آیین‌نامه مالی بنگاه کود شیمیایی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۶/۰۷

11818/608 – ۱۳۳۸/۶/۷


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۸/۶/۶ بنا به پیشنهاد شماره 19359 /700 وزارت صنایع و معادن و موافقت شماره 15547 وزارت دارائی به استناد تبصره 36 قانون بودجه سال ۱۳۳۸ آیین‌نامه مالی بنگاه کود شیمیائی را بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1- حسابهای بنگاه کود شیمیائی ایران و موسسات تابعه آن طبق اصول بازرگانی اداره خواهد شد.


ماده 2- حسابهای مختلف بنگاه در حدود احتیاجات تحت عناوین مشخص توسط حسابداری بنگاه تعیین و پس از تصویب مدیر عامل از طریق خزانه‌داریکل در بانک ملی ایران افتتاح خواهد شد کلیه اسناد بنگاه باید پس از تکمیل مدارک مثبته و امضاهای مجاز در دفاتر مربوطه حسابداری بنگاه ثبت شود.


ماده 3- بهای کلیه تاسیسات و ماشین آلات و اموال و اثاثیه که تحویل بنگاه کود شیمیائی میگردد و همچنین وجوه و اموال بلاعوضی که از طرف دولت یا از محلهای دیگر در اختیار بنگاه گذاشته شود و جزو سرمایه بنگاه محسوب میگردد.


ماده 4- حساب موسسات تابعه زیر نظر حسابداری بنگاه اداره میشود.


ماده 5- نرخ استهلاک کلیه اموال منقول و غیرمنقول (اعم از ماشین آلات و ساختمان و غیره) طبق لیست مشخصی که با نظر مشاور فنی بنگاه بر اساس بهای تمام شده تهیه و به تصویب شورایعالی خواهد رسید احتساب خواهد شد.
در آخر هر سال قسمتی از سود ویژه بعنوان ذخیره بر اساس امکان تجدید حیات تاسیسات و اموال مورد استهلاک با تصویب شورایعالی در حساب مخصوصی نگاهداری میگردد.


ماده 6- برای جبران زیانهای احتمالی بنگاه در مورد فروش ذخیره مناسبی بنا بر تشخیص مدیر عامل و تصویب شورایعالی در حساب مخصوصی نگاهداری خواهد شد.


ماده 7- استفاده از حساب ذخیره و استهلاک بنا به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب شورایعالی امکان پذیر خواهد بود.


ماده 8- بودجه هر سال بنگاه کود شیمیائی در آخر دیماه سال قبل تهیه و پس از موافقت مدیرعامل بنگاه برای تصویب شورایعالی ارسال میگردد و شورایعالی بعد از بررسی و اصلاحات لازم که قبل از انقضاء سال مالی انجام خواهد شد تصویب بودجه مزبور را به بنگاه ابلاغ خواهد نمود.

تبصره – پنج درصد سود ویژه در آخر هر سال بعنوان پاداش بنا بر تصویب شورایعالی بین کارکنانیکه استحقاق دارند تقسیم خواهد شد.


ماده 9- اعتبارات مصوب تاسیساتی با تصویب شورایعالی قابل انتقال به سالهای بعهد میباشد.


ماده 10- اعتباراتی که تا آخر روز سال مالی (آخر اسفند هر سال) تعهد نشده باشد قابل استفاده نخواهد بود باستثناء اعتبارات تاسیساتی موضوع ماده 9.


ماده 11- مطالبات غیرقابل وصول با ذکر دلایل پس از تصویب شوایعالی بحساب سود و زیان منظور خواهد شد.


ماده 12- بنگاه کود شیمیائی مجاز نیست بیش از اعتباریکه برای هر یک از مواد در بودجه منظور شده است وجهی بپردازد. چنانچه در بعضی موارد اضافه اعتباری لازم شود تامین اعتبار اضافی بنا به پیشنهاد مدیرعامل با صدور اصلاح بودجه و افزایش اعتبار ماده مربوطه که به تصویب شورایعالی خواهد رسید عملی میگردد.


ماده 13- رئیس حسابداری مسئول نگاهداری کلیه حسابها – صحت ارقام و تنظیم و تطبیق حسابهای پیش بینی شده و رعایت کلیه مقررات مالی بنگاه و نکات مصرح در این آیین‌نامه میباشد.


ماده 14- اجازه پرداختها و صدور احکام طبق بودجه مصوب و آیین‌نامه استخدامی با مدیرعامل خواهد بود. قراردادها و مقاوله نامه ها پس از تصویب شورایعالی با امضاء مدیرعامل مبادله خواهد شد.

تبصره – امضاء چک ها پس از صدور و دستور کتبی مدیرعامل با یک نفر از معاونین (بانتخاب مدیرعامل) و ذیحساب خواهد بود.


ماده 15- بطور کلی پرداختهای بنگاه حتی المقدور باید بوسیله چک صورت گیرد ولی برای سهولت پرداخت هزینه های جزئی بنگاه مجاز است تنخواه گردان متناسبی در مقابل اخذ تضمین در اختیار صندوقدار قرار دهد.


ماده 16- کلیه معاملات مربوط به بنگاه کود شیمیائی باید با رعایت صرفه و صلاح بنگاه انجام و بطور کلی اصول مزایده و مناقصه رعایت شود. هرگاه در معاملات بیش از یکصد هزار ریال بدلائلی ترک اصول مناقصه و مزایده بمصلحت تشخیص داده شود کمیسیونی مرکب از پنج نفر بترتیب زیر:
مدیرعامل و معاونیت و رئیس حسابداری و یکی از بازرسان به تشخیص مدیرعامل و در صورت غیبت یکی از معاونین بازرس دیگر تشکیل و تصمیم لازم اتخاذ خواهند نمود. رای اکثریت اعضاء کمیسیون ملاک عمل خواهد بود. در صورت تراز مناقصه یا مزایده معاملات بیش از پانصد هزار ریال با کسب موافقت شورایعالی انجام خواهد شد.


ماده 17- بنگاه کود شیمیائی قیمت فروش محصولات خود را در نقاط مختلف کشور تعیین و به تصویب شورایعالی خواهد رسانید.

تبصره – فروش و توزیع کود در داخله کشور یا بنگاه شیمیائی وزارت کشاورزی خواهد بود.


ماده 18 – بنگاه کود شیمیائی باید ترازنامه سالیانه خود را تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد تهیه و در اختیار بازرسان بنگاه بگذارد. بازرسان مکلفند ترازنامه را حداکثر تا آخر خرداد همان سال مورد رسیدگی قرار داده گزارش خود را مشترکا بشورایعالی تسلیم و رونوشت آن را برای مدیرعامل ارسال نمایند شورایعالی حداکثر تا آخر تیرماه همان سال ترازنامه بنگاه و گزارشهای مدیرعامل و بازرسان را رسیدگی و ترازنامه را تصویب خواهند نمود.


ماده 19- تصویب ترازنامه بنگاه از طرف شورایعالی در حکم تصویب تفریغ بودجه تا آخر آنسال خواهد بود.