آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (٢) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

شماره ۶١١٨٧/ت۶١۴۴۵هـ ١١/۴/١۴۰٢

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۴/۷ به پیشنهاد شماره ١٣٨۵٨٢ مورخ ٢۵/٣/١۴۰٢ سازمان برنامه و بودجه کشور )با همکاری وزارتخانه‌های ذیربط( و به استناد بند )و( تبصره )٢( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ وجوه اداره شده، کمک های فنی و اعتباری: اعتباراتی که در پیوست قوانین بودجه سنواتی از محل منابع داخلی شرکتها و سازمانهای توسعه‌ای دولت به منظور تحقق اهداف سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت بخشهای خصوصی و تعاونی و تحقق اهداف مندرج در ماده )٣( این آیین‌نامه در قالب تسهیلات تلفیقی و یارانه سود تسهیلات )پرداخت مابهالتفاوت نرخ سود( از طریق قرارداد عاملیت با مؤسسه عامل برای واگذارنده اعتبار، پیش بینی شده است .

٢ـ واگذارنده اعتبار: شرکتها و سازمانهای توسعه‌ای دولت که با عقد قرارداد عاملیت با مؤسسه عامل، وجوه مورد نظر را در اختیار مؤسسه قرار میدهند .

٣ـ مؤسسه عامل: کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری که به حکم قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده یا میشوند و صندوقهای حمایتی و توسعه‌ای دولتی تأسیس شده بر اساس قانون و صندوقهای پژوهشی و فناوری موضوع ماده )۴۴( قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ١٣٩۴.

۴ـ متقاضی: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی فعال )سرمایه‌گذار( در برنامه‌های تحقق رشد و تولید و صادرات کالا و خدمات و حمایت از ساخت داخل و طرح )پروژه(های توسعه‌ای مرتبط با فعالیت شرکتها و سازمانهای توسعه‌ای دولت.

۵ ـ گیرنده اعتبار: متقاضی که تأیید مراحل معرفی و تأیید مؤسسه عامل را اخذ کرده است و تسهیلات از محل وجوه اداره شده به وی اعطا میشود.

۶ ـ وزارتخانه‌ها: وزارتخانه‌هایی که شرکتها و سازمانهای توسعه‌ای زیرمجموعه آنها در بودجه برای وجوه اداره شده، اعتبار پیش بینی کرده‌اند.


ماده ٢ـ سهم هریک از واگذارنده‌های اعتبار، با تصویب مجمع عمومی و متناسب با منابع پیشبینی شده در بودجه مصوب سال ١۴۰٢ آنها و اصلاحات بعدی آن، تعیین میشود. واگذارنده‌های اعتبار مکلفند اعتبار مربوط به این آیین‌نامه را در صورتجلسات بودجه صراحتاً درج نمایند.


ماده ٣ـ اعتبارات موضوع این آیین‌نامه به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از ساخت داخل و طرح )پروژه(های توسعهای توسط بخشهای خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره شده، کمکهای فنی و اعتباری و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود اختصاص مییابد.

ماده ۴ـ اعتبارات موضوع این آیین‌نامه توسط واگذارنده اعتبار در چهارچوب دستورالعمل مصوب )ابلاغی( وزیر در قالب قرارداد عاملیت در اختیار مؤسسه عامل قرار میگیرد تا به متقاضیان تسهیلات در فعالیتهای موضوع ماده )٣( این آیین‌نامه پرداخت شود.


ماده ۵ ـ تصویب ضوابط کلی پذیرش طرحها شامل میزان سقف پرداخت تسهیلات هر طرح بر اساس میزان آورده متقاضی، نرخ سود، یارانه سود، و مدت بازپرداخت تسهیلات و همچنین نحوه گردش کار مشترکاً توسط هریک از وزارتخانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور صورت میگیرد.

تبصره ١ـ تشخیص و پذیرش متقاضیان در چهارچوب ماده )۵( این آیین‌نامه، بر عهده کارگروهی خواهد بود که اعضای آن توسط وزیر تعیین میشوند. حضور نماینده شرکت در این کارگروه الزامی است.

تبصره ٢ـ واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات ارائه شده از سوی مؤسسه عامل شامل بررسی و ارزیابی توجیه فنی، اقتصادی و مالی طرح، نظارت بر طرح )پروژه(، برآورد میزان سرمایه‌گذاری لازم و زمان اجرای طرح، ارزیابی وثیقه‌ها و تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها و چگونگی بازپرداخت اصل و سود وجوه و تسهیلات اعطاشده، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات، کارمزد مؤسسه عامل را حداکثر تا سقف دو درصد )٢%( اقساط وصولی، طبق قرارداد منعقدشده پرداخت کند.

تبصره ٣ـ وزارتخانه‌ها موظفند اطلاعات لازم درخصوص اعطای تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را از طریق تارنما )وبسایت( مربوط برای فعالین این حوزه اطلاع‌رسانی نمایند.


ماده ۶ ـ اقساط )اصل و سود( وصولی مؤسسه عامل بابت بازپرداخت تسهیلات و مانده وجوه استفاده نشده )مسدود نشده بابت تعهدات( موضوع این آیین‌نامه در پایان سال به حساب واگذارنده اعتبار واریز میگردد.

ماده ٧ـ مؤسسه عامل موظف است حسابهای مربوط به وجوه اداره شده را به صورتی نگهداری کند که اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرحها، اصل و سود تسهیلات اعطایی، اقساط معوق و مانده اعتبارات، به صورت برخط قابل تحصیل باشد. واگذارنده‌های اعتبار موظفند گزارش عملکرد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را بر اساس اطلاعات یادشده و مانده میزان وجوه اداره شده در مقاطع  زمانی شش ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر