اصلاح آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیئت داوری موضوع ماده (٢١) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۸

شماره: ٢١٩٢٨۰/ت۶۰١۴٧هـ – ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ به پیشنهاد شماره ١۴۵٩٣ مورخ ٢۶/۴/١۴۰١ وزارت دادگستری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات و چگونگی اتخاذ تصمیمات هیئت داوری موضوع ماده (٢١) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویبنامه شماره ٩٩۵٩٧/ت۴١۵۶٢هـ مورخ ١٧/۵/١٣٨٨ و اصلاح بعدی آن، به شرح زیر اصلاح میشود:

١ـ بندهای )الف( و )ب( ماده )٢( به شرح زیر اصلاح و بند )هـ( نیز به شرح زیر به ماده مذکور الحاق می شود:

الف ـ شکایت: اقامه دعوا و تقاضای رسیدگی توسط هر یک از طرفین قرارداد واگذاری یا اشخاص ذینفع در خصوص تخطی از قوانین و مقررات نسبت به هر یک از تصمیمها و اقدامات در امر واگذاری.

ب ـ اختلاف: اختلافات ناشی از امر واگذاری از جمله موارد مربوط به قرارداد واگذاری، تفسیر قرارداد مذکور یا اجرای قرارداد یادشده.

هـ ـ ذینفع: هر شخصی که در امر واگذاری به طور مستقیم دارای نفع یا ضرر باشد. تشخیص موضوع با هیئت است.

٢ـ در ماده )۴(، عبارت “دبیر و” حذف میشود.

٣ـ در ماده )۶(، پس از عبارت “بودجه مورد نیاز” واژه “دبیرخانه” حذف می شود.

۴ـ متون زیر جایگزین تبصره ماده )۶( میشوند:

تبصره ١ـ دبیر هیئت از میان کارکنان وزارت دادگستری به پیشنهاد رئیس هیئت و تأیید وزیر دادگستری تعیین میشود.

تبصره ٢ـ تشکیلات دبیرخانه هیئت با پیشنهاد وزیر دادگستری در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به تصویب مراجع ذیربط میرسد.

۵ ـ ماده )٩( به شرح زیر اصلاح میشود:

ماده ٩ـ حق‌الزحمه کارشناسی بر عهده متقاضی است و در مواردی که به نظر هیئت، ارجاع امر به کارشناس لازم باشد، هزینه آن به عهده خواهان خواهد بود و مطابق مقررات قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری ـ مصوب ١٣٨١ـ اقدام می شود.

۶ ـ ماده )١۴( به شرح زیر اصلاح میشود:

ماده ١۴ـ هیئت موظف است ظرف چهار ماه از تاریخ ارجاع اختلاف به داوری، به موضوع رسیدگی و رأی خود را صادر کند. این مدت، حداکثر برای دو بار دیگر و با ذکر دلیل قابل تمدید است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر