نظریه تفسیری شورای نگهبان در خصوص حدود حقوق نمایندگان مجلس در رابطه با سؤال از عملكرد دادگاهها و مسئولان قضایی و حدود پاسخگویی وزیر دادگستری و دیگر مسئولان قضایی به این سؤالات

تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۰۴/۱۶

شماره ۹۰۷۵ مورخ ۱۳۶۲/۴/۱۶

در پاسخ به استفسار رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به حدود حقوق نمایندگان مجلس در رابطه با سؤال از عملكرد دادگاهها و مسئولان قضایی و حدود پاسخگویی وزیر دادگستری و دیگر مسئولان قضایی به این سؤالات:

«در رابطه با سؤال نماينده مجلس شورای اسلامی از وزير كه در اصل ۸۸ قانون اساسي مصرح است وزير دادگستری نيز در حدود وظايفی كه در اصل ۱۶۰ قانون اساسی برای او مقرر شده است مسئول ميباشد و عليهذا در رابطه با مسئوليتهای قوه قضائيه، وزير دادگستری مسئول نخواهد بود، ولی در رابطه با شکايات از طرز كار قوه قضائيه به موجب اصل ۹۰ قانون اساسی عمل خواهد شد. و نيز در رابطه با مواردی كه مجلس شورای اسلامي تحقيق و تفحص را لازم بداند، طبق اصل ۷۶ قانون اساسی ميتواند تحقيق و تفحص نمايد.
بديهي است در رابطه با اين دو اصل و كيفيت تحقيق و تفحص و اقدامی كه مجلس شورای اسلامی در صورتی كه پاسخ را قانع‌كننده ندانست بايد بنمايد، ميتواند قانون لازم را تصويب نمايد.
علاوه بر اين، چون طبق اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماينده ميتواند در همه مسائل داخلی و خارجی كشور اظهار نظر نمايد، در امور قضايی نيز ميتواند هرگونه نظری را لازم بداند در مجلس شورای اسلامی اظهار نمايد.»