قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۸

ماده واحده ـ در راستای تحقق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و اجرای سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور سیاستگذاری، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقای آموزش و پایداری ملی، مقاوم‌سازی زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم کشور، تسهیل مدیریت بحران در برابر انواع تهدیدات دشمن و سلاحهای نامتعارف نظیر هسته‌ای، الکترونیکی، زیستی، شیمیایی و رایانیکی (سایبری) و مدیریت پیشگیرانه در مقابل تهدیدات جدید و حصول اطمینان از آمادگی دستگاههای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ٨/٧/١٣٨۶ و ماده (٢٩) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٩۵/۱۲/۱۴، »سازمان پدافند غیرعامل کشور« با ساختار موجود و مطابق اساسنامه مصوب، با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل میشود.


تبصره ١ـ کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاههای لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم‌الاجراست و مستنکفان علاوه بر جبران خسارت واردشده، به مجازات موضوع ماده (۵٧۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ٢/٣/١٣٧۵ محکوم میشوند و چنانچه خسارتی وارد نشده باشد، برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ٧/٩/١٣٧٢ با مستنکف رفتار خواهد شد. تصویب و اجرای این قانون نافی وظایف و اختیارات قانونی دستگاههای دیگر از جمله وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمیباشد و در صورت بروز تزاحم، تصمیم کارگروه دائمی پدافند غیرعامل ملاک عمل خواهد بود.


تبصره ٢ـ اساسنامه سازمان، مشتمل بر اعضا، وظایف و اختیارات کارگروه دائمی، نحوه پشتیبانی و تأمین منابع سازمان و طرح‌های پدافند غیرعامل کشور، توسط ستاد کل گردیده، جهت اجرا ابلاغ میگردد.

نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانه‌های کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و برای تصویب به مقام معظم رهبری تقدیم میشود.


تبصره ٣ـ کلیه دستگاههای موضوع این قانون مکلفند در طرح‌های تملک داراییهای سرمایه‌ای خود به منظور پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم خود و در اجرای این قانون، اعتبارات لازم را پیش‌بینی کرده و در قالب توافقنامه‌ای که بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و دستگاه مربوط تنظیم میشود، هزینه نمایند. سازمان پدافند غیرعامل کشور بر اجرائی شدن مفاد توافقنامه فیمابین، نظارت نموده و گزارش عملکرد آن را باید هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.


تبصره ۴ـ مسؤولیت اجرای پدافند غیرعامل در سطح ملی با رؤسای دستگاههای ذیربط و در سطح استانها با استانداران است. سازمان پدافند غیرعامل کشور »نظارت عالی، هدایت و راهبری سیاستها، برنامه‌ها و مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل« را در دستگاههای موضوع این قانون بر عهده دارد.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره که گزارش آن توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صحن علنی تقدیم شده بود، پس از تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و نهم مردادماه یکهزار و چهارصد و دو مجلس در تاریخ ١/۶/١۴٠٢ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف