اصلاح آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند (۲) تبصره (۸) الحاقی به ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات های مستقیم

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۲

شماره: 271567-1401/12/02

با عنایت به تبصره (3) ماده (2)‌ آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند (2) تبصره (8) الحاقی به ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، به شرح ذیل مصوبات جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۱ کارگروه این آیین‌نامه جهت اصلاح نص آیین‌نامه به ابلاغ می‌رسد.


1. تبصره 1 بند 1 ماده 2 که اشعار می‌دارد: “در صورتی که مرد قبل از ازدواج، سرپرست خانوار و فاقد همسر باشد، زوجه به عنوان عضو به خانوار وی افزوده می شود و چنانچه دارای همسر باشد، زوجه جدید و زوج، خانوار جدیدی به سرپرستی زوج و عضویت زوجه تشکیل می دهند.” به شرح زیر اصلاح می گردد:
“در صورتی که مرد قبل از ازدواج، سرپرست خانوار و فاقد همسر و یا فرزند باشد، زوجه به عنوان عضو به خانوار وی افزوده می شود و چنانچه دارای همسر و یا فرزند باشد، زوجه جدید و زوج، خانواد جدیدی به سرپرستی زوج و عضویت زوجه تشکیل می دهند.”

2. به انتهای بند 2 ماده 2 که اشعار می دارد: “در صورت وقوع طلاق در ازدواج دائم یا انقضا یا بذل مدت در ازدواج منقطع ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی، زوجه از خانوار قبلی منفک شده و در صورتی که سن وی بالای (18) سال تمام باشد، خانوار جدیدی به سرپرستی وی تشکیل می شود. در صورتی که سن زوجه کمتر از (18) سال باشد، زوجه به عنوان عضو به خانوار قبل از ازدواج منجر به طلاق اضافه می شود.” تبصره به شرح زیر اضافه خواهد شد:
“در ازدواج های مجددی که منجر به طلاق یا بذل مدت ازدواج می شوند زوجه و فرزندانی از ایشان که رابطه نسبی با زوج ندارند از خانوار قبلی منفک شده، زوجه و فرزندان وی به خانوار قبل از ازدواج منجر به طلاق اضافه می شوند.”

3. در بند 8 ماده 2 که اشعار می دارد: “در موارد زیر اعضای خانوار امکان تشکیل خانوار جدید را بدون وقوع واقعه ازدواج خواهند داشت:” متن ذیل جایگزین گردید:
“در موارد زیر بنا به درخواست سرپرست یا عضو خانوار، امکان تشکیل خانوار جدید بدون وقوع واقعه ازدواج وجود خواهد داشت:”

4. به انتهای بند 5 ماده 2 که اشعار می دارد: “در صورتی که بر اساس رأی صادره از مراجع قضایی برای فردی قیم مشخص شود، مشروط بر آنکه تحت حضانت شخص ثالثی نباشد، مولی علیه به عنوان عضو به خانوار قیم افزوده می‌شود.” متن زیر اضافه شد:
“در شرایطی که قیم سرپرست چند خانوار باشد، امکان اضافه کردن مولی علیه به هر خانواری که مد نظر سرپرست خانوار است، وجود خواهد داشت.”

سیدصولت مرتضوی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی