مصوبه شورای عالی اداری در خصوص تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

شماره: 63730 – ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۶، به استناد بند (7) ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در احیای جهاد سازندگی و مردمی سازی امور و گسترش مدیریت جهادی در خدمت رسانی به محرومان از طریق انتظام بخشی، هم افزایی و هماهنگی بین بخش ها و نهادهای حکومتی و دولتی و تشکل های خودجوش مردمی و با هدف فعال سازی ظرفیت های مناطق مستعد، رفع فقر و گسترش عدالت و پیشرفت در عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی- انتظامی، خدماتی- عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته، روستاها و مناطق عشایری کشور، تصویب نمود:


ماده ۱ – به منظور هماهنگی در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کلان بین همه دستگاه های اجرایی، نهادهای انقلابی و تشکل های مردمی فعال در امور جهادی و به منظور احیای جهاد سازندگی و ساماندهی حرکت عظیم جهادی در گام دوم انقلاب اسلامی، رسیدگی منسجم تر به حرکت های جهادی در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی – انتظامی، خدماتی- عمرانی و همچنین برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود زندگی و احیای فرهنگ و سنت های اسلامی و اصیل در همه ارکان جامعه خصوصاً مناطق حاشیه ای، جوامع روستایی و عشایری، عنوان «شورای عالی عشایر و توسعه روستایی»، موضوع تصویبنامه شماره ۳۰۹۳۷ مورخ ۱ /۲ /۱۳۹۹ شورای عالی اداری به «شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی» تغییر می یابد که در این مصوبه منبعد به اختصار “شورا” نامیده می شود.

ماده ۲- شورا به ریاست رئیس جمهور و در غیاب او معاون اول رئیس جمهور به عنوان نایب رئیس شورا با ترکیب اعضای زیر تشکیل خواهد شد:
– معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور (دبیر شورا)
– وزیر جهاد کشاورزی
– وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
– وزیر کشور
– وزیر صنعت، معدن و تجارت
– وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
– رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
– فرمانده نیروی انتظامی
– فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران (قرارگاه محرومیت زدایی)
– رئیس سازمان بسیج سازندگی
– رئیس سازمان بسیج مستضعفان
– رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
– رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)
– رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
– رئیس کمیته امداد امام خمینی
– رئیس جمعیت هلال احمر
– هفت نفر از صاحب نظران و نمایندگان تشکل های جهادی مردم نهاد فعال روستایی و عشایری (با پیشنهاد دبیر و حکم رئیس شورا)
– وزیر یا رئیس دستگاه مرتبط با موضوع، حسب مورد و با حق رأی

تبصره ۱- دبیرخانه شورا بدون هیچ گونه توسعه تشکیلاتی در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور مستقر می گردد و شرح وظایف آن توسط معاونت یاد شده پیشنهاد و پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۲- کلیه تعاملات، ارتباطات، اجرای مصوبات و هماهنگی های لازم با شورا در سطح استان و شهرستان از طریق شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی توسعه شهرستان موضوع آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به شماره ۲۹۰۱۸ /ت۵۴۴۸۷هـ مورخ ۱۲ /۳ /۱۳۹۸ هیأت وزیران انجام خواهد شد.

ماده ۳- وظایف شورا:

(۱) تعیین سیاست ها، اهداف و راهبردهای افزایش عدالت و پیشرفت و توسعه متوازن جوامع روستایی و عشایری و تصویب برنامه جامع پیشرفت در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری کشور.

(۲) ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه ‌ها، نهادهای انقلابی و تشکل‌های مردمی ذیربط برای رفع تنگناهای موجود در مناطق کمتر توسعه یافته جوامع روستایی و عشایری.

(۳) نظارت بر چگونگی انجام وظایف و دریافت گزارش برنامه ها و عملکرد هر کدام از وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط در خصوص مناطق کمتر توسعه یافته جوامع روستایی و عشایری.

(۴) تعیین خط مشی در مورد طرح‌های جهادی مرتبط با مسائل امنیتی- انتظامی، خدماتی- عمرانی، آموزشی، فرهنگی و بهداشتی.

(۵) اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد و توسعه اشتغال، سرمایه گذاری، رفع موانع تولید و توسعه بازار و حمایت از فعالیت های متنوع اقتصادی و دانش بنیان برای روستائیان و عشایر با همکاری شورای عالی اشتغال و دستگاه های اجرایی ذیربط و اقدام لازم جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز.

(۶) تصویب برنامه های توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و دامداری.

(۷) ایجاد زمینه های لازم جهت پرورش، رشد و بکارگیری استعدادهای رزمی و نظامی روستاها و عشایر به منظور حفظ و حراست از جان و مال مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی و مرزهای کشور.

(۸) توسعه، بسط و گسترش فرهنگ بومی و سنت های اصیل محلی در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری.

(9) یکپارچه سازی فعالیت ها و جلب مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی، خیرین و مؤسسات خیریه، تشکل های جهادی، اردوهای جهادی، نهادهای مدنی و محلی و بخش های خصوصی به منظور بکارگیری ظرفیت ها در حل مسائل مناطق هدف.

(۱۰) تصویب دستورالعمل‌ ها و آیین‌ نامه ‌های مرتبط با امور جهاد سازندگی، توسعه روستایی و عشایری.

(۱۱) ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت وزیران در خصوص تدوین یا اصلاح قوانین، لوایح برنامه های پنج ساله و بودجه های سنواتی.

(12) تعیین ساز و کارهای لازم به منظور دریافت (آگاهی) مسایل و مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری به شورا و تصمیم گیری در جهت رفع آن متناسب با موضوع.

(۱۳) اتخاذ تصمیم در خصوص بسیج امکانات دستگاه های اجرایی و سازمان های محلی در مواقع بروز حوادث طبیعی و بحران از قبیل سیل، زلزله و… با هماهنگی مراجع ذیربط در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری.

ماده ۴- کلیه مصوبات شورا پس از ابلاغ رئیس جمهور، لازم الاجرا است.

ماده ۵- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس ‌جمهور مسئول اجرای این مصوبه بوده و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش اجرای آن را به شورای عالی اداری ارائه می‌ نماید.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری