آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مندسازی درآمدها و هزینه‌های شرکتهای دولتی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

شماره ۵٣٨٢٧/ت۶١٢٧١ه ـ ١۴۰٢/۳/۲۹

[اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱۵]

[اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۳/۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور)، و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مندسازی درآمدها و هزینه‌های شرکتهای دولتی را به شرح زیر تصویب کرد:


فصل اول ـ تعاریف و کلیات

ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ شرکت دولتی: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکتهای موضوع ماده )۴( قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۴) قانون محاسبات عمومی کشور.

۲ـ شرکت اصلی: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰٪) سهام آن مستقیما متعلق به دولت باشد.

۳ـ شرکت مادر تخصصی: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت اصلی که دارای یک یا چند شرکت فرعی یا وابسته باشد.

۴ـ شرکت فرعی یا تابعه: شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن متعلق به یک مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی باشد.

۵ ـ شرکت وابسته:
[اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱۵]
[اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکتی که کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن متعلق به یک مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی باشد.

۶ ـ شرکت تحت مدیریت دولت: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکتهایی که دولت در آنها سهامدار عمده نبوده اما انتخاب اکثریت اعضای هیئت مدیره یا مدیرعامل آنها به نحوی از انحا براساس نظر دولت یا دستگاه ‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه انجام میشود.

٧ـ حاکمیت شرکتی: مجموعه‌ای از روشها و فرایندهایی که در آن روابط بین مدیریت، هیات مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت مشخص گردیده و ضمن تبیین دقیق اختیارات و مسئولیتها، ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف شرکت، چگونگی تصمیم‌گیری و نظارت بر عملکرد در جهت ارتقای شفافیت، بهبود بهره‌وری و افزایش پاسخگویی تعیین میشود.

٨ ـ نظام )سیستم( پایش )کنترل(های داخلی: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
فرآیندی که با هدف کسب اطمینان از تحقق عملیات، گزارشگری و رعایت قوانین و مقررات طراحی و مستقر میشود.

٩ـ هیئت مدیره: هیئت مدیره یا هیئت عاملی که به عنوان یکی از ارکان شرکت در اساسنامه آنها قید گردیده است. در آن دسته از شرکتهای دولتی که هیئت مدیره و مدیر عامل و هیئت عامل هم زمان به عنوان ارکان تعیین گردیدهاند، هیئت مدیره مدنظر است.

١۰ـ عضو موظف هیئت مدیره: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
عضو هیئت مدیره‌ای که دارای پست سازمانی عضو هیئت مدیره یا سمت اجرایی بوده و حقوق و مزایای خود را صرفاً بابت عضویت هیئت مدیره یا سمت اجرایی (حسب مورد) از همان شرکت دریافت نماید.

١١ـ عضو غیرموظف هیئت مدیره: عضو هیئت مدیرهای که به جز حق حضور در جلسات هیئت مدیره، هیچگونه حقوق و مزایایی بابت عضویت در هیئت مدیره از آن شرکت دریافت نمینماید.

١٢ـ وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

١٣ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

١۴ـ سامانه سماب: سامانه یکپارچه اطلاعات شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت.

١۵ـ مجمع: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
بالاترین رکن هر شرکت یا مؤسسه مشمول این آیین‌نامه که تحت عناوینی مانند مجمع عمومی یا شورای عالی قید شده است.

١۶ـ شرکتهای مشمول: تمامی شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و بیمههای دولتی شامل شرکتهایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نظیر شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکتهای فرعی آنها.

۱۷ـ کارگروه بهره ‌وری: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
کارگروهی متشکل از وزارت، سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور که وظایف محوله براساس این آیین‌نامه را برعهده دارند. دبیرخانه کارگروه در سازمان ملی بهره ‌وری ایران مستقر خواهد بود.

۱۸ـ سامانه بودجه: [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
سامانه جامع بودجه مستقر در سازمان برنامه و بودجه کشور.


فصل دوم ـ مجامع

ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه اموری که طبق اساسنامه و در چهارچوب قوانین و مقررات در صلاحیت مجامع است، مستلزم رعایت تشریفات دعوت از اعضا و تشکیل جلسه مجمع است.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
رؤسای مجامع یا سایر مراجعی که براساس قانون تشکیل یا اساسنامه شرکت­های مشمول مکلف به دعوت از مجامع مربوط هستند باید حسب مورد مجامع را با رعایت مواعد مقرر در اساسنامه قانونی یا مواعد مقرر در این آیین­نامه به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد مطرح ­شده در دستور جلسه مجمع دعوت نمایند.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
جلسات مجامع با حضور اکثریت اعضای مجمع یا نماینده ایشان (با رعایت ماده (۳) این آیین‌نامه) رسمیت ­یافته و حضور مدیر عامل و اکثریت اعضای هیئت مدیره در این جلسات الزامی است.

تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
مراجع مذکور مکلفند فاصله قانونی نشر یا ارسال دعوت ‌نامه مجامع و تاریخ تشکیل آن را برابر مقررات اساسنامه و ماده (۹۸) ﻻیحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۲۷ رعایت نموده و کلیه مستندات و اطلاعات مربوط به موارد دستور جلسه را در موعد مقرر قانونی برای اعضای مجمع ارسال نمایند.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
وزارت موظف است ساﻻنه فهرست شرکت‌های مشمولی را که برگزاری مجامع آنها با تأخیر مواجه شده است، با ذکر دﻻیل تأخیر ایجادشده به هیئت وزیران ارائه نماید.


ماده ٣ـ حضور وزرا یا رؤسای سازمانهای دولتی مستقلی که به موجب قوانین و مقررات ریاست مجامع را به عهده دارند، در جلسات مجامع الزامی است.

ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
مجمع عمومی عادی سالانه باید حداقل دو بار در سال، براساس مواعد قانونی یک بار برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به عملکرد و صورتهای مالی شرکت و یک بار برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به خط مشی و برنامه و بودجه سالانه برگزار شود. مجمع عمومی عادی برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی طرح‌های تملک داراییهای سرمایهای شرکتهای مشمول نیز باید حداکثر تا پایان آذر ماه هر سال برگزار شود.

تبصره ـ مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح بودجه با رعایت ماده )٢( قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ١٣٨۰ ـ حداکثر تا پانزدهم آبان ماه هر سال برگزار میشود.


ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت‌مدیره شرکت­های مشمول مکلفند پس از پایان سال مالی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد صورت­های مالی اصلی و تا پایان خردادماه صورت­های مالی تلفیقی (گروه) خود را براساس استانداردهای حسابداری برای رسیدگی به حسابرس مستقل و بازرس قانونی تسلیم نمایند.

ماده ۶ ـ حسابرس مستقل و بازرس قانونی مکلف است پس از وصول صورتهای مالی سالانه حداکثر ظرف دو ماه رسیدگیهای لازم را انجام داده و گزارش حسابرسی را به مقامات و مراجع ذیربط تسلیم نماید. سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور مکلفند در قراردادهای آتی حسابرسی صورتهای مالی فیمابین شرکتهای مشمول تحت رسیدگی خود، حکمی مبنی بر کسر پنج درصد )۵%( مبلغ قرارداد در صورت تأخیر در ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی پیشبینی نمایند.

تبصره ١ـ هیئت مدیره مکلف است با هماهنگی حسابرس مستقل و بازرس قانونی در ارائه صورتهای مالی و اخذ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، به نحوی عمل نماید که مجمع عمومی عادی تصویب صورتهای مالی شرکت در موعد مقرر در ماده )۴( این آیین‌نامه برگزار شود.

تبصره ٢ـ هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند گزارش عملکرد سالانه شرکت را برای طرح در مجامع عمومی عادی برای تصویب صورتهای مالی در قالب الگوی مندرج در پیوست شماره )١( این آیین‌نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است تهیه و ظرف مهلت مقرر قانونی برای اعضای مجمع عمومی ارسال نمایند.


ماده ٧ـ رؤسای مجامع یا سایر مراجعی که براساس قانون تشکیل یا اساسنامه شرکتهای مشمول موظف به دعوت از مجامع مربوط هستند، مکلفند حداکثر ظرف دو هفته پس از انتشار گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به دعوت از اعضای مجمع با رعایت مهلت مقرر در ماده )۴( این آیین‌نامه اقدام نمایند .

ماده ٨ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند بودجه سالانه (عملکرد/اصلاحی/پیشنهادی) خود را با رعایت بخشنامه بودجه سالانه و بر اساس تعاریف مندرج در دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و در قالب کاربرگهای بودجه تفصیلی منضم به آن بخشنامه تهیه و به مجمع ارائه نمایند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت‌های مادرتخصصی مکلفند تا آخر تیرماه اهداف ساﻻنه خود و شرکت‌های تابعه و برنامه‌های تحقق آنها را به صورت کیفی و کمی برای سازمان و وزارت ارسال نمایند. همچنین شرکت‌های مزبور مکلفند تا آخر تیرماه اهداف نماگرهای ارزیابی بهره ‌وری خود و شرکت‌های تابعه را به کارگروه (سازمان ملی بهره ‌وری) ارسال نمایند.

در صورت عدم ارائه اهداف، کارگروه بهره ‌وری مجاز است نسبت به تعیین اهداف اقدام نماید.

ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکت‌های مشمول مکلفند حداکثر تا پایان مردادماه صورت ‌های مالی حسابرسی­‌شده را در سامانه بودجه بارگذاری نموده و تا پانزده شهریور هر سال عملکرد ساﻻنه بودجه خود را براساس صورت ‌های مالی حسابرسی‌شده و ارقام و مبالغ مندرج در گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب منضم به آن و ارقام و مبالغ پیشنهادی بودجه ساﻻنه خود را به همراه مستندات مربوط در سامانه بودجه درج و به سازمان ارسال نمایند

ماده ١۰ـ در صورت عدم برگـزاری مجمع و عـدم ارائه بودجـه پیشنهادی در موعـد مقرر در این آیین‌نامه یا عدم رعایت مفـاد بخشنامه بودجـه و تعاریف و ضوابط دستورالعمل منضم به آن، سـازمان مجاز است راساً نسبت به تنظیم بودجه شرکت یا اصلاح ارقام و مبالغ بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سنواتی اقدام نماید. در این صورت تعیین و پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برای همان سال ممنوع بوده و مجمع میتواند رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت را عزل نماید. انتصاب و بکارگیری مدیران عزل شده در سایر شرکتهای دولتی تا یک سال ممنوع خواهد بود.

ماده ١۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند گزارش تطبیق بودجه مصوب و عملکرد سالانه خود را بر اساس بودجه تفصیلی و در قالب الگوی پیوست شماره )٣( این آیین‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، تهیه و برای بررسی حسابرس مستقل و بازرس قانونی در صورتهای مالی منعکس نمایند.

ماده ١۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
مجمع مکلف است گزارش تطبیق عملکرد شرکت با بودجه مصوب/ اصلاحی را براساس برنامه‌های اجرایی سالانه و بودجه تفصیلی پس از رسیدگی و اظهارنظر روشن و شفاف بازرس قانونی، ارزیابی و تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید.

ماده ١۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
اتخاذ تصمیم مجمع نسبت به صورتهای مالی سالانه، بدون استماع گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت، فاقد اعتبار بوده و مسئولیت هرگونه آثار مالی در صورتهای مالی فاقد اعتبار، با رؤسای مجامع است.

