تصویبنامه راجع به معافیت مالیاتی مهمانخانه‌ها (موضوع مواد (۱۰۴) و (۱۱۰) قانون مالیاتهای مستقیم)

تاریخ تصویب ۱۳۴۶/۱۲/۱۲
شماره 921/55584 - 1346/12/12
تاریخ انتشار ۱۳۴۶/۱۲/۱۲
دسته

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۶/۱۲/۱۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۲۷۵۵ مورخ ۴ / ۱۱ /۴۶ سازمان جلب سیاحان و موافقت شماره ۳۰۷۱۷ – ۲۹ / ۱۱ / ۴۶ وزارت دارایی مقررات زیر را در اجرای مواد ۱۰۴ و ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم تصویب نمودند:

ماده ۱ ) منظور از هتل و متل مهمانخانه‌هایی است که طبق تصویبنامه شماره ۴۲۲۶۶ مورخ ۲۲ / ۷ / ۴۶ هیئت وزیران و آیین‌نامه شماره ۲۹۷۷۲ – مورخ ۱۶ / ۹ / ۴۶ مصوب وزارت کشور و سازمان جلب سیاحان درجه بندی شده و یکی از درجات لوکس – چهار ستاره – سه ستاره – دو ستاره – و یک ستاره را دریافت نموده اند، مهمانخانه‌هایی که دارای مشخصات یکی از این درجات تشخیص نگردند از معافیت مالیاتی استفاده نخواهند نمود.

ماده ۲ ) تاریخ شروع به بهره برداری مذکور در ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم تاریخ صدور پروانه بهره برداری توسط مراجع صلاحیت دار است و استفاده از معافیت مالیاتی برای این قبیل مهمانخانه ها مشروط بر آن است که سازمان جلب سیاحان در انقضای هر سال مالی اداره شدن مهمانخانه را طبق مقررات مربوط گواهی کند .

ماده ۳ ) صاحبان مهمانخانه های جدید البنا که مهمانخانه های خود را به اجاره واگذار مینمایند در صورتی مشمول معافیت مالیاتی مقرر در ماده ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم میشوند که واگذاری مهمانخانه های جدید البنای خود را به اجاره به سازمان جلب سیاحان در انقضای هر سال مالی کتبا دائر بودن مهمانخانه مشمول معافیت مالیاتی را در محل مورد نظر گواهی کند .

ماده ۴ ) سازمان جلب سیاحان مکلف است ساختمان های جدید البنایی را که به صورت یکی از مهمانخانه های مذکور در تصویبنامه ۴۲۲۶۶ – ۲۲ / ۷ / ۴۶ هیئت وزیران مورد بهره برداری قرار میگیرند و از معافیت مالیاتی استفاده میکنند مورد بازرسی قرارداد و چنانچه تشخیص دهد که این ساختمانها در عمل به صورتی غیر از مهمانخانه اجاره یا اداره شده اند باید بلافاصله مراتب را به وزارت دارایی اعلام نمایند تا آن وزارت در وصول مالیات مقرره قانونی برای آن دوره سال مالی اقدام نماید. مهمانخانه مزبور در سالهای آتی نیز مشمول مالیات خواهد بود مگر آنکه سازمان جلب سیاحان در سالهای آتی تائید نماید که مهمانخانه بر طبق مقررات این آیین‌نامه اداره شده است .

ماده ۵ ) صاحبان ساختمان هایی که بخواهند ساختمان خود را طبق ماده ۶ تصویبنامه شماره ۴۲۲۶۶ مورخ ۲۲ /۷ / ۴۶ هیئت وزیران به مهمانخانه تبدیل نمایند در صورتی از معافیت مالیاتی مقرر قانونی استفاده خواهند کرد که مراتب را طبق مواد ۲ و ۳ این آیین‌نامه به اطلاع سازمان جلب سیاحان برسانند .در صورتیکه این سازمان دائر شدن مهمانخانه را طبق نظامات مقرر در این آیین‌نامه در محل مورد نظر تائید نمود مراتب را به وزارت دارایی اعلام میدارد تا نسبت به ملحوظ داشتن معافیت مالیاتی اقدام نمایند .

ماده ۶ ) منظور از کلمه شهر مذکور در تبصره یک ماده ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم از نظر اجرای ماده مزبور مرکز هر یک از شهرستانهای کشور مذکور در قانون تقسیمات کشوری مصوب شانزدهم آبان ماه ۱۳۱۶ و مقررات اصلاحی آن میباشد . و مراد از کلمه رستوران محلی است که یکی از ۳ وعده غذای اصلی روزانه را که عبارت از صبحانه – نهار – شام میباشد به مسافران و مشتریان خود عرضه کند .

ماده ۷ ) برقراری معافیت مالیاتی در مورد رستورانهای بین راه موضوع تبصره یک ماده ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم نیز به ترتیب مذکور در ماده ۲ و ۳و ۴ این آیین‌نامه صورت میگیرد.

با این مصوبه موافقم / مخالفم یک گزینه را انتخاب کنید. انتخاب شما بلافاصله در شمارش عمومی نمایش داده می‌شود.

دیدگاه شما

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است. اولین نظر را درباره این مطلب بنویسید.

دیدگاه خود را بنویسید

نام و ایمیل برای ارسال دیدگاه الزامی است. دیدگاه شما ممکن است پیش از نمایش نیاز به تأیید داشته باشد.