مقررات ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۵/۰۳

شماره ۶۶۱۰۰/ت۶۲۴۶۶هـ – ۲۴/۴/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۳/۴/۱۴۰۳ به پیشنهاد مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقررات ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ در این تصویب‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ معاونت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور.

۲ ـ پارک: پارک فناوری پردیس که دارای شخصیت حقوقی مستقل است و اساسنامه آن به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسیده است.

۳ـ منطقه: منطقه بین‌المللی نوآوری ایران، شامل پارک فناوری پردیس و مرحله (فاز)های توسعه آن و شهرک مسکونی نخبگانی که دامنه، تعریف و اختیارات آنها در چارچوب قوانین و مقررات توسط هیات امنای پارک تعیین می‌شود.

۴ـ واحد فناور: شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، آموزشی، طراحی مهندسی، نوآور، خلاق و دانش‌بنیان متناسب با اساسنامه پارک.

۵ ـ هسته فناور: گروه ‌های فناور و صاحب فکر نو(ایده) مستقر در پژوهشکده ‌ها، پارک ‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و مراکز رشد دانشگاهی که مبتنی بر نوآوری حاصل از پژوهش و طراحی، نوآوری در الگوی کسب و کار و یا ارائه خدمات نوین تخصصی به منظور تجاری­سازی نتایج تحقیقات، فعالیت می­کنند.

۶ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه ‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ با اصلاحات بعدی آن.

ماده ۲ـ معاونت موظف است با همکاری دستگاه ‌های اجرایی ذی ‌ربط، نسبت به تحقق اهداف زیر در منطقه اقدام نماید:

۱ـ ایجاد زیست بوم نمونه و جامع فناوری و نوآوری شامل محیط کار و زندگی مطلوب.

۲ـ ایجاد زنجیره و نظام کامل سرمایه‌گذاری و تأمین مالی فناوری و نوآوری.

۳ـ ایجاد پایگاه برتر جذب و فعالیت متخصصین ایرانی غیر مقیم کشور.

۴ـ استقرار سرمایه‌گذاران خارجی حوزه فناوری در منطقه جنوب غرب آسیا به عنوان یکی از (۱۰) پایگاه برتر.

۵ ـ فعالیت حداقل (۲۵۰۰) واحد و هسته فناور تا سال ۱۴۰۸.

۶ ـ استقرار حداقل (۱۰) مرکز دانشگاهی، آزمایشگاه و مرکز ملی توسعه فناوری و نوآوری.

۷ ـ استقرار حداقل (۵۰) شرکت و سازمان غیر ایرانی مرتبط با حوزه فناوری.

۸ ـ فعالیت حداقل (۵۰) هزار نفر در واحدهای فناور.

۹ ـ کسب سهم (۳۰) درصدی منطقه از فروش شرکت‌های دانش بنیان کشور.

۱۰ ـ صادرات محصوﻻت و خدمات واحدهای فناور مستقر در منطقه به حداقل (۶۰) کشور جهان.

ماده ۳ـ معاونت موظف است با همکاری سایر دستگاه ‌های اجرایی ذی ‌ربط، نسبت به ارتقای منطقه به قطب فناوری ‌های پیشرفته، با اولویت سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ریز (میکرو)الکترونیک، هوش مصنوعی، انرژی ‌های تجدیدپذیر و مالی اقدام نماید.

ماده ۴ـ منطقه جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و جذب منابع خارجی کشور در حوزه علمی، فناوری و نوآوری است و دستگاه ‌های اجرایی ذیل قوه مجریه موظفند در این خصوص با معاونت همکاری نمایند.

ماده ۵ ـ توسعه مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی استان تهران، هزینه‌کرد بودجه تحقیقاتی دستگاه ‌های اجرایی ذیل قوه مجریه و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های دولتی مستقر در استان تهران، در چهارچوب دستورالعمل معاونت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، با اولویت منطقه است.

ماده ۶ ـ وزارت امور خارجه و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران موظفند با همکاری پارک، نسبت به جذب و یا همکاری کارآفرینان و متخصصین ایرانی غیرمقیم و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری با اولویت در منطقه، اقدام نمایند. وزارت امور خارجه موظف است در مذاکرات و معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری با سازمان ‌های بین‌المللی، برنامه‌های علمی، فناوری و نوآوری را با اولویت منطقه پیگیری نماید.

ماده ۷ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ضمن تعیین مشوق ‌های ﻻزم با همکاری پارک، به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که استقرار بخش‌های تحقیق و توسعه (آر اند دی) بنگاه ‌های بزرگ صنعتی در منطقه در اولویت قرار گرفته و نسبت به اولویت استفاده از ظرفیت فناوری منطقه در اجرای طرح (پروژه)‌های خود اقدام نماید.

ماده ۸ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران امکانات و ظرفیت‌های منطقه و جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) را به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام به صورت مناسب در رسانه‌های گروهی در سطح ملی و بین‌المللی منعکس نماید.

ماده ۹ـ وزارت آموزش و پروش موظف است نسبت به معرفی منطقه و پیشرفت‌های فناوری و نوآوری کشور در کتب درسی اقدام نماید.

ماده ۱۰ـ وزارت کشور موظف است با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به ترغیب سازمان ‌های مردم نهاد خیریه و خیرین برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در منطقه اقدام نماید. کمک‌های نقدی بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی به پارک و بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، در چهارچوب ماده (۱۴۷) قانون مالیات ‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن، به عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی محسوب می‌شود .

ماده ۱۱ـ صندوق توسعه ملی در چارچوب ضوابط و مقررات اساسنامه صندوق، سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق در منطقه را در اولویت خود قرار دهد.

ماده ۱۲ـ دستگاه ‌های اجرایی ذیل قوه مجریه در انتخاب مسئولین آن دستگاه در شهر پردیس، نسبت به انتخاب اشخاص دارای پیشینه مرتبط با علم و فناوری با همکاری معاونت اقدام نمایند .

ماده ۱۳ـ دستگاه ‌های مسئول در صدور مجوز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی، ساختمانی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی در منطقه، موظفند با همکاری معاونت و پارک نسبت به تسهیل فعالیت‌های فعاﻻن در منطقه اقدام نمایند.

ماده ۱۴ـ استقرار و فعالیت واحدهای متقاضی تا رده (۳) زیست محیطی طبق ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۲۰۹۹۷/ت۴۸۶۰۸هـ مورخ ۱۵/۹/۱۳۹۴ در منطقه مجاز است.

ماده ۱۵ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند تسهیل در تأمین مالی خارجی منطقه، رفع موانع و کمک به توسعه و تقویت نهادهای تخصصی مستقر در منطقه، تأمین ارز واردات (تجهیزات، ماشین‌آﻻت و مواد اولیه) واحدهای فناور مستقر در منطقه و تخصیص و پیگیری رفع تعهدات ارزی کاﻻهای مورد نیاز آنها را با تأیید پارک و با رعایت قوانین و مقررات، در اولویت قرار دهند.

ماده ۱۶ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موظفند نسبت به ترخیص تجهیزات، ماشین‌آﻻت و مواد اولیه توسط واحدهای فناور مستقر در پارک و رفع تعهد ارزی وارد کننده، با رعایت قوانین و مقررات و با معرفی پارک اقدام نمایند.

ماده ۱۷ـ واحدها و هسته­های فناور مستقر در منطقه که از حمایت و تسهیلات پارک برخوردار می‌باشند، چنانچه با انعقاد قراردادها در زمینه‌های دانش‌بنیان انجام فعالیت نموده و موضوع قراردادهای منعقده آن ‌ها منطبق با زمینه تخصصی فعالیت آن ‌ها و موضوع مجوز فناوری آنان و مورد تأیید پارک باشد، حق بیمه اینگونه قراردادها بر اساس فهرست (لیست) و بازرسی مطالبه و صدور مفاصاحساب قراردادهای منعقده موضوع ماده (۳۸) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ با اصلاحات بعدی آن و تبصره ‌های ذیل ماده یادشده با اجرای مواد (۳۹) و (۴۷) قانون تأمین اجتماعی اعم از کارگاهی و دفاتر صورت می‌پذیرد.

ماده ۱۸ـ واحدهای فناور منتخب و برتر عضو منطقه با معرفی پارک در چهارچوب توافق معاونت و گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان فعال مجاز اقتصادی (اِی.ای.اُ) تعیین می‌شوند.

ماده ۱۹ـ به منظور ترخیص یا صدور کاﻻهای وارداتی یا صادراتی واحدهای فناور مستقر در منطقه، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات و تسهیلات ﻻزم را با همکاری پارک و ایجاد گمرک تخصصی فراهم نماید .