ماده ۱۴ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
مجامع عمومی شرکت­های مشمول مکلفند عملکرد ساﻻنه هیئت مدیره و مدیران عامل را مجزا از صورت ‌های مالی مورد بررسی قرار داده و نسبت به تأیید یا عدم تأیید آن صراحتا اتخاذ تصمیم نمایند. در این امر شاخص‌هایی از جمله میزان تحقق اهداف و برنامه­‌های شرکت (مواد (۸) و (۲۸) این آیین­نامه)، میزان بهره ‌وری (تبصره ماده(۸)، مواد (۲۸) و (۴۵) این آیین ‌ نامه)، مولدسازی دارایی‌ها (آیین­نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت)، بهبود نسبت‌های مالی (مواد (۲۸) و (۴۵) این آیین­نامه)، میزان انطباق عملکرد با بودجه مصوب شرکت (ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مواد (۸)، (۹)، (۱۱) و (۱۲) این آیین­نامه)، ارائه گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب به صورت تفصیلی (ماده (۱۱) این آیین­نامه)، میزان اجرای تکالیف قانونی و مصوبات مجامع عمومی (ماده (۱۹) این آیین­نامه)، ثبت صورتجلسات مجامع عمومی در اداره ثبت شرکت‌ها (ماده (۱۰۶) ﻻیحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، جزء (۲) بند (خ) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و ماده (۵۳) این آیین نامه) و میزان رعایت قوانین و مقررات ناظر بر شرکت ازجمله تصویب‌نامه شماره ۴۶۶۳۷/ت۶۲۴۴۸هـ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۳، می­بایست مدنظر مجامع عمومی قرار گیرد.


ماده ١۵ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
روند برگزاری جلسه مجمع عمومی ساﻻنه بررسی صورت ‌های مالی به صورت زیر خواهد بود:

١ـ ارائه گزارش رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل در مورد عملکرد سال مورد گزارش

در چهارچوب تعیین شده و پاسخگویی به سوالات مطروحه.

٢ـ قرائت گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی.

٣ـ پاسخگویی اعضای هیئت مدیره نسبت به بندهای حسابرسی و بازرسی و تکالیف مجامع قبلی.

۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
تصمیم‌گیری درخصوص کلیه بندهای حسابرسی و بازرسی به صورت روشن و شفاف و تصویب صورت ‌های مالی.

۵ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
تصمیم‌گیری در خصوص تصویب عملکرد.

۶ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی توسط مجمع عمومی در چهارچوب ماده (۱۶) این آیین­نامه.

۷ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
انتخاب روزنامه کثیراﻻنتشار توسط مجمع عمومی.

۸ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
طرح و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موارد دستور جلسه.

تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
مدارک و مستندات مربوط به سایر موارد می‌بایست طی مهلت موضوع تبصره (۳) ماده (۲) این آیین‌نامه برای اعضای مجمع عمومی ارسال گردد.


ماده ١۶ـ مجامع عمومی شرکـتهای مشمول و شرکتهای تحت مدیریت دولت، مکلفند آیین‌نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکت‌های دولتی موضوع تصویبنامه شماره ٣٣۰۰ت٣٩۰٣٧ک مورخ ١٩/١/١٣٨٧ را رعایت نمایند.

تبصره ١ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
صورتهای مالی شرکتهای موضوع آیین‌نامه مذکور که این حکم را رعایت و اجرا نکرده باشند، حتی در صورت تصویب در مجامع، فاقد اعتبار خواهند بود. مسئولیت عواقب ناشی از این امر بر عهده رؤسای مجامع شرکتهای موضوع و نمایندگان سهام دولت در مجامع این شرکتها خواهد بود.

تبصره ٢ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
وزارت مکلف است شرکتها و مؤسسات حسابرسی متخلف از حکم این ماده را سالانه احصا و با لحاظ تعداد تخلف، اعلام عمومی نماید.

تبصره ٣ـ جامعه حسابداران رسمی کشور مکلف است نسبت به پیش‌بینی اقدامات تنبیهی لازم تا سطح لغو مجوز، برای متخلفین از حکم این ماده در آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای انضباطی مربوط ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه اقدام نماید.


ماده ۱۷ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
رؤسای مجامع مکلفند پس از برگزاری جلسات مجامع عمومی عملکرد ساﻻنه ظرف یک ماه نسبت به امضا و ارسال صورتجلسه مجمع برای سایر اعضای مجمع جهت اخذ امضا و نیز برای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره جهت پیگیری اقدام نمایند.

سایر اعضای مجمع نیز مکلفند ظرف (۱۰) روز از تاریخ وصول نسبت به امضای صورتجلسه اقدام نمایند.

ماده ١٨ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
تمامی شرکتهای مشمول که سازمان و وزارت عضو مجمع آنها هستند مکلفند صورتجلسات خود را پس از امضای رئیس مجمع به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برسانند. صورتجلسات تصویب صورتهای مالی بدون امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی و صورتجلسات تصویب و اصلاح بودجه بدون امضای رئیس سازمان، قابل ثبت در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری نخواهد بود.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
اولویت امضای صورتجلسات تصویب صورت ‌های مالی پس از امضای رئیس مجمع با وزیر امور اقتصادی و دارایی و صورتجلسات تصویب و اصلاحیه بودجه با رییس سازمان است.

ماده ١٩ـ رؤسای هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند نسبت به تهیه و ارایه گزارش اقدامات هیئت مدیره درخصوص انجام تکالیف مندرج درصورتجلسات مجامع عملکرد سالانه در پایان هر دوره سه ماهه از تاریخ تشکیل مجمع در قالب الگوی مندرج در پیوست شماره )٢( این آیین‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، به اعضای مجمع اقدام نمایند. گزارشهای مربوط به موضوعات خاص مورد نظر اعضای مجمع مستقیماً، حسب درخواست اعضای مجمع، توسط هیئت مدیره شرکتها ارائه خواهند شد.

ماده ٢۰ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
طرح پیشنهادات مربوط به آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی در مجامع تنها در صورت اخذ نظر کارشناسی و تأیید وزارت و سازمان و طرح پیشنهادات مربوط به آیین‌نامه‌های استخدامی در مجامع تنها در صورت اخذ نظر کارشناسی سازمان اداری و استخدامی کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ازجمله تصویب‌نامه شماره ۴۶۶۳۷ت۶۲۴۴۸هـ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۳ مجاز خواهد بود. در صورتی که نظر کارشناسی دستگاههای مذکور ظرف یک ماه از تاریخ درخواست اظهار نظر، اعلام نشود، طرح و تصویب آیین‌نامه‌های مذکور در مجامع بدون نظر این دستگاهها مجاز خواهد بود.

ماده ٢١ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
پیشنویس آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهایی که طبق اساسنامه شرکت نیاز به اخذ مصوبه از مجمع و جنبه سیاستگذاری و تعیین خط مشی دارند باید ضمن درج در دستور جلسه مجمع مربوط، به همراه دستور جلسه، حداقل (۱۰) روز کاری قبل از برگزاری جلسه برای اعضای مجمع ارسال و در جلسه مذکور مطرح و اتخاذ تصمیم شود.


ماده ٢٢ـ با رعایت تبصره (٧٢) دائمی قانون بودجه اصلاحی سال ١٣۵٢ و بودجه سال ١٣۵٣ کل کشور، تفویض اختیار از سوی اعضای مجامع شرکتهای مشمول به رئیس مجمع )وزیر تخصصی ذیربط یا رئیس سازمان دولتی مستقل ذیربط( فقط با رعایت موارد زیر قابل انجام است:

١ـ اتخاذ تصمیم در مورد خط مشی، تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه، آیین‌نامههای مالی و معاملاتی و استخدامی، فروش یا نقل و انتقال داراییهای ثابت )اموال غیرمنقول(، تغییر سرمایه، تصویب بودجه و صورتهای مالی، انتخاب و عزل هیات مدیره، تأسیس، انحلال، ادغام و تجزیه شرکت و حذف مطالبات لاوصول غیرقابل تفویض است.

٢ـ اختیار درخواستی برای تفویض باید در اساسنامه شرکت یا سایر مقررات مربوط از جمله وظایف و اختیارات مجمع درج شده باشد.

٣ـ اختیار تفویض شده باید در صورتجلسه مجمع که با حضور اعضای مجمع تشکیل میشود، به نحو مشخص ذکر شود.

۴ـ تفویض اختیار به رئیس مجمع در خصوص موارد قابل تفویض، تنها در صورتی میسر و نافذ است که کلیه اعضای مجمع با آن موافق باشند.

۵ ـ صرف نظر از استفاده یا عدم استفاده از اختیار/اختیارات تفویضی، رئیس مجمع مکلف است گزارش نحوه استفاده از اختیار/اختیارات تفویض شده را در هر مورد تا قبل از مجمع عملکرد سال بعد، به اعضای مجمع به صورت کتبی اعلام نماید . در غیر این صورت تفویض مجدد همان اختیارات از سوی مجمع عمومی مجاز نخواهد بود.

۶ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
اعتبار اختیار مورد واگذاری حداکثر و تا تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجمع عمومی عادی ساﻻنه خواهد بود .

٧ـ اختیار مورد واگذاری باید در ارتباط با اتخاذ تصمیمات فوری، به تشخیص رئیس مجمع باشد .

٨ ـ در صورت تغییر هر یک از اعضای مجمع، استمرار و استفاده از اختیار/ اختیارات تفویضی نیازمند کسب نظر موافق عضو جدید مجمع خواهد بود.

تبصره ـ رعایت مفاد این ماده برای شرکتهایی که وزیر تخصصی ذیربط رئیس مجمع نمیباشد نیز لازم‌الاجرا است .


ماده ٢٣ـ هر یک از اعضای مجمع حق دارند مشروط به حضور خود یا معاون ایشان در جلسه مجمع، در صورت مخالفت با هر یک از تصمیمات متخذه در مجمع و اعلام آن در همان جلسه، نسبت به درج بندهای مورد مخالفت ذیل امضای خود اقدام و دلایل مخالفت را در قالب پیوست لاینفک ضمیمه صورتجلسه نمایند.

ماده ٢۴ـ در شرکتهای دولتی که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، صاحبان اینگونه سهام یا نمایندگان آنها به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مطابق اساسنامه در مجامع این شرکتها حضور خواهند داشت .

ماده ٢۵ـ پیشنهاد انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل یا اعضای هیأت عامل کلیه شرکتهای مشمول، به انضمام خلاصهای از سوابق تجربی و تحصیلی و عملکرد آنان به همراه دعوتنامه برایتشکیل جلسه مربوط برای اعضای مجمع ارسال میشود تا با تشکیل جلسه مجمع عمومی نسبت به انتخاب آنان اتخاذ تصمیم شود.

ماده ٢۶ـ برگزاری مجامع شرکتهای مشمول به تشخیص رئیس مجمع و با رعایت کلیه الزامات این آیین‌نامه و اساسنامه هر شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات، به صورت مجازی امکانپذیر خواهد بود .

ماده ٢٧ـ هرگاه در مجمع عمومی تمام موضوعات مندرج در دستور جلسه مجمع مورد تصمیمگیری واقع نشود، رئیس مجمع با تصویب اکثریت اعضا میتواند اعلام تنفس نموده و تاریخ جلسه بعد را که نباید بیشتر از دو هفته باشد، تعیین کند. از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، اعلام تنفس در مجامع شرکتهای دولتی حداکثر تا دو جلسه مجاز است.

ماده ٢٨ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره موظف است به همراه ارسال بودجه پیشنهادی، مدارک و مستندات زیر را مطابق الگوی پیوست شماره )۴( که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است با رعایت تبصره (۳) ماده (٢) این آیین‌نامه برای اعضای مجمع ارسال نماید و مجمع مکلف است نسبت به برنامه‌های ارائه‌شده اتخاذ تصمیم نماید:

١ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
ارائه آمار نیروی انسانی بر اساس اطلاعات ثبت و تأیید نهاییشده در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری )پاکنا( و اجرای تصویب‌نامه شماره ۴۶۶۳۷/ت۶۲۴۴۸ هـ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۳.

٢ـ ارائه آمار مربوط به تعداد بازنشستگان و پیشبینی افزایش احتمال تعداد کارکنان پس از کسب مجوز اولیه از سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر تأیید اجازه استخدام نیروی انسانی.

٣ـ ارائه گزارش ماهانه پرداختی به نیروی انسانی بر اساس اطلاعات ثبتشده در سامانه یکپارچه نظام اداری )سینا(.

۴ـ ارائه گزارش از منابع و مصارف ارزی بر اساس جزء )١١( بند )الف( ماده واحده قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور ـ مصوب ١۴۰۰ ـ .

۵ ـ ارائه گزارش توجیهی از پیش‌بینی درآمدها، هزینه‌های جاری و سرمایهای با توجه به اهداف، شرایط اقتصادی و پیشبینی تغییرات قیمت و میزان فعالیت شرکت.

۶ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
ارائه گزارش از وضعیت وامهای دریافتی و بازپرداخت آنها با تأکید بر بازپرداخت وام موضوع ماده )٣٢( قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ١٣۵١ـ تعهدات موضوع ماده )۶٢( قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ١٣۶۶ـ و بازپرداخت وام موضوع ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت )١( ـ مصوب ١٣٨۴ـ.

٧ـ ارائه برنامه سرمایه‌گذاری شرکت به تفکیک طرح‌های تملک داراییهای سرمایه‌ای یا سایر سرمایه‌گذاریها از محل منابع داخلی اعم از ایجاد تأسیسات و تجهیزات جدید یا توسعه و اجرای طرح‌های جدید.‌

۸ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
ارائه برنامه‌‌های ارتقای بهره ‌وری ، روش ‌های تأمین مالی و بهبود نسبت‌های مالی و کاهش زیان خالص یا زیان انباشته/ افزایش سود خالص.

٩ـ ارائه فهرست تمامی شرکتهای تابعه و وابسته به همراه ترکیب سهامداران و میزان سهام آنها.

تبصره ١ـ ثبت اطلاعات نیروی انسانی شرکتهای زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام میشود.

تبصره ٢ـ شرکتهای مادرتخصصی مکلف به ارسال تصمیمات متخذه در مجامع شرکتهای تابعه به همراه بودجه پیشنهادی، برنامه‌ها و گزارشهای موضوع این ماده به سازمان و وزارت میباشند.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
مبنای محاسبه هزینه‌های مربوط به کارکنان (هزینه‌های پرسنلی)، تعداد کارکنان تأیید نهایی‌­شده در پایگاه مذکور در بند (۱) این ماده است.


فصل سوم ـ حاکمیت شرکتی

ماده ٢٩ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلف به ایجاد نظام پایش (کنترل) داخلی، ارزیابی عملکرد، پایش (کنترل) طرح )پروژه(های سرمایه‌گذاری و واحد حسابرسی داخلی )در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط( و طرح گزارشهای مربوط به همراه گزارش سالانه عملکرد شرکت در مجمع میباشند.


ماده ٣۰ـ در شرکتهای مشمول: [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]

۱- [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
مدیران سیاسی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری نمی­توانند به عنوان رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل یک شرکت دولتی باشند.

سازمانها و شرکتهای دولتی و سازمانها و شرکتهای وابسته به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداریها که به موجب اساسنامه آنها، اشخاص موضوع این بند، عضو هیئت مدیره هستند از شمول حکم این بند مستثنی میباشند. اشخاصی که بر اساس قوانین و مقررات از ممنوعیت حکم موضوع این بند مستثنی شدهاند، حق دریافت هیچگونه حق‌الزحمه تحت هر عنوان برای شرکت در جلساتی که بر اساس قانون موظف به حضور در آن هستند، را ندارند.

٢ـ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل نباید فرد واحد باشند.

۳- [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
در صورت رعایت و اجرای بندهای (۱) و (۲) این ماده، رئیس هیئت مدیره شرکت­های مشمول می ‌ تواند عضو غیرموظف هیئت مدیره باشد.

۴ـ باید حداقل یک عضو هیئت مدیره دارای تحصیلات مالی و تجربه مرتبط باشد.

۵ ـ عضو هیئت مدیره نمیتواند همزمان ذیحساب شرکت نیز باشد.

۶ ـ رئیس هیئت مدیره نباید در هیچ یک از کارگروه )کمیته(های هیئت مدیره عضویت داشته باشد.

٧ـ در تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، عضو ذینفع نباید در رأیگیری شرکت کند.

٨ ـ اکثریت اعضای کارگروه )کمیته(های هیئت مدیره باید خارج از هیئت مدیره باشند.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
وزارت مکلف است در اجرای احکام این ماده، با همکاری سازمان، در قالب یک ﻻیحه پیشنهادی، نسبت به اصلاح اساسنامه کلیه شرکت‌های مشمول اقدام نماید.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت‌های اصلی که در اساسنامه آن ‌ها (اعم از قانون یا مصوبه هیئت وزیران) مفادی مغایر با بندهای (۱)، (۲) و (۳) این ماده تصریح شده است، از شمول بندهای مزبور مستثنی هستند.

ماده ٣١ـ انتخاب هر یک از اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل یا کارکنان شرکتهای دولتی به عنوان نماینده مجمع در هیئت ترک تشریفات مناقصه/ مزایده همان شرکت، موضوع بند )ج( ماده )٢٨( قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ١٣٨٣ـ ممنوع است.


ماده ٣٢ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکتهای مشمول، باید نسبت به ایجاد، استمرار و تقویت سازوکارهای اثربخش برای کسب اطمینان از محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی و مستندسازی سازوکارهای مناسب به شرح زیر اقدام نمایند:

١ـ کارگروه )کمیته( حسابرسی را تشکیل و عملکرد آن را مورد نظارت قرار دهند. همچنین به تشخیص هیئت مدیره میتوانند سایر کارگروه )کمیته(های تخصصی از قبیل کارگروه)کمیته( خطر)ریسک(، انتصابات و جبران خدمات را تحت نظر هیئت مدیره تشکیل و عملکرد آنها را مورد نظارت قرار دهند.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
اکثریت اعضاء کارگروه )کمیته( حسابرسی باید دارای تحصیلات مالی و حداقل دو سال سابقه کار در حوزه مالی یا دارای پنج سال سابقه کار در حوزه مالی بوده و در زمینه استانداردهای حسابداری و نیز استانداردهای گزارشدهی مالی خبره باشند.

٢ـ ترتیبی اتخاذ نمایند که واحد سازمانی مشخصی با عنوان واحد حسابرسی داخلی زیر نظر هیئت مدیره شرکت ایجاد شود. واحد مذکور موظف است گزارش نتیجه رسیدگیهای خود را در مقاطع زمانی سه ماهه به کارگروه )کمیته( حسابرسی و هیئت مدیره ارایه نماید.

٣ـ دستورالعمل عزل و نصب مدیران داخلی، احراز صلاحیت کارکنان، نظارت بر عملکرد کارکنان و حقوق و مزایای آنها را با پیشنهاد کارگروه )کمیته( انتصابات و کارگروه )کمیته( جبران خدمات و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تصویب نمایند.

۴ـ سازوکار مناسبی را برای جمع‌آوری و رسیدگی به گزارشهای مربوط به نقض قوانین و مقررات و نارسایی در شرکت را تدوین و بر اجرای آن نظارت داشته باشند.

۵ ـ اقدامات لازم برای استقرار نظامهای ارزیابی عملکرد و پایش )کنترل( طرح )پروژه(های سرمایه‌گذاری را به عمل آورند.

تبصره ١ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
دستور کار کارگروهها )کمیته‌ها(، شرح وظایف و نیز حوزه اختیارات آنها براساس الگویی که توسط وزارت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ ابلاغ می گردد به تصویب هیئت مدیره رسیده و به منظور پایش)کنترل( توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، مدون شده باشد.

تبصره ٢ـ به منظور اطمینان از عملکرد مؤثر کارگروه )کمیته(های مذکور، هیئت مدیره موظف است عملکرد تمامی کارگروه )کمیته(های فرعی را به طور مرتب ارزیابی و دستور کار آنها را به صورت ادواری بازنگری نماید.

تبصره ٣ـ ریاست کارگروه )کمیته(های فرعی منحصراً بر عهده اعضای هیئت مدیره شرکت است.

ماده ۳۳ – [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکت‌های مشمول باید اثر بخشی نظام پایش (کنترل)‌های داخلی را به طور ساﻻنه بررسی و نتایج آن را در اختیار حسابرس مستقل قرار دهد. حسابرس مستقل شرکت باید گزارش نقاط ضعف نظام پایش (کنترل ‌)های داخلی را به مجمع عمومی عادی ارائه نماید.

ماده ٣۴ـ هیئت مدیره موظف است فرآیندی را مستقر کند تا هر ساله کارایی و اثربخشی سرمایهگذاری انجامشده در شرکتهای فرعی و وابسته ارزیابی و مستندسازی شود.

ماده ٣۵ـ هیئت مدیره باید امکان مشارکت، حضور و اعمال حق رای سهامداران اقلیت را در مجامع فراهم و تسهیل نماید.


فصل چهارم ـ نظام پرداخت و بهره‌وری 
[اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]

ماده ۳۶ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
امتیاز شغلی مدیران شرکت‌های مشمول متناسب با سطح (رتبه) شرکت‌ مطابق جدول شماره (۱) به شرح زیر تعیین می‌شود:

جدول شماره (۱)

ردیف سطح شرکت/سایر اشخاص حقوقی موضوع آیین نامه رده بندی گروه ها امتیاز حق شغل
مدیران عامل
امتیاز حق شغل هیئت مدیره/هیئت عامل
1 الف الف 1 2700 24500
الف 2 2600 23000
2 ب ب 1 24500 20000
ب 2 21500 17000
3 ج ج 1 18500 15500
ج 2 و د 16500 13500

تبصره ۱ـ شرکت‌های مشمول این آیین‌نامه که قبلاً سطح (رتبه) آنها تعیین شده است، براساس سطح مورد عمل، امتیاز شغلی این ماده را پرداخت می­نمایند. تغییر و یا تعیین سطح شرکت‌های مشمول با پیشنهاد رئیس مجمع عمومی شرکت مربوط و از سوی باﻻترین مقام دستگاه اجرایی ذی­ربط و تأیید کارگروه تعیین می‌شود. شرکت‌هایی که تاکنون سطح آنها تعیین نشده است موظفند ظرف (۴۵) روز از تاریخ ابلاغ این مصوبه درخواست خود را به منظور تعیین سطح به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال نمایند.

در مواقع خاص، کارگروه می­تواند نسبت به تغییر سطح (رتبه) شرکت‌ها (با توجه به مفاد تبصره ماده (۳) دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۵۶۲۷/ت۶۱۳۶۲ مورخ ۲/۵/۱۴۰۳ هیئت وزیران) اقدام نماید.

تبصره ۲ـ در شرکت‌هایی که دارای هر دو رکن «هیئت مدیره» و«مدیرعامل و هیئت عامل» هستند، رکن هیئت مدیره مورد نظر است.

ماده ۳۷ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
امتیازات حق شاغل و ‌‌فوق ‌العاده ‌های موضوع ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین سایر پرداخت‌‌های مستمربراساس مفاد قانون مذکور و مقررات مربوط محاسبه می‌شود .

ماده ۳۸ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
میزان ‌‌فوق ‌العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مدیران مشمول به میزان حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) سقف امتیازات مجموع حقوق ثابت (حق شغل و حق شاغل) و ‌‌فوق ‌العاده ‌‌های مستمر (‌‌فوق ‌العاده شغل، ‌‌فوق ‌العاده ایثارگری، ‌‌فوق ‌العاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیط‌‌های غیر متعارف) تعیین می‌شود.

ماده ۳۹ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
پرداخت­های غیرمستمر از جمله فوق­‌العاده اضافه‌­کار، هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور اشخاص حقوقی موضوع این دستورالعمل براساس ضوابط و مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط اجرایی قانون که به تصویب هیئت وزیران می­‌رسد، پرداخت می­شود.

تبصره ـ پرداخت هرگونه وجه بابت حق‌التألیف، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الترجمه و ‌‌فوق ‌العاده پژوهش (پژوهانه) به مدیران شرکت‌های مشمول ممنوع است.

ماده ۴۰ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با هماهنگی شرکت‌های مشمول نسبت به تعیین تکلیف نیروی انسانی مازاد آنها (رسمی و غیررسمی) اقدام ﻻزم را به عمل آورده و تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ راهکارهای ﻻزم را به منظور تصمیم گیری به دولت اعلام نماید.

ماده ۴۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکت های دولتی موضوع این آیین‌نامه مکلفند نسبت به بررسی قوانین و مقررات مترتب بر فعالیت شرکت با هدف حذف مقررات غیرضروری و مخل، اقدامات لازم را به عمل آورده و ضمن ارایه گزارش به روسای مجامع، پیشنهادات اصلاحی خود را به وزارت جهت بررسی و طی مراحل مربوط ارائه نمایند.

ماده ۴۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند آثار مالی ناشی از تکالیف قانونی را در گزارش عملکرد سالانه موضوع تبصره )٢( ماده )۶( این آیین‌نامه قید و در صورتهای مالی نیز افشا نمایند.

ماده ۴۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت‌های مشمول مکلفند از زمان ﻻزم‌­اﻻجراشدن قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، هر سه سال یک بار نسبت به انجام حسابرسی عملیاتی از طریق حسابرس مستقل و بازرس قانونی خود اقدام و گزارش حسابرسی عملیاتی را به اولین مجمع عملکرد سالانه ارائه نمایند. هرگونه تعیین و پرداخت پاداش عملکرد سالانه برای مدیران شرکتهای دولتی که این حکم را اجرا نکرده باشند، ممنوع است.

ماده ۴۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
مجامع شرکت‌های مشمول مکلفند در مورد نتایج حاصل از حسابرسی عملیاتی و پیشنهادات حسابرس مستقل و بازرس قانونی در همین خصوص تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند. مسئولیت حسن اجرای این حکم با رؤسای مجامع شرکت‌های مشمول و وزرای تخصصی شرکت‌های مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب ساﻻنه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) است.

ماده ۴۵ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
کارگروه بهره ‌وری مکلف است نسبت به موارد زیر اقدام نماید:

الف ـ تصویب شیوه ‌نامه سنجش بهره ‌وری شرکت‌های دولتی که توسط سازمان ملی بهره ‌وری ایران پیشنهاد می‌شود، حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال.

ب ـ بررسی و تأیید نماگر‌های ارزیابی بهره ‌وری تهیه­شده از سوی سازمان ملی بهره ‌ وری ایران.

ج ـ تصویب نظام جبران خدمات منتج به ارتقای بهره ‌وری در شرکت‌های مشمول درخصوص تعیین پاداش بهره ‌وری و سقف قابل پرداخت آن به اعضای هیئت ‌ مدیره، مدیران عامل وکارکنان شرکت‌های مشمول حداکثر به میزان دو ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی آنها. همچنین پرداخت پاداش عملکرد ساﻻنه به کارکنان شرکت‌های مشمول حداکثر به میزان یک ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی و پس از تصویب مجمع مجاز خواهد بود.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
نحوه برگزاری جلسات و تصمیم ‌ گیری کارگروه بهره ‌وری نسبت به موارد مطروحه، در اولین جلسه کارگروه بهره ‌وری به تصویب خواهد رسید.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
پاداش بهره ‌وری تعیین شده در این حکم، به پیشنهاد کارگروه بهره ‌وری برای معافیت از سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه شرکت‌های دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به شورای حقوق و دستمزد ارائه می‌شود.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
تعیین و پرداخت عملکرد پاداش ساﻻنه در صورت عدم رعایت ماده (۱۶) این آیین­نامه در شرکت‌های مشمول ممنوع است.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
کسر پاداش عملکرد ساﻻنه درصورت عدم رعایت با اجرای احکام و تکالیف قانونی و مقررات ناظر بر شرکت یا تکرار مصادیق آن با تشخیص اکثریت اعضای مجمع مجاز خواهد بود.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
تعیین و پرداخت پاداش عملکرد ساﻻنه درصورت عدم ارائه گزارش تطبیق بودجه مصوب و عملکرد شرکت به صورت تفصیلی ممنوع است.

تبصره ۶ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
پرداخت پاداش عملکرد ساﻻنه منوط به اخذ تأییدیه وزارت مبنی بر ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات شرکت در سامانه سماب است.

ماده ۴۶ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت­های مشمول مکلفند به منظور استخراج و محاسبه نماگر‌های ارزیابی بهره ‌وری، اطلاعات مالی و عملکردی مورد نیاز سازمان ملی بهره ‌وری ایران را بر اساس شیوه ‌نامه سنجش بهره ‌وری شرکت‌های دولتی، تا پایان مرداد ماه هرسال به سازمان ملی بهره ‌وری ایران ارائه نمایند. مسئولیت حسن اجرای این ماده و صحت اطلاعات مالی و عملکردی هر شرکت با مدیر عامل آن است.

تبصره ـ [حذفی ۱۴۰۳/۴/۳]


فصل پنجم ـ شفاف سازی 

ماده ۴۷ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
کلیه شرکتهای مشمول مکلفند، هر سه ماه یکبار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات خود و شرکتهای تابعه و وابسته، در سامانه سماب اقدام کنند. رؤسای هیئت مدیره شرکتهای مشمول، مسئول حسن اجرای این ماده میباشند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۴/۳]
خزانه‌داری کل کشور مجاز است در صورت عدم ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات شرکت‌های مشمول در سامانه سماب طی دو دوره متوالی، نسبت به توقف خدمات قابل ارایه از جمله بررسی و تأیید درخواست وجه یا ارایه مجوز نقل و انتقال خودرو (موضوع ماده (۲) ﻻیحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دولتی و فروش اتومبیل‌های زائد)، به شرکت‌های اعلامی اقدام نماید.

ماده ۴۸ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
در اجرای ماده )١۰( قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ـ مصوب ١٣٨٧ـ و آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده، هیأت مدیره باید اقدامات لازم جهت افشای اطلاعات عملکرد سالانه خود را از طریق سامانه‌های سماب و پایگاه اینترنتی شرکت به عمل آورد.

ماده ۴۹ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند با رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ـ مصوب ١٣٨٧ـ :

١ـ نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات خود و شرکتهای فرعی از جمله صورتهای مالی حسابرسی شده، بودجه تفصیلی مصوب و اصلاحی، اطلاعات شناسنامه‌ای ، اطلاعات مدیریتی و اسامی کلیه شرکتهای فرعی و وابسته با درج میزان سهام تحت تملک در سامانه سماب، در موعد مقرر قانونی اقدام نمایند.

٢ـ صورتهای مالی حسابرسی‌شده خود را به محض انتشار گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، برای انتشار در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار )کدال( سازمان بورس و اوراق بهادار به وزارت ارایه نمایند.

٣ـ بعد از تشکیل مجمع عادی سالانه، کلیه گزارشها از جمله صورتهای مالی حسابرسی شده سالانه و گزارش فعالیت هیئت مدیره و به طور خاص فعالیتهایی از شرکت دولتی که به نفع عموم مردم انجام میشوند از جمله موارد زیر را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در پایگاه اینترنتی شرکت منتشر کنند:

الف ـ یادداشت واضحی برای عموم مردم از اهداف شرکت و تحقق آنها )این مورد برای شرکتهای دولتی، شامل هر وظیفهای است که توسط نهاد مالکیت دولتی تعریف شده است(.

ب ـ اطلاعات با اهمیت از قبیل )نام، مشخصات کامل، تحصیلات، تجارب و مدارک حرفهای اعضای هیات مدیره و مدیرعامل، کارگروه)کمیته(های تخصصی هیات مدیره و اعضای آنها، موظف یا غیرموظف بودن آنان، فهرست تمامی شرکتهای فرعی و وابسته با درج میزان سهام تحت تملک(.

ج ـ صورتجلسات مجامع موضوع ماده (١۰۶) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ـ مصوب ١٣۴٧ـ .

ماده ۵۰ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکتهای مشمول و شرکتهای تحت مدیریت دولت مکلفند صورتهای مالی حسابرسی شده خود را بلافاصله پس از انتشار گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و نیز صورتجلسات مجامع عمومی خود را در سامانه سماب ثبت نمایند. وزارت مکلف است دسترسی لازم به سامانه سماب را برای استفاده سازمان از صورتهای مالی حسابرسی شده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فراهم سازد .

ماده ۵۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی کشور مکلفند به محض انتشار گزارشهای حسابرسی، نسبت به ارسال نسخه الکترونیکی گزارشهای مزبور در قالب پوشه )فایل( قابل ویرایش )اِکسل( به وزارت برای بارگذاری صورت ‌های مالی شرکت­های مشمول در سامانه جامع اطلاع ‌رسانی ناشران اوراق بهادار (کدال) سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند.

ماده ۵۲ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکتهای مشمول و شرکتهای تحت مدیریت دولت مکلفند مستندات مربوط به انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی خود را ظرف حداکثر یک ماه از زمان تصویب موضوع در مجمع، در سامانه سماب بارگذاری نمایند.

ماده ۵۳ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت‌های مشمول مکلفند تا پایان شهریور هرسال در صورت نداشتن شناسه ملی صادره از سوی اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری نسبت به اخذ آن از مرجع مذکور اقدام و نسبت به ثبت کلیه صورتجلسات مجامع خود، نزد همان مرجع ظرف دو ماه از زمان برگزاری مجمع مربوط و اخذ امضای اکثریت اعضای مجمع با رعایت مواد (۱۷) و (۱۸) این آیین‌نامه اقدام نمایند. حسابرس مستقل و بازرس قانونی مکلف است موارد عدم ‌ثبت را در گزارش خود به مجمع اعلام نماید. اجرای این حکم بر عهده مدیرعامل هر شرکت است.

ماده ۵۴ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکتهای مشمول مکلفند حسابهای فرعی خود را مسدود نموده و تمام حسابهای ریالی خود )درآمدی و هزینهای( را صرفاً از طریق خزانهداری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح کنند. شرکتهای یادشده موظفند کلیه دریافتها و پرداختهای خود را فقط از طریق حسابهای افتتاح شده به نام خود نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. نگهداری هرگونه حساب توسط شرکتهای مشمول در بانکی غیر از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.

ماده ۵۵ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
وزارت مکلف است ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، امکان درج امضای الکترونیک صورتجلسات مجامع شرکتهای مشمول قابل بارگذاری در سامانه سماب را فراهم سازد. کلیه دستگاههای اجرایی مکلف به همکاری با وزارت در این زمینه میباشند.


فصل ششم ـ سایر

ماده ۵۶ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
شرکت­های مشمول مکلفند اساسنامه شرکت‌های دولتی فرعی را که تاکنون به تصویب هیئت وزیران نرسیده است، ظرف شش ماه از ابلاغ این آیین‌نامه در قالب الگوی نمونه ابلاغی وزارت (ابلاغ ‌شده در سال ۱۴۰۲) تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند.
رؤسای مجامع شرکت‌‌های مشمول و در شرکت‌های مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب ساﻻنه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) وزرای تخصصی ذی ‌ربط مسئول حسن اجرای این حکم خواهند بود. در صورت عدم اجرای این حکم انحلال شرکت فرعی مشمول در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

ماده ۵۷ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
مسئولیت نظارت بر حسن اجرای احکام این آیین‌نامه بر عهده رؤسای مجامع شرکت­های مشمول و در شرکت ­قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب ساﻻنه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) بر عهده وزیر تخصصی ذی‌ربط است.

ماده ۵۸ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
در صورتی که مفاد این آیین‌نامه با احکام قانونی ناظر بر شرکت‌های مشمول مغایرت داشته باشد احکام قانونی مزبور ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۵۹ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۳]
این آیین‌نامه از تاریخ ابلاغ ﻻزم­‌اﻻجرا است و آیین‌نامه تشکیل مجامع و شوراهای عالی شرکت­های دولتی موضوع تصویب­نامه شماره ۲۹۶۸۳/ت۲۸۸۸۲هـ مورخ ۱۳۸۲/۲/۲۶ و اصلاحات بعدی آن لغو می‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر


پیوست شماره ١:

چهارچوب تدوین گزارش عملکرد هیأت مدیره به مجمع عمومی