ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور
تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده که بر اساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویب نامه شماره ۷۱۵۱۲/۲۳۱ ت هـ مورخ ۲۲/۶/۱۳۶۹ به عنوان تصمیم هیات وزیران اتخاذ شده است به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ میگردد.
[اصلاحی ۱۳۷۳/۱۱/۲۹]
به استناد تبصره ۳۱ قانون بودجه سال ۱۳۷۳ کل کشور و آییننامه اجرایی آن (موضوع مصوبه شماره ۳۲۰۴۶/ت ۴۴هـ مورخ ۱۹/۲/۱۳۷۳ هیات وزیران) به پیوست دستورالعمل واگذاری مجتمعها مهاجرنشین متعلق به ستاد بازسازی، به مهاجرین ساکن در آنها جهت اطلاع و اقدام مقتضی ارسال میگردد.
حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور
«دستورالعمل واگذاری مجتمعهای مهاجرنشین متعلق به ستاد بازسازی به مهاجرین ساکن»
بمنظور تکلیف واگذاری بعضی از مجتمعها مسکنی به مهاجرین ساکن در آنها، دستورالعمل ذیل جهت اجراء ابلاغ میگردد:
ماده (۱) واحدهای مسکونی متعلق به ستاد بازسازی به قیمت کارشناس رسمی دادگستری به مهاجرین ساکن واجدالشرایط پس از محاسبه و کسر مبالغ ذیل (بشرط عدم دریافت آنها) و با رعایت سایر ضوابط واگذار میگردد.
الف ـ هزینه حمل اثاثیه به مبلغ پانصد هار ریال
ب ـ سرمایه کار به مبلغ ششصد هزار ریال.
ج ـ بابت کمک به تأمین لوازم خانگی مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال.
ماده (۲) چنانچه مهاجرین واجدالشرایط ساکن، هر کدام از مزایای پیشبینی شده در بندهای ماده (۱) این دستورالعمل را استفاده کرده باشند فقط سایر مزایای دریافت نشده از قیمت کارشناسی کسر خواهد شد.
ماده (۳) ـ سرمایه کار فقط به مهاجرین مستمریبگیر تعلق میگیرد.
ماده (۴) ـ وجه بند ج ماده (۱) این دستورالعمل موضوع کمک به تامین لوازم خانگی به مهاجرینی تعلق میگیرد که قبل از آغاز جنگ متاهل بوده و مشمول دستورالعمل نحوه پرداخت مساعدت به منظور تأمین لوازم خانگی مصوبه ستاد مرکزی بازسازی میباشند.
ماده (۵) ـ در صورتیکه قیمت کارشناسی واحد مسکونی بیشتر از مزایای تعیین شده باشد مابهالتفاوت آن بایستی توسط مهاجر ذینفع پرداخت شود و اگرقیمت کارشناسی واحد مسکونی کمتر از مزایای تعیین شده مذکور باشد مابهالتفاوت آن به مهاجر پرداخت میشود.
ماده (۶) ـ در صورتی که مهاجر ساکن ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قیمت کارشناسی نسبت به تکمیل و ارائه فرمهای مربوطه و پرداخت وجه مابهالتفاوت پیشبینی شده در این دستورالعمل اقدام ننماید کلیه خدمات ستاد بازسازی به واحد مسکونی مذکور قطع میگردد و متعاقباً نسبت به فروش واحد مسکونی بهسایر متقاضیان واجد شرایط برابر ضوابط و مقررات اقدام خواهد شد.
ماده (۷) ـ مدارک مورد نیاز:
الف ـ ارائه کارت مهاجرت یا گواهی معتبر به نام سرپرست خانوار.
ب ـ ارائه گواهیهای لازم از مراجع ذیربط مبنی بر عدم دریافت هزینه حمل اثاثیه، سرمایه کار و کالای خانگی و یا وجه آن و عدم دریافت زمین یا واحد مسکونی (حسب مورد)
ج ـ ارائه فتوکپی شناسنامه سرپرست و کلیه اعضای خانواده که برابر با اصل شده باشد.
د ـ فتوکپی عقدنامه یا گواهی طلاق که برابر با اصل شده باشد.
هـ ـ ارائه گواهی از امور بازگشت و اشتغال مهاجرین یا سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی (ره) مبنی بر بیسرپرست بودن یا ازکارافتادگی (حسب مورد)
و) تکمیل و ارائه فرمهای درخواست خرید، وکالتنامهها و سایر تعهدات لازم.
ماده (۸) کمیسیون اجرایی استان مرکب از، مسئولین استان (واحد اسکان و بازگشت و اشتغال، حراست، امور مالی و امور اجرای تبصره ۳۱) با مسئولیت سرپرست امور بازگشت و اشتغال استان تشکیل میشود. و نسبت به بررسی درخواستها، مدارک و نهایتاً اجراء دستورالعمل اقدام مینمایند.
ماده (۹) ـ پس از ارائه فرم درخواست توسط متقاضی و انجام بررسیهای لازم و تائید کمیسیون مذکور، فرمهای مربوط به وکالتنامه محضری توسط متقاضی تکمیل و بعد از تائید آن توسط دفاتر رسمی، جهت انجام بررسیهای لازم تحویل کمیسیون میگردد.
ماده (۱۰) ـ بعد از انجام مراحل مذکور، کمیسیون نسبت به تکمیل فرم تشخیص و پیشنهاد استان که در واقع اعلام نظر کمیسیون استان است در سه نسخه اقداممینماید.
ماده (۱۱) ـ یک نسخه از فرم تشخیص پیشنهاد استان به همراه کلیه مدارک مربوط به منظور رعایت ضوابط و انجام اقدامات بعدی و جهت صدور برگ واگذاری متقاضی به ستاد مرکزی بازسازی ارسال خواهد شد.
ماده (۱۲) ـ اعتبارات مورد نیاز هزینه حمل اثاثیه و سرمایه کار از محل اعتبارات ستاد مرکزی بازسازی (موضوع تبصره ۳۱) و وجه لوازم خانگی از محل اعتبارات بازپرداخت خسارتهای مردمی استانهای جنگزده ذیربط بر اساس دستورالعمل مربوط تامین و پرداخت میگردد.
ماده (۱۳) ـ چنانچه واحد مسکونی به فردی واگذار گردید و بعداً مشخص شد که اظهارات و مدارک ارائه شده توسط وی مجهول و یا واهی بوده و استحقاق واگذاری واحد مسکونی را نداشته است ضمن بازپس گرفتن ملک از وی تحت پیگرد قانون قرار خواهد گرفت.
این دستورالعمل در ۱۳ ماده به انضمام پنج برگ فرمهای اشاره شده در مواد مذکور در جلسه مورخ ۵/۴/۷۳ ستاد مرکزی بازسازی به تصویب رسید.
ش وکالتنامه «فرم مربوط به تسهیلات هزینه حمل اثاثیه»
به موجب این وکالتنامه، اینجانب… فرزند… بشماره شناسنامه… صادره… متولد… مهاجر جنگ تحمیلی از بخش… شهرستان… استان… ساکن خوابگاه./مجتمع مسکونی یا شهرک… واقع در شهرستان… شهر… خیابان… کوچه… متعلق به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور (امور بازگشت و اشتغال مهاجرین) به ستاد مذکور وکالت میدهم که مبلغ پانصد هزار ریال معادل (پنجاه هزار تومان) بهای تسهیلات حمل اثاثیه منظور شده برای خود و خانوادهام را به عنوان قسمتی از ثمن معامله محل مسکونی فوقالذکر در قبال فراهم نمودن مقدمات ارائه برگ واگذاری آن از حساب ذیربط برداشت و به حساب تبصره ۳۱ منظور نماید.
موکل:… نام و نام خانوادگی… امضاء مهر یا اثر انگشت گواهی امضاء: دفتر اسناد رسمی شماره
وکالتنامه «فرم مربوط به تسهیلات هزینه حمل کالای اساسی»
به موجب این وکالتنامه، اینجانب… فرزند… به شماره شناسنامه… صادره… متولد… مهاجر جنگ تحمیلی از بخش… شهرستان… استان… ساکن خوابگاه/مجتمعمسکونی یا شهرک… واقع در شهرستان… شهر… خیابان… کوچه… متعلق به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور (امور بازگشت و اشتغالمهاجرین) به ستاد مذکور وکالت میدهم که مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال معادل (یکصد و پنجاه هزار تومان) بهای تسهیلات کالاهای اساسی منظور شدهبرای خود و خانوادهام را به عنوان قسمتی از ثمن معامله محل مسکونی فوقالذکر در قبال فراهم نمودن مقدمات ارائه برگ واگذاری آن از ستاد بازسازی…دریافت نماید.
موکل:… نام و نام خانوادگی… امضاء مهر یا اثر انگشت گواهی امضاء: دفتر اسناد رسمی شماره
«فرم تشخیص و ابلاغ رأی کمیسیون اجرایی استان….»
با استناد دستورالعمل شماره.. مورخ… پرونده تقاضای واگذار واحد مسکونی مربوط به خواهر/.برادر… فرزند… مهاجر… به شماره کارت مهاجرت… کد پوشش…ساکن در مجتمع… در کمیسیون مورخ… مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و مدارک و مندرجات پرونده تکمیل و مورد تأیید میباشد، بر اساس دستورالعمل مذکور نامبرده واجد شرایط واگذاری واحد مسکونی تحت اختیار خود تشخیص داده شود.
۱ ـ قسمت کارشناس رسمی ریال
۲ ـ تسهیلات و مزایای متعلقه ریال
الف ـ هزینه کالای خانگی ریال
ب ـ هزینه حمل اثاثیه ریال
ج ـ هزینه زمین ریال
د ـ هزینه خودکفایی ریال جمع کل مزایای متعلقه ریال مابهالتفاوت پرداخت شده از سوی مهاجر ریال
سرپرست استان امور بازگشت و اسکان استان
عامل ذیحساب تبصره ۳۱ استان حراست استان
«فرم تقاضای واگذاری واحد مسکونی»
این فرم توسط مهاجر متقاضی ساکن در مجتمعهای متعلق به امور بازگشت تکمیل میشود سرپرست محترم امور بازگشت و اشتغال مهاجرین استان… سلام علیکم اینجانب… فرزند… به شماره شناسنامه… تاریخ تولد… مهاجر… به شماره کارت مهاجرت… ساکن فعلی… کد پوشش: خودکفا ……جیرهبگیر… بیسرپرست تحتپوشش امور اجتماعی… سایر موارد… با آگاهی کامل از دستورالعمل واگذاری واحدهای مسکونی متعلق به ستاد بازسازی به مهاجرین ساکن در آن، تقاضای خود را جهت واگذاری واحد مسکونی تحت اختیار با قیمت کارشناسی رسمی اعلام نموده و بدیهی است پس از قبول درخواست اینجانب چنانچه مشمول ضوابط واگذاری تشخیص داده شدم نسبت به تکمیل و ارائه مدارک مورد نیاز و ضوابط و مقررات آن امور اقدام خواهم نمود ضمناً بعد از واگذاری، انجام کلیه مراحل قانونی از قبل اخذ پروانه ساختمانی پرداخت عوارض، مالیات و غیره به عهده اینجانب بوده و ستاد بازسازی (امور بازگشت و اشتغال مهاجرین) هیچ گونه تعهدی در این رابطه نخواهم داشت.
نام:… نام خانوادگی:… تاریخ تکمیل فرم:…. امضاء و اثر انگشت:….
وکالتنامه «فرم مربوط به تسهیلات سرمایه کار»
به موجب این وکالتنامه، اینجانب… فرزند… به شماره شناسنامه… صادره… متولد… مهاجر جنگ تحمیلی از بخش… شهرستان… استان… ساکن خوابگاه. /مجتمع مسکونی یا شهرک… واقع در شهرستان… شهر… خیابان… کوچه… متعلق به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور (امور بازگشت و اشتغال مهاجرین) به ستاد مذکور وکالت میدهم که مبلغ ششصد هزار ریال معادل (شصت هزار تومان) بهای تسهیلات سرمایه کار منظور شده برای خود و خانوادهام رابه عنوان قسمتی از ثمن معامله محل مسکونی فوقالذکر در قبال فراهم نمودن مقدمات ارائه برگ واگذاری آن از حساب ذیربط برداشت و به حساب تبصره ۳۱ واریز نماید.
موکل:… نام و نام خانوادگی… امضاء مهر یا اثر انگشت
گواهی امضاء: دفتر اسناد رسمی شماره