به موجب اجرای “تبصره ۳ بند د” «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی ـ مصوب هشتاد و چهارمین جلسه مورخ ۱۱/۵/۱۴۰۱ شورای عالی فضای مجازی كشور»، اقدام كلان ردیف بیست و دوم از بند د سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی با موضوع «نظام نامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهانروا» كه در یك صد و پنجاه و هفتمین جلسه مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۳ كمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی كشور به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می شود.
دبیر شورای عالی و رئیس مركز ملی فضای مجازی ـ سید محمدامین آقامیری
نظامنامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهانروا
مصوب یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در اجرای ردیف ۲۲ اقدامات کلان سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، سند «طراحی نظام رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهانروا» را در یک صد و پنجاه و هفتمین جلسه مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۳ به شرح ذیل به تصویب رساند:
اهداف و سیاستها
۱ـ منفعت بردن کشور از فرصتهای بالقوه فناوری بلاکچین و حفظ امنیت اقتصادی کشور و شهروندان با رویکرد پیشگیری از خطرات و تهدیدها؛
۲ـ حفظ ارزش و کارکرد پول ملی و ممانعت از بکارگیری رمزداراییها به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور (بجز رمزپول بانک مرکزی)؛
۳ـ تنظیمگری تولید، عرضه و معاملات رمزداراییها با هدف مشاهدهپذیری و نظارتپذیری این فعالیتها؛
۴ـ فرهنگسازی استفاده از فناوریهای بلاکچین و رمزداراییها در جهت تأمین مالی تولید و تسهیل تجارت خارجی؛
۵ ـ منع بکارگیری رمزداراییها در جهت اقدامات غیرمجاز یا مجرمانه نظیر پولشویی، تأمین مالی تروریسم، کلاهبرداری، فرار مالیاتی و قاچاق با تعیین حقوق و تکالیف فعالان این حوزه و محدوده ممنوعه فعالیت آن ها با عباراتی روشن و غیرقابل تفسیر؛
۶ ـ حفظ محرمانگی و جلوگیری از سوءاستفاده از دادهها، اطلاعات و مبادلات شهروندان و حراست از حقوق آن ها در حدود قوانین و مقررات توسط ارائهدهندگان خدمات، تنظیمگرانبخشی و دستگاههای اجرایی مرتبط؛
۷ـ حفظ و توسعه ظرفیت منابع انسانی و مالی ایرانی در داخل کشور و جلوگیری از خروج سرمایه شهروندان به سکوهای خارجی و غیررسمی و افزایش توان رقابتی سکوها و رمزداراییهای داخلی با رقبای منطقهای و جهانی؛
۸ ـ جلوگیری از موازیکاری، اعمال سلیقه و سوءاستفاده از تعارض منافع در تنظیمگری و مقابله با انحصار، رقابت بنگاههای دولتی با بخش خصوصی و اعمال اختیارات خارج از صلاحیتهای قانونی در کسبوکارهای رمزدارایی؛
۹ـ ارتقای فرهنگ و سواد رسانهای، مالی و اقتصادی و آگاهیبخشی به افکار عمومی درباره خطرات و تهدیدهای سوءاستفاده در حوزه رمزداراییها و فرصتهای این فناوری برای سرمایهگذاریهای مفید.
ماده ۱ـ تعاریف و اصطلاحات: اصطلاحات و مفاهیم حوزه رمزداراییها به شرح ذیل تعریف میشوند. این تعاریف علاوه بر این مصوبه، ملاک تشخیص و رفع ابهام تخصصی و کارشناسی در موضوعات مختلف برای دستگاه های متولی خواهد بود.
۱ـ۱ـ رمزدارایی (asset ـ crypto): هر موجودیت رقومیِ (دیجیتال) رمزنگاری شده غیرقابل نسخه برداری حاکی از ارزش یا حقی که با استفاده از فناوری دفتر کلِ توزیع شده، در فضای مجازی قابل تولید، نگهداری، انتقال و معامله است؛
۱ـ۲ـ فناوری دفتر کل توزیع شده (distributed ledger technology): نوعی زیرساخت ثبت الکترونیکی که امنیت تراکنش یا دادههای رقومی را در برابر تغییر، حذف و نظایر آن، با رویکرد اشتراکگذاری دادهها در شبکه میزبانان مختلف تضمین مینماید و بدون اتکا به اشخاص ثالث قابل اعتماد و صرفاً مبتنی بر اجماع تأییدکنندگان مجاز شبکه، عملیات تأیید تراکنش را مدیریت مینماید؛
۱ـ۳ـ دارایی رقومی (digital asset): هر موجودیت رقومیِ (دیجیتال) حاکی از ارزش یا حق مالی که در فضای مجازی قابل تولید، نگهداری، انتقال و معامله است؛
۱ـ۴ـ رمزدارایی باپشتوانه (referenced ـ crypto asset): هر نوع رمزدارایی، بجز رمزپول، که دارای اعتباری به پشتوانه ارزش مقدار مشخصی از یک مال (عین کلی) یا مجموعه ای از اموال یا حقوق مالی است؛
۱ـ ۵ ـ رمزپول: نوعی پول رقومی (دیجیتال) رمزنگاریشده که در بستر پایگاه داده اشتراکی به صورت متمرکز (با محوریت بانک مرکزی ج.ا.ا) یا غیرمتمرکز ایجاد و به صورت غیرمتمرکز مبادله میشود؛
۱ـ۶ ـ ارائه دهنده خدمت (service provider): شخصی که در حوزه خدمات مرتبط با رمزداراییها ازجمله آموزش و مشاوره سرمایه گذاری، سبدگردانی، معامله، ایجاد یا توسعه زیرساخت، حوزه انتقال، پرداخت، نگهداری و امثال آن، ارائه خدمات می نماید؛
تبصره ۱ـ منظور از مال در «بند ۴»، مال موضوع «بند ب ماده ۱» قانون مبارزه با پولشویی (۱۳۸۶) و اصلاحات بعدی است.
تبصره ۲ـ انواع رمزداراییها، محصور به «بندهای ۴ و ۵» این ماده نخواهد بود. چنانچه در ماهیت انواع یا مصادیقی از رمزداراییها اختلافی حاصل شود کمیته تخصصی موضوع «ماده ۳» این سند، مرجع تخصصی تشخیص ماهیت و تطبیق مصداق خواهد بود.
ماده ۲ـ به لحاظ تفاوت ماهوی رمزداراییها، سیاست کشور در مواجهه با انواع آن ها در دو دسته ذیل قرار دارد:
الف) سیاست حمایتی در قبال توسعه، ترویج و فراگیرشدن قانون مند انواع رمزداراییهای دارای پشتوانه و دارای شفافیت تراکنش (قابلیت رهگیری و احراز هویت) با تنظیم گری و مقرراتگذاری مناسب، تسهیل گری کسبوکار، ساده سازی مقررات و ضوابط و تدوین مشوق ها و حمایت های مالی و اقتصادی؛
ب) سیاست کنترل یا مقابله فعال نسبت به رمزداراییهای جهان روا با اتخاذ سیاست «تنظیم گری کنترلی» و «مدیریت مخاطرات» به منظور تسهیل تجارت بین المللی و به حداقل رساندن آسیب ها و مخاطرات آن ها در حوزه های مختلف اقتصادی، مالی، پولشویی، جرایم، پیشگیری و مقابله با فعالیت های کلاهبردارانه، اغواگرایانه و غیرشفاف.
ماده ۳ـ کمیته تخصصی رمزداراییها، مرکب از نمایندگان اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تشکیل میشود و موظف است اجرای تکالیف محوله به دستگاه ها در این سند را پیگیری و عملکرد ایشان در تطبیق با تکالیف محوله، سیاستها، اهداف و مصوبات بالادستی را بهصورت ماهانه به کمیسیون عالی یادشده گزارش کند.
تبصره: کمیته موضوع این ماده می بایست اقدامات تنظیمگران و دستگاههای متولی را از حیث انطباق با قوانین، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، پیگیری و حسب مورد، از طریق مرکز ملی فضای مجازی، به دستگاههای نظارتی کشور منعکس نماید.
ماده ۴ـ استخراج و معاملات رمزداراییها صرفاً در چهارچوب قوانین و مقررات کشور، سیاستها و الزامات این سند و تحت نظارت تنظیمگران یاد شده در جدول ماده ۴ مجاز است. تنظیمگران هر حوزه موظفند مطابق تقسیم کار ذیل و براساس اهداف و سیاستها، مقررات این مصوبه و اسناد مصوب مبتنی بر آن و همچنین مطابق مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تنظیمگری حوزه یاد شده اعم از مقررات ارائه خدمات (عرضه اولیه، بازارهای معاملاتی، مشاوره، سرمایهگذاری و امثال آن)، شیوههای نگهداری رمزدارایی یا پشتوانه احتمالی آنها و امثال آن بپردازند. تنظیم گران موضوع این ماده موظفند بر اساس تبصره ذیل بند (۴ـ۲ـ) «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» مصوب هشتاد و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور، تمامی مصوبات موضوع این ماده را پیش از ابلاغ برای بررسی انطباق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیونهای عالی فضای مجازی کشور به مرکز ملی فضای مجازی ارسال نمایند.
ردیف | موضوع | تنظیمگر | دستگاههای همکار |
۱ | استخراج | وزارت صنعت، معدن و تجارت | وزارتخانههای نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی و گمرک)، بانک مرکزی ج.ا.ا، فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و سازمان ملی استاندارد ایران |
۲ | ابزار پرداخت خارجی | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت |
۳ | ابزار پرداخت داخلی | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) |
۴ | رمزپول با محوریت بانکهای مرکزی داخلی یا خارجی (CBDC) | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران | |
۵ | ابزار تأمین مالی | شورای ملی تأمین مالی تولید | |
۶ | اوراق بهادار (رمزدارایی با پشتوانه) | سازمان بورس و اوراق بهادار | بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران |
۷ | ابزار معامله مالکیت عین | وزارت صنعت، معدن و تجارت | حسب مورد تنظیمگر کالای مربوط |
۸ | فراهمسازی شرایط و استاندارد مالی ـ حقوقی توثیق رمزداراییها
از طریق سامانه ملی توثیق |
شورای ملی تأمین مالی تولید | |
۹ | استفاده از رمزداراییها علاوه بر استفاده از رمزپول برای تأمین مالی خارجی (فاینانس) و سرمایه گذاری خارجی موضوع بند «ث» ماده ۲۹ قانون تامین مالی تولید و زیرساختها | شورای ملی تأمین مالی تولید |
تبصره ۱: سیاستگذاری و نظارت بر رمزداراییهای مبتنی بر شمش یا مسکوک طلا بر اساس مصادیق «جزء ۱۹ بند الف» ماده ۴ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر عهده بانک مرکزی است:
تبصره ۲: رمزداراییهای بجز موارد فوق در کارگروه مدیریت محیطهای آزمون موضوع مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۸ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، بررسی و تنظیمگری میشوند.
ماده ۵ ـ ضوابط زیر بر تنظیمگران حوزه رمزداراییها حاکم است:
۵ ـ۱ـ مرکز اطلاعات مالی موظف است ضوابط اختصاصی مربوط به مخاطرهسنجی و مدیریت مخاطرات ناشی از پولشویی و تأمین مالی تروریسم از طریق رمزداراییها ازجمله مخاطرهسنجی تراکنشها و گزارش تراکنش های مشکوک رمزدارایی را تدوین و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارائه نماید؛
۵ ـ۲ـ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هدف پایش و ارتقای امنیت سایبری و کشف جرم در این حوزه و در اجرای تکالیف مندرج در سند «نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی»، پیوست «الزامات انتظامی سایبری تخصصی کارگزاران مبادله» در این سند را با همکاری دستگاه های امنیتی و دادستانی کل کشور بروزرسانی کند و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارائه دهد و نیز شاخص های امنیت در حوزه رمزدارایی ها را به صورت دوره ای به کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور اعلام نماید؛
۵ ـ۳ـ قوه قضائیه موظف است شعب تخصصی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با این حوزه اختصاص دهد؛
۵ ـ۴ـ قوه قضائیه موظف است حقوق کاربران، جرائم و مجازاتهای مرتبط با حوزه رمزداراییها را در قالب لایحهای قضایی تدوین و برای انجام مراحل تقنینی پیگیری نماید؛
۵ ـ ۵ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای عرضه رمزپول مشترک با سایر کشورها، برنامه ریزی نموده و اقدامات لازم را صورت دهد؛
۵ ـ۶ ـ تمامی تنظیمگران موظفند از فناوریهای نوین تنظیمگری (RegTech) در رصد و نظارت بر فعالیتهای حوزه رمزدارایی با رعایت قوانین و مقررات ازجمله اصل۲۵ قانون اساسی استفاده نمایند؛
۵ ـ۷ـ تنظیم گران مکلفند با استفاده از یک یا چند راهکار از جمله اخذ تضامین و وثایق، سازوکار بیمه و سازوکار نهاد امین دارایی، مخاطرات رمزدارایی ها را تا حدامکان مدیریت نمایند و گزارش اجرای این بند را هر ۳ ماه یکبار به کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند ارائه دهند؛
تبصره ۱ـ بیمه مرکزی ج.ا.ا موظف است سازوکارهای جدید بیمه مخاطرات رمزداراییها یا پشتوانه آنها را با هدف مدیریت مخاطرات کاربران و ارائهدهندگان خدمات، ظرف ۶ ماه از ابلاغ این سند تهیه و گزارش آن را به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارائه نماید.
تبصره ۲ـ ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی (اعم از صادرکنندگان، عرضهکنندگان، بازارهای معاملاتی و امثال آن) مکلفند از خدمات بیمه و وثیقه گذاری بر اساس الزامات تنظیم گر، برای پوشش مخاطرات رمزدارایی یا پشتوانه آنها استفاده نمایند.
۵ ـ ۸ ـ تمامی تنظیم گران موظفند با هدف تقویت سازوکارهای خودتنظیم گری در تدوین پیشنویسهای مقررات مربوط به رمزداراییها، از همکاری تشکل های بخش خصوصی و نهادهای صنفی مورد تأیید کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند استفاده نمایند؛
۵ ـ۹ـ فعالیت انتفاعی در حوزه استخراج و ارائه خدمات رمزدارایی توسط هر یک از نهادهای تنظیمگر موضوع این سند یا مجموعههای تابعه آنان در رقابت با بخش خصوصی بدون تأیید کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ممنوع است؛
۵ ـ۱۰ـ محدودسازی خدمات پایه کاربردی و زیرساختی (نظیر احراز هویت، پرداخت و خدمات شبکه بانکی)، برای عموم ارائه دهندگان خدمت، منوط به اخذ تأییدیه از کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور است.
ماده ۶ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا، قوه قضائیه، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا (فتا)، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنظیمگران بخشی موضوع این سند و نهادهای خودتنظیمگر، در چهارچوب سیاستهای این سند، طی دو هفته از زمان ابلاغ آن، پیشنویس مقررات تبلیغات رمزداراییها را تدوین و برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارائه دهد؛
ماده ۷ـ تمامی مصوبات قبلی کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور درباره رمزداراییها که با مواد فوق مغایرت دارند، پس از ابلاغ مقررات جدید ذیل این سند، نسخ میشوند؛
تبصره: مرکز ملی فضای مجازی موظف است اصلاح مصوبات سایر مراجع صدور مقرره درباره رمزداراییها از جمله مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی و انطباق آنها با این سند را به صورت کتبی درخواست و پیگیری نماید.