آیین‌نامه اجرایی تبصره (١۴) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۷

شماره ٩١٩٢٨/ت۶١۵١٩هـ – ١۴۰٢/۵/۲۸

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۵/۱۱ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور )با همکاری وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی( و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بندهای )ب(، )ط( و )ی( و ذیل جدول تبصره )١۴( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ قانون الحاق (٢): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) مصوب ١٣٩٣.

٢ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.

٣ـ تبصره )١۴(: تبصره (١۴) ماده واحده قانون.

۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

۵ ـ خزانه: خزانه‌داری کل کشور.

۶ ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.


ماده ٢ـ

١ـ وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع ذیربط مکلف است در اجرای اصل )۵٣( قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمامی دریافتیهای )منابع( مندرج در جدول تبصره )١۴( را به شرح دریافتیهای تبصره مذکور از طریق حسابهای مفتوحه توسط خزانه نزد بانک مرکزی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تحت عنوان تمرکز وجوه منابع قانون هدفمندکردن یارانه‌ها واریز نماید. وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند تمامی دریافتیهای حاصل از منابع قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مندرج در تبصره )١۴( را در اجرای تبصره ماده )۴۰( قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ١٣۶۶ با نظارت کامل بر شرکتهای دولتی ذیمدخل، از مبادی اولیه وصول منابع با سازوکار )مکانیزم( شناسه واریز به حسابهای ریالی و ارزی خزانه واریز نماید.

٢ـ وجوه مربوط به عوارض شهرداریها و دهیاریها، حق بیمه مشترکان گاز طبیعی و عوارض گازرسانی از مبادی اولیه وصول منابع مذکور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی خزانه شناسایی، تسهیم و به تفکیک و بر اساس قوانین و مقررات مربوط به دستگاه اجرایی ذینفع براساس بندهای )ب( و )د( ماده )٢٨( قانون الحاق )٢( توزیع و به حساب آنها واریز خواهد شد. خزانه با اعلام شرکتهای تابع فوقالذکر بلافاصله پس از وصول و کسر سهم عوارض شهرداریها و دهیاریها و حق بیمه مشترکان گاز طبیعی و عوارض گازرسانی )به ترتیب موضوع مواد )١٢( و )۶۵( قانون الحاق )٢(( منابع تبصره )١۴( را به حسابهای فوق واریز مینماید.

٣ـ خزانه موظف است بدون نیاز به تخصیص، با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانهها منابع مازاد بر جزء )١ـ ۶( بند )الف( تبصره )١۴( را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه بابت سهم عوارض شهرداریها و دهیاریها موضوع ردیفهای )١( و )٢( پرداختیهای )مصارف( جدول تبصره )١۴( واریز نماید. به استناد جزء )٣( بند )الف( تبصره )١۴(، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارض مذکور را پس از وصول، حداکثر ظرف یکماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز نماید تا با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به شهرداریها و دهیاریها پرداخت کند و بیست و پنج درصد )٢۵%( آن صرف تأمین و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و تأمین ماشینآلات دهیاریهای سراسر کشور با اولویت مناطق محروم شود. وزارت کشور مکلف است گزارش عملکرد این جزء را هر سه ماه یکبار به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره ١ـ وزارت نیرو موظف است حق بیمه منازل مسکونی موضوع مواد )٢( و )۴( قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را بر اساس مفاد جز )۴( بند )الف( تبصره )۶( قانون اجرا نماید.

تبصره ٢ـ به استناد جز )٢( بند )الف( تبصره )١۴(، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیهبندی در سال ١٣٩٨، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم شرکت ملی نفت ایران نمیشود.

تبصره ٣ـ به استناد بند )ج( تبصره )١۴(، منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول تبصره مذکور، بلافاصله توسط شرکتهای تابع وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانهها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی به نرخ میانگین روزانه نرخ خرید حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران براساس دستورالعمل بانک مرکزی تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز میشود. منابع این تبصره پس از تأمین به صورت کامل بابت مصارف مندرج در تبصره )١۴( به مصرف میرسد و هزینه‌کرد آن در غیرمصارف یادشده تخلف محسوب میشود.


ماده ٣ ـ

١ ـ نیروگاهها شامل نیروگاههای مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل میدهند، مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ هفتصد و پنجاه )٧۵۰( ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی حسب مورد واریز نمایند. کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو )شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی( قرار میگیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط، برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت احداث نیروگاههای سیکل ترکیبی )خصوصی و دولتی( پرداخت و هزینه شود. افزایش نرخ سوخت فوقالذکر نسبت به سال ١۴۰١ در نرخ تعرفههای برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونهای اعمال میشود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد.

تبصره ١ـ وزارت نیرو مکلف است مالیات و عوارض موضوع این بند را تا پایان هر ماه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

تبصره ٢ـ شرکت توانیر و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی مکلفند پس از دریافت اطلاعات مربوط به مصرف سوخت در نیروگاهها گزارش میزان وصول مبالغ این بند را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران اعلام نمایند.

تبصره ٣ـ به استناد بند )د( تبصره )١۵( قانون، تعرفه سوخت نیروگاههای خودتأمین که با تأیید شرکتهای تابع وزارت نفت دارای شمارشگر )کنتور( جداگانه باشند یا با اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری میکنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویلشده به شبکه، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی براساس متوسط بازدهی نیروگاههای حرارتی سال ١۴۰١ تعیین میشود.

تبصره ۴ـ دستورالعمل حسابداری و اجرایی این بند ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و توسط وزیر نیرو ابلاغ میشود.

٢ـ نیروگاههای خارج از شبکه سراسری )جزیره قشم و کیش( که تمامی برق خود را به قیمت تکلیفی به شبکه میفروشند، موظفند هفتصد و پنجاه )٧۵۰( ریال به ازای هر لیتر فرآوردههای نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی )ضمن پرداخت هزینه حمل فرآوردههای نفتی از درب انبار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در جزایر مربوط توسط نیروگاه مذکور( به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ملی گاز ایران پرداخت نمایند.


ماده ۴ـ

١ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شرکتهای دولتی تابع وزارت نفت مذکور در جدول تبصره )١۴( را به صورت ماهانه متناسب با وصولی مطابق تخصیص سازمان با رعایت سازوکار ماده )٣۰( قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ١٣۵١ پرداخت کند.

٢ـ به استناد بند )هـ( تبصره )١۴( قانون بودجه سال ١۴۰٢، حقالعمل خدمات جایگاههای عرضه سوخت و فروشندگیها با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال ١۴۰٢ و سایر تعهدات قانونی، با اعمال میانگین چهل درصد )۴۰%( افزایش نسبت به سال ١۴۰١، تعیین میشود. مبالغ حق‌العمل جایگاهها از محل فروش توسط جایگاههای عرضه سوخت حسب مورد برداشت میشود. پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده خدمات جایگاهها به مأخذ ارزش خدمات آنها، بر عهده جایگاههای یادشده است و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مبالغ را از طریق جایگاههای مذکور دریافت نماید.

٣ـ وزارت نفت مجاز است افزایشهای تعیینشده حقالعمل سوخت مایع را براساس میزان فروش جایگاهها و فروشندگیها، به صورت پلکانی )حداکثر سه پله( به نحوی تعیین نماید که میانگین افزایش چهل درصد )۴۰%( رعایت گردد. همچنین متوسط نرخ حق‌العمل جایگاههای گاز طبیعی فشرده )سیانجی( در سال ١۴۰٢ نسبت به سال ١۴۰١ )برحسب طبقهبندی( شصت درصد )۶۰%( اضافه میشود. شرکت ملی گاز ایران مکلف است کسری حقالعمل جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده )سیانجی( نسبت به قیمت مصوب فروش را از محل منابع در اختیار پرداخت نماید.

۴ـ به استناد بند )و( تبصره )١۴(، هزینههای انتقال، ذخیرهسازی و پخش فرآوردههای نفتی و حمل و نقل جادهای فراوردههای نفتی )نفتکشها( از سرجمع فروش قبل از واریز به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها، با اعلام سازمان مذکور توسط خزانه از محل حساب تمرکز وجوه منابع قانون هدفمندکردن یارانهها طی سه مرحله در ماه متناسب با وصولی در سقف یکدوازدهم )علیالحساب( پرداخت میگردد. همچنین به استناد بند )هـ( تبصره )١۴( سهمیه اعتباری بنزین در منابع و مصارف تبصره مذکور محاسبه نشده و مبالغ مذکور از محل فروش بنزین برداشت میشود. دستورالعمل اجرایی این موضوع ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت نفت و با همکاری وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان تهیه و ابلاغ میگردد.

