آیین­‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۵

شماره: ۱۴۸۶۱۱/ت۵۹۴۴۶هـ – ۱۴۰۰/۱۱/۲۰


هيأت ‌وزيران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ به پيشنهاد وزارت كشور و ‌سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد بند (الف) ماده (۳۹) قانون ماليات بر ارزش افزوده – مصوب ۱۴۰۰ – آيين‌ نامه اجرايي بند ياد شده را به شرح زير تصويب كرد:

ماده ۱ـ ‌سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هر ماه ده درصد (۱۰%) از سهم عوارض و جریمه­ های مربوط به موضوع ماده (۷) و بندهای (ب) و (پ) ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش ­افزوده را پس از کسر کسورات قانونی، به تفکیک به‌ حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) واریز نماید.


ماده ۲ـ عوارض موضوع این آیین­‌نامه براساس شاخص­ها و ترتیبات زیر میان شهرداری­‌ها، دهیاری­‌ها و روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع می­‌گردد:
الف ـ سهم کل شهرداری­‌های مشمول = f/j .
ب ـ سهم کل دهیاری­‌ها = g/j .
پ ـ سهم مناطق عشایری و فاقد دهیاری = (h+i)/j .
دهیاری M= (۱/نرمالایز (a+b+d)شهری، M= (۱/نرمالایز (a+b+c+e)) , Z=k۱ ٭a+k۲ ٭
سهم هر شهرداری =z ٭ (k۳ ٭ c+k۴ ٭ e)
سهم هر دهیاری =z ٭ k۵ ٭ d
سهم مناطق عشایری و فاقد دهیاری = z جمعیت  مناطق عشایری و فاقد دهیاری ٭
۱ـ a: شاخص معکوس توسعه انسانی.
۲ـ b: شاخص معکوس سرانه عوارض ارزش ­افزوده.
۳ـ c: شاخص معکوس سرانه بودجه عمرانی شهرداری­‌ها.
۴ـ d: شاخص معکوس سرانه بودجه دهیاری­‌ها.
۵ ـ e: شاخص معکوس سرانه درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی شهرداری.
۶ ـ f: جمعیت شهری (به جز شهرهای مراکز استان­ها).
۷ـ g: جمعیت روستاهای دارای دهیاری.
۸ ـ h: جمعیت روستاهای فاقد دهیاری.
۹ـ i: جمعیت مناطق عشایری.
۱۰ـ j: جمعیت کشور (به جز شهرهای مراکز استان­ها).
۱۱ـ M: شاخص تعیین شهرداری­‌ها و دهیاری­‌های مشمول.

تبصره ۱ـ وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظف است نسبت به تعیین ضرایب kn اقدام نموده و سهم شهرداری­‌ها، دهیاری­‌ها و روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری را همه­ ساله اعلام نماید. شهرداری­‌ها و دهیاری­‌هایی که میزان شاخص M آنها از میانگین کشوری کمتر باشند مشمول دریافت عوارض موضوع این آیین­‌نامه خواهند بود.

تبصره ۲ـ سازمان امور مالیاتی کشور گزارش توزیع عوارض واریزی قانون مالیات بر ارزش ­افزوده را به صورت بر خط به تفکیک دهیاری، شهرداری و فرمانداری‌ها در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداری­‌ها و دهیاری­‌های کشور) قرار دهد.

تبصره ۳ـ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند همه­ ساله نسبت به ثبت اطلاعات بندهای (۳)، (۴) و (۵) در سامانه‌ا‌ی که سازمان ‌شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام می­کند، اقدام نمایند.


ماده ۳ـ سازمان ‌شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موظف است با رعایت ماده (۲) این آیین­‌نامه، نسبت به پرداخت وجوه در چهارچوب سرفصل­های زیر اقدام نماید:
۱ـ کمک به بهبود عبور و مرور
۲ـ کمک به اجرای طرح‌های توسعه عمرانی و خدماتی و زیست محیطی.
۳ـ کمک به تجهیز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ماشین‌آلات عمرانی، خدماتی و فناوری اطلاعات
۴ـ پرداخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی از مؤسسات و بانک‌ها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای اجرای طرح‌های درآمدزا.
۵‍ ـ کمک به کارآفرینی اجتماعی.
۶ ـ کمک به بودجه هزینه‌ای شهرداری­‌های شهرهای کمتر از (۵۰) هزار نفر و دهیاری­‌ها.

تبصره ۱ـ هزینه ­کرد اعتبارات توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌های ابلاغی توسط وزارت کشور (سازمان ‌شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) صورت می‌پذیرد.

تبصره ۲ـ در اجرای تبصره (۵) بند (ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری­‌ها و دهیاری­‌های کشور مکلفند منابع بند (پ) ماده (۲۶) قانون یادشده را در چهارچوب سیاست­های شورای­ عالی سلامت و امنیت غذایی هزینه نمایند.


ماده ۴ـ سهم مناطق عشایری به ‌حساب ادارات کل امور عشایری هر استان و سهم روستاهای فاقد دهیاری به ‌حساب فرمانداری شهرستان مربوط واریز تا مطابق قوانین و مقررات مربوط هزینه گردد.


ماده ۵ ـ نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه برعهده وزارت کشور (سازمان شهرداری­‌ها و دهیاری­‌های کشور) و نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات واگذارشده بر عهده معاونت امور عمرانی استانداری‌ها می‌باشد.
وزارت کشور (سازمان شهرداری­‌ها و دهیاری­‌های کشور) موظف است هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد اعتبارات را به سازمان­های برنامه و بودجه کشور و امور مالیاتی کشور ارایه نماید.