شهرها، و در پی درخواست شماره ۱ /۴۰۹۴ /۹۰۰۰ مورخ ۱۱ /۷ /۱۳۹۵ معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه و بنا به پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۶ /۷ /۱۴۰۰ ضوابط و مقررات مکان یابی ساختمان های مجتمع های قضایی در طرحهای تفصیلی شهرها را به شرح زیر تصویب نمود:
مکان یابی سایت های مجتمع های قضایی، با توجه به مصوبه مورخ ۱۰ /۴ /۱۳۸۹ شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص “تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آن ها”، در طرحهای تفصیلی شهرها در دو مرحله و به شرح زیر انجام می شود:
مرحله اول: مشخص نمودن محدوده و یا محدودههای “تعیین فضای مجتمع های قضایی”
۱ . در طرحهای تفصیلی شهرهای فاقد مناطق شهرداری، یک محدوده، ترجیحاً در نواحی دارای بیشترین دسترسی؛ و در شهرهای دارای مناطق شهرداری، در هر یک از، مناطق شهرداری، محدوده ای تحت عنوان “محدوده تعیین فضای مجتمع های قضایی” مشخص شود.
مرحله دوم: شناسایی سایت / سایت های مناسب برای استقرار مجتمع های قضایی
۲ . در طرحهای تفصیلی شهرها، در “محدودههای تعیین فضای مجتمع های قضایی” مشخص شده در مرحله اول، مناسب ترین سایت برای استقرار مجتمع های قضایی، بر مبنای معیارهای زیر شناسایی و مشخص شود:
الف . اندازه سایت، با رعایت سرانه های تعیین شده در این مصوبه، پاسخگوی نیازهای موجود و آتی بوده و همچنین امکان احداث پارکینگ های مورد نیاز، امکان رعایت عقب نشینی امنیتی، و امکان ایجاد ورودی و خروجی مجزا را داشته باشند.
ب . سایت به تاسیسات و زیرساخت های شهری، سیستم حمل و نقل عمومی شهری، و پارکینگ عمومی دسترسی مناسبی داشته باشد.
ج . سایت از فضاهای ورزشی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، آرامگاه ها، جایگاه های سوخت رسانی، نواحی صنعتی و مشاغل مزاحم شهری، و مراکز نظامی به اندازه کافی فاصله داشته باشد.
د . سایت در نزدیکی سازمان پزشکی قانونی، سازمان ثبت اسناد و املاک، کلانتری، سازمان ثبت احوال، دفاتر وکلا /کانون وکلا، دفاتر فنی، و خدمات رفاهی و اجتماعی واقع شده باشد.
ه . در انتخاب سایت، سازگاری با کاربری های مجاور، حریم دکل های فشار قوی، حریم کانال های فاضلاب روباز، ملاحظات زمین شناختی، لرزه ای و زیست محیطی، ملاحظات پدافند غیرعامل، و ملاحظات امنیتی رعایت شود.
و . وضعیت سایت از نظر مالکیت، سند ملکی و استفاده کنونی از سایت در نظر گرفته شود .
تبصره- چنانچه در برخی از شهرهای دارای مناطق شهرداری امکان احداث یک مجتمع قضایی در هر یک از مناطق شهرداری میسر نباشد، می توان برای دو منطقه شهرداری مجاور، با رعایت سرانه ها و سایر معیارهای این مصوبه، یک مجتمع قضایی در نظر گرفت.
۳ . سهم سرانه مساحت مجتمع های قضایی بعنوان درصدی از کاربری اداری – انتظامی در طرحهای تفصیلی شهرها بشرح جدول زیر تعیین می شود:
طبقه بندی شهرها – درصد مساحت کاربری اداری – انتظامی اختصاص یافته به مجتمع قضایی
شهرهای مراکز استان
|
بین ۳ تا ۵ .۴ درصد
|
شهرهای مراکز شهرستان
|
بین ۵ .۲ تا ۸ .۴ درصد
|
سایر شهرها
|
بین ۱ تا ۵ .۱ درصد
|
بدیهیست در تعیین میزان زمین مورد نیاز برای مجتمع های قضایی در این طرحها، کاربری های قضایی موجود از این سرانه ها کسر می شود.
تبصره ۱: این سرانه شامل فعالیت های قضایی قوه قضائیه است و فعالیت های اداری این قوه را شامل نمی شود. بنابراین، این میزان فضا از سرجمع فضای اداری – انتظامی در نظر گرفته شده برای این طرحها کسر شده و فضای باقیمانده به سایر کاربری های اداری – انتظامی تخصیص داده می شود.
تبصره ۲: در این مصوبه مقصود از مجتمع قضایی بدین شرح است: مجتمع های قضایی از چند دادسرا و چند دادگاه تشکیل یافته اند که در یک سایت قضایی در کنار هم (در چند ساختمان مجزا) و یا در یک ساختمان طبقاتی مستقر شده باشند.
مقرر شد قوه محترم قضائیه مجتمع های قضایی که تاکنون احداث گردیده و از مکان یابی مناسب برخوردار نیستند، بر اساس ضوابط این مصوبه مورد بررسی و انطباق قرار داده و با اولویت نسبت اصلاح، تغییر و جابجایی آن اقدام نماید.
معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران – فرزانه صادق مالواجرد