گزارش عملکرد این بند به صورت ماهانه توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران )از طریق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران( به سازمان و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال میگردد.


ماده ۵ ـ

١ـ در اجرای جزء )۶( بند )الف( تبصره )١۴(، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است مبلغ چهارصد و هشتاد و پنج هزار و دویست و نود میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٢٩۰ر۴٨۵( ریال از منابع وصولی تبصره مذکور با تخصیص اعتبار سازمان برای یارانه نان و بابت مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی )ره( و سازمان بهزیستی کشور هزینه نماید. معادل هزینه‌های مذکور به عنوان مصارف ردیفهای )١( و )٢( جدول تبصره )١۴( اعمال حساب میگردد و به منزله مفاصا حساب مالیاتی برای شرکتهای مذکور میباشد.

تبصره ١ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است تا سقف هشت هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٨( ریال از منابع حاصل از حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت را بابت مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی )ره( با تخصیص سازمان هزینه نماید.

تبصره ٢ـ در صورت افزایش فروش داخلی فرآوردههای نفتی و فروش داخلی گاز طبیعی موضوع ردیفهای )١( و )٣( دریافتیهای )منابع( جدول تبصره )١۴( نسبت به ارقام مصوب و وصول منابع مازاد، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف به پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مربوط به آن از محل افزایش ردیفهای)١( و )٢( پرداختیهای )مصارف( جدول تبصره )١۴( نسبت به ارقام مصوب است.

٢ـ با عنایت به عدم پیشبینی معوقات مربوط به مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده جرایم و عوارض و سود سهام دولت شرکت- های مربوط، در ردیفهای )٣(، )۴( و )۵( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴(، هرگونه برداشت بابت این موارد از حساب شرکت- های تابع وزارت نفت و سازمان هدفمندسازی یارانهها از منابع مربوط به ردیفهای )٣(، )۴( و )۵( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴( مجاز نمیباشد.

٣ـ منابع دریافتی شرکت ملی گاز ایران بابت حق انشعاب گاز طبیعی در اختیار شرکت ملی گاز ایران است و مطابق قوانین و مقررات مربوط هزینه میگردد.

۴ـ نرخ سوخت مایع شامل نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع صنایعی که گازرسانی نشدهاند و یا در مقاطعی از سال شرکت ملی گاز ایران امکان تحویل گاز طبیعی به آنها را ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع میباشند، معادل نرخ گاز طبیعی همان صنعت براساس متوسط ارزش حرارتی هر فرآورده نفتی خواهد بود و وزارت نفت نرخهای مذکور را به صورت ماهانه اعلام خواهد کرد.

نرخ سوخت مایع یادشده برای صنایعی که شرکت ملی گاز ایران آمادگی تحویل گاز طبیعی را به آنها داشته و صنعت مزبور تا دو ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه اقدامی در جهت اتصال به شبکه سراسری گاز طبیعی نکند، معادل نرخ گاز طبیعی خوراک پتروشیمیها میباشد.

۵ ـ در راستای اجرای بند )ب( تبصره )١۴( وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع موظف است نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع میباشند، از طریق سامانه درخواست فراورده‌های نفتی )سدف( یا کارت الکترونیک اقدام نماید. نرخ گاز مایع و نرخ نفت سفید مازاد بر سهمیههای مذکور )صرفاً با تخصیص از طریق سامانه سدف(، معادل نرخ تحویل روی کشتی )فوب( خلیج فارس که ماهانه توسط وزارت نفت اعلام میشود، خواهد بود.


ماده ۶ ـ وزارت راه و شهرسازی از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و با همکاری وزارت نفت و وزارت کشور و پلیس راهور و سایر دستگاههای مربوط موظفند تا پایان سال ١۴۰٢ نسبت به اجرای حداقل پنجاه درصد )۵۰%( سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای )سپهتن( برای ناوگان دیزلی حمل بار برونشهری و صددرصد )١۰۰%( برای ناوگان اتوبوس برون- شهری اقدام نماید.


ماده ٧ـ پرداخت عوارض سبز موضوع ماده )٢٧( قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ١۴۰۰ بر عهده واحدهای آلاینده میباشد.


ماده ٨ ـ بازپرداختهای تعهدات ارزی و ریالی ماده )١٢( قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع ردیف )٧( پرداختیهای )مصارف( جدول تبصره )١۴( به تفکیک چهل و پنج هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵( ریال به شرکت ملی گاز ایران برای طرح‌های گازرسانی، چهل و هشت هزار و هفتصد میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٧۰۰ر۴٨( ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله حمایت از حمل و نقل عمومی و یکهزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١( ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرح‌های جمعآوری گازهای همراه و مشعل و تولید و جایگزینی گاز طبیعی با فرآوردههای نفتی در پارس جنوبی، سیصد میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٣۰۰( ریال برای واپایش و نظارت ساختمانهای کشور )جدیدالاحداث و موجود( با ایجاد سامانه جامع نرمافزاری و برچسب انرژیبری ساختمانها از طریق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، چهارده هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١۴( ریال جهت پایداری منابع حساب بهینهسازی مصرف انرژی )موضوع بند )س( تبصره )١( قانون( و یک هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١( ریال جهت برقدار نمودن چاههای کشاورزی و تأمین سوخت لازم جهت چاههای کشاورزی و ماشینآلات کشاورزی اختصاص مییابد.

تبصره ١ـ وزارت نفت برای جبران عدم تناسب تولید و مصرف گاز طبیعی، پس از تأیید سازمان و در چهارچوب قوانین، مجاز به جابه جایی اعتبار طرح‌های بهینهسازی مصرف انرژی و حمایت از حمل و نقل عمومی و طرح‌های جمعآوری گازهای همراه و مشعل و تولید و جایگزینی گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی در پارس جنوبی است.

تبصره ٢ـ وزارتخانههای نیرو و نفت از طریق شرکتهای تابع ذیربط مکلفند اطلاعات قبوض مصرف برق و گاز طبیعی کلیه ساختمانهای کشور را در سامانه جامع نرم‌افزاری واپایش و نظارت ساختمانهای کشور بارگذاری نمایند.


ماده ٩ـ وزارتنفت مکلف است تا سقف یکصد و چهل هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١۴۰( ریال موضوع ردیفهای )٧( و )٨( جدول مصارف تبصره )١۴(، نسبت به بازپرداخت طرح‌های بهینهسازی مصرف سوخت و گاز طبیعی صرفهجوییشده دارای مصوبه شورای اقتصاد مطابق ماده )١٢( قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و سرمایهگذاران دارای قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر که تعهدات آنها در چهارچوب ماده )۶١( قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و ماده )١٢( قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ایجاد شده است از طریق حواله صادراتی فرآوردههای نفتی )نرخ نود و پنج درصد )٩۵%( قیمت اعلامی وزارت نفت به شرکتهای پالایش نفت با نرخ تسعیر ارز موضوع ماده )٢( این آیین‌نامه( و حواله فروش داخلی گاز طبیعی )با نرخ نود و پنج درصد )٩۵%( خوراک پتروشیمی( با قابلیت خرید توسط مصرفکننده از حساب بهینهسازی مصرف انرژی پس از تأیید معادل ریالی توسط سازمان اقدام نماید. نحوه اجرا و اعمال حساب این بند مطابق آیین‌نامه بند )س( تبصره )١( قانون خواهد بود.

تبصره ـ درخصوص گردشکار ردیف )٨( جدول مصارف تبصره )١۴(، موارد به شرح زیر اقدام خواهد شد:

الف ـ سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق )ساتبا( موظف است در پایان هر فصل گزارش میزان تولید و مطالبات نیروگاه- های مربوط را حسب مورد به تفکیک هر یک از سرمایه‌گذاران تهیه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است حداکثر ظرف )١۰( روز کاری مقدار سوخت صرفه‌جویی شده معادل تولید نیروگاهها و اعتبار مورد نیاز به منظور پرداخت تعهدات را به وزارت نفت اعلام نماید.

ب ـ وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع خود موظف است ظرف یکماه پس از دریافت گزارش موضوع این تبصره نسبت به صدور و تحویل حواله معادل فرآورده یا گاز طبیعی )قابل انتقال به غیر( به سرمایهگذار با ارزشی حداکثر معادل میزان رقم مانده مطالبات سرمایه‌گذار از دولت و با رعایت مفاد جزء )پ( این تبصره اقدام و همزمان برابر مبلغ آن را به حساب بدهکار دولت منظور و مراتب را به سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان هدفمندسازی یارانهها، وزارت امور اقتصادی و دارایی و ساتبا اعلام نماید. مقدار سوخت تحویلی به سرمایهگذار در هر صورت نباید بیش از سوخت صرفهجوییشده معادل به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق موضوع جزء )پ( این تبصره باشد.

پ ـ میزان سوخت صرفهجوییشده برای تولید هر کیلو وات ساعت برق تجدیدپذیر بر مبنای تولید یک کیلو وات ساعت برق در نیروگاههای حرارتی کشور در سال ١۴۰١، معادل )٢١١۶/۰( مترمکعب گاز طبیعی، )۰٣٢٩/۰( لیتر نفت گاز و )۰٢/۰( لیتر نفت کوره لحاظ میگردد.


ماده ١۰ـ در راستای اجرای ردیف )٩( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴(، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مکلف است مطابق با مصوبات شورای اقتصاد معادل نود هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٩۰( ریال برای توسعه خطوط لوله و مخازن جدید، معادل بیست هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٢۰( ریال برای طرح‌های توسعه، تثبیت و حفظ ظرفیت تولید و شبکه انتقال و توزیع فرآوردههای نفتی و معادل سی هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٣۰( ریال برای طرح‌های نگهداشت و حفظ ظرفیت انتقال و توزیع فرآوردههای نفتی هزینه نماید.

تبصره ـ جابه‌جایی مصارف این ماده با رعایت سقف ردیف )٩( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴( براساس موافقتنامههای متبادله بین سازمان و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و با تأیید سازمان امکانپذیر است.


ماده ١١ـ به استناد جزء )٢( بند )الف( ماده )١( قانون الحاق)٢(، قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی پالایشگاهها، معادل مبلغ سه میلیون و پانصد و بیست و هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه )٣۵٩ر۵٢٨ر٣( ریال پیشبینی و مبلغ قطعی بر مبنای عملکرد نهایی توسط کارگروه موضوع ماده )١( قانون الحاق )٢( و آیین‌نامه آن مشخص خواهد شد.


ماده ١٢ـ به استناد ردیف )١۰( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴( موضوع اجرای معافیت مدارس از پرداخت هزینههای آب، برق و گاز طبیعی، دستورالعمل نحوه تعیین الگوی مصرف آب، برق و گاز طبیعی واحدهای آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش موضوع ابلاغیه شماره ١۴٣۵١۰ مورخ ١۰/۴/١۴۰۰ سازمان، در سال ١۴۰١ نیز ملاکعمل خواهد بود.


ماده ١٣ـ صددرصد )١۰۰%( منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاههای نفت بر اساس برنامه تولید منابع تبصره )١۴( به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه واریز میگردد. درصورت کاهش تولید فرآورده‌های اصلی نسبت به برنامه تولید، وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع ذیربط با دریافت و فروش فرآورده‌های ویژه از پالایشگاه‌های مربوط، مقادیر کسری را جبران مینماید. دستورالعمل این ماده توسط سازمان و با همکاری وزارت نفت و وزارت امور اقتصاد و دارایی ظرف )٢۰( روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، تهیه و ابلاغ خواهد شد.


ماده ١۴ـ به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت تابع ذیربط مکلف است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شش ماه ابتدایی سال، حداقل نود درصد )٩۰%( خودروهای بنزینسوز و نود و پنج درصد )٩۵%( خودروهای نفت گازسوز صرفاً از کارتهای سوخت مختص خودرو استفاده نمایند.

ماده ١۵ ـ در اجرای ردیف )١١( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴( در خصوص دو درصد )٢%( بهای سوخت تحویلی به هواپیماها، موضوع ماده )۶٣( قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف در موارد معین، معادل دویست و بیست میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٢٢۰( ریال سهم شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی )ره( و معادل یکصد و سی و یک میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١٣١( ریال سهم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و جمعاً معادل سیصد و پنجاه و یک میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٣۵١( ریال پس از درخواست دستگاههای اجرایی مربوط، توسط سازمان تخصیص داده میشود.

تبصره ـ از مبلغ سهم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به ترتیب شش میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۶( ریال و دو میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٢( ریال توسط این شرکت به فرودگاه کیش و فرودگاه قشم بابت سهم دو درصد سوخت این دو فرودگاه از طریق شرکت مذکور پرداخت میگردد.


ماده١۶ ـ

١ـ سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان نسبت به پرداخت ردیفهای )١٢(، )١٣(، )١۴( و )١۶( جدول پرداختیهای )مصارف( تبصره )١۴( متناسب با تحقق دریافتیها )منابع( اقدام نماید:

الف ـ مبلغ ششصد و نود هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۶٩۰( ریال بابت یارانه دارو.

ب ـ مبلغ سه میلیون و یکصد و پنجاه هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١۵۰ر٣( ریال بابت یارانه نقدی و معیشتی.

پ ـ مبلغ چهارصد و پنجاه هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۰( ریال بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی )ره( و سازمان بهزیستی کشور )مبلغ یکصد و پنجاه و شش هزار و پانصد میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر١۵۶( ریال برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و مبلغ دویست و نود و سه هزار و پانصد میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر٢٩٣( ریال بابت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد خمینی )ره(.

٢ـ وزارت نفت موظف است حداقل سیصد و هشتادهزار میلیارد)۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٣٨۰( ریال بابت سهم سازمان هدفمندسازی یارانهها از محل فروش داخلی و صادرات محصولات فرعی گاز از جمله اتان، بوتان، پروپان، پنتان و گوگرد به صورت ماهانه پرداخت کند. منابع مذکور پس از تحقق صرف جبران قدرت خرید خانوارها ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی از طریق پرداخت کالابرگ الکترونیکی علاوه بر ردیف )١٢( جدول پرداختیها )مصارف( تبصره )١۴( و برای جبران افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد خمینی )ره( و سازمان بهزیستی کشور موضوع جزء )۵( بند )الف( تبصره )١٢( این قانون میشود.

تبصره ١ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است افزایش تعداد مشمولین )دهکها( و افزایش مبالغ تشویقی اجرای کالابرگ الکترونیکی از محل منابع بند )ص( تبصره )١( قانون را متناسب با سهم اعتبار کالابرگ الکترونیکی در سقف تحقق منابع مذکور )واریزی وزارت نفت( و میزان استقبال در بازه زمانی سه ماهه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نماید.

تبصره ٢ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است منابع واریزی را در مقاطع سهماهه، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مازاد بر ردیفهای )١٢(، )١٣( و )١۴( جدول شماره )١۴(، بابت جبران قدرت خرید خانوارها ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی از طریق پرداخت کالا برگ الکترونیکی و اجرای مابهالتفاوت افزایش موضوع جز )۵( بند )الف( تبصره )١٢( ابلاغ و تخصیص دهد. افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد خمینی )ره( و سازمان بهزیستی کشور بیش از بیست درصد )٢۰%( درصورت تحقق منابع و ابلاغ اعتبار مذکور و پس از اعلام فهرست اسامی به سازمان هدفمندسازی یارانه ها توسط سازمان مزبور به حساب ذینفع نهایی)سرپرست خانوار( واریز میگردد.

٣ـ متناسب با وصول مازاد بر درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها نسبت به جزء )١( بند )الف( تبصره )١۴( تا سقف ده هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١۰( ریال بابت پرداخت تسهیلات خرد و قرضالحسنه به نیازمندان به صندوق قرضالحسنه امداد ولایت اختصاص مییابد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیته امداد امام خمینی )ره( مکلف به تدوین و ابلاغ دستورالعمل تعیین مشمولین و میزان تسهیلات این بند میباشد. کمیته امداد امام خمینی )ره( مکلف است گزارش عملکرد ماهانه این اعتبارات را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.

۴ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است از محل منابع جزء )١ـ ۶( بند )الف( تبصره )١۴( موضوع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی و همچنین منابع حاصل از حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت تا سقف هشت هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٨( ریال صرفاً برای پرداخت مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی )ره( و سازمان بهزیستی کشور هزینه نماید. دستورالعمل نحوه شناسایی، میزان پرداختی به هر خانوار و تعیین سهم هر یک از دستگاههای حمایتی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و ابلاغ میشود.

۵ ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مجاز است به استناد ماده )١۴( قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تا سقف ده درصد )١۰%( سرجمع اعتبارات مندرج در بند )ب( پرداختیها و مصارف جدول تبصره )١۴( را پس از تأیید سازمان در چهارچوب قوانین جابه جا نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر