تصویبنامه در خصوص واگذاری باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سازمان تأمین اجتماعی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴

شماره ١١۴٢۴٢/ت۶١۵٧٨هـ – ١۴۰٢/۷/۱


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۶/۱۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای جزء )١( بند )د( تبصره )١٩( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور تصویب کرد:

١ـ باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران )حدود هفده درصد )١٧%(( تا سقف مقرر در جزء )١( بند )د( تبصره )١٩( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور )حداقل هفتصد هزار میلیارد )۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر٧۰۰( ریال( به سازمان تأمین اجتماعی واگذار میشود. در صورت عدم تکافوی ارزش سهام مذکور، بخشی از سهام متعلق به دولت در شرکتهای پالایش نفت امام خمینی )ره( شازند و پالایش نفت کرمانشاه )پس از تصویب هیئت واگذاری( برای موضوع تخصیص مییابد.

٢ـ قیمت نهایی سهام و تعیین تکلیف بدهیها و داراییهای شرکتهای موضوع این تصویبنامه مطابق آیین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوه‌های مذکور در همین چهارچوب مصوب ١٣٨٧ شورایعالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم )۴۴( قانون اساسی با تصویب هیئت واگذاری تعیین میشود. سازمان خصوصی‌سازی موظف است پس از ابلاغ این تصویبنامه قیمت سهام شرکتهای یادشده را مطابق آیین‌نامه مذکور برای تصویب به هیئت واگذاری ارائه نماید.

٣ـ [حذفی ۱۴۰۲/۹/۵]

۵ ـ [حذفی ۱۴۰۲/۹/۵]

۳ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۵]
از تاریخ انعقاد قرارداد قطعی واگذاری، حقوق مالکانه سهام شرکتهای یادشده به سازمان تأمین اجتماعی تعلق میگیرد و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان تأمین اجتماعی مکلفند بلافاصله اقدامات مربوط به نقل و انتقال سهام به نام سازمان تأمین اجتماعی را انجام دهند. تا زمان انعقاد قرارداد، حقوق یادشده متعلق به دولت میباشد.

۴ ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۵]
نقل و انتقال سهام موضوع این تصویبنامه از مالیات نقل و انتقال سهام معاف میباشد. سایر هزینه‌های مترتب بر واگذاری، بر عهده انتقال‌­دهنده میباشد.

۵ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۵]
سازمان خصوصی­‌سازی پس از انجام اقدامات قانونی لازم برای جابه­‌جایی و انتقال تضامین تسهیلات دریافت­‌شده برای احداث و یا توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند، از شرکت مادرتخصصی پالایش و پخش فرآورده‌­های نفتی ایران به واگذارشوندگان سهام شرکت مذکور، نسبت به انتقال سهام متعلق به دولت در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند به سازمان تأمین اجتماعی اقدام می­نماید.

۶ ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۹/۵]
در صورت واگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت )شرکت مادر تخصصی ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران(، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به رعایت نظامات و مقررات نهادهای بالادستی مزبور میباشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر