نامه دوحزبی چند نماینده کنگره ایالات متحده آمریکا به سران بریتانیا، فرانسه و آلمان برای اجرای مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌ها (Snapback) موضوع برجام

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۸

نخست‌وزیر سوناک، رئیس‌جمهور مکرون و صدراعظم شولتس محترم،

ما این نامه را می‌نویسیم تا از شما بخواهیم فرآیند سازوکار حل و فصل اختلافات (DRM) و مکانیزم بازگشت خودکار تحریم‌ها را بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSCR 2231) تکمیل کنید، زیرا جمهوری اسلامی ایران به طور قابل توجهی از تعهدات خود در برجام (JCPOA) تخطی کرده است.

کشورهای ما سابقه همکاری مشترک برای مبارزه با تهدیدات جهانی از طریق اتحاد ناتو را دارند. در راستای این مشارکت مستحکم و مستمر، از شما می‌خواهیم بار دیگر در کنار ما بایستید تا در برابر پیشرفت سریع ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای مقابله کنیم.

تبدیل سریع ایران به کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای و تخلفات مداوم آن از برجام، غیرقابل انکار و موضوعی مستند است که توسط نهادهای مختلف، از جمله کارشناسان مستقل فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تأیید شده است. برخی از نمونه‌های این تخلفات عبارت‌اند از:

  • غنی‌سازی اورانیوم فراتر از حد تعیین‌شده در برجام (۳.۶۷٪) و دستیابی به غنی‌سازی ۶۰٪ اورانیوم-۲۳۵، که ناقض بندهای ۵ و ۷ متن اصلی برجام و بند ۲۸ ضمیمه I است. این موضوع در گزارش ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ مدیرکل آژانس (IAEA) درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) تأیید شده است.
  • انباشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده بیش از حد مجاز ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم (یا معادل آن در دیگر ترکیبات شیمیایی)، که ناقض بند ۷ متن اصلی برجام و بند ۵۶ ضمیمه I است. طبق گزارش مذکور، ایران دارای ۱۵۵۵.۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲٪ U-235، ۱۳۲۴.۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۵٪ U-235، بیش از ۴۳۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰٪ U-235 و ۸۷.۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰٪ U-235 است.
  • فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خارج از برنامه بلندمدت ایران در زمینه تحقیق و توسعه (شامل تعداد و نوع سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده و تحت آزمایش)، که ناقض بند ۱ متن اصلی برجام و بند ۵۲ ضمیمه I است و در گزارش فوریه ۲۰۲۳ آژانس تأیید شده است.
  • انجام غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو که ناقض بند ۵ متن اصلی برجام و بندهای ۴۵ و ۷۲ ضمیمه I است. این موضوع نیز در گزارش فوریه ۲۰۲۳ آژانس (بندهای ۱۵، ۱۷ و بخش C.3.3) تأیید شده است.
  • امتناع ایران از اطلاع‌رسانی به آژانس درباره موجودی و تولید آب سنگین خود و انباشت آب سنگین مازاد (فراتر از مقدار ۱۳۰ متریک تن که در برجام برای راکتور مدرن‌شده اراک پیش‌بینی شده است)، که ناقض بند ۱۰ متن اصلی برجام و بند ۱۴ ضمیمه I است. این تخلف نیز در بند ۱۳ گزارش فوریه ۲۰۲۳ آژانس مستند شده است.

با توجه به این موارد، از شما می‌خواهیم که در راستای حفظ امنیت بین‌المللی، اقدام قاطعانه‌ای علیه این تخلفات ایران انجام دهید.

کاملاً روشن است که ایران به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای پایبند نبوده است و زمان برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور رو به پایان است.

ایران تقریباً چهار سال است که اجرای تعهدات کلیدی خود تحت برجام (JCPOA) را متوقف کرده، برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده و تمامی پیشنهادات دیپلماتیک را رد کرده است. همان‌طور که کشورهای ما بارها تجربه کرده‌اند، سیاست مماشات با کشورهای متخاصم، نه‌تنها به صلح منجر نمی‌شود، بلکه تهدیدات بزرگ‌تری را علیه امنیت بین‌المللی تقویت می‌کند.

جامعه بین‌المللی نمی‌تواند اجازه دهد ایران به نقض تعهدات بین‌المللی خود ادامه دهد، درحالی‌که هم‌زمان از کاهش تحریم‌های مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بهره‌مند شود. این قطعنامه، ایران را از توسعه و انتقال سامانه‌های تحویل تسلیحات هسته‌ای منع می‌کند، سامانه‌هایی که می‌توانند کشورهایی مانند اسرائیل در خاورمیانه و حتی کشورهایی در اروپا را هدف قرار دهند.

همان‌طور که اطلاع دارید، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، محدودیت‌های سازمان ملل علیه انتقال پهپادهای دوربرد و سامانه‌های موشکی بالستیک ایران منقضی خواهند شد. علاوه بر این، انسداد دارایی‌ها و ممنوعیت‌های ویزا علیه ده‌ها نهاد و فرد ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نیز لغو خواهند شد. ایران همین حالا نیز با مسلح کردن روسیه به صدها، اگر نگوییم هزاران، پهپاد انتحاری دوربرد، این محدودیت‌ها را نقض کرده است.

به همین دلیل، ضروری است که شما فرآیند بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل را قبل از انقضای این محدودیت‌ها در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز کنید.

علاوه بر این، اعمال مجدد و دائمی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، تحریم تسلیحات متعارف علیه این کشور را که در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی شد، بازگردانده و از انقضای قریب‌الوقوع تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل و سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها در اکتبر ۲۰۲۵ جلوگیری خواهد کرد. بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این کشور را در قبال اقدامات تحریک‌آمیز خود پاسخگو کرده و از عادی‌سازی برنامه هسته‌ای آن جلوگیری می‌کند.

لازم به تأکید است که تخلفات ایران از برجام – از جمله بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و کسب دانش فنی در غنی‌سازی اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی – برگشت‌ناپذیر هستند. حتی اگر توافق جدیدی قابل مذاکره باشد، حفظ مفاد انقضای توافق پیشین (sunset clauses) باعث بی‌ارزش شدن هرگونه توافق جدید خواهد شد.

اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره از شما می‌خواهند که بار دیگر به اتحاد مشترکمان پایبند باشید و گام منطقی و مناسب در جهت اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بردارید.

با در نظر گرفتن اختلاف نظرها درباره توانایی ایالات متحده برای اعمال یک‌جانبه مکانیزم بازگشت تحریم‌ها، از شما، رهبران سه کشور اروپایی (E3)، محترمانه درخواست می‌کنیم که این گام مهم را در نظر بگیرید. شواهد گسترده‌ای از نقض تعهدات ایران در دسترس شماست که پایه و اساس لازم برای چنین تصمیمی را فراهم می‌کند.

امیدواریم که این درخواست مهم و به‌موقع را به‌دقت بررسی کنید. این اقدام، پیام روشنی را به ایران و سایر کشورها خواهد رساند که هنجارها و تعهدات بین‌المللی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای جدی گرفته می‌شوند و به اجرا گذاشته خواهند شد.

با احترام،

 


 

June 8, 2023

The Honorable Rishi Sunak Prime Minister
10 Downing St London SW1A 2AA, United Kingdom

The Honorable Emmanuel Macron President
Palais de l’Élysée 55 rue du Faubourg-Saint-Honoré ۷۵۰۰۸ Paris, France

The Honorable Olaf Scholz Chancellor
Bundeskanzleramt Bundeskanzler Olaf Scholz Willy-Brandt-Straße 1 10557 Berlin

Dear Prime Minister Sunak, President Macron, and Chancellor Scholz

We write to urge you to complete the Dispute Resolution Mechanism (DRM) process and snapback procedure pursuant to United Nations Security Council Resolution (UNSCR) 2231 due to the Islamic Republic of Iran’s significant noncompliance with the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA). Our four countries have a history of working together to fight evil across the globe through our NATO alliance. In the spirit of this strong and continued partnership, we ask that you stand together with us once again to counter Iran’s rapid progress toward nuclear weaponization.
Iran’s rapid ascension to becoming a nuclear threshold state and continued noncompliance with the JCPOA is incontestable and a matter of public record, having been verified by several entities, including the independent technical experts at the International Atomic Energy Agency. Here are several examples:
 Iran’s enrichment of uranium above the JCPOA limit of 3.67 percent Uranium-235, up to 60 percent Uranium-235, in non-performance of paragraphs 5 and 7 of the JCPOA main text and paragraph 28 of annex I to the JCPOA, reported most recently in paragraph 15 of the 28 February 2023 report of the IAEA Director General on verification and monitoring in the Islamic Republic of Iran in light of United Nations Security Council resolution 2231 (2015) (the “February 2023 IAEA report”);
 Iran’s accumulation of an enriched uranium stockpile in excess of 300 kilograms of uranium hexafluoride or the equivalent in other chemical forms in non-performance of paragraph 7 of the JCPOA main text and paragraph 56 of annex I, reported most recently in paragraphs 60–۶۲ of the February 2023 IAEA report. According to the report, Iran has 1,555.3 kg of uranium enriched up to 2% U-235, 1,324.5 kg enriched up to 5% U-235, over 434.7 kg enriched up to 20% U-235, and 87.5 kg of uranium enriched up to 60% U-235;
 Iran’s conduct of uranium enrichment activities that are not in line with its long-term enrichment and enrichment research and development plan (including with respect to the number and types of advanced centrifuges installed and undergoing testing) in non-performance of, inter alia, paragraph 1 of the JCPOA main text and paragraph 52 of annex I, reported most recently in paragraph 15 of the February 2023 IAEA report;
 Iran’s enrichment of uranium at the Fordow Fuel Enrichment Plant in non-performance of, inter alia, paragraph 5 of the JCPOA main text and paragraphs 45 and 72 of annex I, reported most recently in paragraphs 15, 17 and Section C.3.3. of the February 2023 IAEA report; and
 Iran’s refusal to inform the IAEA about its inventory and production of heavy water, and its accumulation of “excess” heavy water (i.e., in excess of its needs for the modernized Arak reactor, which the JCPOA states is estimated to be 130 metric tons) in non-performance of paragraph 10 of the JCPOA main text and paragraph 14 of annex I, reported most recently in paragraph 13 of the February 2023 IAEA report.
It is clear that Iran has failed to live up to its nonproliferation commitments, and time is running out to curb their nuclear ambitions. For nearly four years, Iran has ceased implementing important commitments under the JCPOA, continues to expand its nuclear program, and has rejected all diplomatic offers. As our great nations have seen countless times, appeasing belligerent nations does not lead to peace, it only feeds even greater threats to international peace and security.
The international community cannot afford to allow Iran to continuously flaunt its international commitments while being rewarded with the relaxation of sanctions under UNSCR 2231 that prohibit Iran from developing and transferring nuclear-capable delivery systems that could be used to target countries like Israel in the Middle East and others outside of the region, including in Europe.
As you know, on October 18, 2023, the UN’s prohibitions against Iranian transfers of long-range drones and ballistic missile systems will expire, as will UN asset freezes and visa bans against dozens of Iranian entities and individuals involved in its nuclear and ballistic missile programs. Iran has already violated the UN’s prohibition by arming Russia with many hundreds, if not thousands, of long-range suicide drones. That is why it is of the utmost importance for you to begin the process of triggering snapback sanctions before the October 2023 expiration.
Further, the permanent reimposition of UN sanctions on Iran would restore the important conventional arms embargo on Iran that expired in October 2020, and forestall the pending expiration of the UN’s nuclear sanctions and of the snapback mechanism entirely in October 2025. Snapping back UN sanctions on Iran provides accountability for its various provocations and would inhibit normalization of Iran’s nuclear program.
To be clear, Iran’s JCPOA violations – operating advanced centrifuges and acquiring new expertise in the enrichment of near weapons-grade uranium – are not reversible. Even if a new agreement could be negotiated, allowing Iran to maintain the sunset provisions of the old deal would render any deal immediately worthless.
Republican and Democratic members of Congress ask that you once again honor our alliance by taking the reasonable and appropriate step of implementing the snapback of UN sanctions against Iran. Recognizing that there is disagreement over the ability of the United States to unilaterally initiate snapback, we therefore respectfully ask that the E3 consider taking this important step. There is an abundance of evidence of Iranian non-compliance available to you that provides the necessary basis for such a decision. We hope you will give due consideration to this important and timely request. This will send a clear message to Iran – and countries around the world – that nonproliferation norms and commitments matter and will be enforced.
Sincerely,
Claudia Tenney Member of Congress
Josh Gottheimer Member of Congress
Joe Wilson Member of Congress
María Elvira Salazar Member of Congress
Cliff Bentz Member of Congress
Jared Moskowitz Member of Congress
Burgess Owens Member of Congress
Doug LaMalfa Member of Congress
Brian Babin Member of Congress
Guy Reschenthaler Member of Congress
Daniel Webster Member of Congress
Chuck Edwards Member of Congress
Andrew R. Garbarino Member of Congress
Elise M. Stefanik Member of Congress
Christopher H. Smith Member of Congress
Don Bacon Member of Congress
Eric Burlison Member of Congress
James R. Baird, PhD Member of Congress
Max L. Miller Member of Congress
Steve Womack Member of Congress
Brian Fitzpatrick Member of Congress
Jenniffer González-Colón Member of Congress
Gus M. Bilirakis Member of Congress
Nicholas A. Langworthy Member of Congress
Ben Cline Member of Congress
George Santos Member of Congress
Michael V. Lawler Member of Congress
Ryan K. Zinke Member of Congress
Thomas H. Kean, Jr. Member of Congress
Blaine Luetkemeyer Member of Congress
Jefferson Van Drew Member of Congress
Rudy Yakym III Member of Congress
Barry Loudermilk Member of Congress
Alex X. Mooney Member of Congress
Mariannette Miller-Meeks, M.D. Member of Congress