هیئت وزیران در جلسه مورخه ۳۴۲/۷/۱۳ بنا برپیشنهاد شماره ۷۲۶۲۷/۳ ـ ۴۳۱/۱۲/۲۷ وزارت کشور مراتب زیر را تصویب نمودند:
۱ ) مواد ۲ و ۵۵ قانون شهرداری مصوب تیرماه ۱۳۳۴ ملغی و بجای آن دو ماده زیر تصویب میشود:
ماده دو اصلاحی قانون شهرداری
حدود حوزه هر شهرداری و حومه آن بطور جداگانه بوسیله شهرداری با تصویب انجمن شهر تعیین میشود. و پس از موافقت شورای شهرستان و تصویب وزارت کشور قابل اجرا است .
تبصره ـ هرگونه اقدامات عمرانی و خانه سازی و ایجاد مؤسسات عمومی تأسیس برق و آب و شبکه وسائل نقلیه و نظایر آن در حومه شهر از طرف مالکین و ساکنین و اشخاص منوط بموافقت قبلی وزارت کشور و نظارت آن وزارت میباشد.
ماده ۵۵ ) اصلاحی قانون شهرداری
وظائف شهرداری بشرح زیر است:
1 ) ایجاد خیابانها و کوچه ها و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه
2 ) تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضل آب و تنقیه قنوات مربوط بشهر و تأمین آب و روشنائی بوسائل ممکنه.
تبصره ۱ ) اشغال و سد معبر عمومی برای کسب یاسکنی یا هر عنوان دیگر بدون اجازه شهرداری ممنوع است و شهرداری موظف است جلوگیری نماید و چنانچه مرتکبین با اخطار شهرداری فوراً اقدام به آزاد کردن معبر ننمایند شهرداری حق دارد موجبات وسائل سد معبر را بهر حالت که باشد جمع آوری نماید .
تبصره ۲ ) شهرداری موظف است درحفظ معابر و میدانها و پارکهای عمومی و انهار و مجاری فاضل آب مراقبت نماید که مورد تصرف و تجاوز واقع نگردد و چنانچه معابر و پارکهای مزبور و انهار و مجاری فاضل آب مورد تجاوز و یا تصرف واقع شود جلوگیری نماید .
3 ) تعیین نرخ اجناس مورد احتیاج عموم از قبیل خواربار. پوشاک. برق. آب. کرایه وسائل نقلیه . حق الزحمه و کارمزد و آنچه بنظر شهرداری از لحاظ احتیاجات عمومی محتاج نرخگذاری باشد و تعقیب متخلفین و نظارت در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اتخاذ تدابیر لازم برای ارزانی و فراوانی خوار و بار عمومی و جلوگیری از تولید و عرضه و فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها .
4 ) مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و حومه و اجرای مقررات بهداشتی از طرف کسبه و مردم و نظارت در تطبیق وضع دکاکین و مغازهها و فروشگاهها و اماکن عمومی با قواعد بهداشتی و تشریک مساعی با سازمانهای بهداشتی .
5 ) جلوگیری از گدائی و جمع آوری متکدیان و اعزام آنها بسازمان های اردوی کار و جمع آوری و نگاهداری اطفال سر راهی
6 ) تأسیس مؤسسات بهداشتی و تعاون و فرهنگی مانند نوانخانه و پرورشگاه یتیمان و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاسهای اکابر و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات و امکانات موجود و هم چنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی شهرداری داین موارد با تصویب انجمن شهر میتواند اراضی و ابنیه متعلق بخود را چنانچه مورد نیاز سازمان های شهرداری نباشد با حفظ حق مالکیت مجاناً یا با شرائط معینی بمنظور ساختمان و استفاده به اختیار مؤسسات مزبور بگذارد .
7 ) حفظ و اداره کردن دارائی منقول و غیر منقول شهر و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری .
8 ) برآورد و تنظیم بودجه و متمم بودجه و اصلاح بودجه و تاریخ بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی و اجراء آن پس از تصویب انجمن شهر یکنسخه از بودجه مصوب و برنامه ساختمانی در شهرستانها بوسیله فرماندار یا بخشدار بوزارت کشور ارسال میشود.
9 ) انجام معاملات شهرداری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول و مقاطعه و اجاره و استجاره پس از تصویب انجمن شهر با رعایت صلاح و صرفه شهرداری.
تبصره ۱ ) در تهران و شهرداریهای درجه اول برای معاملاتی که از پانصد هزار ریال تجاوز نمیکند و در سایر شهرداریها در معاملات تا یکصد هزار ریال موافقت ناظر انجمن شهر کافی است:
تبصره ۲ ) در معاملات مربوط بخرید و فروش و مقاطعه چنانچه مبلغ معامله در تهران از هفتصد هزار ریال و در شهرداریهای درجه اول از دویست هزار ریال و در سایر شهرداریها از پنجاه هزار ریال متجاوز باشد رعایت مقررات آئین نامه معاملاتی دولتی مربوط بمناقصه و مزایده الزامی است.
تبصره ۳ ) شهرداری میتواند کارهائی را که انجمن شهر مقتضی بداند بطور امانی انجام دهد.
10 ) اهداء و قبول اعانات و هدایا بنام شهر و همچنین دادن مدالها و نشان های شهر با تصویب انجمن شهر.
11 ) نظارت و مراقبت در صحت اوزان و مقیاسها
12 ) تهیه آمار مربوط به امور شهر و موالید و متوفیات
13 ) ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسائل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها
14 ) اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ . شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و پوشاندن چاهها و چالههای واقع در معابر عمومی و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکان ها و جلوی اطاقهای ساختمانهای مجاور و معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از نصب ناودانهائی که باعث زحمت یا خسارت مردم باشد:
15 ) جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماریها بوزارت بهداری و مؤسسات بهداشتی و دامپزشگی و شهرداریهای مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاهداشتن بیماران مبتلاء به امراض ساریه و جمعآوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و مضر و ولگرد و ممانعت از چرا و گردش چارپایان و احشام در شهر و دفع و اتلاف حشرات
16 ) تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور صحیح اصناف و پیشه وران
17 ) تهیه نقشه حدود شهر و حومه و اصلاح و اجرای آن با رعایت تشریفات مربوطه.
18 ) ایجاد و تعیین میدان های عمومی برای خرید و فروش ارزاق و میوه و تره بار و سایر مایحتاج عمومی و تعیین محلهای مخصوص توقف وسائط نقلیه
19 ) تنظیم و اجراء مقررات و آئیننامههای لازم برای فراوانی و مرغوبیت و ارزانی گوشت و نان
20 ) جلوگیری از ایجاد و افتتاح و دائر نگاه داشتن کارگاهها و دکانها و مراکزی که با ایجاد سر و صدا یا تولید عفونت و دود یا جلب و تجمع حشرات و جانوران موذی مزاحم مردم میشوند تخریب کورههای فخاری و خزینه گرمابه ها و امثال آن و تعطیل و اصطبل چارپایان در شهر و حومه در مورد تعطیل کارگاههای موجود با موافقت وزارت کار اقدام شود.
21 ) احداث بناها و ساختمان های مورد نیاز از قبیل رخت شورخانه . مستراح . گرمابه . کشتارگاه . گورستان ـ میدان . باغ کودکان و احداث و تعیین طالارها و محلهای مخصوص برگذاری مجالس و مراسم ترحیم و ساختمانهای خانههای ارزان قیمت جهت اشخاص بی بضاعت ساکنیین شهر و نظائر آن در حدود مقدورات مالی.
تبصره ) مالکینی که مبادرت بساختمان های مستغلات یا محل کسب مینمایند باید بتعداد و ترتیبی که شهرداری در نقشه و پروانه ساختمانی تعیین میکند مستراح کافی برای رفع احتیاج ساکنین و مراجعین محل بسازند و همچنین باید پارکینگ مناسب برای وسائط نقلیه طبق نظر شهرداری احداث نمایند.
22 ) تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و نظارت در طرز و اسلوب ساختمان های شهر و تعیین طبقات ساختمان ها و تناسب ارتفاع بناها با عرض معابر و تعیین مصالح نماسازی ضمن پروانه ساختمانی و جلوگیری از ساختمان های بدون پروانه و مخالف مشخصات تعیین شده در پروانه ساختمان و نقشه شهرداری و تخریب آن و تخصیص قسمت های مختلف شهر و مناطق مسکونی و تجارتی و صنعتی و غیره و تدوین آئین نامه و نظامات لازم برای اینکار
23 ) اهتمام در مراعات شرایط بهداشت در کارخانه ها و مراقبت در پاکیزگی گرمابه ها .
24 ) صدور پروانه برای کلیه ساختمان هائی که در شهر میشود .
25 ) ساختن خیابان ها و میدان ها و کف سازی سواروهای معابر و ساختن جدول اطراف نهرها از سنگ یا اسفالت و امثال آن بعهده شهرداری است لکن کف سازی معابری که عرض آن با پیاده روها از ۷ متر کمتر است همچنین کف سازی پیادهروها در معابریکه پیاده رو دارند بدستور و با مصالح که شهرداری تعیین خواهد نمود بعهده مالکین منازل و مستغلات و اراضی مجاور میباشد.در صورت امتناع مالکین مجاوز پیادهروها از اجرای دستور شهرداری در کف سازی سهمی خود و مالکین اطراف معابر کمتر از ۷ متر عرض تا یک ماه از اخطار شهرداری
شهرداری میتواند مستقیماً اقدام نموده و هزینه آن را به اضافه دهدرصد از مالکین ممتنع مطالبه و دریافت نماید.
تبصره ) در هر خیابان که شهرداری دست بکار کف سازی سواره رو میشود ساختمان پیادهروهای آن خیابان طبق دستور شهرداری برای مالکین مجاور نمایندگان قانونی آنها اجباری است .
26) پیشنهاد به انجمن شهر برای برقراری یا الغاء عوارض و همچنین تغییر نوع و میزان آن و تعیین جریمه برای مستنکفین و تخصیص پاداش برای مؤدیان خوش حساب که عوارض خود را زودتر یا در موقع مقرر میپردازند.
تبصره ۱ ) پاداش مقرر برای مؤدیان عوارض از طریق کسر کردن از اصل عوارض معمول خواهد شد.
تبصره ۲ ) کالاهای عبوری از شهرها که برای مقصد معینی حمل میشود از پرداخت هرگونه عوارض و شهرداریهای عرض راه معاف میباشد.
تبصره ۳ ) آئیننامه های اجرائی وصول عوارض شهرداری از مستنکفین از طرف شهرداری تنظیم و پس از تصویب وزارتین کشور و دادگستری بموقع اجراء گذارده میشود .
۲ ) وزارتین کشور و دادگستری مأمور اجرای این تصویبنامه قانونی میباشند و وزارت کشور مکلف است پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی آن را تحصیل نماید.