آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (٧) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۷

شماره ٩٢۵٢٣/ت۶١٣۶٧هـ – ١۴۰٢/۵/۲۸


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۵/۲۵ به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند )ص( تبصره )٧( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط، به کار میروند:
١ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
٢ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای.
٣ـ سازمان شهرداریها: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
۴ـ خودرو: انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینیبوس و ون.
۵ ـ شرکت واردکننده: شرکتهای حمل و نقل مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی )سازمان( و وزارت کشور )سازمان شهرداریها( و شرکتهایی که مجوز ثبت سفارش و واردات خودروهای مورد نیاز این آیین‌نامه را از وزارت اخذ میکنند.


ماده ٢ـ خودروهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

١ـ سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور، کمتر از پنج سال باشد.

٢ـ دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات.

٣ـ دارا بودن استانداردهای لازم بر اساس قوانین مربوط.

تبصره ـ مجوز فعالیت خودروهای موضوع این آیین‌نامه در شبکه حمل و نقل عمومی توسط سازمان و سازمان شهرداریها حسب مورد و پس از اخذ و ارائه گواهی معاینه فنی صادر میشود.


ماده ٣ـ خودروهای موضوع این آیین‌نامه باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب ١٣٨۶ و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور موضوع تصویبنامه شماره ٧۴١۵/ت۵١۶٨١هـ مورخ ٢٨/١/١٣٩۵ و اصلاحات بعدی آن و تأمین قطعات در کشور برخوردار باشند.

تبصره ـ به شکایات واصله در خصوص عملکرد شرکتهای واردکننده اعم از شرکت حمل و نقل و واردکننده خودرو، وفق مقررات مربوط در مراجع ذیصلاح رسیدگی میشود.


ماده ۴ـ سازمان و سازمان شهرداریها موظفند حسب وجود تقاضا و پس از نیازسنجی، ترکیب و تعداد خودروهای مورد نیاز و ضوابط آنها را بر اساس نشانهای تجاری )برند(، اعلام عمومی نمایند.

تبصره ـ وزارت موظف است نسبت به ثبت سفارش واردات خودروهای شرکتهای واردکننده با تأیید و تشخیص سازمان و سازمان شهرداریها حسب مورد اقدام نماید.


ماده ۵ ـ ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین‌نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.


ماده ۶ ـ منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ میشود.


ماده ٧ـ گواهی اسقاط خودرو برای واردکنندگان خودرو یا جایگزین آن بر اساس بند )الف( تبصره )٣( ماده )١۰( اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ١۴۰١، باید پیش از شماره‌گذاری ارائه شود.

تبصره ـ واردات خودروهایی که با تأیید سازمان یا سازمان شهرداریها حسب مورد در حمل و نقل عمومی برون‌شهری و درون‌شهری به کار گرفته میشوند، از پرداخت پنجاه درصد )۵۰%( سود بازرگانی معاف میشوند.


ماده ٨ ـ ثبت سفارش کامیونهایی که در اجرای بند )ث( ماده )٣۰( قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ١٣٩۵، در سال ١۴۰٢ وارد شده یا میشوند، با تأیید و تشخیص سازمان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام میشود. کامیونهایی که تاکنون ثبت سفارش نشدهاند یا ثبت سفارش آنها نیاز به ویرایش دارد نیز مشمول این حکم میشوند. وزارت مکلف است به منظور رفع مشکل آن دسته از واردکنندگان کامیونهایی که در اجرای بند )ث( ماده )٣۰( قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ١٣٩۵ تا پایان سال ١۴۰١ وارد اماکن گمرکی کشور شده‌اند )قبض انبار مورد تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران( لکن تاکنون ثبت سفارش نگردیده یا ثبت سفارش آنها نیاز به ویرایش دارد با همکاری سازمان در چهارچوب همان قانون و قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ١۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن، اقدام لازم را انجام دهد.


ماده ٩ـ واردات انواع خودروی موضوع این آیین‌نامه در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور بلامانع است.


ماده ١۰ـ وزارت مکلف است هرسه ماه یکبار گزارش روند اجرای این آیین‌نامه را به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر