رأی وحدت رویه شماره ٨٣۴ ـ ١۴۰٢/۵/۲۴ هیأت عمومی دیوان عالی کشور: از حیث تعیین مجازات مورد حکم، مجازات مقرر در قانون همان حداقل مجازات حبس است.

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۶

مطابق تبصره الحاقی به ماده ١٨ قانون مجازات اسلامی موضوع ماده ٢ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ١٣٩٩، چنانچه دادگاه در حکم صادره، مجازات حبس را بیش از حداقل مجازات مقرر در قانون تعیین نماید، باید مبتنی بر بندهای این ماده و یا سایر جهات قانونی، علت آن را ذکر کند و با توجه به فلسفه وضع قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در واقع از حیث تعیین مجازات مورد حکم، مجازات مقرر در قانون همان حداقل مجازات حبس است. بنابراین در مواردی که دادگاه بدون رعایت تبصره مذکور، مجازات حبس تعزیری را بیش از میزان حداقل تعیین نماید، مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی محسوب میشود و به موجب قسمت اخیر بند »چ« ماده ۴٧۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ از موجبات تجویز اعاده دادرسی است.
بنا به مراتب، رأی شعبه سی و هشتم دیوان عالی کشور تا حدی که با این نظر مطابقت دارد با اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده میشود و این رأی طبق ماده ۴٧١ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ با اصلاحات و الحاقات بعدی در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاهها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.

هیأت عمومی دیوان عالی کشور