شماره: ۱۴۸۶۱۱/ت۵۹۴۴۶هـ – ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
هيأت وزيران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ به پيشنهاد وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد بند (الف) ماده (۳۹) قانون ماليات بر ارزش افزوده – مصوب ۱۴۰۰ – آيين نامه اجرايي بند ياد شده را به شرح زير تصويب كرد:
ماده ۱ـ سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هر ماه ده درصد (۱۰%) از سهم عوارض و جریمه های مربوط به موضوع ماده (۷) و بندهای (ب) و (پ) ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده را پس از کسر کسورات قانونی، به تفکیک به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) واریز نماید.
ماده ۲ـ عوارض موضوع این آییننامه براساس شاخصها و ترتیبات زیر میان شهرداریها، دهیاریها و روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع میگردد:
الف ـ سهم کل شهرداریهای مشمول = f/j .
ب ـ سهم کل دهیاریها = g/j .
پ ـ سهم مناطق عشایری و فاقد دهیاری = (h+i)/j .
دهیاری M= (۱/نرمالایز (a+b+d)شهری، M= (۱/نرمالایز (a+b+c+e)) , Z=k۱ ٭a+k۲ ٭
سهم هر شهرداری =z ٭ (k۳ ٭ c+k۴ ٭ e)
سهم هر دهیاری =z ٭ k۵ ٭ d
سهم مناطق عشایری و فاقد دهیاری = z جمعیت مناطق عشایری و فاقد دهیاری ٭
۱ـ a: شاخص معکوس توسعه انسانی.
۲ـ b: شاخص معکوس سرانه عوارض ارزش افزوده.
۳ـ c: شاخص معکوس سرانه بودجه عمرانی شهرداریها.
۴ـ d: شاخص معکوس سرانه بودجه دهیاریها.
۵ ـ e: شاخص معکوس سرانه درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی شهرداری.
۶ ـ f: جمعیت شهری (به جز شهرهای مراکز استانها).
۷ـ g: جمعیت روستاهای دارای دهیاری.
۸ ـ h: جمعیت روستاهای فاقد دهیاری.
۹ـ i: جمعیت مناطق عشایری.
۱۰ـ j: جمعیت کشور (به جز شهرهای مراکز استانها).
۱۱ـ M: شاخص تعیین شهرداریها و دهیاریهای مشمول.
تبصره ۱ـ وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) موظف است نسبت به تعیین ضرایب kn اقدام نموده و سهم شهرداریها، دهیاریها و روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری را همه ساله اعلام نماید. شهرداریها و دهیاریهایی که میزان شاخص M آنها از میانگین کشوری کمتر باشند مشمول دریافت عوارض موضوع این آییننامه خواهند بود.
تبصره ۲ـ سازمان امور مالیاتی کشور گزارش توزیع عوارض واریزی قانون مالیات بر ارزش افزوده را به صورت بر خط به تفکیک دهیاری، شهرداری و فرمانداریها در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) قرار دهد.
تبصره ۳ـ شهرداریها و دهیاریها موظفند همه ساله نسبت به ثبت اطلاعات بندهای (۳)، (۴) و (۵) در سامانهای که سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام میکند، اقدام نمایند.
ماده ۳ـ سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور موظف است با رعایت ماده (۲) این آییننامه، نسبت به پرداخت وجوه در چهارچوب سرفصلهای زیر اقدام نماید:
۱ـ کمک به بهبود عبور و مرور
۲ـ کمک به اجرای طرحهای توسعه عمرانی و خدماتی و زیست محیطی.
۳ـ کمک به تجهیز شهرداریها و دهیاریها به ماشینآلات عمرانی، خدماتی و فناوری اطلاعات
۴ـ پرداخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی از مؤسسات و بانکها توسط شهرداریها و دهیاریها برای اجرای طرحهای درآمدزا.
۵ ـ کمک به کارآفرینی اجتماعی.
۶ ـ کمک به بودجه هزینهای شهرداریهای شهرهای کمتر از (۵۰) هزار نفر و دهیاریها.
تبصره ۱ـ هزینه کرد اعتبارات توسط شهرداریها و دهیاریها بر اساس شیوهنامههای ابلاغی توسط وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) صورت میپذیرد.
تبصره ۲ـ در اجرای تبصره (۵) بند (ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداریها و دهیاریهای کشور مکلفند منابع بند (پ) ماده (۲۶) قانون یادشده را در چهارچوب سیاستهای شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هزینه نمایند.
ماده ۴ـ سهم مناطق عشایری به حساب ادارات کل امور عشایری هر استان و سهم روستاهای فاقد دهیاری به حساب فرمانداری شهرستان مربوط واریز تا مطابق قوانین و مقررات مربوط هزینه گردد.
ماده ۵ ـ نظارت بر حسن اجرای این آییننامه برعهده وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات واگذارشده بر عهده معاونت امور عمرانی استانداریها میباشد.
وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) موظف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد اعتبارات را به سازمانهای برنامه و بودجه کشور و امور مالیاتی کشور ارایه نماید.