اساسنامه هنرسرای عالی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۸/۰۲

ماده اول ـ هنرسرای عالی به منظور تربیت معلم برای مدارس عالیه فنی هنرستانها و آموزشگاههای فنی کشور تاسیس می‌شود.


ماده دوم ـ داوطلبان ورود به هنرسرای عالی باید حائز شرایط زیر باشند:
الف ـ سنشان متجاوز از 25 سال نباشد.
ب ـ دارای گواهینامه دوره کامل متوسطه شعبه ریاضی بوده و یا از هنرستانهای فنی کشور فارغ‌التحصیل شده باشند. فارغ‌التحصیلهای هنرستانها باید برای ورود به هنرسرای عالی ریاضی و فیزیک و شیمی را در حدود شش ریاضی امتحان داده و از عهده برآیند.


ماده سوم ـ عده دانشجویانی که هر سال در هنرسرای عالی پذیرفته خواهند شد قبلاً تعیین می‌گردد این عده با تستهای استعدادی و معلوماتی از بین داوطلبان واجد شرایط ماده 2 که آمادگی جسمی داشته باشند انتخاب می‌شوند.


ماده چهارم ـ از داوطلبان تعهدنامه گرفته می‌شود که پس از خاتمه تحصیلات در خدمات فنی و حرفه‌ای وزارت فرهنگ مشغول گردند. وزارت فرهنگ ممکن است به تمام یا عدة از تعهدکنندگان کمک هزینه تحصیلی در تمام مدتی که به تحصیل در هنرسرای عالی اشتغال دارند بپردازد.


ماده پنجم ـ دوره هنرسرای عالی چهار سال است و برنامه آن علاوه بر دروس نظری و عملی شامل مواد آموزش و پرورش‌های تدریس نیز خواهد بود.


ماده ششم ـ ارزش تحصیل فارغ‌التحصیلان هنرسرای عالی فوق‌لیسانس می‌باشد و فارغ‌التحصیلان عنوان مهندس هنرسرای عالی را دارا خواهند بود.


ماده هفتم ـ برنامه رشته‌های مختلف هنرسرای عالی پس از تصویب شورای‌عالی فرهنگ قابل اجرا خواهد بود.


ماده هشتم ـ به منظور توسعه معلومات معلمینی که در مدارس عالیه فنی هنرستانها و آموزشگاههای فنی بکار اشتغال دارند ممکن است کلاسهایی در هنرسرای عالی تاسیس شود. برنامه این کلاسها باتصویب شورای‌عالی فرهنگ به موقع اجرا گذاشته می‌شود.


ماده نهم ـ به دانشجویان اول در رشته‌های مورد نیاز وزارت فرهنگ پس از پایان تحصیل ممکن است هزینه تحصیلی داده شود که در داخل یا خارج از کشور به تحصیلات خود ادامه بدهند این دانشجویان باید تعهد نمایند که پس از خاتمه تحصیلات در هنرسرای عالی با مدارس عالی فنی دیگر وزارت فرهنگ به خدمت مشغول شوند.