آیین نامه اجرایی جزء (۱) بند (ت) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور (موضوع واردات، خرید و تهاتر فرآورده های نفتی)

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۱۲/۲۶
شماره ثبت: 207693/ت63844هـ  -  1403/12/28
تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۱/۱۸

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۱۲/۲۶ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارت نفت، سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی) و به استناد جزء (۱) بند (ت) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، آیین نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی جزء (۱) بند (ت) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور (موضوع واردات، خرید و تهاتر فرآورده های نفتی)

ماده ۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ قانون بودجه: قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور.

۲ـ شرکت نفت: شرکت ملی نفت ایران.

۳ـ شرکت پاﻻیش و پخش: شرکت ملی پاﻻیش و پخش فرآورده های نفتی ایران.

۴ـ تولیدکننده: هر یک از شرکت های پاﻻیش نفت، پتروشیمی و سایر تولیدکنندگان که فرآورده نفتی مورد درخواست شرکت های تابعه وزارت نفت را تولید کرده و به فروش می رسانند.

۵ ـ خوراک: نفت خام و میعانات گازی که به تولیدکنندگان فرآورده های نفتی از جمله شرکت های پاﻻیش نفت و پتروشیمی تحویل می شود.

ماده ۲ـ وزارت نفت از طریق شرکت های تابعه ذی ربط مجاز است با تخصیص اعتبار صد درصدی سازمان برنامه و بودجه کشور از محل جدول شماره (۱۴) قانون بودجه، نسبت به عملیات خرید، معاوضه یا تهاتر فرآورده های نفتی وارداتی از محل منابع حاصل از صادرات فرآورده های نفتی، اقدام و برای تأمین سوخت مورد نیاز کشور در اختیار شرکت پاﻻیش و پخش قرار دهد.

تبصره ۱ـ معادل ارزش فرآورده های نفتی موضوع این ماده به علاوه هزینه های مترتب بر آن با اعلام ماهانه شرکت تابعه ذی ربط وزارت نفت، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها از محل ردیف های مرتبط در جدول شماره (۱۴) قانون بودجه اعمال حساب می گردد.

تبصره ۲ـ شرکت پاﻻیش و پخش مجاز است به منظور تأمین نیاز فرآورده های نفتی در مناطق مختلف کشور نسبت به معاوضه فرآورده های نفتی هم نام و غیرهم نام بدون ایجاد بار مالی اقدام نماید.

ماده ۳ـ شرکت پاﻻیش و پخش مجاز است با تخصیص اعتبار صد درصدی سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب ردیف مرتبط در جدول شماره (۹) قانون بودجه که معادل سهم دولت از ارزش خوراک است، نسبت به خرید فرآورده های نفتی بر مبنای قیمت های اعلامی وزارت نفت از تولیدکنندگان اقدام نماید.

تبصره ۱ـ معادل تخصیص اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل ردیف مربوط در جدول شماره (۹) قانون بودجه، مراتب به صورت جمعی ـ خرجی در خزانه داری کل کشور اعمال حساب می شود.

تبصره ۲ـ شرکت پاﻻیش و پخش مکلف است در راستای تسویه بهای فرآورده های نفتی خریداری شده و هزینه های مترتب بر دریافت فرآورده های نفتی از تولیدکنندگانی که خوراک خود را از شرکت نفت خرید می کنند، نسبت به ارسال اعلامیه به شرکت نفت اقدام نماید.

تبصره ۳ـ شرکت نفت مکلف است ارزش فرآورده های نفتی دریافتی از هر یک از شرکت های تولیدکننده را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در حساب بدهکار دولت (خزانه داری کل کشور) و ارزش خوراک معادل آن را به حساب بستانکار دولت (خزانه داری کل کشور) ثبت و به خزانه داری کل کشور اعلام نماید.

ماده ۴ـ شرکت پاﻻیش و پخش مکلف است تمام منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی موضوع مواد (۲) و (۳) این آیین نامه را به حساب تعیین شده در خزانه داری کل کشور واریز و مابه التفاوت (یارانه) آن را مطابق سازوکار تعیین شده در بند (ک) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳، به حساب بدهکار دولت (خزانه داری کل کشور) ثبت نماید. وجوه مربوط به عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فروش داخلی فرآورده های نفتی، از مبادی اولیه وصول منابع مذکور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی خزانه بر اساس قوانین و مقررات مربوط شناسایی، تسهیم و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نماید و باقی مانده منابع مذکور به حساب هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه واریز می شود.

ماده ۵ ـ وزارت نفت مکلف است گزارش مقادیر و ارزش فرآورده های نفتی صادراتی، فرآورده های نفتی وارداتی، فرآورده های نفتی دریافتی از تولیدکنندگان داخلی و خوراک میعانات گازی معادل آن را هر ماه به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و هر سه ماه یک بار به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده ۶ ـ نرخ تسعیر ارز در محاسبات مربوط به این آیین نامه، نرخ فروش حواله در مرکز مبادله ارز و طلای ایران می باشد.

ماده ۷ـ دستگاه های ذی ربط، راهکارهای بهینه سازی و کاهش مصرف فرآورده های نفتی به شرح زیر را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی و سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط انجام دهند:

۱ـ اختصاص سه درصد (۳%) از منابع حاصل از کشف سوخت قاچاق برای اجرای اقدامات قانونی لازم در حوزه های اجرایی، انتظامی، امنیتی و فرهنگی به منظور حذف کامل عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده های نفتی و گازی از کشور، توسط کارگروهی متشکل از معاون اول رئیس جمهور (رئیس کارگروه)،  رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، کشور و اطلاعات، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور سه عضو ناظر از کمیسیون های انرژی، امور داخلی کشور و شوراها و برنامه و بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس شورای اسلامی.

۲ـ در اجرای جزء (۱) بند (ب) ماده (۴۶) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، با تنوع بخشی به سبد سوخت حمل و نقل کشور توسط شرکت های تابعه ذی ربط وزارت نفت از طریق افزایش سهم گاز مایع (ال.پی.جی) تا سقف پانصد هزار تُن در سال به قیمت هر لیتر معادل پایین ترین نرخ بنزین یارانه ای عرضه شده در کشور و گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) تا سقف سی میلیون متر مکعب در روز.

۳ـ علاوه بر تکالیف موضوع بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه، اولویت در اعطای مجوز و تسهیل واردات خودرو به اتوبوس ها، کشنده ها، خودروهای سواری و موتورسیکلت ها با اولویت برقی و یا برقی ـ بنزینی (هیبریدی) با استفاده از تمام سوخت های جایگزین.

۴ـ اعطای مجوز به بخش خصوصی برای واردات و عرضه بنزین ویژه (اکتان بالا) در جایگاه های مشخص با معافیت از پرداخت سهم دولت از مالیات بر ارزش افزوده و به قیمت تمام شده با لحاظ سود متعارف.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف