مصوبه اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

شماره ۲۵۰۹۵/۱۴۰۲/دش – ۱۲/۱۲/۱۴۰۲

مصوبه «اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران» که در جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسات ۴۵۲ و ۴۵۸ مورخ ۲۸/۹/۱۴۰۲ و ۳/۱۱/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای هنر) به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابالغ می‌گردد:

مقدمه

به منظور تمرکز عمل به منویات مقام معظم رهبری درخصوص افزایش، تقویت و نقش‌آفرینی به‌‌روز، پویا و اثرگذار در عرصه‌های نوین تولید فرهنگی، با هدف نشر و شکوفایی صحیح پویانمایی(انیمیشن)، توجه مضاعف به برنامه‌ریزی برای ارتقاء کمی و کیفی محصوالت پویانمایی، ساماندهی و استفاده مؤثر از استعدادها، نخبگان و پیشگامان حقیقی و حقوقی عرصه پویانمایی و فعالیت‌های مرتبط با آن در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری و فنی و رشد جایگاه آثار پویانمایی اسلامی ‌ـ ایرانی در سطح جهان ‌به‌ویژه جهان اسالم و با مأموریت اهتمام به انتقال فرهنگ اخالقیات و ارزش ‌های دینی جامعه و اجرای صحیح و دقیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت ‌‌وزیران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه؛ «بنیاد ملی پویانمایی ایران» به شرح اساسنامه با مواد آتی، تأسیس می‌گردد:

ماده ۱ـ ماهیت بنیاد

«بنیاد ملی پویا نمایی ایران» مؤسسه‌ای غیرخصوصی غیردولتی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به اختصار در این اساسنامه «بنیاد» نامیده می‌شود و از استقالل مالی، اداری و استخدامی برخوردار بوده و بر اساس مفاد این اساسنامه فعالیت می‌کند.

ماده ۲ـ محل استقرار قانونی بنیاد

مرکز اصلی بنیاد در شهر تهران است.

ماده ۳ـ اهداف بنیاد

۱ـ۳ـ تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی ‌ـ ‌هویتی و سبک زندگی اسلامی ‌‌ـ ‌ایرانی از طریق تولید آثار پویانمایی

۲ـ۳ـ شناسایی و حمایت از ظرفیت‌های موجود پویانمایی با تقویت و افزایش تولیدات داخلی

۳ـ۳ـ ارتقاء سطح کمی و کیفی زیرساخت‌ها و آثار پویانمایی

۴ـ۳ـ حضور فعال و مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی با حمایت از تولیدات و آثار پویانمایی

۵ ـ۳ـ ایجاد چرخه جامع مدیریت فرهنگی در عرصه هنر پویانمایی اعم از تبیین مبانی نظری، ترسیم فضای هویتی، آموزش، نشر، نقد،

حمایت از تولید، ارتقاء زیرساخت، پشتیبانی از پخش و نمایش، بازاریابی و برپایی جشنواره ‌های مشوق

۶ ـ۳ـ تحقق مکتب ملی پویانمایی در ایران اسلامی، به مثابه سبکی اصیل و مستقل از سبک‌های موجود در دنیای امروز، مبتنی بر

پژوهش‌های نظری جامع و نظریه‌پردازی ‌های بوم ‌شناسانه و جهان ‌آگاه

۷ ـ۳ـ کمک به توسعه صنعت پویانمایی کشور در حوزه تولید آثار ‌به‌ویژه محصوالت همسو با اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده ۴ـ وظایف بنیاد

بنیاد با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، وظایف و اختیارات زیر را بر عهده دارد:

۱ـ۴ـ پیشنهاد راهبردها و سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای تبیین مبانی نظری ترسیم فضای هویتی و تولید آثار پویانمایی به مراجع رسمی و قانونی کشور

۲ـ۴ـ حمایت از شرکت‌های خالق و دانش‌بنیان فعال در حوزه پویانمایی با رویکرد نوآورانه و تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی در میان نسل نوجوان و جوان کشور

۳ـ۴ـ حمایت و هدایت برای انتقال دانش فنی و ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم نمودن امکانات، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی برای تولید آثار پویانمایی در حوزه ‌های سخت‌افزاری و نرم ‌افزاری

۴ـ۴ـ برنامه‌ریزی جامع برای شناسایی استعدادها و آموزش ‌های مقدماتی، میانی و عالی آنها با همکاری سامان ‌مند بنیاد و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه مراکز آموزشی مرتبط اعم از هنرستان ‌ها، دانشگاه‌ها و آموزشگاه ‌های تخصصی

۵ ـ۴ـ حمایت از تولیدکنندگان آثار پویانمایی در فرآیند تولید و نمایش با مشارکت نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی

۶ ـ۴ـ ساماندهی و حفاظت از اسناد، مدارک و آثار پویانمایی کشور

۷ ـ۴ـ حمایت از برگزاری جشنواره ‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای حضور فعال و مؤثر تولیدکنندگان در این رویدادها

۸ ـ۴ـ هم‌افزایی بین‌دستگاهی با اصلی‌ترین مراکز و سازمان‌های متولی و فعال در آموزش، پژوهش، تولید، پخش و برگزاری رویدادها و بازارها

۹ ـ۴ـ تشویق تسهیل و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید آثار پویانمایی با دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و جهان اسالم در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران

۱۰ ـ۴ـ سرمایه‌گذاری برای نگارش فیلم‌نامه‌های مبتنی بر آموزه ‌ها و متون دینی، ادبی و انقلابی

۱۱ ـ۴ـ حمایت از فعاالن عرصه‌های مرتبط و مکمل پویانمایی مانند داستان مصور (کمیک استریپ)

۱۲ ـ۴ـ حمایت از پژوهش‌ها، پایان ‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها در حوزه پویانمایی

۱۳ ـ۴ـ حمایت از تأسیس و راه ‌اندازی آموزشگاه ‌های تخصصی پویانمایی

۱۴ ـ۴ـ ایجاد و حمایت از سکوهای، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری در عرصه پویانمایی

۱۵ ـ۴ـ انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی عمومی غیردولتی و خصوصی و ارائه خدمات تخصصی

ماده ۵ ـ ارکان بنیاد

ارکان بنیاد به شرح زیر است:

الف) هیأت ‌‌امنا

ب) هیأت ‌‌مدیره

ج) مدیرعامل

د) بازرس

ماده ۶ ـ هیأت ‌‌امنا

۱ـ ۶ ـ اعضای هیأت ‌‌امنا

ترکیب هیأت ‌‌امنای بنیاد متشکل است از:

۱. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیأت ‌‌امنا)

۲. معاون وزیر و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبیر هیأت ‌‌امنا)

۳. رئیس مرکز پویانمایی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

۴. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۵. رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

۶. معاون ذی‌ربط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور

۷. معاون ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت

۸. رئیس فرهنگستان هنر

۹. پنج نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان فعال و آشنا به پویانمایی و حوزه کودک و نوجوان

۱ـ۱ـ ۶ ـ اعضای بند ۹ هیأت ‌‌امنا به پیشنهاد رئیس هیأت ‌‌امنا و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت سه سال منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها برای دوره ‌های متوالی بلامانع است.

۲ـ۱ـ ۶ ـ جلسات هیأت ‌‌امنا با حضور اکثریت اعضا رسمیت پیدا می‌کند و حداقل چهار بار در سال تشکیل می‌شود.

۳ ـ۱ـ ۶ ـ در صورت ضرورت؛ تشکیل جلسات فوق ‌العاده هیأت ‌‌امنا با درخواست رئیس هیأت ‌‌مدیره و یا سه نفر از اعضای هیأت ‌‌امنا با دعوت رسمی رئیس هیأت ‌‌امنا جلسات فوق ‌العاده تشکیل خواهد شد.

۴ـ۱ـ ۶ ـ مصوبات هیأت ‌‌امنا با رأی اکثریت اعضاء لازم ‌االجراست و با امضاء رئیس هیأت ‌‌امنا ابالغ می‌شوند.

۵ ـ۱ـ ۶ ـ در صورت پایان احکام سه‌ساله هیأت ‌‌امنا، تا زمان تأیید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدور احکام اعضای جدید، احکام اعضای قبلی معتبر و مصوبات آن لازم ‌االجراست.

۶ ـ ۲ ـ وظایف و اختیارات هیأت ‌‌امنا

۱ـ۲ـ ۶ ـ تدوین و تصویب خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های کالن بنیاد در چهارچوب اهداف و وظایف مصرح در این اساسنامه و نظارت بر حسن اجرای آن

۲ـ۲ـ ۶ ـ استماع بررسی و اعلام نظر در مورد گزارش سالانه هیأت ‌‌مدیره و بازرس قانونی و حسابرس مستقل درباره فعالیت‌های بنیاد، ترازنامه و سایر امور مربوطه

۳ـ۲ـ ۶ ـ عزل و نصب اعضای هیأت ‌‌مدیره، مدیرعامل، خزانه‌دار، بازرس و حسابرس قانونی

۴ـ۲ـ ۶ ـ تعیین و تصویب حقوق و مزایا و یا حق حضور در جلسات اعضای هیأت ‌‌مدیره و حقوق و مزایای مدیرعامل و بازرس

۵ ـ۲ـ ۶ ـ بررسی و تصویب پیشنهاد هیأت ‌مدیره در خصوص ایجاد شعبه یا شرکت وابسته به بنیاد در داخل یا خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات و هماهنگی با مراجع ذی ‌صالح

۶ ـ۲ـ ۶ ـ تصویب دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌های مالی، معامالتی، انضباطی و ساختار تشکیلاتی بنیاد و پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۷ ـ۲ـ ۶ ـ تعیین و تصویب بودجه سالانه

۸ ـ۲ـ ۶ ـ تعیین روزنامه کثیراالنتشار برای درج آگهی‌ها و دعوت ‌نامه‌های بنیاد و انتشار تصمیمات

۹ ـ۲ـ ۶ ـ خرید، فروش، رهن، هبه، صلح و هر نوع واگذاری دائم و کامل یا بلندمدت اموال غیرمنقول بنیاد و هر نوع اجاره و استجاره، پس از تصویب هیأت ‌‌امنا صرفًا با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده ۷ـ هیأت ‌‌مدیره

۱ـ ۷ ـ اعضای هیأت ‌‌مدیره

هیأت ‌‌مدیره بنیاد متشکل از پنج نفر از شخصیت‌های فرهنگی و هنری و مدیران دولتی و غیردولتی ذی‌ربط است که به پیشنهاد رئیس هیأت ‌‌امنا و تصویب هیأت ‌‌امنا برای مدت چهار سال با حکم رئیس هیأت ‌‌امناء انتخاب می‌شوند.

۱ـ۱ـ ۷ ـ جلسات هیأت ‌‌مدیره حداقل یک بار در ماه با تعیین وقت قبلی طی دعوت رسمی مدیرعامل با اکثریت اعضاء تشکیل می‌شود.

۲ ـ۱ـ ۷ ـ در صورت غیبت هریک از اعضای اصلی در سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب بدون عذر موجه به تشخیص رئیس هیأت ‌‌امنا، وی مستعفی شناخته خواهد شد.

۳ـ۱ـ ۷ ـ مصوبات هیأت ‌‌مدیره با رأی اکثریت اعضاء معتبر است.

۴ـ۱ـ ۷ ـ هیأت ‌‌مدیره در اولین جلسه رسمی خود یک نفر از میان اعضا را به عنوان رئیس هیأت ‌‌مدیره انتخاب می‌کند.

۲ـ ۷ ـ وظایف هیأت ‌‌مدیره

۱ـ۲ـ ۷ ـ بررسی و تصویب طرح ‌ها، برنامه‌های اجرایی و فعالیت‌های بنیاد در جهت توسعه کمی و کیفی بر اساس سیاست‌های مصوب هیأت ‌‌امنا

۲ـ۲ـ ۷ ـ اجرای آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و نظام ‌نامه‌های اجرایی و مدیریتی

۳ـ۲ـ ۷ ـ پیشنهاد برنامه‌ها و طرح ‌ها، بودجه عملیاتی، منابع انسانی و نیز آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌‌های بنیاد برای تصویب هیأت ‌‌امنا

۴ـ۲ـ ۷ ـ تحصیل اعتبار از بانک‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و هر نوع استقراض و اخذ وجه در چهارچوب مقررات مربوطه و مصوبات هیأت ‌‌امناء

۵ ـ۲ـ ۷ ـ پیشنهاد ایجاد و یا حذف نمایندگی یا شعب در هر نقطه از ایران و یا خارج از کشور برای تصویب هیأت ‌‌امنا

۶ ـ۲ـ ۷ ـ بررسی و تصویب گزارش ‌های مالی و صورت عملکرد ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه و ارائه آن به هیأت ‌امنا برای تصویب

۷ ـ۲ـ ۷ ـ تنظیم صورت دارایی و اموال و دیون بنیاد پس از انقضاء سال مالی برای اطلاع هیأت ‌‌امنا

۸ ـ۲ـ ۷ ـ هرگونه تصمیم‌گیری که به مصلحت و در جهت گسترش بنیاد باشد به نحوی که با وظایف و سیاست‌های هیأت ‌‌امنا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ باشد

۹ ـ۲ـ ۷ ـ هیأت ‌‌مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از مسئولیت‌های خود را به مدیرعامل تفویض کند.

ماده ۸ ـ مدیرعامل

۱ـ ۸ ـ مدیرعامل:

مدیرعامل از میان اعضای هیأت ‌‌مدیره بنیاد، به پیشنهاد رئیس هیأت ‌‌امنا و تصویب هیأت ‌‌امنا برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود.

۱ ـ۱ـ ۸ ـ در صورت پایان دوره چهارساله، تا زمان صدور حکم جدید؛ حکم مدیرعامل قبلی معتبر بوده و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

۲ـ ۸ ـ وظایف مدیرعامل

۱ـ ۲ـ ۸ ـ نمایندگی بنیاد در برابر اشخاص ثالث و کلیه ادارات دولتی و مؤسسات خصوصی و انجام کلیه امور حقوقی و قضایی بنیاد در مراجع قضایی و شبه‌قضایی بدوی و عالی و تمام آنچه برای این امور لازم است با حق توکیل به غیر

۲ـ۲ـ ۸ ـ نصب و عزل کارکنان و مأموران بنیاد در محدوده آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه

۳ـ۲ـ ۸ ـ اجرای مصوبات هیأت ‌‌امنا و هیأت ‌‌مدیره

۴ـ۲ـ ۸ ـ تعیین، هدایت و راهبری کمیته‌ها و شوراهای بنیاد

۵ ـ۲ـ ۸ ـ پیگیری و انجام تمام امور اداری و مالی و استخدامی بنیاد بر اساس اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوطه

۶ ـ۲ـ ۸ ـ تنظیم بودجه سالانه بنیاد و ارائه آن به هیأت ‌‌مدیره و هیأت ‌‌امنا برای تصویب

۷ ـ۲ـ ۸ ـ کلیه اوراق و اسناد بهادار بنیاد و همچنین کلیه چک‌ها و بروات و سفته‌ها و سایر اوراق تجارتی با امضای متفق مدیرعامل و خزانه‌دار بنیاد ممهور به مهر بنیاد معتبر خواهد بود.

تبصره ـ چنانچه مدیرعامل استعفا دهد یا به هر دلیلی امکان ادامه فعالیت را نداشته باشد، تا انتخاب مدیرعامل جدید، یکی از اعضای هیأت ‌‌مدیره به تصویب هیأت ‌‌امنا مسئولیت اداره امور را به عهده خواهد داشت.

۸ ـ۲ـ ۸ ـ عقد هرگونه قرارداد و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقاله آن در مورد خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول که جزو موضوع بنیاد باشد در چهارچوب مصوبات هیأت ‌‌امنا و آیین‌نامه‌های مربوطه

ماده ۹ـ بازرسی و نظارت

۱ـ ۹ ـ بازرس قانونی و حسابرس مستقل:

بازرس و حسابرس ‌مستقل بنیاد از بین مؤسسات حسابرسی عضو جامعه رسمی حسابداران به پیشنهاد رئیس هیأت ‌‌امنا و تصویب هیأت ‌‌امنا برای مدت دو سال انتخاب می‌شود.

۲ـ ۹ ـ وظایف و اختیارات:

۱ـ۲ـ ۹ـ اظهارنظر درباره صورت ‌های دوره عملکرد، حساب سود و زیان، ترازنامه و مطالـب و اطلاعات ارائه شده توسط هـیأت ‌‌مدیره برای تسـلیم به جلـسه سالانه هیأت ‌‌امنا

۲ـ۲ـ ۹ ـ بازرس می‌تواند در هر زمانی رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به بنیاد را از بنیاد مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد. مطالبه و بررسی اسناد از سوی بازرس باید به نحوی باشد که موجب اختالل امور جاری بنیاد و انجام وظایف هیأت ‌‌مدیره، مدیرعامل و کارکنان نشود.

۳ـ۲ـ ۹ ـ مسئولیت بازرس در مقابل بنیاد و اشخاص ثالث طبق قوانین و مقررات جاری ازجمله قانون تجارت خواهد بود.

ماده ۱۰ـ درآمدها و دارایی‌های بنیاد

دارایی‌ها و منابع مالی بنیاد به شرح زیر تأمین می‌شود:

۱-۱۰ ـ کمک و حمایت مالی از اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، عمومی و خصوصی در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران

۲-۱۰- اموال منقول، غیرمنقول، وجوه نقدی و هدایا و درآمد حاصل از آنها

۳-۱۰-درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات، و انعقاد قرارداد با اشخاص در چهارچوب اهداف و وظایف بنیاد با رویکرد بازارپردازی فرهنگی

۴-۱۰- سال مالی بنیاد از ابتدای فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال است.

۵-۱۰- تصویب ترازنامه از سوی هیأت ‌‌امنا به منزله تأیید عملکرد هیأت ‌‌مدیره و مفاصاحساب دوره مالی مربوطه خواهد بود.

ماده ۱۱ـ انحلال بنیاد

انحلال بنیاد با پیشنهاد هیأت ‌‌امنا و با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میسر است. در صورت انحلال، کلیه اموال و دارایی‌های بنیاد زیر نظر مدیر تصفیه یا هیأت ‌‌تصفیه منتخب هیأت ‌‌امنا، بعد از اخذ مطالبات و تصفیه و پرداخت دیون و تعهدات، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل خواهد شد. اختیارات مدیر یا هیأت ‌‌تصفیه توسط هیأت ‌‌امنا تصویب می‌شود.

ماده ۱۲ـ آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به خدمات و مجوزهایی که توسط بنیاد ارائه خواهد شد؛ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و به تصویب هیأت ‌‌ وزیران می‌‌رسد.

ماده ۱۳ـ بنیاد؛ موظف است سالانه گزارش عملکرد خود را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند و ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بر عملکرد این بنیاد نظارت می‌‌کند.

ماده ۱۴ـ تغییر و اصلاح در اساسنامه:

هر گونه تغییر و اصلاح در مفاد این اساسنامه مطابق راهکارهای ذیل امکان ‌پذیر می‌باشد:

۱. بنا به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲. بنا به پیشنهاد هیأت امناء بنیاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده ۱۵ـ این مصوبه در یک مقدمه، ۱۵ ماده و یک تبصره در جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۲ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی