اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها [مصوب ١۴۰١/۱۱/۹]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۶

شماره ٣٣١٧۶/ت۵٨۵٢۰هـ – ۱۴۰۲/۲/۳۰

هیئت وزیران در جلسه‌های ١۴۰۰/۵/۶ و ١۴۰١/۱۱/۹ به پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت حقوقی رئیس جمهور و به استناد ماده واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت ـ مصوب ١٣٧٧ـ تصویب کرد:


اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها موضوع تصویبنامه شماره ١۰٢۵٩۵/ت۴٧۶٣٢هـ مورخ ۱۳۹۱/۵/۲۲ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویبنامه شماره ۴٨۰۰٣/ت۴٧۶٣٢هـ مورخ ٣١/٢/١٣٩٢ به شرح زیر اصلاح میشود:

١ـ صدر اساسنامه به شرح زیر اصلاح میشود:

هیئت وزیران در جلسه‌های ١۰/١٢/١٣٩۰ )موضوع تصویبنامه شماره ١۰٢۵٩۵/ت۴٧۶٣٢هـ مورخ ٢٢/۵/١٣٩١(، ١٨/١/١٣٩٢ )موضوع تصویبنامه شماره ۴٨۰۰٣/ت۴٧۶٣٢هـ مورخ ٣١/٢/١٣٩٢(، ۶/۵/١۴۰۰ و ٩/١١/١۴۰١ به پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور و در اجرای بنـد )د( ماده )٩۵( قانون برنامه پنجسـاله پنجـم توسعـه جمهـوری اسلامی ایران ـ مصوب ١٣٨٩ ـ و به استناد ماده واحده قانون استفساریه درخصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت ـ مصوب ١٣٧٧ـ اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها را به شرح زیر تصویب کرد:

٢ـ بند )ت( ماده )۵( به شرح زیر اصلاح میشود:

ت ـ سرمایه‌گذاری در اوراق مالی منتشره یا ضمانت شده توسط بانک مرکزی یا دولت، حداکثر تا سقف هشتاد درصد منابع صندوق و صرفاً در مواقعی که منابع صندوق آزاد بوده و تعهدی بر ذمه صندوق وجود نداشته باشد. خرید اوراق یادشده در بازار اولیه با هماهنگی بانک مرکزی و پس از آن در بازارهای ثانویه، مجاز است.

٣ـ متن زیر به عنوان تبصره به ماده )٧( الحاق میشود:

تبصره ـ افرادی که مسئولیت انجام وظایف یکی از ارکان صندوق را برعهده میگیرند و نیز افرادی که انجام امور مربوط به یکی از ارکان صندوق به ایشان واگذار میشود، باید مسلمان، مؤمن، مورد وثوق و امین باشند.

۴ـ در ماده )١٢(، عبارت “هفته‌ای یکبار” به عبارت “دو بار در ماه” اصلاح و بعد از عبارت “مدیرعامل” عبارت “در محل صندوق” حذف می- شود.

۵ ـ در بندهای )پ( و )ج( ماده )١٣(، به ترتیب واژه “کنترل” به عبارت “واپایش )کنترل(” و عبارت “کنترلهای” به عبارت “واپایش )کنترل(های” اصلاح میشود.

۶ ـ در بند )ر( ماده )١٣(، عبارت “در چهارچوب مقررات قوانین و مقررات موجود” به عبارت ” در چهارچوب قوانین و مقررات موجود” اصلاح میشود.

٧ـ بند )ت( ماده )١۵( به شرح زیر اصلاح میشود:

ت ـ تهیه آیین‌نامه‌های اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی جهت ارائه به هیئت مدیره، هیئت امنا و هیئت وزیران برای تصویب در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

٨ ـ در ماده )٢١(، عبارت “سی درصد” به عبارت “بیست درصد” اصلاح میشود.

این اصلاحیه به موجب نامه شماره ٣۶٧١٢/١۰٢ مورخ ٢۰/٢/١۴۰٢ شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر