روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
به پیوست نظر تفسیری شورای نگهبان به شماره 42249/30/90 مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۱ در خصوص اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی به همراه درخواست شماره 9687/10/د مورخ 19/2/1390 ریاست محترم مجلس شورای اسالمی در خصوص تقاضای تفسیر اصل مذکور، به منظور درج در آن روزنامه ارسال میگردد
قائم مقام دبیر شورای نگهبان ـ محمدرضا علیزاده
شماره 42249/30/90 – ۱۳۹۰/۲/۲۱
جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
عطف به نامه شماره 9687/10/د مورخ 19/2/1390؛ در خصوص درخواست تفسیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی: در جلسه مورخ 21/2/1390 شورای نگهبان موردبحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورا به اتفاق آراء به شرح زیر اعالم میشود
با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصًا اصل 133، هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند « وزارتخانه، باید به تصویب مجلس شورای اسالمی برسد و تا قبل از تصویب مجلس، تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و .وزارتخانههای قبلی به وجود نخواهد آمد وزیر وزارتخانههای جدید یا ادغام شده، در هر صورت وزیر جدید محسوب شده و نیاز به اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسالمی ».دارد
دبیر شورای نگهبان ـ احمد جنتی
شماره 9687/10/د – ۱۳۹۰/۲/۱۹
حضرت آیتا… جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان
به استناد اصل نود و هشتـم قانون اساسی جـمهوری اسـالمی ایران تفـسیر اصـل یکصد و سی و سـوم آن قانون به شـرح ذیل: مورد تـقاضـای مجـلس شـورای اسالمی میباشد
اوًال: با توجه به قسمت نخست اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که بر معرفی وزراء به مجلس شورای اسالمی توسط رئیسجمهور برای گرفتن رأی اعتماد تصریح دارد، آیا با تغییر اساسی در وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانهها، معرفی وزیر جدید به مجلس و اخذ رأی اعتماد برای وی از جمله تکالیف رئیسجمهور میباشد یا خیر؟
ثانیًا، با عنایت به قسمت اخیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را موکول به تعیین قانون نموده است، آیا عنوان و وظایف و اختیارات وزارتخانه جدیدی که با ادغام دو یا چند وزارتخانه یا انتزاع بخشی از وظایف یکی از آنها تشکیل میگردد باید به تصویب مجلس شورای اسالمی برسد یا از اختیارات رئیسجمهور و یا هیأت وزیران میباشد؟
خواهشمـند است نظـریه شورای محـترم نگهبان را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ فرمایید.