شماره ١۰٣۵۵۴ – ١۴۰١/۶/۸
کلیه وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی
کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام و یا تصریح نام است یا قانون خاص دارند
در اجرای ماده ١١ آییننامه داخلی شورای عالی فضای مجازی کشور، به پیوست مصوبه هشتاد و چهارمین جلسه مورخ ١١/۵/١۴۰١ این شورا با موضوع »سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران ـ اهداف و اقدامات کلان«، که در تاریخ ٢۵/۵/١۴۰١ به استحضار مقام معظم رهبری )مدظله العالی( رسیده است، برای اجرا ابلاغ میشود.
لازم به ذکر است ارزشها و چشمانداز سند یاد شده در هفتاد و یکمین جلسه مورخ ١٧/٣/١۴۰۰ شورای عالی تصویب و طی نامه شماره ١۰٢۶١٩ مورخ ٢٣/۴/١۴۰۰ برای اجرا ابلاغ شده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ـ سیدابوالحسن فیروزآبادی
سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی
سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق ١۴١۰ در چهار بخش ارزشها، چشمانداز، اهداف و اقدامات کلان تنظیم شده است. این سند از طریق مطالعه اسناد راهبردی و چشمانداز سایر کشورها در حوزه فضای مجازی، تحلیل وضع موجود و مطلوب، تحلیل اسناد بالادستی )قانون اساسی، سند چشمانداز و احکام مقام معظم رهبری )مدظلهالعالی( برای شورای عالی فضای مجازی کشور( و اخذ نظر مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور و دستگاه های دولتی و حکومتی و سازمانهای مرتبط با فضای مجازی تنظیم شده است. دو بخش ارزشها و چشمانداز این سند، در هفتاد و یکمین جلسه مورخ ١٧/۰٣/١۴۰۰ و دو بخش اهداف و اقدامات کلان آن در هشتاد و چهارمین جلسه مورخ ١١/۰۵/١۴۰١ شورای عالی به تصویب رسید.
الف- ارزش ها:
۱- اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی؛
۲- استقلال، حاکمیت ملی و نفی سلطه خارجی؛
٣- انسجام، وحدت و اعتماد ملی؛ مسئولیت پذیری و پاسخگویی؛
۵- حکمت، خردگرایی و هوشمندی؛
۶- مشارکت ذیربطان در حکمرانی؛
۷- صلح طلبی عادلانه و احترام متقابل در روابط بین الملل؛
۸- خودکفایی، خوداتکایی و نوآوری در تأمین نیازهای پایه شهروندان؛
۹- هویت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی و خانواده محوری؛
۱۰- عدالت، کرامت انسانی و آزادی مسئولانه؛
۱۱- صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه؛
۱۲- قانون گرایی و انضباط اجتماعی؛
۱۳- امنیت ملی؛
۱۴- منافع ملی؛
۱۰۵- سلامت محتوا؛
۱۶ – شفافیت و دسترسی آزاد و عادلانه به اطلاعات و خدمات، با حفظ حقوق و مصالح فرد و جامعه؛
۱۷- توجه به اقشار و گروههای اجتماعی خاص، اعم از کودکان و نوجوانان، سالمندان و کم توانان جسمی و ذهنی؛
۱۸- حفظ محیط زیست.
ب- چشم انداز:
فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۶۱۰، فضایی در امتداد فضای واقعی، سالم، مفید، ایمن، پیشران پیشرفت سایر حوزه ها، متکی بر ظرفیت درونزای کشور، برخوردار از منابع انسانی متخصص، ماهر، مؤثر و کار آمد، برخوردار از مراکز علمی و پژوهشی، شرکتهای دانش بنیان و صنایع پیشرفته داخلی است.
برای حرکت جهشی، ابتکار عمل دارد. از استقلال هوشمندانه و عالمانه، با کمترین وابستگی برخوردار است و حضوری فعال، مبتکرانه، قوی و هدفمند در مجامع و نهادهای منطقهای و بین المللی دارد. الهام بخش در جهان اسلام، نقش آفرین در صحنه جهانی، جزء قدرتهای برتر سایبری و مقام اول ارایه خدمات فضای مجازی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل و استفاده صلح آمیز از فضای مجازی با مشارکت همه کشورها در توسعه آن، رفع حکمرانی کشورهای سلطه گر بر شبکه جهانی اینترنت و اصلاح آن با همکاری سایر کشورها است؛ و ارزش ها، هنجارها و سبک زندگی اسلامی – ایرانی مبتنی بر فرهنگ پیشرفت پایدار در فضای مجازی کشور نهادینه شده و نیازها و خدمات نو، جذاب و متنوع به ویژه در حوزههای آموزش، سلامت، تجارت، حمل و نقل، آب، انرژی و سرگرمی برای کاربران ایرانی فراهم است.
نظام حکمرانی در بهره گیری از فضای مجازی براساس حاکمیت ملی، عدالت، آزادی و صیانت از حقوق مردم و در برخورداری از مدیریتی یکپارچه حاصل از ارتباط به هم پیوسته و همگرای بخشهای حاکمیتی، عمومی، تعاونی و خصوصی، پیشتاز است. با مشارکت شهروندان، سازمان ها، کسب و کارها و تمام بخشهای عمومی و خصوصی، امنیت و سلامت این فضا در بالاترین سطح است.
دارای زیرساختهای مطمئن، امن، پایدار، یکپارچه و گسترده در سراسر کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و در ارتباط با شبکه جهانی است. از بلوغ فرآیندهای صنعتی مبتنی بر فناوریهای نوین، نقش مؤثر در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و فرصتهای جدید شغلی برخوردار است و در بازارهای جهانی با افزایش سطح کیفیت و کمیت کالا و خدمات، حضوری رقابتی دارد و از مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات ایران و جهان مبتنی بر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی در کلیه ابعاد فضای مجازی برخوردار است.
ج- اهداف کلان:
۱- تحکیم و تقویت حکمرانی، اعمال حاکمیت و اقتدار ملی بر تمامی ابعاد و لایههای فضای مجازی کشور؛
۲- ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، گسترش عمق راهبردی نظام و تحقق تمدن نوین اسلامی در فضای مجازی؛
۳- دستیابی به قدرت فضای مجازی (سایبری) جمهوری اسلامی ایران در تراز جهانی و جایگاه نخست قدرت فضای مجازی (سایبری) در بین کشورهای منطقه و نیل به توان بازدارندگی فضای مجازی (سایبری) موثر در سطح بین الملل؛
۴- تأمین حقوق، امنیت و منافع ملی در فضای مجازی و تحقق چندجانبه گرایی (دولت ها) در حکمرانی اینترنت؛
۵- قاعدهمند سازی دسترسی به دادههای خصوصی، عمومی و کلان داده ها، اعمال حاکمیت و حفاظت از دادههای ملی در برابر نفوذ و دست اندازی غیرمجاز؛
۶- بهینهسازی و افزایش کارآمدی نظام تصمیم گیری با استفاده از ظرفیتهای دادهای کشور متناسب با سرعت تحولات و آیندهنگری؛
۷- ارتقای سطح هوشمندی در نظامات ملی (از قبیل نظام آموزش، بهداشت، حمل و نقل و سایر خدمات شهری)؛
۸- تأمین امنیت همه جانبه فضای مجازی کشور در بالاترین سطح؛
۹- دستیابی به اشراف کامل و بهنگام بر تحولات فضای مجازی داخلی و بین المللی؛
۱۰- تکمیل و روز آمدی شبکه ملی اطلاعات مطابق با تحولات فناوریهای فضای مجازی؛
۱۱- کسب مرجعیت رسانهای در فضای مجازی و رفع محاصره تبلیغاتی کشور؛
۱۲- تقویت و تحکیم ارکان فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی در فضای مجازی کشور؛
۱۳- تحقق زیست بوم فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، در دسترس و استطاعت پذیر؛
۱۴- توسعه خدمات و گسترش رفاه عمومی؛
۱۵- مردمی سازی و ارتقاء مشارکت اجتماعی در تولید، توزیع، حفاظت، صیانت از محتوا و خدمات اوقات فراغت و سرگرمی فضای مجازی؛
۱۶- دستیابی به خوداتکایی ملی در حوزههای علوم، فناوریها و صنایع راهبردی فضای مجازی؛
۱۷- تربیت و توانمندسازی شبکه سرمایه انسانی متخصص در منطقه و ایجاد مزیت راهبردی برای کشور در این حوزه؛
۱۸- ایجاد و پوشش فراگیر خدمات یکپارچه عمومی داخلی با مزیت نسبی برای مهاجرت کامل کاربران از سکوهای خارجی و غیربومی به سکوهای داخلی از قبیل حوزههای دولت، سلامت، تجارت و آموزش در فضای مجازی؛
۱۹ – دستیابی به جایگاه برتر در زنجیره ارزش خدمات و محتوا (اعم از آموزش، سرگرمی، رسانه و شبکههای اجتماعی و …) در کشورهای منطقه و جهان اسلام؛
۲۰- مثبت شدن تراز تجاری در محصولات و خدمات فضای مجازی؛
۲۱- دستیابی به سهم ده درصدی هسته اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور؛
۲۲- تبدیل فضای مجازی کشور به کانون منطقهای تبادل داده و ارائه خدمات زیرساختی ارتباطی و اطلاعاتی و تجاری و بازرگانی به کشورهای منطقه؛
۲۳- تحقق کامل قوانین و مقررات کشور و فراهم شدن امکان پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم در فضای مجازی؛
۲۴- مصونیت زیرساختها و ارتقاء حفاظت از منافع ملی در برابر تهدیدات دشمنان در فضای مجازی؛
۲۵- آمایش سرزمین و توزیع عادلانه امکانات فضای مجازی؛
۲۶- پیشرانی فضای مجازی در اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی.
د) اقدامات کلان:
ردیف
|
اقدام کلان
|
دستگاه متولی
|
دستگاه های همکار
|
مرجع تصویب
|
۱
|
تکمیل و روزآمدسازی شبکه ملی اطلاعات با اولویت ارائه خدمات پایه فضای مجازی نظیر پیام رسان اجتماعی، موتور جستجو، سیستم عامل و خدمات مراکز داده
|
وفق مصوبه شصت و ششمین جلسه مورخ ۲۵/ ۰۶/ ۱۳۹۹ شورای عالی فضای مجازی کشور
|
_________
|
____
|
۲
|
طراحی نظام اقتصاد دیجیتال
|
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
|
دستگاه های عضو کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۳
|
طراحی نظام حقوقی
فضای مجازی
|
معاونت حقوقی ریاست جمهوری
|
_________
|
شورای معین
|
۴
|
طراحی نظام قضائی فضای مجازی
|
قوه قضاییه
|
_________
|
شورای معین
|
۵
|
طراحی نظام انتظامی
فضای مجازی
|
فرماندهی انتظامی ج.ا.ا
|
۱ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
۲ـ وزارت اطلاعات.
|
کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور
|
۶
|
طراحی نظام علم، تحقیقات، فناوری و نوآوری فضای مجازی
|
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲ـ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛
۳ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۴ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
۵ ـ وزارت آموزش و پرورش.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۷
|
طراحی نظام حکمرانی داده ها
(از قبیل انبارش، پردازش، تبادل، اشتراک گذاری، بهره برداری، تنظیم گری، امنیت، مالکیت، حریم خصوصی، طبقه بندی داده ها و کلان داده ها)
|
وزارت ارتباطات
و فناوری اطلاعات
|
۱ـ قوه قضائیه؛
۲ـ ستاد کل نیروهای مسلح؛
۳ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
۴ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۵ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
۶ ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
۷ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
۸ ـ وزارت اطلاعات؛
۹ـ مرکز آمار ایران.
|
شورای عالی فضای مجازی کشور
|
۸
|
طراحی نظام دیپلماسی فضای مجازی
(شرکت های فراملی، دولت ها، نهادهای بین المللی و معاهدات بین المللی فضای مجازی)
|
وزارت امور خارجه
|
۱ـ قوه قضائیه؛
۲ـ ستاد کل نیروهای مسلح؛
۳ـ معاونت حقوقی ریاست جمهوری؛
۴ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۵ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۶ـ وزارت اطلاعات؛
۷ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.
|
شورای معین
|
۹
|
سامان دهی و توسعه اینترنت اشیاء
|
وفق مصوبه پنجاه و سومین جلسه مورخ ۳۰/ ۰۷/ ۱۳۹۷ شورای عالی فضای مجازی کشور
|
_________
|
____
|
۱۰
|
استقرار نظام هویت معتبر
|
وفق مصوبه پنجاه و نهمین جلسه مورخ ۰۹/ ۰۶/ ۱۳۹۸ شورای عالی فضای مجازی کشور
|
_________
|
____
|
۱۱
|
طراحی نظام دفاع فضای مجازی (سایبری)
|
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی
|
مرکز ملی فضای مجازی کشور
|
شورای عالی امنیت ملی
|
۱۲
|
طراحی نظام سرگرمی، بازی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی
|
وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی
|
۱ـ وزارت کشور؛
۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۳ـ وزارت ورزش و جوانان؛
۴ـ وزارت آموزش و پرورش؛
۵ ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
۶ ـ سازمان تبلیغات اسلامی.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۱۳
|
طراحی دولت هوشمند و ارائه خدماتی از قبیل قضایی، انتظامی، سلامت، تجارت، آموزش، حمل ونقل، گردشگری و پولی ـ بانکی بر روی سکوهای داخلی
|
وزارت ارتباطات
و فناوری اطلاعات
|
۱ـ قوه قضائیه؛
۲ـ ستاد کل نیروهای مسلح؛
۳ـ دستگاه های عضو شورای اجرایی فناوری اطلاعات حسب موضوع.
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۱۴
|
طراحی نظام تأمین نیروی انسانی حوزه فضای مجازی
|
وزارت تعاون، کار
و رفاه اجتماعی
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲ـ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛
۳ـ سازمان اداری و استخدامی کشور؛
۴ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۱۵
|
بکارگیری فناوری های نوین پولی و مالی در فضای مجازی
(از قبیل بانک، بیمه، اوراق، پرداخت)
|
وزارت امور اقتصادی و دارایی
|
۱ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۲ـ بانک مرکزی ج.ا.ا.
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۱۶
|
طراحی نظام بکارگیری فناوری های نوین فضای مجازی از قبیل هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، پردازش کوانتومی و علوم داده
|
معاونت علمی
و فناوری ریاست جمهوری
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲ـ اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت؛
۳ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۱۷
|
طراحی نظام دیپلماسی عمومی فضای مجازی
|
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی؛
۲ـ وزارت امور خارجه؛
۳ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
۴ـ مرکز مدیریت حوزه های علمیه.
|
ستاد رسانهای فضای مجازی کشور
|
۱۸
|
الزامات و اقدامات مرتبط با کاربری منظومه های ماهواره ای در فضای مجازی
|
وفق مصوبه هشتاد و دومین جلسه مورخ ۲۴/ ۰۳/ ۱۴۰۱ شورای عالی فضای مجازی کشور
|
_______
|
_____
|
۱۹
|
طراحی نظام شهر هوشمند بومی، امن و پایدار
(از قبیل سیستم های اجتماعی ـ فنی ترافیک، زیرساخت و خدمات شهری، تدارکات و پشتیبانی)
|
وزارت کشور
|
۱ـ وزارت راه و شهرسازی؛
۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۳ـ وزارت اطلاعات؛
۴ـ فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛
۵ ـ شهرداری های کلان شهرها.
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۲۰
|
توسعه نظام محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
|
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
|
۱ـ قوه قضائیه؛
۲ـ وزارت آموزش و پرورش؛
۳ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛
۴ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
۵ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۶ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
۷ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۲۱
|
هوشمندسازی و تحول صنعتی و کشاورزی
(بر پایه فناوری های نوین فضای مجازی)
|
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
|
دستگاه های عضو کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۲۲
|
طراحی نظام «رمز ارز»
اعم از ایجاد رمز ارز ملی
و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهان روا
|
وزارت امور اقتصادی و دارایی
|
۱ـ قوه قضائیه؛
۲ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
۳ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۴ـ وزارت نیرو؛
۵ ـ وزارت اطلاعات؛
۶ ـ فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛
۷ـ سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
۸ ـ بانک مرکزی ج.ا.ا.
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۲۳
|
استقرار نظام رسانه ای فضای مجازی
|
وفق مصوبات پنجاه و یکمین جلسه مورخ ۰۶/۰۵/ ۱۳۹۷ هفتاد و ششمین جلسه مورخ ۳۰/ ۰۹/ ۱۴۰۰ شورای عالی فضای مجازی کشور
|
_________
|
_____
|
۲۴
|
ساماندهی تبلیغات تجاری در فضای مجازی
|
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
|
۱ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۳ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۲۵
|
ساماندهی تبلیغات اسلامی در فضای مجازی
|
سازمان تبلیغات اسلامی
|
۱ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۲ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
۳ـ مرکز مدیریت حوزه های علمیه؛
۴ـ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۲۶
|
ساماندهی تبلیغات سیاسی (از قبیل انتخابات و پویش ها) در فضای مجازی
|
وزارت کشور
|
۱ـ شورای نگهبان؛
۲ـ مجلس شورای اسلامی؛
۳ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۴ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
۵ ـ جامعه اطلاعاتی.
|
کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور
|
۲۷
|
تأمین زیرساخت های فناورانه توسعه خط و زبان فارسی در فضای مجازی (از قبیل پیکربندی داده، پردازش زبان طبیعی، واژه سازی، خط، مترجم ها، مبدل ها، تشخیص صدا، دستیار صوتی)
|
معاونت علمی
و فناوری ریاست جمهوری
|
۱ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۳ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
۴ـ فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۲۸
|
ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی
(از قبیل فرهنگ کاربری و هشیارسازی)
|
وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۳ـ سازمان پدافند غیرعامل کشور.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۲۹
|
طراحی نظام فضای مجازی سالم، مفید و ایمن
(صیانت از کودک و خانواده)
|
وفق مصوبات بیست و دومین جلسه مورخ ۱۲/ ۱۲/ ۱۳۹۳ و هفتاد و یکمین جلسه مورخ ۱۷/ ۰۳/ ۱۴۰۰ شورای عالی فضای مجازی کشور
|
_____
|
____
|
۳۰
|
طراحی نظام آموزش مجازی
(حوزه آموزش و پرورش)
|
وزارت آموزش
و پرورش
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۳ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۳۱
|
طراحی نظام آموزش مجازی
(حوزه آموزش عالی)
|
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
|
۱ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۲ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
۳ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۴ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۳۲
|
طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند
|
وزارت آموزش
و پرورش
|
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۳۳
|
ساماندهی بازار کار متناسب با تحول مشاغل فضای مجازی
|
وزارت تعاون، کار
و رفاه اجتماعی
|
۱ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور؛
۲ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
۳ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
۴ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
۵ ـ وزارت آموزش و پرورش.
|
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
|
۳۴
|
طرح ارتقای ظرفیت مشارکت های مردمی و تشکل های مردم نهاد در فضای مجازی
|
وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی
|
۱ـ وزارت کشور؛
۲ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
۳ـ سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا؛
۴ـ سازمان بسیج مستضعفین.
|
کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور
|
۳۵
|
طراحی نظام توسعه صنعت داخلی افتای کشور
|
مرکز مدیریت راهبردی افتا
|
۱ـوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۲ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
۳ـ فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛
۴ـ سازمان پدافند غیرعامل کشور.
|
کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور
|
۳۶
|
تحول ساختاری نظام حکمرانی فضای مجازی کشور
|
مرکز ملی فضای مجازی کشور
|
_______
|
شورای عالی فضای مجازی کشور
|
۳۷
|
طراحی نظام جامع تنظیم گری
|
مرکز ملی فضای مجازی کشور
|
_______
|
شورای عالی فضای مجازی کشور
|
۳۸
|
طراحی نظام امنیت فضای مجازی
|
مرکز ملی فضای مجازی کشور
|
پیشنهاد طرح توسط وزارت اطلاعات
|
کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور
|
۳۹
|
طرح تحول مرکز ملی فضای مجازی کشور
|
مرکز ملی فضای مجازی کشور
|
_______
|
شورای عالی فضای مجازی کشور
|
تبصره ۱: نظارت و راهبری کلان اقدامات بر عهده مرکز ملی فضای مجازی کشور است.
تبصره ۲: دستگاههای متولی موظف اند با کمک دستگاههای همکار، طرح عملیاتی اقدام مربوط (اهداف عملیاتی. اقدامات عملیاتی، برآورد اعتبار، زمان بندی اجرا و استقرار) را ظرف مدت دو ماه برای تصویب در مرجع تعیین شده، به مرکز ملی ارائه نمایند.
تبصره ۳: مرجع تصویب موظف است طرح مربوط را ظرف مدت دو ماه بررسی، تصویب و ابلاغ نماید.
تبصره ۴: خطوط راهنما، در تدوین طرح اقدامات فوق توسط دستگاههای متولی به شرح زیر است:
۱-۴- انسجام خط مشیها و پرهیز از صنفی و بخشی نگری، هماهنگی و هم افزایی درونی و بیرونی در اقدامات کلان؛
۲-۴- باز معماری و تحول ساختارها با توجه به ضرورتها و اقتضائات نوین فضای مجازی با رعایت اصل کار آمدی و چابک سازی؛
۳-۴- رویکرد مشارکتی و مردمی سازی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای بخش خصوصی و عمومی؛
۴-۴-ایجاد ساز و کار مسئولیت پذیری و پاسخگویی در همه طراحیها و اقدامات کلان؛
۵-۴- تعیین سنجه ها، شاخصها و دادههای لازم برای نظارت و ارزیابی اقدامات کلان؛
۶-۴- محافظت از دادههای ملی و اشتراک دادهها با حفظ حریم خصوصی؛
۷-۴- اهتمام ویژه به آموزش، توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی.