هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۹/۸/۲ بنا بر پیشنهاد شماره ۲۵۹۴۳ مورخ ۲/۷/۴۹ وزارت راه و موافقتنامه شماره ۳۵۰۵/۷ مورخ ۳۱/۵/۴۹ وزارت دادگستری و مستنداً بi مواد ۲۲ و ۳۴ قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۲۸/۴/۱۳۲۸ بمنظور کنترل و نظارت بر کلیه خودروها و عبور اشخاص در اراضی مشخصه متصرفی فرودگاهها و تأمین سلامت هواپیماها و تأسیسات مربوطه به آن آییننامه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص در حوزه داخلی فرودگاهها را در چهار فصل و ۲۲ ماده تصویب نمودند.
وزیر مشاور ـ محمود کشفیان
فصل اول ـ وضعیت خودروها:
ماده ۱ـ شرکتها و اداراتی که بنا بضرورت خودروهایی را در حوزه داخلی فرودگاهها بکار میاندازند مکلفند مقررات زیر را رعایت نمایند:
۱ـ سطح فوقانی کلیه خودروها برنگ زرد و سیاه بطور شطرنجی (طبق استاندارد هواپیمایی کشوری) رنگ آمیزی شوند و در موارد اتفاقی میتوانند از پرچم شطرنج زرد و سیاه استفاده نمایند.
2ـ خودروها بایستی بنا بضرورت به تشخیص پلیس فرودگاه طبق استاندارد معینی فرودگاه بچراغ گردان زرد رنگ مجهز باشند تا در ساعات تاریکی و شرایط دید کم چراغ خودروها را روشن نمایند.
3ـ خودروهایی که بمنظور بازدید و نظافت و یا سایر امور ضروری با اجازه قبلی در روی باندهای پرواز حرکت می کنند بایستی مجهز به دستگاه بی سیم برای برقراری ارتباط با برج مراقبت باشند.
تبصره ـ حوزه داخلی فرودگاهها عبارتست از باندهای پرواز، تاکسی روها، پارکینگ هواپیما، آشیانه ها و سایر تأسیسات فرودگاهی که با نصب علائم مشخصه یا حصار کشی محدود گردیده است.
فصل دوم ـ وظایف رانندگان در محوطه داخلی فرودگاهها:
ماده ۲ـ کلیه رانندگان باید هنگام کار، کارت صادره از طرف پلیس هواپیمایی و فرودگاه را همراه داشته باشند. این کارت با ذکر مشخصات کامل و عکس پس از بررسی و تأیید صلاحیت رانندگان برای کار در حوزه داخلی فرودگاهها صادر میگیرد.
تبصره ـ کسانی که هواپیماهای خاموش را با وسائل موتوری میکشند (بکسل می کنند) مشمول این مقررات نمیباشند.
ماده ۳ـ رانندگان مکلفند هنگام کار در حوزه داخلی فرودگاهها لباس اونیفورم شرکت یا سازمان مربوط را در برداشته باشند.
ماده ۴ـ رانندگان و سرنشینان وسیله نقلیه و عابرین پیاده مجاز نیستند در حوزه داخلی فرودگاهها و در سایر نقاط تا۵۰ متری هواپیماها و تانکرهای سوختگیری استعمال دخانیات نموده و یا کبریت و فندک و غیره روشن نمایند.
ماده ۵ ـ هیچیک از رانندگان مجاز نباید وسیله نقلیه مربوط را در اختیار رانندگانی که مجاز برانندگی در حوزه داخلی فرودگاهها نیستند قرار دهند.
ماده ۶ ـ رانندگان مجاز نیستند در کنار باندها جز در موارد ضروری اشخاص را بوسیله خودرو سوار یا پیاده نمایند.
ماده ۷ـ خودروها هنگام حرکت در طول باندهای پرواز باید حداقل ۳۰ متر از لبه باند فاصله جنبی داشته باشند.
ماده ۸ ـ در موقع عبور خودروها از تقاطع باندهای پرواز و تاکسی روها و پارکینگ ها همیشه حق تقدم با هواپیما خواهد بود و در هیچ نقطه خودرو نباید در مسیر هواپیما سدی ایجاد نماید.
ماده ۹ـ رانندگان خودروها بهیچوجه حق استفاده از نور چراغ بالا را در حوزه داخلی فرودگاهها نداشته هنگام مواجه شدن از روبرو با هواپیما در مواقعی که نورافکنهای محوطه روشن میباشند موظف به استفاده از چراغ کوچک هستند.
ماده ۱۰ـ توقف خودرو در روی باندهای اصلی و فرعی و تاکسی روها و پارکینگ هواپیماها مطلقاً ممنوع است.
ماده ۱۱ـ رانندگان باید طوری خودرو را هدایت کنند که لااقل از فاصله ۳ متری از آخرین حد بال یا دم هواپیما نزدیکتر نشوند.
تبصره ـ خودروهایی که برای کارهای مربوط به هواپیما باید به هواپیما نزدیک شوند (از قبیل تانکر سوختگیری خودروهای حمل بار و مسافر و غیره) از مقررات مواد ۱۰ و ۱۱ مستثنی میباشند.
ماده ۱۲ـ حداکثر سرعت خودرو در پارکینگ هواپیماها و تاکسی روها ۳ کیلو متر و حداقل سرعت برای قطع مجاز باندهای پرواز ۵۰ کیلو متر میباشد.
فصل سوم ـ وظایف عابرین پیاده و کارکنان فرودگاهها:
ماده ۱۳ـ ورود اشخاص متفرقه و عبور و تردد آنان در حوزه داخلی فرودگاهها بدون اجازه قبلی ممنوع است.
ماده ۱۴ـ کلیه وابستگان بشرکتهای هواپیمایی و کارکنان ادارات هواپیمایی کشوری و گمرک و قرنطینه و سایر سازمانهای مستقر در فرودگاهها که برحسب وظیفه ناچار بورود در محوطه باشند بایستی اونیفورم مربوطه را در بر داشته و کارت صادره از طرف پلیس هواپیمایی و فرودگاه را همراه داشته باشند.
ماده ۱۵ـ ریختن زباله و اشیاء متفرقه در پارکینگ، تاکسی وی، باند هواپیماها و سایر نقاط حوزه داخلی فرودگاهها ممنوع است.
ماده ۱۶ـ ورود و تردد اشخاص پیاده در روی پارکینگها، تاکسی ویها و باندهای پرواز بدون اجازه ممنوع است.
ماده ۱۷ـ کارکنان شرکتهای هواپیمایی جز در موارد استثنایی که با اطلاع پلیس خواهد بود مجاز نیستند در جلوی هواپیماهای شرکتهای دیگر یا داخل آنها بروند.
ماده ۱۸ـ هیچیک از کارکنان شرکتها و ادارات مستقر در فرودگاهها و اشخاص مجاز دیگر نباید کنار باندهای پرواز بخصوص در تقاطع باندها به خودرویی سوار یا از آن پیاده شوند.
فصل چهارم ـ موارد متفرقه:
ماده ۱۹ـ در مواقع بروز سوانح وسائل نقلیه و اشخاص پیاده حق نزدیک شدن بمحل سانحه را ندارند.
ماده ۲۰ـ عکسبرداری و فیلمبرداری از حوادث و سوانح در فرودگاهها فقط با کسب اجازه قبلی از مقامات هواپیمایی کشوری و با نظارت نماینده پلیس فرودگاه مجاز است.
ماده ۲۱ـ هیچیک از کارکنان فرودگاهها حق ندارند بستگان و کسان خود و یا اشخاص متفرقه را به پارکینگ داخلی و جلوی هواپیماها ببرند.
ماده ۲۲ـ متخلفین از مواد ۲، ۳ ، ۱۳ ، ۱۴ ،و ۱۵ (در مورد سایر نقاط حوزه داخلی فرودگاهها) و ۱۷ به دو تا ده روز حبس تکدیری یا به پنجاه تا دویست ریال غرامت و یا به هر دو مجازات و متخلفین از مواد ۱ ،۴، ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ و ۱۵ (در مورد پارکینگ، تاکسی وی باند هواپیماها) و ۱۶ ، ۱۸ ، ۱۹ ، ۲۰ ،۲۱، به یازده تا سی روز حبس تأدیبی یا به ۲۰۱ تا پنج هزار ریال غرامت و یا به هر دو مجازات محکوم خواهند شد. تخلفات راجع به راهنمایی و رانندگی که در حوزه داخلی فرودگاهها واقع میشود ولی در این آیین نامه مجازاتی برای آنها در نظر گرفته نشده مشمول آیین نامه راهنمایی و رانندگی خواهد بود.