اصلاح اساسنامه نمونه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله با مدیریت غیرفعال

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۲۳

شماره: 120029/ت60194هـ – ۱۴۰۱/۷/۱۰

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۲۰ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

اساسنامه نمونه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله با مدیریت غیرفعال موضوع تصویب‌نامه شماره 7263ت57588هـ مورخ ۱۳۹۹/۱/۳۱ به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – متون زیر به عنوان بندهای (35) تا (43) به ماده (1) الحاق می شود:

35 – واحدهای سرمایه‌ گذاری نزد سرمایه ‌گذاران: واحدهای سرمایه‌ گذاری که در یک زمان معین، در مالکیت سرمایه ‌گذاران است و تعداد آن در هر زمان از تفریق تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری باطل شده از تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری منتشرشده تا آن زمان، محاسبه می ‌شود.

36 – واحدهای سرمایه ‌گذاری منتشرشده: واحدهای سرمایه‌ گذاری که صندوق از زمان شروع پذیره ‌نویسی تا آن زمان صادر نموده است.

37 – واحدهای سرمایه ‌گذاری باطل‌ شده: واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق که از زمان شروع پذیره ‌نویسی تا آن زمان مطابق این اساسنامه باطل شده‌ است.

38 – قیمت صدور: مبلغی است به ریال که برای هر واحد سرمایه ‌گذاری مطابق ماده (14) مکرر محاسبه و برای صدور هر واحد سرمایه گذاری پس از دوره پذیره نویسی اولیه از بازارگردان دریافت می‌ شود.

39 – قیمت ابطال: مبلغی است به ریال که برای هر واحد سرمایه‌ گذاری مطابق ماده (13) مکرر محاسبه شده و در ازای ابطال هر واحد سرمایه گذاری پس از کسر هزینه های ابطال به بازارگردان پرداخت می ‌شود.

40 – خالص ارزش آماری: مبلغی است به ریال که برای هر واحد سرمایه‌ گذاری مطابق تبصره (6) ماده (42) محاسبه می ‌شود. 41 – بازارگردان: شخص /اشخاص حقوقی که طبق ماده (34) مکرر (1)، به این سمت انتخاب می‌ شود.

42 – گروه مدیران سرمایه‌ گذاری: متشکل از حداقل سه شخص حقیقی که توسط مدیر از بین اشخاص صاحب صلاحیت‌ های قید شده در ماده (31)، معرفی شده تا وظایف و مسئولیت ‌های مندرج در ماده مذکور را به انجام رسانند.

43 – رویه صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه‌ گذاری: رویه مصوب سازمان برای صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه گذاری که توسط مدیر در تارنمای صندوق اعلام می ‌شود. در این رویه مراحل پذیره نویسی، صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه ‌گذاری، چگونگی احراز هویت سرمایه گذاران، اطلاعاتی که باید هنگام پذیره نویسی از سرمایه ‌گذاران و هنگام صدور واحدهای سرمایه ‌گذاری از بازارگردان دریافت شود، برگه (فرم) هایی که باید برای ارائه درخواست پذیره ‌نویسی، صدور و ابطال تکمیل شود و مدارکی که پذیره ‌نویسان و بازارگردان برای تقاضای پذیره ‌نویسی، صدور و ابطال باید ارائه نمایند، عنوان شده است.


2 – ماده (3) به شرح زیر اصلاح می شود :

ماده 3 – هدف از تشکیل صندوق، جمع ‌آوری وجوه از سرمایه ‌گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع اوراق بهادار موضوع ماده (۴) این اساسنامه به منظور کاهش خطر (ریسک) سرمایه‌ گذاری، بهره ‌گیری از صرفه‌ جویی ‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع سرمایه ‌گذاران است.


3 – ماده (4) به شرح زیر اصلاح می شود :

ماده 4 – موضوع فعالیت اصلی صندوق، سرمایه ‌گذاری در انواع اوراق بهادار از جمله سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ ها و گواهی های سپرده بانکی است. موضوع فعالیت فرعی آن مشارکت در تعهد پذیره ‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت می باشد. خصوصیات دارایی های موضوع سرمایه گذاری یا تعهد پذیره ‌نویسی یا تعهد خرید و حدنصاب سرمایه گذاری در هر یک از آنها در امیدنامه ذکر شده است.


4 – بندهای (1) و (2) ماده (7) به شرح زیر اصلاح می شود :

1 – واحدهای سرمایه ‌گذاری ممتاز که تعداد آنها واحد سرمایه‌ گذاری است، قبل از شروع دوره پذیره ‌نویسی اولیه تماماً توسط مؤسس یا مؤسسان صندوق خریداری می‌ شود. دارنده واحدهای سرمایه ‌گذاری ممتاز دارای حق حضور و حق رأی در مجامع صندوق است. این نوع واحدهای سرمایه‌ گذاری غیرقابل ‌ابطال ولی قابل‌ انتقال به غیر می ‌باشد، لکن برای انتقال آنها شرایط زیر باید لحاظ گردد :

الف – قبل از انتقال واحدهای سرمایه ‌گذاری ممتاز، دلایل تمایل دارنده واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز به واگذاری واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز خود و همچنین اطلاعات مورد نظر سازمان از اشخاصی که تمایل به خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز را دارند و تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری ممتاز که هر یک از این اشخاص تمایل به تملک آنها را دارند به سازمان ارائه شده و موافقت سازمان در این زمینه اخذ شود.

ب – واگذاری باید از طریق بورس یا بازار خارج از بورس وفق روش مورد تأیید سازمان، صورت پذیرد.

پ – پس از انتقال، مشخصات دارندگان جدید واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز و مدارک نقل ‌و انتقال باید توسط مدیر از شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی دریافت و در تارنمای صندوق افشا شود.

ت – بازارگردان تعهدی در خصوص بازارگردانی واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز ندارد.

2 – واحدهای سرمایه ‌گذاری عادی در طول دوره پذیره‌ نویسی اولیه یا پس از تشکیل صندوق صادر می‌ شود. دارنده واحدهای سرمایه‌ گذاری عادی دارای حق رأی و حق حضور در مجامع صندوق نمی ‌باشد.‌ این نوع واحدهای سرمایه ‌گذاری صرفاً در بورس یا بازار خارج از بورس و با رعایت مقررات آن، قابل‌ انتقال می‌ باشد و بازارگردان در چهارچوب مقررات بازارگردانی و مفاد اساسنامه و امیدنامه، بازارگردانی آن ‌ها را تعهد کرده است. واحدهای سرمایه ‌گذاری عادی تحت تملک بازارگردان با رعایت تشریفات این اساسنامه قابل ابطال نیز می‌ باشد. حداکثر واحدهای سرمایه ‌گذاری عادی نزد سرمایه ‌گذاران در امیدنامه قید شده است.


5 – متن زیر به عنوان ماده (12) مکرر الحاق می شود :

ماده 12 مکرر – در صورتی ‌که پرداخت ‌های نقدی دوره ‌ای مدنظر باشد، این موضوع و همچنین دوره‌ های پرداخت باید در امیدنامه قید گردد. در این صورت مدیر موظف است ظرف دو روز کاری پس از پایان هر مقطع پیش ‌بینی شده برای پرداخت نقدی، مبلغ قابل پرداخت را مطابق امیدنامه محاسبه کرده و به حساب بانکی سرمایه ‌گذارانی که در پایان آن دوره مالک واحدهای سرمایه‌ گذاری محسوب می‌ شوند، متناسب با تعداد واحدهای سرمایه گذاری هر سرمایه گذار واریز نماید.

تبصره – در صورتی که صندوق برای پرداخت نقدی دوره ای، وجوه نقد کافی در اختیار نداشته باشد، مطابق ماده (15) مکرر (4) این اساسنامه عمل خواهد نمود.


6 – متن زیر به عنوان ماده (13) مکرر الحاق می شود:

ماده 13 مکرر – قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌ گذاری برابر با ارزش خالص دارایی واحد سرمایه‌ گذاری در آن زمان است.


7 – متن زیر به عنوان ماده (14) مکرر الحاق می شود :

ماده 14 مکرر – چنانچه در محاسبه ارزش خالص دارایی واحد سرمایه‌ گذاری در هر زمان که مطابق ماده (13) مکرر محاسبه می‌ شود، به جای قیمت فروش اوراق بهادار صندوق، قیمت خرید آنها در آن زمان منظور شود، آنگاه قیمت صدور هر واحد سرمایه ‌گذاری به دست می ‌آید.

تبصره – قیمت خرید اوراق بهادار صندوق مطابق دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مصوب سازمان تعیین می ‌شود.


8 – متون زیر به عنوان ماده (15) مکرر (1) تا مکرر (5) الحاق می شود :

ماده 15 مکرر 1- در طول دوره فعالیت صندوق، بازارگردان می ‌تواند مطابق «رویه صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه ‌گذاری» درخواست صدور واحدهای سرمایه ‌گذاری عادی را به نام خود به مدیر ارائه نماید. صدور واحدهای سرمایه‌ گذاری به نام بازارگردان می ‌تواند از محل واریز وجه نقد توسط بازارگردان به حساب بانکی صندوق یا از محل مطالبات وی از صندوق، صورت پذیرد. هم زمان باید نسخه‌ ای از درخواست یادشده برای متولی نیز ارسال شود. در صورتی که درخواست صدور یادشده، مطابق «رویه صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه‌ گذاری» و با رعایت تبصره‌ های این ماده و سقف حداکثر تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری نزد سرمایه‌ گذاران مذکور در امیدنامه ارائه شده باشد، مدیر موظف است، نسبت به صدور واحدهای سرمایه‌ گذاری درخواست شده اقدام کرده و ضمن اطلاع به متولی، موضوع را در سامانه معاملاتی ثبت نماید.

تبصره 1 – در صدور واحدهای سرمایه‌ گذاری، آخرین قیمت منتشر شده صدور واحد سرمایه ‌گذاری ملاک عمل خواهد بود.

تبصره 2 – تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری درخواست شده برای صدور باید مطابق عددی باشد که در امیدنامه ذکر شده است.

تبصره 3 – در مواقعی که صندوق در تعهد پذیره‌ نویسی یا تعهد خرید اوراق بهاداری مشارکت دارد، یک روز قبل از شروع دوره پذیره ‌نویسی یا شروع دوره‌ های عرضه اوراق بهادار مربوطه، دریافت تقاضاهای صدور یا ابطال واحدهای سرمایه ‌گذاری متوقف می ‌شود و این توقف تا زمانی که تعهد صندوق در این زمینه ایفا شده تلقی شود ادامه دارد.

ماده 15 مکرر 2 – در طول دوره فعالیت صندوق، بازارگردان می‌ تواند مطابق رویه صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه ‌گذاری، از مدیر ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری عادی خود را درخواست نماید. هم‌ زمان باید نسخه ‌ای از درخواست یادشده برای متولی نیز ارسال شود. در صورتی که درخواست ابطال یادشده مطابق رویه صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه ‌گذاری و با رعایت تبصره این ماده و حداقل واحدهای سرمایه ‌گذاری نزد سرمایه‌ گذاران مذکور در امیدنامه، ارائه شده باشد، مدیر موظف است تشریفات مربوط به ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری درخواست شده را مطابق رویه صدور، ابطال و معاملات واحدهای سرمایه ‌گذاری انجام داده و موضوع را به اطلاع متولی رسانده و در سامانه معاملاتی ثبت نماید. همچنین مدیر موظف است ظرف مهلت مقرر در ماده (15) مکرر (3) این اساسنامه، از محل وجوه صندوق، مبلغی معادل قیمت ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری که درخواست ابطال آن تأیید شده است را به حساب بانکی بازارگردان واریز کند. مبنای محاسبه مطالبات بازارگردان، ناشی از ابطال هر واحد سرمایه‌ گذاری آخرین قیمت ابطال هر واحد سرمایه ‌گذاری است.

تبصره – تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری درخواست شده برای ابطال باید مطابق عددی باشد که در امیدنامه ذکر شده است.

ماده 15 مکرر 3 – مدیر متعهد به پرداخت وجه واحدهای سرمایه‌ گذاری ابطال شده به بازارگردان، طی مهلتی معادل مهلت تسویه معاملات واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق مربوطه در بازار و نیز پرداخت وجه بابت تعهداتی که در اثر مشارکت در تعهد پذیره نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار پذیرفته است، خواهد بود. مدیر موظف است وجه مذکور را از محل وجوه نقد یا فروش دارایی‌ های صندوق تأمین نماید.

ماده 15 مکرر 4 – در صورتی‌ که صندوق برای انجام هرگونه پرداخت از محل وجوه نقد خود به سرمایه ‌گذاران مطابق مواد اساسنامه وجوه نقد کافی در اختیار نداشته باشد، مدیر باید به موقع نسبت به تبدیل دارایی ‌های صندوق به نقد اقدام کند تا وجوه نقد کافی برای انجام این پرداخت‌ ها در حساب‌ های بانکی صندوق فراهم شود. مگر در شرایط اضطراری که تبدیل دارایی های صندوق به وجه نقد امکان پذیر نبوده باشد. مدیر صندوق موظف است شرایط و دلایلی که منجر به عدم تبدیل دارایی ها به نقد شده است را طی یک گزارش تشریح کرده و به تأیید متولی برساند. در این حالت مدیر باید بلافاصله پس از رفع شرایط اضطراری، برای تبدیل دارایی ها به نقد و انجام پرداخت های مورد نظر اقدام کند.

تبصره 1 – در صورتی که فراهم نشدن وجوه نقد به دلیل تقصیر یا قصور مدیر در نقد کردن به موقع دارایی‌ های صندوق باشد، روزانه معادل هشت در ده هزار ارزش واحدهای سرمایه گذاری ابطال شده و یا مبالغ پرداخت نقدی مقرر شده برای سرمایه گذاران که وجوه آنها در موعد مقرر پرداخت نشده است به عنوان جبران خسارت عدم نقدشوندگی دارایی های صندوق در مهلت مقرر، حساب سرمایه گذاران بستانکار شده و متناظر با آن حساب مدیر صندوق بدهکار می شود. چنانچه میزان خسارت متعلقه به سرمایه گذاران پس از تهاتر کارمزد مدیر در آن فصل و کارمزدهای پرداخت نشده به وی در فصول قبل، بیش از هشتاد درصد (80%) ارزش ابطال حداقل واحدهای سرمایه گذاری متعلق به مدیر صندوق وفق اساسنامه گردد، متولی صندوق ملزم به دعوت از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری ممتاز برای برگزاری مجمع و تصمیم‌­گیری در خصوص ادامه تصدی سمت مدیریت صندوق توسط مدیر فعلی و یا انتخاب مدیر جدید می باشد. اعمال جریمه عدم نقدشوندگی به مدیر صندوق مانع از ادامه تلاش های وی برای تبدیل به نقد نمودن دارایی های صندوق نخواهد بود.

تبصره 2 – انتخاب مدیر جدید صندوق رافع تعهدات مدیر صندوق قبلی بابت پرداخت خسارات متعلقه تا روز تغییر مدیر نخواهد بود. همچنین از تاریخ تغییر مدیر صندوق، به مدت (60) روز محاسبه جرائم (در صورت ادامه وضعیت عدم نقدشوندگی دارایی های صندوق) متوقف خواهد شد و چنانچه پس از مدت مذکور، مدیر صندوق جدید همچنان قادر به تبدیل به نقد نمودن دارایی های صندوق نشده باشد، جرائم مربوطه وفق تبصره قبلی لحاظ خواهد شد.

ماده 15 مکرر 5 – کارمزد صدور و ابطال گواهی‌ های سرمایه ‌گذاری در امیدنامه پیش‌ بینی شده است.


9 – ماده (16) به شرح زیر اصلاح می شود :

ماده 16 – در تملک واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق موارد زیر باید رعایت شود :

1 – متولی، حسابرس و اشخاص وابسته به آنها در زمان تصدی خود به این سمت‌ ها، نمی ‌توانند مالک واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق باشند.

2 – مدیر در طول زمان تصدی خود به این سمت باید همواره حداقل یک هزارم حداکثر تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق را مالک باشد. واحدهای سرمایه ‌گذاری در مالکیت مدیر می ‌تواند عادی یا ممتاز باشد.

3 – هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه ‌گذاری در طول زمان تصدی خود به این سمت باید همواره حداقل یک دهم درصد (1 /0%) میزان حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق یا به تعداد واحدهای سرمایه گذاری معادل پانصد میلیون (000ر000ر500) ریال (هرکدام کمتر باشد) را مالک باشند.

تبصره – گواهی سرمایه ‌گذاری حداقل واحدهای سرمایه ‌گذاری که بر اساس این ماده باید تحت تملک مدیر باشد، به عنوان وثیقه نزد متولی تودیع می ‌شود. آزادسازی این واحدهای سرمایه‌ گذاری پس از استعفا یا سلب سمت به هر دلیل، منوط به دریافت مفاصاحساب دوره مأموریت مدیر است. مدیر مستعفی یا سلب سمت شده می ‌تواند با تودیع ضمانت‌ نامه‌ای معادل مبلغ ریالی واحدهای سرمایه‌ گذاری موضوع این تبصره، حسب مورد نسبت به آزادسازی واحدهای سرمایه‌ گذاری خود اقدام نماید.


10- متن زیر به عنوان ماده (16) مکرر الحاق می شود:

ماده 16 مکرر – چنانچه بازارگردان ابطال تعدادی از واحد‌های سرمایه‌ گذاری تحت تملک خود را درخواست کند به قسمی که تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری نزد سرمایه‌ گذاران در اثر عمل به این درخواست به کمتر از حداقل تعیین‌ شده در امیدنامه برسد، مدیر صرفاً تا میزانی از واحدهای سرمایه‌ گذاری را ابطال می‌ کند که تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری نزد سرمایه‌ گذاران از حداقل تعیین ‌شده کمتر نشود.


11 – متن زیر به عنوان بند (3) به ماده (18) الحاق می شود :

3 – در مورد پرداخت به بازارگردان بابت ابطال واحدهای سرمایه ‌گذاری، متولی باید موارد زیر را واپایش (کنترل) نماید :

الف – بازارگردان قبلاً درخواست ابطال واحدهای سرمایه ‌گذاری را ارائه داده باشد.

ب – واحدهای سرمایه ‌گذاری مطابق مفاد اساسنامه و درخواست وی ابطال شده‌ باشد.

پ – مبلغ تعیین‌ شده برای پرداخت به وی، بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه باشد.

ت – پرداخت صرفاً به حساب بانکی بازارگردان واریز شود.


12 – ماده (19) به شرح زیر اصلاح می شود :

ماده 19 – مدیر باید در انتخاب ترکیب دارایی‌ های صندوق در دوره‌ های مختلف فعالیت، نصاب‌ های مذکور در امیدنامه را رعایت کند.

تبصره – در صورتی ‌که به هر دلیل، نصاب‌‌ مذکور در این ماده نقض گردد، مدیر باید ضمن اطلاع به متولی و حسابرس، اقدامات لازم برای رعایت این نصاب ‌ها را انجام دهد. در صورتی که این نقض در اثر فعل یا ترک فعل مدیر یا گروه مدیران سرمایه‌ گذاری یا هر عضو این گروه صورت گرفته باشد، به منزله تخلف از مفاد اساسنامه تلقی می‌ شود.


13 – در بندهای (1) و (2) ماده (20)، بعد از عبارت “مدیر،” عبارت “بازارگردان” الحاق می شود.


14 – ماده (31) به شرح زیر اصلاح می شود :

ماده 31 – مدیر حداقل سه نفر شخص حقیقی خبره در زمینه مرتبط با سرمایه ‌گذاری در اوراق بهادار را به عنوان «گروه مدیران سرمایه ‌گذاری» صندوق معرفی می ‌نماید تا از طرف مدیر و به مسئولیت وی وظایف زیر را به انجام رساند :

1 – سیاست‌ گذاری و تعیین خط ‌مشی سرمایه ‌گذاری صندوق و تصمیم‌ گیری در مورد خرید، فروش یا حفظ مالکیت دارایی‌ های صندوق و همچنین تصمیم‌ گیری در مورد مشارکت صندوق در پذیره ‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار در چهارچوب مقررات، اساسنامه و امیدنامه صندوق.

2 – تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار صندوق با رعایت دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، مصوب سازمان، به منظور محاسبه قیمت صدور، ابطال و ارزش خالص دارایی‌ های هر واحد سرمایه‌ گذاری صندوق مطابق مفاد اساسنامه.

3 – پیش‌ بینی تمهیدات لازم در زمان خرید و فروش اوراق بهادار به منظور عمل به تعهدات پذیره ‌نویسی یا خرید اوراق بهادار.

4 – تعیین حداکثر قیمت اوراق بهادار موضوع تعهد پذیره‌ نویسی یا تعهد خرید.

5 – وظایفی که در موقع پذیرش مشارکت صندوق در تعهد پذیره ‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار و همچنین در اجرای این تعهد، در مواد مرتبط با تشریفات مربوط در این اساسنامه، به عهده گروه مدیران سرمایه ‌گذاری است.

6 – سایر وظایف و اختیارات تفویضی از سوی مدیر.

تبصره 1 – تصمیم‌ گیری گروه مدیران سرمایه‌ گذاری با اکثریت آرا صورت می‌ پذیرد.

تبصره 2 – مدیر صندوق می‌ تواند در هر زمان هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌ گذاری را از سمت خود عزل کند، مشروط به اینکه هم زمان فرد واجد شرایط دیگری را جایگزین وی نماید.

تبصره 3 – صلاحیت حرفه ‌ای هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌ گذاری برای تصدی این سمت باید به تأیید سازمان برسد.

تبصره 4 – مدیر موظف است بلافاصله پس از انتصاب هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌ گذاری، نام و مشخصات آنان به علاوه مدرکی دال بر قبولی سمت توسط آنان را به سازمان، متولی و بازارگردان ارسال کند.

تبصره 5 – گروه مدیران سرمایه‌ گذاری یا عضو مجاز این گروه، نمی‌ تواند قبل از اجرا یا ملغی کردن دستور خرید یک ورقه بهادار معین برای صندوق، دستور فروش همان ورقه بهادار را با قیمت یکسان برای صندوق صادر کند و بالعکس.

تبصره 6 – افشای تصمیمات گروه مدیران سرمایه ‌گذاری یا هریک از اعضای این گروه در مورد خرید، فروش یا حفظ مالکیت اوراق بهادار به نام صندوق پیش از انتشار اولین گزارش مالی صندوق پس از اخذ آن تصمیمات، مجاز نمی ‌باشد مگر آنکه افشای این اطلاعات به موجب سایر مقررات مجاز شناخته شده باشد.

تبصره 7 – در صورت حجر، محرومیت از حقوق اجتماعی، فوت، استعفا یا سلب صلاحیت هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌ گذاری، مدیر موظف است فرد جایگزین را ظرف یک هفته تعیین و معرفی نماید.


15 – بند (11) ماده (32) به شرح زیر اصلاح می شود:

11 – محاسبه ارزش خالص دارایی، ارزش آماری، قیمت صدور و قیمت ابطال هر واحد سرمایه ‌گذاری مطابق مفاد اساسنامه و سایر مقررات.


16 – متون زیر به عنوان بندهای (22) تا (26) به ماده (32) الحاق می شود :

22 – ثبت و نگهداری حساب بازارگردان شامل مبالغ پرداختی و دریافتی، تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری صادره و ابطال‌ شده.

23 – ثبت و نگهداری مشخصات درخواست‌ های بازارگردان برای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری شامل زمان ارائه درخواست، تعداد واحدهای درخواست شده برای صدور یا ابطال و نتیجه اقدامات صورت گرفته در اجرای درخواست صدور یا ابطال و ثبت آن در سامانه معاملات.

24 – تعیین کارگزار یا کارگزاران صندوق و نظارت بر اجرای بهینه دستورات خریدوفروش اوراق بهادار صندوق توسط آنها.

25 – اطلاع به متولی در مورد نقل ‌و انتقال اوراق بهادار صندوق بین کارگزاران آن حداکثر ظرف دو روز کاری پس از انجام.

26- تهیه گزارش دلایل عدم نقدشوندگی دارایی های صندوق به منظور تأمین وجوه لازم برای پرداخت­های موضوع ماده (15) مکرر (4) این اساسنامه و ارائه آن به متولی صندوق.


17 – در بندهای (6) و (11) ماده (34)، بعد از واژه “مدیر” عبارت “و بازارگردان” الحاق می شود.


18 – متون زیر به عنوان بندهای (12) تا (15) به ماده (34) الحاق می شود:

12 – دریافت و نگهداری اطلاعات هویتی و اطلاعات حساب بانکی بازارگردان، نگهداری مشخصات درخواست‌ های بازارگردان برای صدور و ابطال واحد سرمایه‌ گذاری شامل تاریخ درخواست و تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری درخواست شده و نگهداری حساب بازارگردان، مبالغ پرداختی و دریافتی، تعداد و قیمت واحدهای سرمایه‌ گذاری صادرشده و باطل‌شده برای بازارگردان.

13- دریافت و نگهداری اوراق بهادار صندوق که در بورس فرابورس پذیرفته نشده است و نظارت بر فروش آنها و واریز وجوه به حساب بانکی صندوق.

14- بررسی و اعلام نظر در خصوص گزارش مدیر مبنی بر دلایل عدم نقدشوندگی دارایی های صندوق برای پرداخت های صندوق.

15 – نظارت و حصول اطمینان از محاسبه و پرداخت صحیح مبالغ جریمه تعلق گرفته به مدیر صندوق که ناشی از قصور مدیر در تأمین نقدینگی مورد نیاز صندوق انجام گرفته است.


19 – متون زیر به عنوان ماده (34) مکرر (1) تا مکرر (3) الحاق می شود :

ماده 34 مکرر 1 – بازارگردان بر اساس مقررات و مفاد اساسنامه توسط مجمع صندوق انتخاب می‌ شود. بازارگردان باید کتباً قبول سمت کند و طی آن مسئولیت ها و وظایف خود را طبق اساسنامه و امیدنامه بپذیرد و برای سازمان، مدیر، متولی و حسابرس هر کدام یک نسخه ارسال دارد.

تبصره 1 – هر شخص حقوقی که به تشخیص سازمان واجد شرایط است، می ‌تواند تقاضای خود به منظور پذیرش سمت بازارگردانی را به مدیر اعلام نموده و رونوشتی از آن را به سازمان ارسال نماید. مدیر مکلف است بلافاصله نسبت به تشکیل مجمع صندوق مبادرت نماید. مجمع صندوق باید با رعایت مقررات، نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش درخواست مزبور همراه با ذکر دلایل موجه اقدام و نتیجه را به سازمان اعلام کند.

تبصره 2 – حداقل و حداکثر تعداد بازارگردان ‌های هر صندوق توسط سازمان تعیین می‌ شود.

تبصره 3 – پس از انتخاب بازارگردان و قبولی سمت توسط ایشان، هویت وی باید توسط مدیر در امیدنامه صندوق قید و ظرف یک هفته برای ثبت به سازمان ارسال شده و بلافاصله پس از ثبت در تارنمای صندوق منتشر شود.

ماده 34 مکرر 2 – در صورتی که بر اثر ورشکستگی، انحلال، سلب صلاحیت یا استعفای بازارگردان، تعداد بازارگردان ‌ها از حداقل‌ های مقرر کمتر شود، مدیر موظف است بلافاصله نسبت به دعوت و تشکیل مجمع صندوق برای تعیین بازارگردان جانشین، اقدام نماید. در این حالت، قبول شدن استعفای بازارگردان منوط به تصویب مجمع صندوق و تعیین جانشین وی است.

تبصره 1 – در صورتی‌که مجمع صندوق ظرف (15) روز پس از استعفای بازارگردان، توسط مدیر دعوت و تشکیل نشود، بازارگردان می‌ تواند رأساً و با رعایت تشریفات مذکور در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع صندوق اقدام و موضوع استعفای خود را در دستور کار این مجمع قرار دهد.

تبصره 2 – در صورتی که مجمع صندوق برای رسیدگی به موضوع استعفای بازارگردان براساس این ماده و تبصره (1) آن دعوت شود ولی ظرف دو ماه از تاریخ دعوت تشکیل نشود یا نتواند بازارگردان جایگزین را تعیین نماید، به شرط آنکه پس از استعفای وی، صندوق مذکور هیچ بازارگردانی نداشته باشد، آنگاه بازارگردان ظرف (20) روز پس از اتمام مهلت فوق، می تواند صندوق را منحل کند. در این صورت تصفیه صندوق براساس اساسنامه صورت می پذیرد و بازارگردان باید تا تصفیه کامل صندوق به تعهدات خود مطابق اساسنامه عمل نماید.

ماده 34 مکرر 3 – مسئولیت های بازارگردان علاوه بر آنچه در دیگر مواد اساسنامه یا امیدنامه آمده است، عبارت است از :

1 – بازارگردانی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طبق مفاد مقررات بازارگردانی بورس یا بازار خارج از بورس و مفاد این اساسنامه و امیدنامه.

2 – تأمین کسری وجوه نقد صندوق برای پرداخت های در قبال بستانکارشدن در حساب های صندوق .

3 – دریافت دارایی های نقدشده صندوق (از جمله مطالبات صندوق از دیگران) حسب مفاد این اساسنامه در پایان دوره تصفیه در قبال کلیه مطالبات خود از صندوق و سرمایه گذاری های خود در صندوق از جمله مطالبات کارمزد و مطالبات و سرمایه گذاری ها.


20 – جزء (پ) بند (3) ماده (36) به شرح زیر اصلاح می شود :

پ – صحت محاسبات ارزش خالص دارایی ها، ارزش آماری، قیمت صدور و قیمت ابطال واحدهای سرمایه گذاری (که در طول دوره های شش ماهه و سالانه توسط مدیر محاسبه و اعلام شده است) با بررسی نمونه ای مطابق استانداردهای حسابرسی.


21 – ماده (38) به شرح زیر اصلاح می شود :

ماده 38 – تصمیم به خرید یا فروش اوراق بهادار به نام صندوق باید به امضای گروه مدیران سرمایه گذاری یا عضو یا اعضای مجاز از طرف ایشان، مطابق مقررات به کارگزار صندوق ارائه شود تا کارگزار صندوق مطابق این دستور و رعایت مقررات، عمل نماید. مدیر باید بر اجرای صحیح و به موقع دستورهای خرید و فروش اوراق بهادار توسط کارگزار نظارت کند و در صورتی که در اثر قصور، تقصیر یا تخلف کارگزار از اجرای به موقع و صحیح دستورهای مذکور، خسارتی متوجه صندوق گردد مدیر باید با رعایت صرفه و صلاح صندوق و توافق متولی، با کارگزار صندوق مصالحه نماید یا موضوع را به عنوان شاکی در مراجع صالحه طرح و تا صدور حکم و دریافت خسارت و واریز به حساب صندوق پیگیری کند.


22 – متن زیر به عنوان ماده (38) مکرر الحاق می شود :

ماده 38 مکرر – نگهداری ورقه بهادار به نام صندوق پس از خرید به ترتیب زیر است :

1 – در صورتی که ورقه بهادار مذکور با نام بوده و در بورس تهران یا فرابورس ایران پذیرفته شده باشد، گواهی سپرده و نقل و انتقال آن نزد کارگزار صندوق که اقدام به خرید نموده است باقی‌ می ‌ماند و صرفاً به دستور مدیر و تأیید متولی به کارگزار دیگر صندوق قابل‌ انتقال است.

2 – در صورتی که ورقه بهادار مذکور با نام بوده و در بورس تهران یا فرابورس ایران پذیرفته نشده باشد، کارگزار بلافاصله پس از خرید آن را نزد متولی می ‌سپارد و رسید آن را که حاوی تعداد و مشخصات اوراق بهادار است به مدیر تسلیم می‌ کند.

3 – در صورتی‌ که ورقه بهادار مذکور بی ‌نام باشد، کارگزار بلافاصله پس از خرید آن را نزد بانک مورد تأیید متولی می‌ سپارد و رسید بانک مربوط را به مدیر تسلیم می‌ کند.


23 – بندهای (1) و (6) ماده (40) به شرح زیر اصلاح می شود :

1 – کارمزد معاملات اوراق بهادار که طبق مقررات یا قرارداد با کارگزار صندوق به خرید و فروش اوراق بهادار صندوق تعلق می‌ گیرد.

6 – کارمزد مدیر، متولی و بازارگردان که میزان و نحوه محاسبه آن در امیدنامه قید شده است.


24 – بندهای (3)، (4) و (5) ماده (42) به شرح زیر اصلاح می شود :

3 – سهم مجموع پنج ورقه بهاداری که در پایان هر روز بیشترین درصد از دارایی صندوق را به خود اختصاص داده ‌اند تا ساعت (18) آن روز.

4 – ترکیب دارایی صندوق به تفکیک صنعت در پایان هر روز تا ساعت (18) آن روز.

5 – ارزش خالص دارایی، قیمت صدور و قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌ گذاری (حداکثر هر دو دقیقه یک‌بار) در ساعات معاملات و همچنین در پایان ساعت معاملات به طور روزانه تا پایان همان روز.


25 – متون زیر به عنوان بندهای (9) و (10) و تبصره (6) به ماده (42) الحاق می شود :

9 – خالص ارزش آماری هر واحد سرمایه ‌گذاری (حداکثر هر دو دقیقه یک‌ بار) در ساعات معاملات و همچنین در پایان ساعت معاملات تا پایان همان روز که بر اساس تبصره (6) این ماده محاسبه می‌ شود و تفاوت مبلغی و درصدی آن با ارزش خالص دارایی‌ های هر واحد سرمایه ‌گذاری در پایان همان مقاطع.

10 – تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری صادر شده و ابطال شده در هر روز و از ابتدای شروع فعالیت صندوق تا پایان آن روز و تعداد واحدهای سرمایه‌ گذاری نزد سرمایه ‌گذاران در پایان هر روز تا ساعت (18) آن روز.

تبصره 6 – محاسبه خالص ارزش آماری هر واحد سرمایه گذاری مشابه ارزش خالص دارایی هر واحد سرمایه گذاری است، با این تفاوت که در محاسبه خالص ارزش آماری، قیمت های اوراق بهادار صندوق تعدیل نمی شوند.


26 – بندهای (1)، (4)، (8) و (10) ماده (44) به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – معاملات واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق در بورس یا بازار خارج از بورس مربوطه، به‌ جز فروش به بازارگردان و دریافت درخواست صدور واحدهای سرمایه‌ گذاری توسط مدیر متوقف می‌ شود.

4 – در روز کاری بعد از پایان دوره اولیه تصفیه صندوق، مدیر به تأیید متولی از محل وجوه نقد صندوق، کلیه بدهی‌ های سررسید شده صندوق را به استثنای مطالبات کارمزد مدیر، بازارگردان و متولی می‌ پردازد. در صورتی‌ که قیمت ابطال واحدهای سرمایه ‌گذاری منفی نباشد و وجوه نقد صندوق برای پرداخت این بدهی‌ ها کفایت نکند، تفاوت توسط بازارگردان تأمین خواهد شد و بازارگردان معادل مبالغ پرداختی در حساب‌ های صندوق بستانکار می‌ شود.

8 – در صورتی که وجوه نقد صندوق برای انجام این پرداخت کافی نباشد، ما به ‌التفاوت باید قبلاً توسط بازارگردان به حساب مذکور پرداخت شود. مدیر باید اطلاعات لازم را برای انجام این پرداخت، ظرف یک روز کاری قبل از مهلت فوق به بازارگردان ارائه دهد. بازارگردان معادل مبالغ پرداختی طی این بند در حساب‌ های صندوق بستانکار خواهد شد.

10 – پس از اجرای مرحله مذکور در بند (8)، به استثنای بدهی صندوق به بازارگردان باقیمانده بدهی‌ های صندوق از جمله مطالبات مدیر و متولی بابت کارمزد از محل وجوه نقد صندوق پرداخت می ‌شود و در صورتی‌ که وجوه نقد صندوق برای این پرداخت کافی نباشد، بازارگردان متعهد به تأمین وجوه نقد است. باقیمانده دارایی ‌های صندوق بابت مطالبات بازارگردان و ما به ‌ازای خدمات آن با نظارت متولی به مالکیت بازارگردان در می ‌آید.


27 – در ماده (46)، بعد از عبارت “مدیر،” عبارت “بازارگردان،” الحاق می شود.


28 – در مواد (49) و (51)، بعد از واژه “حسابرس” عبارت “، بازارگردان” الحاق می شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر