اساسنامه جایزه ملی و بین المللی گوهرشاد

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

شماره ۶۱۲۳/۱۴۰۲/دش – ۱۴۰۲/۴/۳

مصوبه «اساسنامه جایزه ملی و بین المللی گوهرشاد» که در جلسه ۸۸۲ مورخ ۱۴۰۲/۳/۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۲۱/۰۴/۱۴۰۱ شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می گردد :


ماده ۱ـ تعریف و ماهیت

واقعه مسجد گوهرشاد در اعتراض به سیاستهای فرهنگی غرب گرایان مستبد؛ نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی معاصر ایران و تأکیدی بر مبادی مسأله حجاب و ترسیم خط هویت ملی در برابر تهاجم گسترده به سبک زندگی و فرهنگ عمومی مردم ایران است. این واقعه باید نمادی برای تداوم مقاومت فرهنگی و شکوه و فرهنگ حجاب و عفاف و مروجان و محافظان آن در ایران و سایر کشورهای جهان باشد. بر این اساس، مطابق بند ۱ (در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف، در برنامه های دستگاههای اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی)، بند ۸ (اصالت بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی و هنری متناسب) و بند ۱۵ (فراهم کردن زمینه های لازم و جهت تهیه کتب، نشریات و تولیدات علمی – فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ عفاف و پاسخگویی به شبهات موجود در مورد آن) از راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مصوب جلسه ۴۲۷ مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴ شورای فرهنگ عمومی و همچنین منطبق با راهبرد موضوع بند ۲ ماده ۲ مصوب جلسه ۸۲۰ مورخ ۱۲/۰۶/۱۳۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی (به فعلیت رساندن ظرفیتهای مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی برای ارتقاء وضعیت عفاف حجاب)، «جایزه ملی و بین المللی گوهرشاد» به عنوان یک چرخه مولد مهندسی فرهنگی؛ در جایگاه دیده بان جامع اقدامات غیردولتی حجاب و عفاف کشور با هویت اسلامی، انقلابی و مردمی قرار گرفته و افق چشم انداز و کارکرد مؤثر این جایزه؛ شناسایی، ارزیابی و معرفی چند سطحی اقدامات و محصولات فاخر فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اصالت دهی به فعالیتهای خودجوش و مؤثر مردمی برای ایجاد حرکت عظیم فرهنگی با اهداف تعیین شده میباشد.

ماده ۲. اهداف

۱- رصد و معرفی اقدامات مؤثر مردمی برای هماهنگسازی و اتصال ظرفیتهای مردمی، دولتی، عمومی و انقلابی در سطح ملی و تحقق مجاهدانه اوامر مقام و معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه ترویج حجاب و سبک زندگی عفیفانه

۲۔ حضور حداکثری فعالان و مجموعه ها در کنار فعالیتها و تولیدات حجاب و عفاف در تراز گفتمان انقلاب اسلامی

۳۔ ذائقه سازی یا مدسازی الگوهای هویت بخش زنان در ایران و جهان معاصر

۴- مبارزه هوشمندانه با جبهه های معارض انقلاب اسلامی در عرصه گفتمانی

۵ – تشکیل دبیرخانه دائمی مردمی یکپارچه، هدایتگر و الهام بخش در الگوسازی زیست عفیفانه

ماده ۳. سیاستهای اجرایی

۱- شناسایی، رصد و شناسنامه دار کردن جامع تولیدات علمی، فرهنگی، هنری و رسانه ای مردمی با موضوع حجاب و عفاف و هویت زن انقلاب اسلامی

۲ـ ارزیابی و رده بندی تخصصی آثار به کمک شاخصهای کمی و کیفی

۳- خوشه بندی تفکيکی آثار بر مبنای گروه مخاطبین و تنوع محصولات با هدف شناسایی نقاط خلأ و متراکم، برای سیاستگذاری و راهبری تولید محصولات اثربخش و عملیات مستمر یا موج آفرین فرهنگی در سطح ملی و بین المللی

۴۔ معرفی آثار برگزیده به جامعه مخاطب و مصرف کنندگان از طریق تکثیر، تبلیغ و برندسازی

۵ – تقدیر و حمایت مادی و معنوی از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار برگزیده

۶ – ظرفیت افزایی، حمایت از شبکه سازی، ایجاد شناخت و ارتباطات هم افزا و همدلانه میان فعالان و مجموعه های تخصصی با موضوع حجاب و عفاف و هویت و زن انقلاب اسلامی

۷- حرکت از وضعیت انفعال به موضع فعال، تهاجمی و مطالبه‌گری از بخش بین المللی در عرصه حجاب و عفاف و موضوع زن و حق فرهنگی ناظر بر آن.

ماده ۴- رویکردهای کلان جایزه

۱- برگزیدگان، آثار و نتایج جایزه در اولویت حمایت و برنامه‌ریزی دستگاه ها در عرصه حجاب و زیست عفیفانه میباشند.

۲- رصد موانع و خلاهای موجود در تولید محتوا و فعالیتهای عرصه حجاب و زیست عفیفانه بر اساس گزارش سالانه دبیرخانه و طرح آنها در شورای فرهنگ عمومی به عنوان سیاستهای آتی نهادها و دستگاههای فرهنگی در حوزه حجاب محسوب می شود.

ماده ۵ – دوره زمانی جایزه

دوره زمانی جایزه گوهرشاد یک ساله می باشد.

تبصره – برنامه‌ریزی اجرایی باید به نحوی باشد که اختتامیه و معرفی برگزیدگان جایزه هر سال با روز ۲۱ تیرماه (روز حجاب و عفاف) تناسب داشته باشد.

ماده ۶ – شورای راهبردی

الف) سیاستگذاری کلان جایزه، هر ساله در شورای فرهنگ عمومی انجام خواهد شد. برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی سازی چرخه جایزه گوهرشاد توسط شبکه فراگیر مردمی حجاب و عفاف (مجمع ملی حجاب و عفاف قرارگاه فرهنگی اجتماعی خاتم الاوصياء) به عنوان دبیرخانه دائمی این جایزه انجام می پذیرد.

ب) اعضای شورای راهبردی ناظر به عرصه های نظری، ترویجی و اجرایی به پیشنهاد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بر اساس ظرفیتهای فعالان مردمی و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورای فرهنگ عمومی) برای دو سال منصوب می شوند که تعداد اعضای آن حداکثر ۹ نفر میباشد.

تبصره ـ یک نفر از اعضای شورای فرهنگ عمومی به انتخاب شورا و یک نفر از بانوان متخصص و مطلع در موضوع جایزه به انتخاب شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، عضو شورا خواهند بود.

ماده ۷ . مخاطبان هدف جایزه

۱- فرهیختگان (حمایت و جهت دهی تولید به فرهیختگان)

۲ـ مروجان (تجهیز و تغذیه مناسب مروجان)

۳۔ عموم (انتخاب و مصرف بهینه عموم)

۴- مسئولان (انتخاب و تصمیم گیری هدفمند مسئولان)

تبصره ـ در طراحی و اجرای جایزه، تفکیک زنان و مردان و تفکیک سنی: خردسال (۶ – ۴)، کودک (۹- ۷)، نوجوان۱ (۱۵ – ۱۰)، نوجوان۲ (۱۸ – ۱۶)، جوان (۳۰ -۱۹)، بزرگسال (۳۱ و بالاتر) مدنظر میباشد.

ماده ۸ ـ فرآیند انتخاب محصولات

مراحل گزینش، ارزیابی و داوری آثار، محصولات و مفاخر در جایزه گوهرشاد، در یک فرآیند چهار سطحی ویژه و تخصصی طراحی می شود تا نهایت دقت و جامعیت در انتخاب آثار و محصولات و برگزیده ها لحاظ شود. این چهار سطح عبارتند از:

الف) ارزیابی و انتخاب اولیه محصولات توسط گروه های تخصصی

ب) بازبینی و اعتباربخشی نتایج ارزیابیها توسط داوران

ج) داوری و رتبه بندی نهایی محصولات توسط کارشناسان نامدار و شهیر ملی

د) بازخوردگیری مردمی محصولات توسط بازدیدکنندگان و مخاطبان (جایزه مردمی)

تبصره – چرخه این جایزه در ۱۰ گام اصلی شامل: ساختارشناسی، تعیین شاخصها، رصد، شناسایی، تحلیل دانشی، ارزیابی اجمالی، ارزیابی تفصیلی، اعتباربخشی، داوری کارشناسی و داوری مردمی طراحی شده است.

ماده ۹ـ موضوعات

الف) موضوعات جایزه در بخش ملی شامل موارد زیر میباشد که فرآیند داوری آنها از طریق ۱۲ کمیته تخصصی به صورت مستقل انجام خواهد شد.

ـ آثار سینمایی و نمایشی

– آموزش، پژوهش و تبلیغ

– فضای مجازی و بازیهای رایانه ای

– ادبیات داستانی

– محصولات و هدایای فرهنگی

– طرحها و الگوهای تربیتی

– الگوهای اقامه امر به معروف و نهی از منکر

– موسیقی و سرود

طراحی، تولید یا توزیع پوشاک اسلامی – ایرانی

کتاب، مطبوعات و نشریات مکتوب

– شعر

– عکس

ب) موضوعات جایزه در بخش بین المللی

– پژوهش و نقد

– ادبیات و کتاب

– کنشگر فضای مجازی و سواد رسانه ای

– فعالان تبلیغی و تربیتی

– زنان محجبه فعال اجتماعی – علمی و سیاسی

ماده ۱۰- اعتبارات لازم جهت اجرای مفاد این اساسنامه با مشارکت دستگاههای فرهنگی و اجرایی در قالب همکاری تأمین خواهد شد.

ماده ۱۱. این اساسنامه با ۱۱ ماده و ۴ تبصره در جلسه ۸۸۲ مورخ ۰۹/۰۳/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیدابراهیم رئیسی