مصوبه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص برنامه حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۰۲

شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی به استناد تبصره (2) بند (الف) ماده (57) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور – مصوب 1395 و بند «ب» ماده «16» قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و در راستای بهبود وضعیت تغذیه ایرانیان (موضوع ماده «4» آیین‌نامه چتر ایمنی و رفاه اجتماعی مصوب 17 /11 /1383 هیات وزیران)، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۵ برگزار و “برنامه حمایت از کودکان دارای سوء تغذیه” را به شرح زیر تصویب نمود.


ماده واحده: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است به موجب بند «ب» ماده «16» قانون ساختار جامع رفاه و تأمین اجتماعی و در راستای بهبود وضعیت تغذیه ایرانیان (موضوع ماده «4» آیین‌نامه چتر ایمنی و رفاه اجتماعی مصوب مورخ 17 /11 /1383 هیات وزیران) هر ساله، برنامه ی حمایت اجتماعی فعال از کودکان دارای سوء تغذیه را با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرا بگذارد.

تبصره 1: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلف است به منظور شناسایی کودکان دارای سوء تغذیه،‌ «سامانه ی اطلاعات معیشتی و تن سنجی کودکان ایران» را راه اندازی کند. در این سامانه اطلاعات مربوط به وضعیت تن سنجی کودکان در مراجعات مختلف به خانه های بهداشت به صورت برخط به روزرسانی شده و کودکان دارای سوء تغذیه مشخص می شود. رصد برخط وضعیت کودکان دارای سوء تغذیه در مراجعات بعدی و به روزرسانی اطلاعات مربوط به حمایت های صورت گرفته و همچنین وضعیت درآمدی و معیشتی خانوارهای کودکان از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

تبصره 2: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور ضمن بررسی وضعیت درآمدی خانوارهای دارای کودک سوء تغذیه برنامه ی پرداخت نقدی و کالایی در راستای بهبود وضعیت تغذیه کودکان را به اجرا گذاشته و مکلف است هر شش ماه یکبار، گزارشی از فعالیت های اجرا شده و آخرین وضعیت سوء‌ تغذیه کودکان تحت پوشش برنامه را به شورای عالی رفاه ارائه دهد. سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبارات مورد نیاز این برنامه را که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می گردد از محل اعتبارات برنامه کاهش فقر مطلق هدفمندی یارانه ها تامین نموده و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تخصیص دهد.

تبصره 3: شیوه نامه ی اجرایی این مصوبه به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده و به تصویب کارگروهی متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور خواهد رسید.

دکتر سیدابراهیم رئیسی
رئیس جمهور (رئیس)