قانون اصلاح ماده (١٨٢) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۸

ماده واحده ـ ماده ( ١٨٢) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می شود:

1ـ در صدر ماده (182) قانون، بعد از عبارت «تسلیم نماید» عبارت «رسیدگی به لایحه بودجه به ترتیب زیر به صورت دو شوری خواهد بود:» جایگزین عبارت «نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یک شوری خواهد بود و ترتیب رسیدگی به شرح ذیل می باشد:» می گردد.

٢ـ جزء ( ١) ماده (١٨٢) ، به شرح زیر اصلاح می شود:

«١ـ ابتدا لایحه بودجه به همراه پیوست ها و جداول به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود. کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت پنج روز از زمان وصول لایحه، گزارش خود را در مورد کلیات منتشر کند. گزارش کمیسیون تلفیق مطابق آیین‌نامه داخلی مورد رسیدگی قرار می گیرد. در جلسه رسیدگی به کلیات، بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز به مدت ده دقیقه استماع می شود، سپس مطابق بند ج ماده ( ١٠٨) قانون آیین‌نامه داخلی، کلیات لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار گرفته و رأی گیری به عمل می آید، چنانچه کلیات به تصویب مجلس برسد، نمایندگان می توانند حداکثر ظرف مدت ده روز پیشنهاد های خود را به کمیسیون های تخصصی تقدیم کنند. پس از انتشار گزارش شور دوم نیز کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان ده روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را ثبت نمایند. در صورتی که کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد، مراتب به دولت اعلام می شود تا حداکثر ظرف مدت پانزده روز لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند تا در صورت تصویب کلیات در مجلس، رسیدگی به جزئیات مطابق فرآیند این ماده انجام شود، مدت مذکور با موافقت هیأت رئیسه حداکثر تا مدت ده روز قابل تمدید است.

٣ـ در جزء (٢) (ماده (١٨٢) قانون، عبارت «تصویب کلیات لایحه در صحن» جایگزین عبارت «چاپ و توزیع لایحه» می شود.

۴ـ در جزء ( ۴) ماده ( ١٨٢) قانون، عبارت «پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن» حذف می شود.

۵ ـ تبصره (٣) ماده (١٨٢) قانون حذف می شود.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پنجم دی ماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 8 /10 /1400 به تایید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف