مصوبه تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۰۷

شماره ٣۵۴٧/١۴۰٢/دش – ٣۰/٢/١۴۰٢

ماده واحده «تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور» که در جلسه ٨٨١ مورخ ١٢/۰٢/١۴۰٢ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ٧٩٢ مورخ ۰٢/١٢/١۴۰١ شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:


«ماده واحده ـ
در راستای ماده ٢ آیین‌نامه «نحوه نامگذاری روزها و مناسبتهای خاص» (مصوب جلسه ۶۴٨ مورخ ٢۴/۰۶/١٣٨٨ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و با توجه به اهمیت اصناف، حرفه‌ها و مشاغل در گسترش و تعالی اخلاق حرفه‌ای، فرهنگ عمومی، آیین فتوت و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و نقش کم‌نظیر آنها در مناسبات و تحولات اجتماعی نظیر انقلاب اسلامی ایران؛ دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی موظف است نسبت به تدوین، پیگیری و ترویج تقویم رویدادمحور اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور و ارسال پیشنهادهای مختلف به صحن شورای فرهنگ عمومی برای بررسی و درج در تقویم اقدام نماید.

تبصره ١ـ این تقویم، در کنار تقویم رسمی کشور، در سطح ملی و با کاربرد تخصصی منتشر شده و در دسترس عموم مردم و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

تبصره ٢ـ آیین‌نامه اجرایی مشتمل بر شاخصها، شرایط و کاربرگ پیشنهاد، توسط »کارگروه نامگذاری روزها و مناسبتهای خاص« شورای فرهنگ عمومی کشور، که در این ماده واحده به اختصار »کارگروه« نامیده می شود، تدوین و اعلام خواهد شد.

تبصره ٣ـ پیشنهادهای گوناگون اصناف، حرفه‌ها و مشاغل برای ثبت در تقویم مذکور، در مرحله اول در »کارگروه« بررسی و در صورت تأیید، به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور خواهد رسید.

تبصره ۴ـ در جلساتی از »کارگروه« که موضوع آن به بررسی پیشنهادهای تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور، ارتباط داشته باشد، نماینده تام‌الاختیار اتاق اصناف ایران؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با حق رأی به جلسه دعوت میشوند.

تبصره ۵ ـ با توجه به رویدادمحور بودن این تقویم، پیشنهادهای گوناگون صرفاً درصورتی در »کارگروه« بررسی خواهد شد که در پیوست پیشنهاد نامگذاری، نهاد پیشنهاددهنده اعم از صنف، اتحادیه، انجمن و سایر عناوین مشابه نسبت به برگزاری رویدادها و در نظر داشتن اقدامات و برنامه‌های گوناگون فرهنگی، رسانهای و اقتصادی برای ایجاد جریان عمومی در ایام مرتبط، متعهد گردد.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی