آیین‌نامه اجرایی ماده واحده قانون واگذاری مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۰۷

 شماره ۸۳۸۷۰/ت ۵۹۳۶۳هـ  –  ۱۴۰۱/۵/۱۹

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۱۲ به پیشنهاد شماره ۱۴۰۰/۳۷۵۲۵/۲۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۶ وزارت نیرو و به استناد ماده واحده قانون واگذاری مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب ـ مصوب ۱۴۰۰ـ، آیین‌­نامه اجرایی ماده واحده قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

١- قانون: قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب – مصوب ۱۳۶۹- با اصلاحات بعدی آن.

۲- شرکت آب و فاضلاب: شرکت های آب و فاضلاب که به موجب قانون و اساسنامه مربوط تشکیل و اداره می گردند.

٣- اموال: املاک (اعم از ابنیه و اراضی)، تأسیسات، شبکه ها، تجهیزات، ماشین آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب که قبل یا پس از تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب احداث گردیده یا می گردد و از متولیان قبلی در اختیار شرکت های مذکور قرار گرفته یا خواهد گرفت و منطبق بر ماده (۵) قانون و ماده (۱) قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب روستایی – مصوب ۱۳۷۴- در محدوده تحت پوشش خود اعم از شهرها و روستاها می باشند و شامل هر نوع مایملک و حقوق مالکیتی متصوره (اعم از عینی، ارتفاقی یا انتفاعی) آنها می شود.

۴- متولیان قبلی: کلیه دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها و دهیاری ها و همچنین شرکت ها، سازمان ها، نهادها، شوراها و سایر سازمان هایی که قبلا متولی تأمین و توزیع آب بوده اند.


ماده ۲- مالکیت اموال موضوع این آیین‌نامه، طبق فهرستی که به تأیید وزیر نیرو می رسد به شرکت های آب و فاضلاب انتقال قطعی می یابد. اجرای این ماده در مورد شهرداری ها با رعایت قانون انجام می گیرد.

تبصره- اراضی ملی و دولتی که حق بهره برداری از منافع آنها مطابق قوانین و مقررات به شرکت های آب و فاضلاب انتقال یافته با می یابد، کماکان در همین قالب مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و پس از رفع نیاز اعاده می شود.


ماده 3- در صورتی که اموال موضوع این آیین‌نامه از محل طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای انتفاعی ایجاد شده یا بشود، شرکت های آب و فاضلاب، مسئولیت بازپرداخت صرفأ أصل وام های موضوع ماده (32) قانون برنامه و بودجه کشور را به تناسب آن قسمت از اموال طرح که در اختیار شرکت قرار گرفته است، نسبت به کل طرح از طریق انعقاد قرارداد با وزارت امور اقتصادی و دارایی به عهده خواهند داشت.

تبصره – چگونگی بازپرداخت اصل وام و مدت آن با توجه به قانون واگذاری مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب – مصوب ۱۴۰۰ – توسط شورای اقتصاد تعیین خواهد شد.


ماده ۴- اموال موضوع این آیین‌نامه که از محل طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای غیرانتفاعی ایجاد شده یا می شود با تأیید فهرست آن توسط وزیر نیرو به طور قطعی و بدون دریافت هیچگونه مابه ازایی به شرکت های آب و فاضلاب مربوط منتقل می گردند.

ماده ۵- بهای آن بخش از اموال موضوع این آیین‌نامه که به تشخیص و برآورد وزارت نیرو از محل منابع داخلی شرکت های آب منطقه ای و سازمان آب و برق خوزستان پس از تصویب قانون ایجاد و یا خریداری گردیده و به شرکت های آب و فاضلاب مربوط واگذار می گردد، پس از تأیید مبلغ آن توسط وزیر نیرو با اقساط (۱۰) ساله به شرکت های مربوط باز پرداخت خواهد شد.

ماده ۶- معادل ارزش کل اموال موضوع این آیین‌نامه اعم از طرح‌های انتفاعی و غیرانتفاعی پس از کسر اصل وام موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه به حساب اندوخته سرمایه ای شرکت مربوط منتقل می گردد و قابل تقسیم بین سهامداران نیست

ماده ۷- در صورت رفع نیاز از اموال موضوع این آیین‌نامه و فروش آنها، وجوه حاصل باید منحصرأ صرف بهسازی و تکمیل تأسیسات موجود و یا ایجاد تأسیسات جدید برای شهرها و روستاهای تحت پوشش همان شرکت در استان مربوط، با اولویت مناطق روستایی گردد.

ماده ۸- کلیه تعهدات و دیونی که طبق استانداردهای حسابداری جزء قیمت تمام شده اموال و دارایی های مورد واگذاری این آیین‌نامه به وجود آمده و پرداخت نشده است، پس از تأیید حسابرس و بازرس قانونی به شرکت آب و فاضلاب مربوط منتقل می گردد.

تبصره – پاسخگویی به دعاوی احتمالی به عهده شرکت های آب و فاضلاب مربوط خواهد بود.

ماده ۹- ادارات ثبت اسناد و املاک محل مکلفند در اجرای قانون واگذاری مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب – مصوب ۱۴۰۰- با درخواست شرکت های آب و فاضلاب، کلیه اموال واگذار شده به استناد این آیین‌نامه را که به تأیید وزارت نیرو رسیده است، به نام شرکت های آب و فاضلاب مربوط ثبت و نسبت به اصلاح و با صدور اسناد مالکیت اقدام نمایند.

تبصره – متولیان قبلی مکلفند اسناد و مدارک اموال در اختیار خود را به شرکت های آب و فاضلاب مربوط تسلیم کرده و همکاری لازم را در امر انتقال آنها انجام دهند.

ماده ۱۰- کلیه اموال انتقالی که از محل وقف، وصیت و موارد شرعی مشابه در اختیار و تصرف شرکت های آب و فاضلاب قرار گرفته یا خواهد گرفت، با رعایت موازین شرعی و قوانین مربوط انجام خواهد شد.

تبصره- در مواردی که اموال موضوع این آیین‌نامه موقوفه باشد، متولی موقوفه موظف است با رعایت موازین شرعی و قانونی نسبت به انحلال قرارداد قبلی و انعقاد قرارداد اجاره جدید با شرکت آب و فاضلاب مربوط اقدام نماید.

ماده ۱۱- ارزش اموال و دارایی های انتقال یافته به شرکت های آب و فاضلاب استانی از متولیان قبلی و همچنین از محل طرح‌های عمرانی غیرانتفاعی و نیز مبلغ حاصل از اجرای ماده (۳۳) قانون در مورد طرح‌های عمرانی انتفاعی که به شرکت های آب و فاضلاب استانی منتقل شده یا می شود، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می شود.

ماده ۱۲- نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه به عهده وزیر نیرو می باشد.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر