شماره ۴۴۹۲۶ت۲۱۶۷۲هـ – ۱۳۷۸/۱۲/۲۶
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸/۱۲/۲۲ بنابه پیشنهاد شماره ۶۴۲۷.۱۱ مورخ ۱۳/۵/۱۳۷۸ وزارت راه و ترابری و به استناد قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و منابع پولی و مالی ـ مصوب سال ۱۳۶۶ ـ و ماده (۳۵) آیین نامه اجرایی آن تصویبنمود:
ماده ۱ـ وزارت راه و ترابری مجاز است نسبت به احداث و بهرهبرداری از آزادراه تهران ـ پردیس، بدون عبور از مناطق چهارگانه تحت حفاظت و اختیار سازمان حفاظت محیط زیست ، با شرکت احداث ، بهره برداری و نگهداری آزادراه تهران ـ پردیس مشارکت نماید. در اجرای ماده (۱۲) آیین نامه اجرایی قانون یاد شده مشارکت از نوع (الف) یعنی تأمین منابع مالی میباشد.
[الحاقی ۱۳۸۰/۱۰/۵]
در مناطقی که عبور آزادراه تهران- پردیس از حاشیه مناطق چهارگانه حفاظت شده اجتنابناپذیر باشد، مسیر مناسب با توافق وزارت راه و ترابری و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین میگردد.
ماده ۲ـ سهم الشرکه وزارت راه و ترابری بیست درصد (۲۰%) هزینههای احداث میباشد که از محل اعتبارات مصوب تأمین میشود و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرار داد مربوط به طرف مشارکت پرداخت میشود.
ماده ۳ـ وزارت راه و ترابری موظف است در قرارداد با اطراف مشارکت، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی اطراف مشارکت در اجرای قرارداد پیش بینی نماید.
ماده ۴ـ دوران مشارکت (۲۲) سال مشتمل بر (۴) سال مدت احداث و (۱۸) سال دوران بهره برداری برای اطراف مشارکت حایز اولویت تعیین میگردد.
تبصره ـ پس از استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار اطراف مشارکت حایز اولویت برداشت منافع حاصله از آزادراه به مدت (۷) سال به سایر اطراف مشارکت واگذار و پس از استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار کلیه اطراف مشارکت طرح آزاد راه و تأسیسات جانبی آن به استناد قانون یاد شده و آییننامه اجرایی مربوط طرح به وزارت راه و ترابری منتقل می شود.
ماده ۵ـ چنانچه برای اجرای این آزاد راه نیاز به قانون خاص و یا تصویبنامه دیگری باشد وزارت راه و ترابری پیشنهاد لازم را برای طرح در دولت ارایه خواهد نمود.
حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهور