اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده واحده قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

شماره ۵١۴١۶/ت۶١۰٣٧هـ – ١۴۰٢/۳/۲۷

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۳/۲۱ به پیشنهاد شماره ۰٢/١۰۰/١٩٨۰٨۴ مورخ ٧/١٢/١۴۰١ وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی ماده واحده قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع تصویب‌نامه شماره ۶٩۴۵۴/ت۵۰٩١٣هـ مورخ ١٣٩٣/۶/۲۰ به شرح زیر اصلاح میشود:

١ـ ماده )٢( به شرح زیر اصلاح میشود:

ماده ٢ـ قرارداد تسهیلات مالی موضوع این آیین‌نامه صرفاً به منظور پرداخت صورت وضعیت تأییدشده و تعدیلهای مربوط به آنها )طبق قوانین و مقررات مربوط( متعلق به تعهدات قراردادی که پیمانکاران و مهندسان مشاور ناظر به عملیات اجرایی طرح‌های در دست اجرا انجام دادهاند یا خواهند داد، منعقد میگردد.

٢ـ در ماده )٣(، واژه “پیمان” به عبارت “پیمانها و قراردادها” اصلاح میشود.

٣ـ در ماده )٧(، بعد از عبارت “شخص پیمانکار” عبارت “)اعم از احداث یا ساخت( یا مهندس مشاور ناظر” الحاق میشود.

۴ـ در مـاده )٨(، بعـد از واژه “مراحل” عبارت “ارجاع کار یا تـشکیل و” الحاق میشود.

۵ ـ در بند )و( ماده )٩(، عبارت “جدول پیوست شماره )٢(” به عبارت “جدول پیوست شماره )٣(” اصلاح میشود.

۶ ـ در صدر ماده )١۰(، عبارت “یا سازنده طرح” به عبارت “، سازنده یا مهندس مشاور ناظر طرح” و عبارت “اولویت با پیمانکار یا سازنده طرح” به عبارت “اولویت به ترتیب با پیمانکار، سازنده و مهندس مشاور ناظر طرح نسبت به دیگر پیشنهادها” اصلاح میشود.

٧ـ در تبصره ماده )١۰(، عبارت ” *PV=R]” به عبارت ” *PV = R” اصلاح میشود.

٨ ـ در ماده )١١(، واژه “حسن” حذف و در انتهای ماده مذکور، عبارت “این ضمانتنامه به شرح نمونه پیوست شماره )٢( این آیین‌نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، باید باشد.” الحاق میشود.

٩ـ متن زیـر به عنوان ماده )١۴( الحـاق و ماده )١۴( سابق به ماده )١۵( تغییر میکند:

ماده١۴ـ در راستای تبصره ماده )٧( دستورالعمل بند )ب( ماده )١٧( قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند )الف( ماده )٢۰( قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب شورای پول و اعتبار، اخذ تسهیلات مالی توسط دستگاههای اجرایی مشمول این آیین‌نامه از بانکها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدون افتتاح حساب انجام میشود.

١۰ـ در پیوست شماره )١(، عبارت “بندهای” به عبارت “بند” و عبارت ” ـ مصوب ١٣٨٧ـ موضوع تصویبنامه شماره ……….. مورخ ……… هیئت محترم وزیران” به عبارت “موضوع تصویبنامه شماره ۶٩۴۵۴/ت۵۰٩١٣هـ مورخ ٢۰/۶/١٣٩٣” اصلاح میشود.

١١ـ پیوست شماره )٢( و پیوست شماره )٣( به شرح ضمایم این تصویبنامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، به ترتیب اصلاح و الحاق میشوند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر

پیوست شماره )٢(

ضمانتنامه بانکی بابت انجام تعهدات تأمین تسهیلات مالی

نظر به اینکه * به نشانی ……………………………. به این ** اطلاع داده است قصد تأمین منابع مالی مورد نیاز قرارداد *** را با **** دارد.

این ** از * در مقابل **** برای عهده میگیرد تضمین و تعهد مینماید در صورتی که **** به صورت کتبی و قبل از انقضای سررسید این ضمانتنامه به این ** اطلاع دهد که * از اجرای تعهدات ناشی از قرارداد یاد شده تخلف نموده است، تا میزان ریال )هر مبلغی را که **** مطالبه کند( به محض دریافت اولین تقاضای کتبی واصله از سوی **** بدون آنکه احتیاجی به صدور اظهارنامه یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی باشد، بیدرنگ در وجه یا حواله کرد **** بپردازد.

مدت اعتبار این ضمانتنامه تا آخر وقت اداری روز است و بنا به درخواست کتبی **** واصله تا قبل از پایان وقت اداری روز تعیین شده برای مدتی که درخواست شود قابل تمدید می باشد و در صورتی که ** نتواند یا نخواهد این ضمانتنامه را تمدید کند و یا * موجب این تمدید را فراهم نسازد و نتواند ** را حاضر به تمدید نماید ** متعهد است بدون آنکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ این ضمانت را در وجه یا حواله کرد **** پرداخت کند.

پیوست شماره )٣(

ضمانتنامه شرکت در فرآیند ارجاع کار

نظر به اینکه ] نام متقاضی سرمایهگذاری [ با شناسه حقیقی/حقوقی …… به نشانی ………… مایل است در ارجاع کار تأمین منابع مالی طرح …….. شرکت کند؛ ] نام ضامن [ ،

] نام متقاضی [ را در مقابل ] نام دستگاه اجرایی [ برابر مبلغ ] مبلغ تضمین [ ریال/….. ارز )نوع ارز: ………..( تضمین و تعهد میکند که:

چنانچه ] نام دستگاه اجرایی [ به ] نام ضامن [ اطلاع دهد که متقاضی نامبرده در صدر این ضمانتنامه، برنده شده و موضوع ارجاع کار نیز در پایگاه اطلاعرسانی مناقصات یا معاملات )حسب مورد( درج شده است اما مشارالیه از امضای قرارداد یا سپردن تضمین انجام تعهدات خودداری نموده است، مبلغ پیشگفته را به محض دریافت اولین تقاضای کتبی ] نام دستگاه اجرایی [ بدون اینکه احتیاجی به اثبات خودداری متقاضی یا اقامه دلیل یا صدور اظهارنامه یا اقدام از مجاری قانونی یا قضایی باشد، در وجه یا حوالهکرد ] نام دستگاه اجرایی [ بپردازد.

مدت اعتبار این ضمانتنامه ] تعداد روزهای اعتبار ضمانتنامه [ روز تقویمی است و تا آخر ساعت اداری روز ] آخرین روز اعتبار پیشنهادها [ معتبر است. این مدت به درخواست کتبی ] نام دستگاه اجرایی [ برابر ] مدت پیشبینی شده در اسناد ارجاع کار [ و در صورت عدم پیشبینی در اسناد، برابر همین تعداد روز تقویمی پیشگفته قابل تمدید است و در صورتی که ] نام ضامن [ نتواند یا نخواهد مدت این ضمانتنامه را تمدید کند یا ] نام متقاضی [ موجب این تمدید را فراهم نکند و ] نام ضامن [ را موافق به تمدید نسازد، ] نام ضامن [ متعهد است بدون اینکه احتیاجی به مطالبه مجدد باشد، مبلغ درج شده در این ضمانتنامه را در وجه یا حوالهکرد ] نام دستگاه اجرایی [ بپردازد. چنانچه ] نام دستگاه اجرایی [ مبلغ این ضمانتنامه را در مدت مقرر مطالبه نکند، ضمانتنامه در سررسید، خودبهخود باطل و از درجه اعتبار ساقط میشود، حتی اگر آزاد نشده باشد.

١ـ آخرین روز اعتبار ضمانتنامه، باید برابر یا پس از تاریخ اعتبار پیشنهادها )اعلام شده در اسناد ارجاع کار و آگهی مندرج در پایگاه اطلاعرسانی مناقصات یا معاملات( باشد.

٢ـ در صورت ضبط ضمانتنامه، کارفرما/مناقصه گزار/مزایده گر موظف است موضوع را به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور برساند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * عنوان تأمین کننده تسهیلات مالی

** عنوان بانک یا مؤسسه اعتباری دارای مجوز *** عنوان قرارداد یا قراردادهای پیمانکاران و مهندسان مشاور ناظر **** عنوان دستگاه اجرایی یا کارفرما