نحوه مصرف مبلغ یکصد میلیارد ریال اعتبار تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ (‌آیین‌نامه اجرایی تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲)

تاریخ تصویب: ۱۳۶۲/۰۲/۱۴
شماره ثبت: ۲۹۲۴ - ۱۳۶۲.۰۲.۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۲/۰۲/۲۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۲.۲.۱۴ بنا به پیشنهاد شماره ۲۹۸ – ۲ – ۶۰۶ – ۱ مورخ ۱۳۶۲.۱.۱۷ سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و‌دارایی در اجرای مفاد بند (پ) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ تصویب نمودند که مبلغ یک صد میلیارد (۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۱۰۰) ریال اعتبار موضوع تبصره‌ مذکور با رعایت مقررات و ضوابط زیر به مصرف برسد.

‌ماده ۱ – اعتبار موضوع این آیین‌نامه به مصرف طرحها و برنامه‌هایی خواهد رسید که
صرفاً برای بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده بوده و بنا به پیشنهاد‌ دستگاههای اجرایی
و یا نهادهای انقلاب اسلامی و تایید سازمان برنامه و بودجه به تصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده رسیده باشد.

‌ماده ۲ – در اجرای مفاد بند (ت) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ کل کشور مبلغ بیست
میلیارد (۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۲۰) ریال از اعتبار موضوع این تصویب‌نامه‌منحصراً جهت بازسازی
نخلستان‌ها و امور کشاورزی مصرف خواهد شد و ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق
جنگ‌زده و ستادهای بازسازی و نوسازی‌استانها و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهاد و
تصویب طرحها و تخصیص اعتبارات موظفند همواره این نسبت را حفظ و رعایت کنند.
‌ماده ۳ – از محل اعتبار موضوع این تصویب‌نامه اعتبار لازم به وسیله سازمان برنامه
و بودجه برای طرحهای ملی که براساس مفاد بند (‌ه‌) تصویب‌نامه شماره۵۷۵۸ مورخ
۱۳۶۱.۳.۲ هیأت وزیران تفکیک و مشخص شده است، تامین و جهت انجام طرحها و
برنامه‌هایی که موافقت‌نامه آن بین سازمان برنامه و بودجه و‌دستگاه اجرایی مربوط
امضا و مبادله می‌شود اختصاص می‌یابد.
‌ماده ۴ – اعتبارات طرحهای استانی از محل اعتبار این تصویب‌نامه بر حسب نیاز به
پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی‌مناطق جنگ‌زده
تفکیک و به ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوط ابلاغ می‌گردد.

‌ماده ۵ – طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرایی ذیربط در چهارچوب سیاستهای
کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگی پس از تایید سازمان برنامه و‌بودجه استان به
تصویب ستاد استان خواهد رسید.

‌ماده ۶ – وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع این آیین‌نامه در حدود اعتبارات
تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد ۷ و ۸ این آیین‌نامه با درخواست وجه‌ ذیحسابان
مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک
مرکزی ایران و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران‌به همین منظور افتتاح شده است واریز خواهد شد.

‌تبصره – در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب به عهده مسئول
امور مالی که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات مالی موضوع‌ این آیین‌نامه به
وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می‌شود انجام خواهد شد.

‌ماده ۷ – ۲۵% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب از
بانک ملی موضوع ماده ۶ این آیین‌نامه واریز و پرداختهای بعدی با پیشنهاد‌ دستگاه
اجرایی و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگی و اعلام سازمان برنامه و
بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.

‌ماده ۸ – ۲۵% اعتبار سهم هر استان که به شرح ماده ۴ این آیین‌نامه به ستاد استان
ابلاغ شده است با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای عمرانی استان‌ذیربط قرار
می‌گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرایی محلی و سازمان برنامه و
بودجه استان به مصرف هزینه‌های بازسازی و نوسازی مربوط‌ برسد.
‌پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و تایید سازمان برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگی خواهد بود.

‌ماده ۹ – ستاد هر استان موظف است سهم هر یک از دستگاههای اجرایی محلی را برای
بازسازی و نوسازی با توجه به سقف اعتباری تعیین شده توسط ستاد‌ مرکزی بازسازی و
نوسازی مناطق جنگی، تعیین و به سازمان برنامه و بودجه استان اعلام نماید تا پس از
مبادله موافقتنامه بین دستگاه اجرایی ذیربط و سازمان‌ برنامه استان به مصرف هزینه‌های مربوط برسد.

‌ماده ۱۰ – دستگاههای اجرایی اعم از ملی یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و
هزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت‌ وجوه مجدد
تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال دارند.

‌تبصره – سازمان برنامه و بودجه موظف است هر سه ماه یک بار گزارشات واصله را جمع‌بندی و تلفیق نموده و همراه با اظهارنظر و تحلیل به هیأت وزیران ارایه‌ نماید.

‌ماده ۱۱ – مسئولیت تشخیص، تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان می‌باشد. تامین اعتبار و‌ پرداخت به عهده ذیحساب می‌باشد.

‌ماده ۱۲ – در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه‌های مربوط
به بازسازی و نوسازی مناطق جنگی واگذاری تنخواه‌گردان ضرورت داشته‌ باشد ذیحسابان
مزبور مکلفند مبلغی حداکثر تا ۲۵% اعتبار مربوط را به عنوان تنخواه‌گردان به تشخیص
بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف‌ وی به حساب تدارکاتی دستگاه
اجرایی ذیربط واریز نمایند و پرداختهای بعدی در مقابل ارایه سند هزینه مجاز خواهد بود.

‌ماده ۱۳ – دستگاههای اجرایی مجاز هستند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه
اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان‌ قرارداد و
حداکثر به میزان ۲۵% مبلغ قرارداد به صورت پیش‌پرداخت در مقابل ضمانت‌نامه بانکی و
یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام‌ دستگاه اجرایی در اختیار
طرف قرارداد بگذارد.
‌در مواردی که طرف قرارداد سازمان دولتی باشد اخذ ضمانت‌نامه در قبال پیش‌پرداخت ضرورت ندارد.

‌ماده ۱۴ – مسئولیت پیگیری به منظور حصول اطمینان از حُسن‌اجرای مفاد قرارداد به عهده دستگاه اجرایی است.

‌ماده ۱۵ – اسناد هزینه‌های انجام شده با رعایت مقررات این آیین‌نامه پس از تنظیم
و گواهی مسئولین مربوط با امضا مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام‌ مجاز از
طرف ایشان و ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است.
‌الف – اسناد مربوط به خدمات قراردادی پس از گواهی انجام خدمات توسط مسئولین مربوط
ب – صورت وضعیتهای مربوط به اجرای پیمانها پس از تایید دستگاه نظارت و یا مراجع ذیربط طبق قرارداد.
پ – اسناد هزینه مربوط به خرید کالا با ضمیمه نمودن فاکتور یا صورت جلسه خرید کالا
که به تایید بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از طرف وی‌ رسیده باشد و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.

‌ماده ۱۶ – سایر شرایط مربوط به نحوه انجام و نصاب معاملات موضوع این آیین‌نامه
براساس دستورالعملی که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به‌تصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگی خواهد رسید انجام خواهد شد.

‌ماده ۱۷ – جایگزینی خودروهای از دست رفته ادارات و یا نهادهای انقلاب اسلامی از
محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه به کلی ممنوع است و خرید خودرو و‌ ماشین‌آلات با
رعایت صلاح و صرفه دولت صرفاً برای انجام طرحهای بازسازی مناطق جنگی متناسب با حجم
عملیات اجرایی طرح از محل اعتبار مذکور مجاز‌ می‌باشد.

‌ماده ۱۸ – تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی مناطق جنگی دستگاههای
اجرایی که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات مصوب‌ بوجود آمده باشد با تایید
سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات موضوع این تصویب‌نامه قابل پرداخت است.

‌ماده ۱۹ – در اجرای مفاد بند (ث) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ گزارش عملکرد و
اعتبارات این تصویب‌نامه بایستی هر سه ماه یک بار جهت تهیه و تنظیم‌ گزارش شش ماهه
برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه ارسال گردد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر