[به موجب ماده ۲۷ آییننامه صدور مجوز تأسیس و فعالیت صندوقهای تضمین غیردولتی، لغو شده است.]
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ به پیشنهاد شماره ٢۰۰١٩٩/٨۰ مورخ ٢۵/١١/١۴۰۰ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بندهای )الف( و )ب( ماده )٩( قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ـ مصوب ١٣٩٨ ـ و جزء )١( بند )ب( تبصره )١۶( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور و به منظور ارائه انواع ابزارهای تضمین مورد نیاز بخشهای تولیدی و خدماتی کشور، به منظور پوشش خطرپذیری)ریسک( فعالیتهای اقتصادی و تسهیل دسترسی بنگاههای اقتصادی به خصوص بنگاههای کوچک و متوسط به منابع مالی لازم از طریق مؤسسات تضمین، تصویب کرد:
ماده ١ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
١ـ قانون: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ـ مصوب ١٣٩٨ ـ .
٢ـ شورا: شورای راهبری مؤسسات )صندوقهای( تضمین موضوع ماده )۴( این آییننامه.
٣ـ مؤسسه (صندوق) تضمین: مؤسسه )صندوق( تضمین غیردولتی موضوع ماده )٩( قانون که با تأیید و تصویب شورا موافقت اصولی، مجوز تأسیس و فعالیت گرفته است.
۴ـ ضمانتنامه: سندی که به موجب آن، مؤسسه )صندوق( تضمین به طور غیرقابل برگشت، متعهد میشود به محض اعلام و مطالبه هر میزان از وجه مندرج در آن توسط ذینفع، با رعایت این آییننامه، وجه مطالبه شده را به ذینفع پرداخت نماید.
۵ ـ ابزار تضمین: ضمانتنامه صادره مورد نیاز بخش تولیدی و خدماتی کشور اعم از ضمانتنامههای تعهد پرداخت، شرکت در مناقصه یا مزایده، پیش پرداخت، حسن انجام تعهدات، حسن انجام کار و استرداد کسور وجهالضمان، ضمانتنامه گمرکی و سایر ضمانتنامههای تعهدات قراردادی )داخلی و خارجی( و حسب نیاز سایر ابزارهای تضمین مورد نیاز بخشهای تولیدی و خدماتی.
۶ ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای راهبری مؤسسات )صندوقهای( تضمین موضوع ماده )٨( این آییننامه.
۷ـ کانون: [الحاقی ۱۴۰۲/۹/۱ و اصلاح شمارههای بعدی]
کانون مؤسسات (صندوق های) تضمین موضوع ماده (۱۹) این آییننامه.
۸ـ سامانه: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
سامانه ثبت، پیگیری و استعلام اطلاعات کلیه ضمانتنامههای صادره از سوی مؤسسات )صندوقهای( تضمین، موضوع ماده )١۵( این آییننامه.
۹ ـ ضمانت خواه: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که تعهداتی را به موجب روابط پایه در قبال ذینفع برعهده دارند و برای تضمین ایفای آن تعهدات، از مؤسسه )صندوق( تضمین تقاضای صدور ضمانتنامه مینمایند.
۱۰ـ ذی نفع: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
شخص حقیقی و حقوقی که ضمانتنامه به نفع وی صادر میشود.
١۱ـ رابطه پایه: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
قرارداد، شرایط مناقصه /مزایده یا هر رابطه حقوقی دیگری بین ضمانتخواه و ذینفع که ضمانتنامه بر اساس آن صادر شده است.
١۲ـ ضمانتنامه شرکت در مناقصه/ مزایده: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
ضمانتنامهای که به منظور ضمانت اجرای پیشنهادات ضمانتخواه در مناقصه یا مزایده صادر میشود.
١۳ـ ضمانتنامه حسن انجام تعهد: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
ضمانتنامهای که به منظور موظف نمودن ضمانتخواه به اجرای دقیق، صحیح و به موقع تعهدات مندرج در رابطه پایه در مقابل ذینفع در انجام موضوع رابطه پایه صادر میشود.
١۴ـ ضمانتنامه پیشپرداخت: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
ضمانتنامهای که به منظور حصول اطمینان ذینفع از این امر که وجوه پیشپرداختی به ضمانتخواه به مصرف دیگری غیر از انجام تعهدات مندرج در رابطه پایه نمیرسد، صادر میگردد.
١۵ـ ضمانتنامه استرداد کسور وجهالضمان )حسن انجام کار(: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
ضمانتنامهای که به منظور حصول اطمینان ذینفع از صحت کار انجام شده توسط ضمانتخواه، پس از تحویل قطعی موضوع رابطه پایه صادر میگردد.
١۶ـ ضمانتنامه تعهد پرداخت: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
ضمانتنامهای که به منظور قبول پرداخت دیون ضمانتخواه به ذینفع در سررسید معین و مطابق با مفاد رابطه پایه، صادر میگردد.
١۷ـ ضمانتنامه گمرکی: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
ضمانتنامهای که به منظور تضمین تعویق یا تقسیط پرداخت حقوق ورودی صادر میشود.
١۸ـ مؤسسه )صندوق( تضمین عمومی: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
مؤسسه )صندوق( تضمینی که فعالیت آن مقید نشده است.
١۹ـ مؤسسه )صندوق( تضمین تخصصی: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
مؤسسه )صندوق( تضمینی که فعالیت آن مقید به یک یا چند رشته فعالیت تولیدی یا خدماتی شده است.
۲۰ـ مؤسسه )صندوق( تضمین منطقهای: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
مؤسسه )صندوق( تضمینی که فعالیت آن مقید به یک یا چند استان و شهرهای آن شده است و عمده فعالیتهای آن در همان استان)ها( متمرکز شده است.
٢۱ـ مؤسسه )صندوق( تضمین متقابل: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
مؤسسه )صندوق( تضمینی که توسط تشکلهای حرفهای، اتحادیهها و یا اعضای یک صنف جهت مشارکت متقابل اعضا در خطرپذیری )ریسک( صدور ضمانتنامه برای یکدیگر، تشکیل شده است.
ماده ٢ـ موضوع فعالیت مؤسسات )صندوقهای( تضمین عبارت است از:
١ـ ارائه انواع ابزارهای تضمین مورد نیاز بخش تولیدی و خدماتی کشور به صورت مستقیم یا اتکایی به شرح مندرج در این آییننامه.
٢ـ ارائه سایر خدمات در حوزه تضمین در چهارچوب اساسنامه.
ماده ٣ـ مؤسسات )صندوقهای( تضمین، دارای شخصیت حقوقی غیردولتی و استقلال مالی و اداری هستند و با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور ذیل قانون تجارت فعالیت میکنند.
تبصره ١ـ مؤسسات )صندوقهای( تضمین عمومی، تخصصی و منطقهای در قالب شرکتهای سهامی خاص یا عام ایجادشده و مؤسسات )صندوقهای( تضمین متقابل در قالب شرکتهای تعاونی تأسیس خواهند شد. ضوابط اختصاصی تأسیس و اداره هر یک از انواع مؤسسات )صندوقهای( تضمین با رعایت قوانین و مفاد این آییننامه توسط شورا تصویب خواهد شد.
تبصره ٢ـ سایر مؤسسات و صندوقهای غیردولتی فعال در حوزه تضمین، میتوانند با اخذ مجوز از شورا، به عنوان مؤسسات )صندوق- های( تضمین، با رعایت قوانین و مفاد این آییننامه و سایر ضوابط اجرایی مرتبط فعالیت کنند.
ماده ۴ـ به منظور اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیتهای مؤسسات ) صندوقهای( تضمین در چهارچوب قوانین، شورای راهبری مؤسسات )صندوقهای( تضمین به شرح زیر تشکیل میشود: [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۱]
۱ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا).
۲ـ رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون وی.
۳ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا معاون وی.
۴ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون وی.
۵ ـ وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات یا معاون وی.
۶ ـ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهور یا معاون وی.
۷ـ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار.
۸ ـ رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۹ـ دبیر شورا.
تبصره ١ـ نحوه اداره جلسات شورا به تصویب شورا میرسد.
تبصره ٢ـ شورا مکلف است هر ماه حداقل یک جلسه تشکیل و در خصوص درخواستهای واصله ظرف یک ماه نسبت به موافقت یا عدم موافقت اعلام نظر نماید.
ماده ۵ ـ وظایف شورا عبارت است از:
١ـ صدور موافقت اصولی تأسیس، مجوز تأسیس و فعالیت مؤسسات )صندوقهای( تضمین.
٢ ـ تأیید صلاحیت حرفهای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل مؤسسات )صندوقهای( تضمین.
٣ـ تأیید ضوابط ناظر بر تمدید، تعلیق یا ابطال مجوز مؤسسات )صندوقهای( تضمین تهیه شده توسط دبیرخانه.
۴ـ حمایت از ایجاد مؤسسات )صندوقهای( تضمین در سراسر کشور و در حوزههای تخصصی مختلف.
۵ ـ هدایت و راهبری مؤسسات )صندوقهای( تضمین به منظور ارائه انواع ابزارهای تضمین مورد نیاز بخش تولیدی و خدماتی کشور.
۶ ـ تهیه و انتشار گزارشهای دورهای از وضعیت و کیفیت ارائه خدمات.
٧ـ شناسایی چالشهای حقوقی مؤسسات )صندوقهای( تضمین و ارائه پیشنهاد اصلاح قوانین در این حوزه به مراجع ذیصلاح قانونی.
٨ ـ تسهیل همکاری فیمابین مؤسسات )صندوقهای( تضمین اعم از صدور ضمانتنامههای مشارکتی )کنسرسیومی(.
٩ـ تعیین کارمزد صدور ضمانتنامه بر اساس نوع ضمانتنامه.
تبصره ـ شورا میتواند برخی از وظایف اجرایی خود را به دبیرخانه تفویض نماید.
ماده ۶ ـ نظارت بر مؤسسات )صندوقهای( تضمین توسط شورا در چهارچوب قانون و این آییننامه از طریق شیوههای زیر انجام میپذیرد:
١ـ تعیین موارد لازمالرعایه در تهیه اساسنامه مؤسسه )صندوق( تضمین و تأیید اساسنامه مؤسسات )صندوقهای( تضمین یا تدوین اساسنامه نمونه.
٢ـ تأیید صورتجلسات ثبتی مؤسسات )صندوقهای( تضمین قبل از ارسال به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.
٣ـ تدوین و تصویب دستورالعملها، ضوابط و شیوهنامههای مرتبط با این آییننامه.
۴ـ تصویب انواع ضمانتنامههای قابل ارائه توسط مؤسسات )صندوقهای( تضمین.
۵ ـ تصویب ضوابط نظارتی برای مؤسسات )صندوقهای( تضمین.
۶ ـ تصویب دستورالعمل راهاندازی سامانه.
٧ـ تعیین انواع نسبتهای نظارتی اعم از نسبت تعهدات به سرمایه، نسبت داراییهای نقد و نظارت بر اجرای آنها، تعیین شاخصهای رتبهبندی مؤسسات )صندوقهای( تضمین و انجام رتبهبندی سالیانه.
٨ ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
برخورد با مؤسسات (صندوقهای) تضمین متخلف و اعمال تنبیهات متناسب با تخلفات، شامل سلب صلاحیت حرفهای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، لغو مجوز تأسیس یا تبدیل مؤسسه (صندوق) تضمین.
٩ـ تدوین و ابلاغ دستورالعمل شرایط احراز صلاحیت حرفهای و سلب صلاحیت حرفهای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل.
۱۰ ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۹/۱]
نظارت بر کانون های موضوع ماده (۱۹) این آییننامه
تبصره- [حذف ۱۴۰۲/۲/۱۳]
[نحوه و تعیین مصادیق برخورد با مؤسسات )صندوقهای( تضمین متخلف و اعمال تنبیهات، به موجب دستورالعملی خواهد بود که ظرف چهار ماه پس از تشکیل شورا به تصویب شورا میرسد.]
ماده ٧ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور حفظ منافع ملی در چهارچوب سیاستهای کلی نظام و با رعایت قوانین و مقررات مربوط مکلف به حضور و عضویت در مجامع و اتحادیههای منطقهای و بینالمللی ذیربط میباشد.
ماده ٨ ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
دبیرخانه شورا در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است و دبیر شورا توسط رئیس شورا منصوب میشود.
تبصره ـ دبیرخانه برای تهیه گزارشهای ارزیابی عملکرد سالانه و دورهای مؤسسات )صندوقهای( تضمین، میتواند به صورت ادواری و یا در مواقع لزوم، مدارک و هرگونه مستندات مؤسسه )صندوق( تضمین و هرگونه اماکن متعلق به مؤسسه )صندوق( تضمین یا تحت اختیار یا نظارت )کنترل( وی را مورد بازرسی قرار دهد و ارائه اطلاعات، مدارک و گزارشهایی را از مؤسسه )صندوق( تضمین درخواست نماید.
ماده ٩ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت تأسیس و تغییرات مؤسسات )صندوقهای( تضمین موضوع این آییننامه را منوط به دریافت مجوز از شورا نماید.
تبصره ـ شورا )دبیرخانه( موظف است در چهارچوب قوانین، زیر ساختهای لازم جهت تبادل الکترونیکی مجوزها و ضوابط ناظر به نامگذاری و مجوز ثبت صندوقهای مذکور را با همکاری سازمان تدوین و ابلاغ نماید.
ماده ١۰ـ شورا موظف است ظرف شش ماه پس از تشکیل، دستورالعملهای ناظر بر تعیین حدود نظارتی را متناسب با انواع مؤسسات )صندوقهای( تضمین، میزان سرمایه و سابقه فعالیت آنها تهیه و ابلاغ نماید. مؤسسه )صندوق( تضمین پس از اخذ مجوز فعالیت در چهارچوب دستورالعملهای مصوب شورا، مجاز به فعالیت در حوزه صدور انواع ضمانتنامه میباشد.
تبصره ـ سایر انواع ضمانتنامهها، مشروط بر این است که حداقل یک ماه کاری قبل از صدور اولین ضمانتنامه، مؤسسه )صندوق( تضمین موضوع را به اطلاع شورا رسانده باشد و شورا با صدور آن مخالفت ننموده باشد.
ماده ١١ـ مؤسسه )صندوق( تضمین، ضمانتنامه را در قالب قرارداد موضوع ماده )١۰( قانون مدنی صادر مینماید. تعهدات ناشی از صدور ضمانتنامه از رابطه پایه و سایر روابط و قراردادهای مربوط مستقل بوده و اختلافات میان ضمانتخواه و ذینفع و یا ایرادات و ادعاهای مربوط به آنها، در تعهد مؤسسه )صندوق( تضمین به پرداخت وجه ضمانتنامه به ذینفع، مؤثر نخواهد بود.
ماده ١٢ـ انتقال ضمانتنامههای قابل انتقال به غیر و تنزیل آن توسط مؤسسه )صندوق( تضمین صادرکننده ضمانتنامه، منوط به ثبت همزمان رویداد در سامانه موضوع ماده )١۵( این آییننامه بلامانع است. شورا مجاز است محدودیت لازم را در این خصوص در سامانه مربوط پیشبینی نماید.
تبصره ـ در صورتی که مطالبات قراردادی از طریق کارگزاری )فاکتورینگ( در چهارچوب ماده )٨( قانون و آییننامه اجرایی آن موضوع تصویبنامه شماره ٨٣٨۰۶/ت۵٧٧۴٩هـ مورخ ٢٢/٧/١٣٩٩ واگذار شود، انتقال تضامین ارائه شده به انتقال دهنده، صرفاً به پذیرنده مطالبات قراردادی و در چهارچوب آییننامه اجرایی یادشده بلامانع است.
ماده ١٣ـ مؤسسه )صندوق( تضمین مکلف است قبل از صدور ضمانتنامه، امتیاز اعتباری وضعیت بدهیجاری و غیرجاری و چک برگشتی ضمانتخواه را از سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استعلام نماید. در خصوص اشخاص حقوقی، استعلام یادشده علاوه بر شخص حقوقی، شامل صاحبان امضای مجاز و اعضای هیئت مدیره آن اشخاص نیز میگردد.
ماده ١۴ـ نوع و میزان وثایق بابت صدور انواع ضمانتنامه، بر اساس ضوابطی تعیین خواهد شد که هیئت مدیره مؤسسه )صندوق( تضمین تعیین و ابلاغ مینماید. هیئت مدیره مؤسسه )صندوق( تضمین موظف است وثایق موضوع این ماده را به نحوی تعیین نماید تا در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی ضمانتخواه، حقوق مؤسسه )صندوق( تضمین در حداقل زمان و با کمترین هزینه، استیفا شود.
ماده ١۵ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
به منظور رصد و نظارت )کنترل( کلیه اطلاعات مربوط به ضمانتنامههای صادره توسط مؤسسات )صندوقهای( تضمین، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سامانهای را با قابلیتهای زیر ایجاد و راه اندازی نماید:
١ـ ثبت کلیه ضمانتنامهها در سامانه.
٢ـ بررسی اطلاعات مالی ضمانت خواه و سایر اطلاعات مالی ضمانت خواه و سایر اطلاعات از وضعیت مالی کلیه متقاضیان ضمانتنامه.
٣ـ قابلیت استعلام وضعیت ضمانتنامههای ثبت شده.
تبصره ـ مؤسسات )صندوقهای( تضمین موظف به همکاری کامل با دبیرخانه در راستای اجرای این سامانه هستند.
ماده ١۶ـ به منظور نظارت )کنترل( مطالبات غیرجاری مؤسسات )صندوقهای( تضمین، دبیرخانه شورا موظف است ترتیباتی اتخاذ نماید تا پس از ثبت اطلاعات پرداخت وجه ضمانتنامه به ذینفع و پیش از تسویه بدهی توسط ضمانت خواه بدهکار، از صدور ضمانتنامه جدید برای فرد بدهکار جلوگیری شود.
تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است این اطلاعات را در سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان ثبت نموده و به اطلاع بانکها و سایر مؤسسات )صندوقهای( اعتباری برساند.
ماده ١٧ـ مؤسسه )صندوق( تضمین موظف است گزارشهای لازم از نحوه سرمایهگذاری و مدیریت خطرپذیری )ریسک( نقدینگی، اطلاعات مربوط به صورتهای مالی و همچنین گزارش عملکرد هیئت مدیره و رویدادهای با اهمیت طی دوره مالی را در مقاطع زمانی سالانه برای دبیرخانه ارسال نماید.
تبصره ـ به منظور پایداری وضعیت اقتصادی و مالی مؤسسات )صندوقهای( تضمین و ایجاد ثبات در بازارهای مالی، شورا در چهارچوب قوانین، شیوهنامه سرمایهگذاری مؤسسات )صندوقهای( تضمین و مدیریت خطرپذیر )ریسک( نقدینگی را تدوین و ابلاغ مینماید. مؤسسات )صندوقهای( تضمین موظفند نسبت به تهیه گزارش سرمایهگذاریهای فوق هر سه ماه یکبار اقدام نمایند.
ماده ١٨ـ مؤسسه )صندوق( تضمین موظف است بازرس قانونی و حسابرس خود را از بین مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که در فهرست حسابرسان معتمد و مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار حسب مورد وجود دارد، انتخاب کند و قرارداد خود را به گونهای تنظیم نماید که بازرس یا حسابرس، با رعایت این آییننامه و شیوهنامههای مرتبط، مقررات داخلی مؤسسه )صندوق( تضمین، ثبت صحیح حسابهای مشتری را بررسی و در مورد آنها در گزارش
سالیانه خود اظهارنظر نماید. هزینه این رسیدگی بر عهده مؤسسه )صندوق( تضمین است و در قرارداد مربوط پیشبینی میشود.
ماده ۱۹ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
به منظور تنظیم فعالیتهای حرفهای مؤسسات تضمین و انتظام بخشیدن به روابط بین آنها، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف دو سال، زمینه شکلگیری و تأسیس کانون مؤسسات (صندوقهای) تضمین را فراهم نماید.
تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
کانون دارای شخصیت حقوقی مستقل و برخوردار از استقلال مالی بوده و از طریق حق عضویتی که از اعضا دریافت مینماید اداره میشود.
ماده ٢۰ـ ضمانتنامههای صادره توسط مؤسسات )صندوقهای( تضمین در زمره سایر ضمانتنامههای مجاز دستگاههای موضوع ماده )٢( قانون بوده و کارفرمایان مجازند به عنوان جایگزین ضمانتنامه بانکی، نسبت به قبول آن اقدام کنند. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است این موضوع را در شرایط عمومی پیمان درج نماید.
ماده ٢١ـ ضمانتهای مؤسسات )صندوقهای( تضمین به عنوان بند )د(، به ماده )۴( آییننامه تضمین معاملات دولتی موضوع تصویبنامه شماره ١٢٣۴۰٢/ت۵۰۶۵٩هـ مورخ ٢٢/٩/١۴۰١ اضافه میشود و این ضمانتنامهها مشمول احکام مواد )۵(، )۶(، )٧( و )٨( آییننامه مذکور خواهند بود.
ماده ٢٢ـ بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجازند تضمین مؤسسات )صندوقهای( تضمین را متناسب با وضعیت اعتباری مؤسسات )صندوقهای( مزبور بپذیرند.
ماده ٢٣ـ سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است تضمین مؤسسات )صندوقهای( تضمین را متناسب با وضعیت اعتباری مؤسسات )صندوقهای( مزبور، به عنوان رکن ضامن در انتشار اوراق و یا در تأسیس نهادهای مالی بپذیرد.
ماده ٢۴ـ بانکها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و مؤسسات بیمه مجازند حسب مورد نسبت به تضمین مجدد سبد ضمانت صندوقهای تضمین یا بیمه آنها اقدام نمایند.
ماده ٢۵ـ دستگاههای اجرایی، شرکتهای دولتی، صندوقهای ضمانت دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی یا استانی مجازند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، بودجههای حمایتی خود را در قالبهای مختلف اعم از کمک، کارگزاری منابع یا وجوه اداره شده، اختصاص خط اعتباری، تسهیلات ارزانقیمت و مشارکت در خطرپذیری )ریسک( صدور ضمانتنامه، در اختیار مؤسسات )صندوقهای( تضمین قرار دهند.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر