هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۰/۱۲/۲۹ بنا به پیشنهاد شماره ۴۳۲۱۰ مورخ ۱۴ /۱۲ /۵۰ وزارت اطلاعات، اساسنامه سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران را بشرح پیوست تصویب نمودند.
نخست وزیر
پیوست
اساسنامه سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران
در اجرای ماده هجدهم قانون تشکیل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران اساسنامه سازمان مزبور بشرح زیر تصویب میشود:
فصل اول ـ کلیات
ماده اول ـ سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران که بموجب قانون تشکیل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مصوب بیست و نهم خرداد ماه یکهزار و سیصد و پنجاه تشکیل شده است و در این اساسنامه اختصاراً سازمان نامیده میشود بصورت شرکت سهامی و بمدت نامحدود بر طبق قانون تشکیل خود و مفاد این اساسنامه اداره میشود.
ماده دوم ـ مرکز اصلی سازمان در تهران است و سازمان میتواند در موارد مقتضی در هر نقطهای از کشور و خارج از کشور به تأسیس شعبه و واگذاری و نمایندگی مبادرت کند.
ماده سوم ـ سرمایه سازمان عبارتست از کلیه اموال منقول و غیرمنقول و دارائی سازمان تلویزیون ملی ایران و شبکه رادیوئی کشور بشرح زیر:
۱ ـ کلیه دارائی سازمان تلویزیون ملی ایران اعم از اموال منقول و غیرمنقول و مطالبات و وجوه نقدی و سپردهها و تأسیسات و امتیازات و نظائر آن.
۲ ـ کلیه دارائی شبکه رادیوئی کشور اعم از اموال منقول و غیرمنقول و مطالبات و وجوه نقدی و سپردهها و تأسیسات و امتیازات و نظائر آن.
تبصره ۱ ـ سازمان مکلف است دارائیهای غیرنقدی خود را طبق عرف بازرگانی بوسیله افراد متخصص که به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب مجمع عمومی تعیین میشوند ارزیابی کند و سرمایه سازمان بر این اساس تعیین میگردد.
تبصره ۲ ـ سازمان، قائممقام قانونی سازمان تلویزیون ملی ایران و شبکه رادیوئی کشور در مورد کلیه حقوق و تعهدات آنها میباشد.
فصل دوم ـ هدف و وظائف
ماده چهارم ـ سازمان بمنظور تمرکز امور مربوط به تأسیس، اداره و بهرهبرداری از مراکز رادیو تلویزیونی و همچنین تهیه و پخش برنامههای رادیوئی و تلویزیونی بطرق مختلف تشکیل شده است و اهم وظائف آن بقرار زیر است:
۱ ـ کمک به حفظ و پیشبرد و توسعه و شناساندن فرهنگ ایران.
۲ ـ بالابردن سطح آگاهی و دانش عمومی و پرورش ذوقی و هنری.
۳ ـ فراهم ساختن زمینههای ذهنی برای تسریع پیشرفتهای کشور و رشد سیاسی عامه مردم.
۴ ـ هدایت افکار عمومی در جهت منافع ملی.
۵ ـ اجرای برنامههای سالم سرگرمکننده.
ماده پنجم ـ سازمان برای انجام وظائف قانونی خود دارای اختیارات زیر است:
۱ ـ سازمان میتواند آن قسمت از رشتههای فعالیتهای خود را که مقتضی بداند با تشکیل شرکتهای بازرگانی اداره کند و یا در شرکتهای دیگر دولتی و خصوصی سرمایهگذاری و مشارکت کرده و یا مشارکت و سرمایهگذاری اشخاص حقیقی و حقوقی را در شرکت یا شرکتهائی که تشکیل میدهد بپذیرد.
۲ ـ سازمان میتواند به تشکیل گروههای فرهنگی، هنری، علمی، مطالعاتی، تحقیقاتی و مؤسسات آموزشی و آموزش عالی و تأسیس و تشکیل تالارهای نمایش وکنسرت، ایجاد نمایشگاهها و تأسیسات مشابه و انتشار کتب و نشریات مربوط و برپاکردن جشنواره و فعالیتهای مشابه اقدام کند.
۳ ـ سازمان میتواند به مبادلات و ارتباطات رادیو تلویزیونی در سطح بینالمللی اقدام کند.
۴ ـ سازمان مجاز است در تهیه برنامهها یا فیلمهای مشترک با سازمانهای رادیو تلویزیونی کشورهای دیگر و یا اشخاص و مؤسسات مربوط در داخل و خارج کشور اقدام کند.
۵ ـ سازمان میتواند از خدمات تخصصی و کارشناسی و یا مشورتی افراد و مؤسسات خارجی و داخلی استفاده کند.
۶ ـ پخش برنامههای رادیوئی و تلویزیونی بهر شکل و بهر صورت در سراسر کشور در انحصار سازمان خواهد بود، لیکن سازمان میتواند بموجب آئیننامهای که به تائید مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران خواهد رسید در هر مورد اجازه پخش محدود و محلی برنامههای رادیوئی و تلویزیونی و اجازه بهرهبرداری از ایستگاههای تلویزیونی مداربسته و اجازه پخش و استفاده از سایر وسائل و موارد مربوط به رادیو تلویزیون را به اشخاص حقوقی و حقیقی دیگر واگذار و یا سلب کند.
فصل سوم ـ ارکان سازمان:
ماده ششم ـ سازمان دارای ارکان زیر است:
ـ مجمع عمومی
ـ شورایعالی
۳- مدیرعامل
۴ـ بازرس
ماده هفتم ـ مجمع عمومی سازمان مرکب است از وزیر اطلاعات، وزیر دارائی و وزیر پست و تلگراف و تلفن و ریاست آن با وزیر اطلاعات خواهد بود.
ماده هشتم ـ وظائف و اختیارات مجمع عمومی عبارتست از:
۱ ـ تعیین خط مشی کلی سازمان.
۲ ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه.
۳ ـ بررسی و تصویب گزارش سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان.
۴ ـ تصویب سرمایهگذاری در شرکتهای تابعه.
۵ ـ پیشنهاد پنج نفر اعضاء انتخابی شورایعالی به هیئت وزیران.
۶ ـ انتخاب مدیرعامل.
۷ ـ انتخاب بازرس.
۸ ـ بررسی و تصویب پیشنهادهای مدیرعامل در زمینه تغییر مواد اساسنامه.
۹ ـ اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای مربوط به تغییرات سرمایه.
۱۰ ـ بررسی و تصویب آئیننامههای مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی سازمان و شرکتهای تابعه که به پیشنهاد مدیرعامل مورد تائید شورایعالی واقع شده است.
۱۱ ـ اخذ تصمیم در مورد تحصیل وام و اعتبار از مؤسسات و بانکهای داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط.
۱۲ ـ اتخاذ تصمیم درباره خرید سهام یا سهمالشرکه سایر شرکتها و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد فروش اینگونه سهام یا سهمالشرکه و خرید و فروش اوراق و اسناد بهادار دولتی.
۱۳ ـ بررسی و تصویب اساسنامه شرکتها و سازمانهای تابعه.
۱۴ ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیرعامل و حقالزحمه بازرس.
۱۵ ـ تعیین حق حضور در جلسات اعضاء انتخابی شورایعالی.
۱۶ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مسائل دیگری که در حدود این اساسنامه از طرف مدیرعامل در مجمع عمومی مطرح میشود و یا بر طبق قانون تجارت بعهده مجمع عمومی گذاشته شده است.
تبصره ۱ ـ مجمع عمومی بطور عادی حداقل سالی دوبار بدعوت کتبی مدیرعامل تشکیل میشود و جلسات فوقالعاده مجمع عمومی در هنگام ضرورت به پیشنهاد مدیرعامل و یا هریک از اعضاء مجمع و یا بازرس با دعوت کتبی مدیرعامل تشکیل خواهد شد.
در دعوتنامه تشکیل مجمع عمومی دستور جلسه و روز ساعت و محل انعقاد ذکر خواهد شد.
تبصره ۲ ـ جلسات مجمع عمومی با حضور کلیه اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات آن باکثریت آراء معتبر است.
ماده نهم ـ شورایعالی سازمان مرکب از یازده نفر بشرح زیر خواهد بود:
۱ ـ وزیر اطلاعات.
۲ ـ وزیر فرهنگ و هنر.
۳ ـ وزیر علوم و آموزش عالی.
۴ ـ وزیر آموزش و پرورش.
۵ ـ وزیر کار و امور اجتماعی.
۶ ـ وزیر تعاون و امور روستاها.
۷ ـ پنج نفر از شخصیتهای برجسته فرهنگی، علمی و اجتماعی که به پیشنهاد مجمع عمومی از طرف هیئت وزیران با فرمان همایونی بمدت سه سال انتخاب میشوند و تا زمانیکه جانشین آنها تعیین نشده است وظایف خود را ادامه خواهند داد. انتخاب مجدد اعضای مذکور در این بند بلامانع است.
تبصره ۱ ـ جلسات شورایعالی هرسه ماه یکبار بدعوت مدیرعامل تشکیل میشود و در صورت لزوم بدعوت رئیس شورا یا مدیرعامل، جلسات فوقالعاده تشکیل خواهد شد.
تبصره ۲ ـ جلسات شورایعالی با حضور حداقل هشت نفر از اعضاء رسمیت دارد و تصمیمات با رأی حداقل شش نفر از اعضای معتبر خواهد بود.
ماده دهم ـ وظائف و اختیارات شورایعالی بقرار زیر است:
۱ ـ تعیین سیاست و روش کلی برنامههای رادیوئی و تلویزیونی.
۲ ـ اظهارنظر درباره خط مشی و رئوس کلی برنامههای سازمان که از طرف مدیرعامل پیشنهاد میشود.
۳ ـ اظهارنظر درباره آئیننامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی سازمان برای طرح در مجمع عمومی.
۴ ـ بررسی و اظهارنظر درباره گزارش عملیات سالانه سازمان.
۵ ـ بررسی و اظهارنظر درباره موضوعاتی که از طرف مدیرعامل در شورا طرح میشود.
ماده یازدهم ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی سازمان بوده و مسئول اداره کلیه امور سازمان و واحدهای وابسته و سرپرستی کلیه مراکز و شعب و نمایندگیهای سازمان میباشد و برای مدت پنجسال از میان اتباع بصیر و مطلع ایرانی که دارای تحصیلات عالی در رشتههای مربوط به امور رادیو و تلویزیون باشند انتخاب میشود.
مدیرعامل در صورت انقضای مدت پنجسال تا تعیین جانشین بوظائف خود ادامه خواهد داد. تجدید انتخاب مدیرعامل بلامانع است.
-اهم وظائف و اختیارات مدیرعامل بشرح زیر است:
۱ ـ اجرای اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی و شورایعالی.
۲ـ بررسی خط مشی و رئوس کلی برنامه و پیشنهاد آن به شورایعالی و تنظیم برنامههای کوتاه مدت و دراز مدت.
۳ ـ تعیین روشهای اجرائی عملیات جاری سازمان.
۴ ـ اداره کلیه امور سازمان اعم از فنی، هنری، نمایشی، مالی و اداری.
۵ ـ اداره امور کارکنان و تعیین تشکیلات سازمان و اداره امور استخدامی اعم از استخدام، عزل و نصب کارکنان سازمان طبق آئیننامههای مربوط.
۶– تهیه بودجه سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورتهای مالی بکمک کارشناسان مربوط برای تقدیم به مجمع عمومی و پیشنهاد دستور جلسه مجمع عمومی.
۷– تهیه و پیشنهاد برنامههای آینده سازمان برای طرح در شورایعالی.
۸ ـ تهیه گزارش سالانه عملیات سازمان
۹ ـ نظارت بر حسن اجرای آییننامههای اداری، مالی، معاملاتی و استخدامی و بررسی تصویب آئیننامههای داخلی سازمان.
۱۰ ـ عقد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و نمایندگی سازمان در مقابل مراجع اداری و قضائی و انتخاب وکیل با حق توکیل تا یکدرجه و پایان دادن به دعاوی از طریق سازش و همچنین ارجاع بداوری.
۱۱ ـ اتخاذ تصمیم و اجرای کلیه امور دیگری که در حدود قانون تشکیل و اساسنامه سازمان برای تحقق هدفهای آن ضرور باشد و سایر اختیارات دیگری که در این اساسنامه به مدیرعامل تفویض شده است.
تبصره ـ مدیرعامل میتواند به مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را بهریک از کارکنان سازمان تفویض کند.
ماده دوازدهم ـ بازرس سازمان از بین اشخاص مطلع که در امور حسابداری نیز دارای اطلاعات و تجارب کافی باشد برای مدت یکسال از طرف مجمع عمومی انتخاب میشود و تجدید انتخاب او بلامانع است.
وظایف بازرس بقرار زیر است:
۱ ـ رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورتهای مالی و تهیه گزارش لازم در مورد این صورتها برای طرح در مجمع عمومی.
۲ ـ انجام سایر وظائفی که طبق قانون تجارت بعهده بازرس گذاشته شده است.
تبصره ۱ ـ بازرس حق مداخله در امور سازمان را ندارد و در اجرای وظائف محوله نباید بهیچوجه مانع جریان عادی کار سازمان گردد.
فصل چهارم ـ امور مالی:
ماده سیزدهم ـ درآمد و منابع اعتبارات سازمان عبارت است از:
۱ ـ درآمدهای ناشی از اجراء و پخش برنامههای تبلیغاتی رادیوئی و تلویزیونی و درآمد حاصله از واگذاری حق پخش و توزیع.
۲ ـ درآمدهای ناشی از فعالیتهای تولیدی و بازرگانی سازمان در بخش عمومی و خصوصی و سود سازمانهای وابسته.
۳ ـ عواید حاصل از اجرای قانون توسعه شبکه تلویزیونی کشور.
۴ ـ کمکهای دولت از محل بودجه عمومی کشور و سایر وجوهی که بعنوان دیگر از طرف دولت در اختیار سازمان گذاشته شود.
۵ ـ اعتبارات از محل بودجه عمرانی کشور.
۶ ـ کمکهای نقدی یا غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی
۷- وامهای داخلی یا خارجی طبق مقررات جاری کشور.
۸ ـ عواید دیگری که طبق قانون یا مقررات دیگر بسازمان تعلق گیرد.
ماده چهاردهم ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال خاتمه مییابد. به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ تصویب این اساسنامه است.
ماده پانزدهم ـ مدیرعامل حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه هر سال بودجه تفصیلی سال آتی را تهیه کرده و برای تصویب به مجمع عمومی تسلیم خواهد کرد.
تبصره ـ درصورتیکه بودجه پیشنهادی تا شروع سال مالی مربوط به تصویب نرسد مدیرعامل مجاز است تا تصویب نهائی بودجه همه ماهه هزینههای سازمان را حداکثر برابر ۱۲ /۱ بودجه سال قبل پرداخت کند. مشروط به اینکه از ۱۲ /۱ بودجه پیشنهادی متجاوز نباشد.
ماده شانزدهم ـ مدیرعامل ترازنامه و صورت عملکرد هرسال مالی را قبل از پایان تیرماه سال بعد در مجمع عمومی مطرح مینماید.
تبصره ـ یک نسخه از ترازنامه و صورت عملکرد مالی هرسال حداقل بیست روز قبل از تشکیل مجمع عمومی باید در اختیار بازرس گذاشته شود.
ماده هفدهم ـ تصویب ترازنامه و صورت عملکرد سالانه سازمان از طرف مجمع عمومی بمنزله تفریغ بودجه و مفاصا حساب عملیات هر دوره مالی است.
ماده هجدهم ـ کلیه اسناد مالی، چکها و اوراق بهادار سازمان بامضاء مدیرعامل و مدیر مالی سازمان یا کسانیکه از طرف آنها حق امضاء مجاز دارد خواهد رسید و بهر حال کلیه اسناد مذکور دارای دو امضاء خواهد بود.
فصل پنجم ـ مقررات مختلف:
ماده نوزدهم ـ پیشنهاد هرگونه حذف یا تغییر و اصلاح یا افزودن بر مواد این اساسنامه از طرف مدیرعامل خواهد بود که پس از تصویب مجمع عمومی توسط رئیس مجمع به هیئت وزیران تقدیم خواهد شد.
ماده بیستم ـ سازمان موظف است در امور سیاسی و حزبی جنبه بیطرفی را حفظ کند و کارکنان سازمان، مادام که در خدمت این سازمان هستند از هرگونه فعالیت سیاسی و حزبی و گروهی و صنفی در داخل سازمان ممنوع خواهند بود.
تبصره- [الحاقی ۱۳۵۴/۰۲/۱۳]
مقررات مندرج در ماده فوق مانع عضویت کارکنان سازمان در حزب رستاخیز ملت ایران نخواهد بود.
ماده بیست و یکم ـ سازمان موظف است اطلاعیههای دولت را که از طریق وزارت اطلاعات فرستاده میشود در اولین فرصت پس از دریافت مجاناً پخش کند.
ماده بیست و دوم ـ در مواردی که این اساسنامه مسکوت است طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.