مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در خصوص تعیین مجری و ساز و کارهای اجرایی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال زراعی ١۴٠٢ـ ١۴٠١

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱۶

شماره: ۴٢٧٩۰/۰٢۰ – ٨/١٢/١۴۰١

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ٢۴/١١/١۴۰١ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ١٣٩٩، تعیین مجری و ساز و کارهای اجرایی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال زراعی ١۴۰٢ـ ١۴۰١ را با تأکید بر بکارگیری رویکرد جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی به شرح ذیل تصویب کرد:

١( دستگاههای مجری خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی به شرح زیر تعیین میشوند:

الف ـ گندم )خبازی و ذخایر راهبردی(:

١ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، گلستان و همدان با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط.

٢ـ شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در سایر استانها با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط.

تبصره )١(: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مکلف است همانند سنوات گذشته از پتانسیلهای سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و اتحادیه‌های مربوطه به عنوان مباشر )بغیر استانهای یاد شده در بند )١(( در ساز و کار اجرایی خرید تضمینی گندم استفاده نماید.

تبصره )٢(: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مکلفند بهای کشاورزان گندمکار را طی )٢۴( ساعت از زمان تحویل پرداخت نمایند.

تبصره )٣(: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبارات ردیف مصوب از محل ردیف )١٧( جدول ذیل بند )الف( تبصره )١۴( قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور تحت عنوان مابه‌التفاوت واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان و همچنین کل اعتبارات مرتبط با خرید تضمینی گندم را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نماید.

تبصره )۴(: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مکلف است به منظور جلوگیری از هرگونه تأخیر در اجرای این سیاستها، کلیه امکانات و الزامات لازم را )اعم از سیلوها، انبارها و …( در استانهای اشاره شده در بند )١( طی تفاهم‌نامه‌ای تا قبل از شروع خرید گندم در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار دهد.

تبصره )۵(: سایر موارد )شامل: فرایند توزیع آرد، نحوه استفاده از مبالغ حاصل از فروش آرد و …( در دستورالعملهای اجرایی مرتبط لحاظ خواهد شد.

تبصره )۶(: با توجه به ظرفیت و پتانسیل شبکه گسترده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همانند تجربیات سنوات گذشته توزیع آرد روستایی به عهده سازمان یاد شده میباشد.

تبصره )٧(: روند واگذاری اجرای خرید تضمینی گندم به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران حداکثر ظرف سه سال به سازمان یاد شده منتقل خواهد شد.

ب ـ دانه‌های روغنی )سویا، گلرنگ، کلزا، آفتابگردان(: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط.

ج ـ پنبه‌وش، حبوبات )لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، عدس و نخود(، پیاز ) بهاره، پائیزه، طرح استمرار(، سیب‌زمینی )بهاره، پائیزه، طرح استمرار(، پیله‌تر ابریشم: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط.

د ـ برگ سبز چای: سازمان چای کشور با استفاده از ظرفیت کارخانههای چای‌سازی.

ذ ـ ذرت و جو: شرکت پشتیبانی امور دام کشور با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط.

و ـ برنج: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط.

٢ ( قیمت و شرایط خرید محصولات بر اساس مصوبه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی خواهد بود. وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید گندم، دانههای روغنی و پنبه‌وش مکلف است حسب مورد و در چارچوب مصوبه شورای قیمت‌گذاری نسبت به ارایه پیشنهادات خود به مراجع ذیربط در خصوص جداول قیمت گندم بر حسب آفت مفید و غیرمفید و میزان آفت سن گندم، جدول قیمت دانه‌های روغنی بر حسب ناخالصی و رطوبت و قیمت ارقام مختلف وش پنبه و استحصالات آن در کمترین زمان ممکن، اقدام و مراتب را تا زمان حصول نتیجه نهایی به منظور سرعت بخشیدن و شفافیت در امر خرید تضمینی پیگیری کند.

٣ ( هزینه‌های تبعی اجتناب‌ناپذیر خرید و فروش با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی )سازمان چای کشور، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران و شرکت پشتیبانی دام کشور( و بررسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از تائید سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد.

۴( محدوده زمانی خرید هریک از محصولات ذکر شده در بند )١( توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام میشود.

۵ ( وزارت جهاد کشاورزی مکلف است برنامه خرید تضمینی و فروش محصولات اساسی کشاورزی به استثناء گندم را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که خرید در کمترین مقدار ممکن صورت گرفته و در کمترین زمان ممکن و با رعایت صرفه و صلاح دولت به فروش برسد.

۶( دستگاههای مجری خرید تضمینی موظف هستند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از پایان زمان فروش هر محصول، صورت سود و زیان آن را در قالب صورتهای مالی استاندارد گزارشگری حسابهای یارانهای )موضوع ابلاغیه شماره ١۰۴١۶۴/١/۶١ مورخ ٢/٨/١٣٨٨ وزارت امور اقتصادی و دارایی( تهیه و برای رسیدگی به سازمان حسابرسی ارسال کنند.

٧ ( رسیدگی به صورت سود و زیان خرید و فروش هر محصول، در چارچوب ابلاغیه مذکور بر عهده سازمان حسابرسی کشور بوده و سازمان مزبور بعد از دریافت سود و زیان هر محصول، آن را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نماید.

٨( دستورالعملهای اجرایی نحوه خرید تضمینی محصولات یاد شده پس از تائید دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از سوی رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ میگردد.

٩ دستگاههای مجری خرید موظفند گزارش هفتگی خرید و فروش هر محصول را به تفکیک استان به دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارسال نمایند.

١۰( دستگاههای مجری خرید تضمینی مکلفند گزارش تحلیل عملکرد سالانه عملیات خرید تضمینی موضوع این مصوبه را در پایان سال ١۴۰٢ به سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیرخانه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارسال نمایند.

وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورا ـ سیدجواد ساداتی نژاد