تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید موضوع بند (الف) تبصره (٢) قانون بودجه سال ١۴٠١ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

شماره ١۴۵۵٢/٨۰ – ١۴۰٢/۲/۴


شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بیست و چهارمین نشست خود که در تاریخ ١۶/١٢/١۴۰١ برگزار شد، به استناد ماده ۴٢ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مواردی را به شرح زیر تصویب نمود:

١ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲]
در اجرای بند (ن) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ضوابط اجرایی واگذاری سهام عدالت جدید موضوع قانون مذکور به شرح ذیل تصویب گردید:

١ـ١) [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲]
سازمان خصوصی‌سازی مکلف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکتهای قابل واگذاری، که امکان واگذاری آنها در چهارچوب بند (ج) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امدام امام خمینی )ره(، سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند و همچنین افراد دارای دعوتنامه ثبت شده از طرح قدیم توزیع سهام عدالت، با شروع از دهک اول، اقدام نماید.

١ـ٢) میزان و سهام شرکتهای مورد واگذاری صرفاً از شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید. قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین‌نامه جزء )٣( بند )الف( ماده ۴۰ قانون اجرای سیاستهای کی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین میشود.

١ـ٣) [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲]
افراد مشمول بند )١ـ١( این تصویبنامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان )در طرح توزیع سهام عدالت ١٣٨۵ لغایت ١٣٩۵( بر عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.
همچنین دهک درآمدی افراد دارای دعوتنامه ثبت شده از طرح قدیم توزیع سهام عدالت، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه جامع رفاه ایرانیان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین و به سازمان خصوصی‌سازی اعلام خواهد شد.

١ـ۴) [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲]
مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین موضوع بند (۱ـ۱) با رعایت بند (الف) ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، معادل حداکثر یکصد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ١۰ سال میباشد که از محل سود سالانه شرکتهای سرمایه‌پذیر تسویه خواهد شد.

١ـ ۵) [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲]
شرکتهای موضوع بند )١ـ٢( این تصویبنامه مکلفند در طول مدت قرارداد و به منظور تسویه اقساط، سود سهام واگذار شده را به حساب سازمان خصوصی‌سازی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. در این راستا، ثبت صورتجلسات مجامع عمومی و فوق ‌العاده و هیأت مدیره و نیز اخذ هرگونه تسهیلات بانکی این شرکت‌ها تا پایان فرآیند آزادسازی، منوط به اخذ مجوز از سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود. این سازمان مکلف است فهرست آنها را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید. همچنین حضور در مجامع و اعمال حق رأی سهام واگذار شده در شرکت‌های موضوع بند (۱ـ۲)، از تاریخ این تصویب‌نامه تا پایان فرآیند آزادسازی، توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط صورت خواهد گرفت.

١ـ۶) مجموع سهم واگذار شده تا پایان مدت اقساط در کد واسط سازمان خصوصیسازی و به حالت وثیقه قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله‌ای )طی سه مرحله( انجام خواهد شد.

١ـ٧) سازمان خصوصیسازی مکلف است پس از تصویب الگوی نهایی ساماندهی واگذاری سهام عدالت )واگذاری سال ١٣٨۵( نسبت به پیشنهاد سازوکار لازم برای واگذاری نهایی سهام عدالت جدید به روش غیرمستقیم به این شورا اقدام نماید.

١ـ ٨) در صورت عدم تسویه بهای سهام واگذار شده در پایان مدت اقساط، هر یک از سهامداران موظفند باقیمانده بهای سهام را طی مهلت حداکثر شش ماه پس از پایان مهلت مقرر، نقداً به حساب دولت واریز نماید؛ در غیر این صورت سازمان خصوصی سازی مجاز است پس از پایان مهلت فوق به میزان سهام تسویه شده، سهام در حالت وثیقه را به ترتیب مقرر در این تصویبنامه آزاد و مابقی را به مالکیت دولت برگرداند.

١ـ٩) [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲]
شورای عالی بورس و اوراق بهادار مکلف است در اجرای این تصویبنامه و به درخواست سازمان خصوصی‌سازی نسبت به تدوین و اصلاح مقررات مورد نیاز در ارکان بازار سرمایه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

١ـ١۰) نقل و انتقال سهام موضوع این مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای، انجام خواهد گرفت. این نقل و انتقال از پرداخت کلیه هزینه‌ها و مالیات معاف میباشد.

٢ـ مقرر شد در جلسه آینده گزارشی از میزان سهام واگذار شده از زمان ابلاغ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تاکنون، وضعیت مالکیت دولت در بنگاه‌های مشمول واگذاری و تکالیف قانونی در خصوص فروش و انتقال سهام شرکتهای مشمول واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی ارایه شود.

٣ـ با توجه به اقدامات مناسب و مؤثر صورت گرفته در راستای ارتقای شفافیت و قانونمند نمودن برنامه خصوصی‌سازی، رئیس محترم شورا از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصیسازی تشکر و قدردانی نمودند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
سیداحسان خاندوزی