آیین‏ نامه تنظیم امور اعلانات

تاریخ تصویب: ۱۳۴۸/۰۱/۲۳
شماره ثبت: 245/4 - ۱۳۴۸/۱/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۲/۰۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۳/۱/۴۸ بنا به پیشنهاد شماره ۳۳۲۸/ط م ۵۳۴۹/م د مورخ ۴/۱۲/۴۷ وزارت اطلاعات باستناد ماده (۱۰) لایحه قانونی مطبوعات مصوب سال ۱۳۳۴ و ماده (۳) قانون تأسیس وزارت اطلاعات آئین ‏نامه تنظیم امور اعلانات را بشرح پیوست تصویب نمودند.

آئین نامه تنظیم امور اعلانات

مقررات عمومی‌:

ماده ۱ ـ نشر اگهی و تبلیغ بمنظور شناساندن و معرفی کالاها‌، عرضه خدمات و بازاریابی از طریق روزنامه، مجله‌، رادیو‌، تلویزیون‌، سینما‌، مکاتبه ویزیتوری و نظائر آن تابع مقررات این آئین ‏نامه خواهد بود.

ماده ۲ ـ براه انداختن کارناوال و نمایش در معابر عمومی ‌برای تبلیغ کالا یا عرضه خدمات فقط با موافقت قبلی از وزارت اطلاعات و مقامات انتظامی ‌مجاز است ولی استفاده از هر نوع بلندگو اعم از ثابت و سیار در معابر عمومی ‌برای این منظور ممنوع است.

ماده ۳ ـ برای نمایش هرگونه فیلم و اسلاید تبلیغات تجارتی باید قبلا از وزارت اطلاعات اجازه کتبی تحصیل نمود.

ماده ۴ ـ پخش و توزیع اوراق آگهی در معابر عمومی‌ موکول به کسب موافقت قبلی وزارت اطلاعات و مقامات انتظامی‌ است. نصب و نوشتن آگهی جز در نقاطی که از طرف مقامات صلاحیتدار تعیین میشود ممنوع است.

ماده ۵ ـ در تهیه و تنظیم آگهی ها و نشریات تبلیغاتی نکوهش و انکار خدمات و یا مرغوبیت محصولات دیگران ممنوع است.

ماده ۶ ـ تبلیغاتی که باعث فساد اخلاق و جریحه دار شدن عفت عمومی‌ یا احساسات دینی و ملی شود مطلقاً ممنوع است.

ماده ۷ ـ در مورد آگهی های مربوط بخواص مواد غذائی آشامیدنی‌، داروئی بهداشتی و آرایشی باید قبلا اجازه وزارت بهداری تحصیل شود‌. تبلیغ مربوط به خواص مواد داروئی ممنوع است‌. مگر آنهائی که مستقیماً برای بیمارستانها و پزشکان فرستاده می‌شود بعد از کسب اجازه وزارت بهداری

ماده ۸ ـ آگهی نباید متضمن توصیف و ادعا یا تصویری باشد که بطور مستقیم یا ضمنی در مورد کالا و یا خدمات آگهی شده مردم را بفریبد.

ماده ۹ ـ آگهی‌ هائیکه برای تبلیغ کودکان تهیه میشود نباید طوری تنظیم شود که موجب فریب آنان بشود و یا از احساسات کودکانه و زود باوری آنان سوء استفاده شود.

تبصره ـ تبلیغ هر نوع کالای بازرگانی و خدمات بهر صورت در کودکستانها و دبستانها و دبیرستانها ممنوع است.

ماده ۱۰ ـ چنانچه صاحب کالا یا عرضه کننده خدمتی در بخش خصوصی ضمن آگهیهای خود وعده جوائزی بخریداران بدهد در صورتی که بهای اینگونه جوائز عرفاً و معمولا از پنجاه‌ هزار ریال تجاوز کند نمایندگان دادستان و وزارتخانه‌های دارائی و اطلاعات نسبت بچگونگی و صحت توزیع و همچنین اعطای آن جوایز حق نظارت خواهند داشت.

شرایط انتشار آگهی:

ماده ۱۱ ـ رعایت شرایط مربوط به انتشار آگهی مذکور در این آئین ‏نامه بعهده مدیران مسئول مؤسسات انتشار دهنده آگهی میباشد مگر آنکه آگهی از طریق مؤسسات نشر آگهی برای انتشار تسلیم گردد که در این صورت مسئولیت رعایت شرایط مربوط به نشر آگهی و اجرای تکالیف مقرر در این آئین‏ نامه بعهده مدیر مسئول مؤسسه خواهد بود.

ماده ۱۲ ـ هر شخصی حقیقی یا حقوقی وقتی میتواند واسطه انتشار آگهی گردد و یا تحت نام کانون آگهی و مؤسسه تبلیغاتی و عناوین مشابه برای تهیه و انتشار آگهی فعالیت نماید که نام خود را در دفتر مخصوصی که وزارت اطلاعات تشکیل میشود به ثبت رسانده و مدیر مسئولی که حائز شرایط در این آئین ‏نامه باشد بوزارت اطلاعات معرفی نماید.

ماده ۱۳ ـ مدیر مسئول معرفی شده باید دارای شرایط زیر باشد:
1 ـ تابعیت ایران
2 ـ داشتن اهلیت قانونی
3 ـ سابقه محکومیت کیفری به جنایات مطلقاً و به جنحه‌های مذکور در ماده ۱۹ قانون مجازات عمومی‌ نداشته باشد.
4 ـ سوء شهرت نداشته باشد (به تشخیص وزارت اطلاعات)
5 ـ داشتن حداقل دیپلم کامل متوسطه.

ماده ۱۴ ـ در صورتی که مدیر مسئول حائز شرایط مقرر در ماده ۱۳ باشد وزارت اطلاعات موافقت با اشتغال او را بمؤسسه متقاضی اعلام خواهد کرد‌. هرگاه مدیر مسئول فاقد هر یک از شرایط مذکور در ماده ۱۳ شود و یا رعایت مقررات این آئین‏ نامه را ننماید وزارت اطلاعات مراتب را بمؤسسه مربوط ابلاغ مینماید که نسبت بمعرفی مدیر مسئول دیگری اقدام نماید.

ماده ۱۵ ـ رعایت مقررات این آئین ‏نامه در مورد نشر آگهی هائی که توسط مؤسسات انتشار می یابد با مدیر مسئول است‌، آگهی‌ها باید دارای شماره مسلسل بوده و نسخه ای از آن نیز در مرکز مؤسسه حداقل برای مدت ششماه پس از انتشار نگاهداری شود.
تبصره ـ در صورتی که آگهی مستقیماً بدستگاه انتشار دهنده تسلیم شود رعایت مقررات قسمت اخیر این ماده بعهده دستگاه انتشار دهنده میباشد.

ماده ۱۶ ـ اشخاص و سازمانهائی که تحت عنوان کانون آگهی و یا مؤسسه تبلیغاتی و عناوین مشابه دیگر در حال حاضر فعالیت دارند در صورتی که بخواهند واسطه انتشار آگهی‌های تبلیغاتی جهت مؤسسات و خدمات و کالاها بوده و کماکان بفعالیت خود ادامه دهند مکلف هستند که ظرف یکماه از تاریخ انتشار این آئین ‏نامه در روزنامه رسمی ‌مدیر مسئولی که حائز شرایط مقرر در ماده ۱۳ باشد بوزارت اطلاعات معرفی نمایند مدیران مسئول مؤسسات نشر آگهی و کانون‌ های تبلیغاتی که در تاریخ تصویب این آئین‏ نامه مسئولیت مذکور را بعهده دارند از شرایط مذکور در بند ۵ ماده ۱۳ معاف خواهند بود.

ماده ۱۷ ـ در شهرستانهائیکه وزارت اطلاعات فاقد تشکیلات اداری است میتواند تمام یا قسمتی از وظایف و اختیارات خود را در مورد این آئین‏ نامه به فرمانداری و یا بخشداری محول کند.

وزیر مشاور ـ محمود کشفیان

دسته‌ها