ماده ۲۰ـ اشخاص حقوقی یا مسئولین دفاتر مهندسی طراحی ساختمان و طراح استان تهران که برای انجام وظایف موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی آن در منطقه بکارگیری می‌شوند، با تأیید پارک، معاف از ضوابط ماده (۷) آیین‌‌نامه اجرایی ماده (۳۳) قانون یاد شده در محدوده منطقه می‌باشند.

ماده ۲۱ـ واحدهای فناور مستقر در منطقه، مشمول تعرفه‌های ‌مصرف انرژی و برق مراکز پژوهشی و فناوری می‌شوند.

ماده ۲۲ـ معاونت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اطلاعات و در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و با تأیید مراجع ذی ‌صلاح و رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تسهیل فعالیت، اشتغال و اقامت اتباع خارجی در منطقه، تسهیل حضور، تردد و سرمایه‌گذاری دانشمندان و کارآفرینان خارجی، کمک به امکان راتبه تحصیلی(بورس) دانشجویان در دانشگاه ‌های مستقر در پارک، بکارگیری اساتید ایرانی که دارای تابعیت کشور دیگر می‌باشند و تأسیس شعبه دانشگاه ‌ها و بانک‌های خارجی در صورت درخواست، اقدام نمایند.

ماده ۲۳ـ هیئت امنای حساب پیشرفت و عدالت استان تهران موظف است به گونه‌ای برنامه­‌ریزی نماید که حداقل ده درصد (۱۰%) از منابع تسهیلاتی در اختیار خود را در چهارچوب قوانین بودجه سنواتی به طرح ‌های اولویت دار فناورانه در منطقه با تأیید پارک اختصاص دهد.

ماده ۲۴ـ به منظور بهبود و توسعه فعالیت کسب و کارهای نوپا و نوآور و ساماندهی و رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری، معاونت موظف است با همکاری پارک نسبت به توسعه فضاهای کار اشتراکی و شتاب ‌دهنده ‌های نوآوری در منطقه و کشور از طریق مرکز شتاب ‌دهی نوآوری پارک اقدام نماید.

ماده ۲۵ـ معاونت موظف است با همکاری پارک، ضمن ایجاد تاﻻر معاملات فناوری کشور در منطقه و ساماندهی کارگزاران تجارت فناوری، ساز و کار تبادل فناوری و بازاریابی فروش محصوﻻت دانش‌بنیان را از طریق شبکه فن بازار ملی ایران در سطح ملی و بین‌المللی تسهیل نماید.

ماده ۲۶ـ به منظور توسعه زیرساخت‌های نوآوری و فناوری حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و کمک به بازار صادراتی این محصوﻻت و در راستای راهبرد (۴) سند ملی توسعه فناوری ‌های فرهنگی و نرم و با رعایت مصوبه راه اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری ‌های نرم و صنایع خلاق کشور مصوب جلسه (۸۹۶) مورخ ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت موظف است با همکاری پارک و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تأسیس پردیس صنایع فرهنگی و خلاق در منطقه درچارچوب ضوابط و مقررات حاکم بر این حوزه ازجمله شئون اسلامی مطابق دستورالعمل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت مراجع ذی ‌صلاح اقدام نماید.

ماده ۲۷ـ به منظور ارایه خدمات به موقع، سریع و آسان و در راستای اجرای ماده (۱۷) مصوبه شماره ۱۱۲۷۱۲۸ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۵ شورای عالی اداری، موضوع حقوق شهروندی در نظام اداری، دستگاه ‌های اجرایی ذیربط از جمله سازمان امور مالیاتی کشور، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان غذا و دارو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظفند با همکاری معاونت و با رعایت مصوبه فوق ‌الذکر، نسبت به استقرار میز خدمت در منطقه برای ارایه خدمات مناسب به اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه اقدام نمایند.

ماده ۲۸ـ معاونت و دستگاه ‌های اجرایی ذیل قوه مجریه، استقرار مراکز آفرینش‌های ملی فناوری، کارخانه‌های تولید رقومی(دیجیتال)، مراکز توسعه فناوری (که دستورالعمل نحوه تأسیس و مدیریت آنها توسط معاونت تهیه و به تصویب شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش بنیان می‌رسد) و آزمایشگاه ‌های مرجع در منطقه را از محل منابع عمومی و در چارچوب قوانین بودجه سنواتی و اعتبار مالیاتی موضوع ماده (۱۱) و منابع موضوع ماده (۱۲) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب ۱۴۰۱در اولویت قرار می‌دهند. همچنین در ارایه تسهیلات مالی بلاعوض، خدمات ارزش ‌گذاری و مالکیت فکری، واحدهای فناور عضو پارک در اولویت قرار دارند.

ماده ۲۹ـ سازمان ملی استاندارد ایران برای ایجاد نشان ویژه صدور گواهی انطباق و گواهی برای محصوﻻت تولید شده در منطقه و سازمان توسعه تجارت ایران برای اعطای نشان تجاری محصوﻻت منطقه، با رعایت قوانین و مقررات همکاری ﻻزم را با پارک به‌عمل آورند.

ماده ۳۰ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری معاونت در تعیین سهم بخش‌های اقتصادی از مجموع تسهیلات اعطایی بانک‌ها، درصد مشخصی را به عنوان سهم تسهیلات بانکی قابل اعطا به طرح (پروژه)‌ها و درخواست‌های فعاﻻن در منطقه اعمال و در صورت لزوم برای تصویب به مراجع ذی ‌صلاح ارایه نماید.

ماده ۳۱ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری معاونت و در چهارچوب قوانین و مقررات، نسبت به تقویت و توسعه ساختار بازار سرمایه شرکت‌های نوآور، حمایت از تأسیس شرکت تأمین سرمایه منطقه و همکاری ﻻزم برای حضور نهادهای فعال بازار سرمایه در منطقه اقدام نماید.

ماده ۳۲ـ با هدف رشد و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی د ‌ر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، هم‌افزایی و شبکه‌سازی میان فعاﻻن زیست‌بوم نوآوری و فناوری، کمک به تبادل فناوری و جذب سرمایه به واحدهای فناور، معاونت موظف است نسبت به برگزاری رویداد ملی حوزه فناوری و نوآوری کشور با باﻻترین تراز بین‌المللی کشوری در منطقه در قالب نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس) و با حمایت تمامی دستگاه ‌های اجرایی اقدام نماید.

ماده ۳۳ـ با هدف معرفی کشور به ‌ عنوان قطب فناوری جنوب غرب آسیا و شناسایی و جذب استعدادها و نخبگان در جهت امیدآفرینی و استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی و خارجی، معاونت موظف است با همکاری پارک و سایر دستگاه ‌های اجرایی ذی ‌ربط، رقابت‌های بین‌المللی فناوری و نوآوری در حوزه ‌های نوین فناوری را در قالب المپیک فناوری در منطقه اجرا نماید.

تبصره ـ به‌منظور ارتقای نظام حکمرانی فناوری و نوآوری در راستای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پارک موظف است با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ‌ها نسبت به حمایت مادی و معنوی از ایجاد و توسعه مدرسه حکمرانی برای توسعه الگوهای بومی توسعه فناوری و نوآوری و علی‌الخصوص ترویج تجربیات پیشرفت بین‌المللی در منطقه با استفاده از ظرفیت دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و جوامع نخبگانی کشور اقدام نماید.

ماده ۳۴ـ به منظور بهره ‌برداری و شبکه‌سازی دانشمندان و فناوران داخلی و خارجی و تقویت جایگاه کشور در جنوب غرب آسیا و معرفی مؤثر ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، معاونت موظف است امکانات و شرایط ﻻزم برای برگزاری رویدادها، دوره ‌ها و کارگاه ‌های آموزشی علمی و فناوری بین‌المللی از جمله مرکز ملی نمایشگاهی و رویدادی ویژه حوزه فناوری و نوآوری کشور در منطقه را با همکاری وزارت امور خارجه، پارک و سایر دستگاه ‌های اجرایی ذی ‌ربط ایجاد نماید.

ماده ۳۵ـ وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور موظفند در چهارچوب قوانین و مقررات نسبت به صدور مجوزها و امکانات ﻻزم و جانمایی و اختصاص حداکثری اراضی توسعه منطقه با اولویت واگذاری مانده اراضی ملی به پارک و ایجاد شهرک مسکونی نخبگانی واقع در اراضی طاهرآباد تا پایان سال ۱۴۰۳ اقدام نمایند.

ماده ۳۶ـ سازمان حفاظت محیط زیست علاوه ‌بر همکاری در صدور مجوزهای محیط زیستی برای فعاﻻن منطقه، به منظور بهره ‌برداری پارک از منطقه حفاظت شده جاجرود با رعایت استقرار واحدهای فناور مورد تأیید پارک براساس ضوابط محیط زیستی و با رعایت ماده (۱۶) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳با اصلاحات بعدی آن، همکاری ﻻزم را با پارک به عمل آورد.

ماده ۳۷ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری معاونت نسبت به تدوین و ارایه پیشنهاد ﻻزم به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای اخذ مجوز جهت رفع یا تغییر دسترسی‌های موجود و دسترسی به اینترنت پرسرعت و تأمین اینترنت پایدار برای توسعه و بهبود واحدهای فناور منطقه در پایان سال ۱۴۰۳ اقدام نماید.

ماده ۳۸ـ وزارت کشور موظف است در چهارچوب قوانین بودجه سنواتی نسبت به حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس توسط شهرداری ‌های مربوط میان منطقه و شهرهای پردیس و تهران اقدام نماید.

ماده ۳۹ ـ با هدف تسهیل تردد نخبگان و فناوران به منطقه و اجرای تصویب‌نامه شماره ۱۳۴۸۸۳/ت۵۸۱۵۸هـ مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۹۹ و احکام مندرج در قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها مصوب ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی موظف است تا زمان بهره ‌برداری از خط مترو تهران ـ پردیس، منابع مورد نیاز برای عملیات اجرایی آن ‌ را هر سال به سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد نماید و سازمان مذکور موظف است منابع ﻻزم را در لوایح بودجه سنواتی از سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی نماید.

ماده ۴۰ـ وزارتخانه‌های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظفند به استناد بند (پ) ماده (۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب ۱۴۰۱ و ماده (۸۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ نسبت به تأمین و اجرای زیرساخت‌های تأسیساتی مورد نیاز منطقه از جمله آب، برق، فاضلاب، گاز و مخابرات تا محدوده درب اصلی ورودی واحدهای فناور در منطقه تا سال ۱۴۰۵ اقدام نمایند.

ماده ۴۱ـ وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند منطقه را از اعمال هرگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده در زمان اوج مصرف شبکه برق و قطعی آب و گاز معاف نمایند. پارک موظف است تمهیدات ﻻزم برای مدیریت و کاهش مصرف انرژی را اتخاذ نماید.

ماده ۴۲ـ به منظور ایجاد زیرساخت‌های تولید انرژی ‌های تجدیدپذیر و ایجاد شهر سازگار با محیط زیست و هوشمند، وزارتخانه های نیرو، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی حسب مورد نسبت به اعمال حمایت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه اقدام نمایند.

ماده ۴۳ـ به منظور توسعه زیرساخت‌های کارگاهی، پژوهشی، آزمایشگاهی و خوابگاه ‌های متأهلی دانشگا‌ه ‌ها در منطقه، استانداری تهران موظف است اعتبارات مربوطه را در قالب طرح ‌های تملک دارایی سرمایه‌ای استانی با همکاری پارک و با رعایت قوانین بودجه سنواتی به مراجع ذی­ربط جهت تصویب ارایه و در اولویت قرار دهد.

ماده ۴۴ـ ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان تهران موظف است رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت‌ واحدهای فناور منطقه را در اولویت قرار دهد.

ماده ۴۵ـ به‌منظور نظارت بر عملکرد دستگاه ‌های اجرایی موضوع این تصویب‌نامه، دستگاه ‌های مزبور موظفند گزارش دوره ‌ای (۶) ماهه اقدامات اجرایی و تکالیف مرتبط خود را برای معاون اول رییس‌جمهور و معاونت ارسال نمایند. معاونت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به هیئت دولت ارایه نماید.

ماده ۴۶ـ به منظور اجرای این تصویب‌نامه، سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است با رعایت قوانین و مقررات نسبت به اختصاص مجوز بکارگیری نیروی انسانی ﻻزم به پارک و سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری پارک اقدام نماید.

ماده ۴۷ـ پارک موظف است در راستای تعریف ارزش ‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی، شیوه ‌نامه رفتاری و سبک زندگی را تدوین و اطلاع ‌رسانی نماید و بر حسن اجرای آن نظارت نماید.

ماده ۴۸ـ در راستای اجرای احکام فوق از محل اعتبارات مصوب، معاونت موظف است منابع مالی ﻻزم برای اجرای این مصوبه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است منابع مالی پیشنهادی را ذیل ردیف بودجه پارک در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر