اصلاح شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴

شماره ١٣٣٣۶١/ت۶۰۶٣۶هـ – ١۴۰٢/۷/۲۹


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۷/۱۲ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز موضوع تصویبنامه شماره ۵٧٢٢۵/ت۵٣٣۶٧هـ مورخ ١٣٩۵/۵/۱۶ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح میشود:

١ـ ماده )١( به شرح زیر اصلاح میشود:

الف ـ در بند )ر(، بعد از عبارت »صلاحیت نفتی« عبارت »یا مشارکت آنان با سرمایه‌گذاران« اضافه و متون زیر به عنوان تبصره‌های )١( و )٢( به بند مذکور الحاق میشوند:

»تبصره ١ـ راهبری و اجرای طرح (پروژه) در مشارکت فوق باید برعهده شرکت صاحب صلاحیت نفتی باشد.
تبصره ٢ـ چهارچوب حقوقی و قراردادی مشارکت با سرمایه‌گذاران توسط وزیر نفت ابلاغ میشود.«

ب ـ در بند )غ(، عبارت »به پیشنهاد وزیر نفت به تصویب هیئت وزیران« به عبارت »به تصویب وزیر نفت« اصلاح میشود.


٢ـ ماده )٣( به شرح زیر اصلاح میشود:

الف ـ متن زیر به عنوان تبصره به بند )ب( الحاق میشود:

»تبصره ـ تضمین تعهدات طرف دوم قرارداد از سوی بانکهای غیردولتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و بدون ایجاد تعهد برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است.«

ب ـ در انتهای بند )چ(، عبارت »در صورتی که پیمانکار اقدام به تأمین کالا و تجهیزات از خارج از ایران نماید، مجاز است کالا و تجهیزات را به نام خود خریداری نموده و باید پس از ورود به ایران به ترتیب مقرر در قرارداد به مالکیت شرکت ملی نفت ایران منتقل نماید. در تمامی قراردادها شرکت ملی نفت ایران مکلف است عدم امکان توثیق کالا و تجهیزات را در قرارداد ذکر نماید.« الحاق میشود.


٣ـ ماده )۴( به شرح زیر اصلاح میشود:

الف ـ در بند )الف(، بعد از عبارت »قرارداد آورده شود.« عبارت »این بند ناظر به قراردادهایی است که طرف دوم قرارداد شرکت خارجی است.« اضافه و در تبصره )٢( بند مذکور، بعد از عبارت »حسب مورد میباشد.« عبارت »این تبصره ناظر به قراردادهایی است که طرف دوم قرارداد شرکت خارجی است.« اضافه میشود.

ب ـ در بند )ت(، بعد از عبارت »خواهد آمد،« عبارت »بین اتباع ایرانی و خارجی« اضافه میشود.


۴ـ بند )ت( ماده )٨( به شرح زیر اصلاح میشود:

»ت ـ در هر قرارداد کارگروه مشترک مدیریت قرارداد تشکیل میشود که نظارت بر عملیات طرح را برعهده داشته و تصمیمات فنی، مالی و حقوقی در چهارچوب قرارداد، واگذاری پیمانهای دسته دوم عملیات توسعه و بهره‌برداری بر اساس تبصره این بند و نیز برنامه مالی عملیاتی سالانه را اتخاذ مینماید. مسئولیت اجرای عملیات در چهارچوب برنامه مالی عملیاتی مصوب برعهده طرف دوم قرارداد میباشد. این کارگروه از تعداد مساوی نمایندگان طرفهای اول و دوم قرارداد با حق رأی مساوی تشکیل میگردد. تصمیمات این کارگروه  به اتفاق آرا میباشد و باید به تأیید مقام مجاز در شرکت ملی نفت ایران برسد.

تبصره ـ بر اساس بسته‌های کاری توافق شده میان طرفین و در چهارچوب برنامه مالی عملیاتی سالانه، پیمانکار مجاز است مطابق با شروط مندرج در قرارداد اصلی در خصوص واگذاری پیمانهای دست دوم با هزینه کمتر از نیم درصد برآورد سقف هزینه سرمایه‌گذاری مستقیم، راساً تصمیم‌گیری و گزارش آن را به کارفرما ارائه نماید. سقف مجموع هزینههایی که پیمانکار در طول دوره قرارداد مجاز به تصمیم‌گیری در مورد آنهاست، ده درصد مجموع برآورد سقف هزینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و بهره‌برداری میباشد. در خصوص پیمانهای دست دوم با هزینه بیش از نیم درصد برآورد سقف هزینه سرمایه‌گذاری مستقیم، ارجاع موضوع به کارگروه مشترک مدیریت جهت بررسی و اخذ تأییدیه الزامی است.«

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر