مصوبه یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی اداری در خصوص برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۱۰/۰۵
شماره ثبت: 98844 - 1403/10/26
تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۲/۲۲

شورای عالی اداری در یکصد و نود و دومین جلسه تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۰۵ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای « سیاست های کلی نظام اداری – ابلاغی مقام معظم رهبری مد ظله العالی» و به منظور تسهیل اجرای فصل بیست و سوم «قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور» و به استناد ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، «برنامه اصلاح نظام اداری دوره چهاردهم » را مشتمل شش محور:
1- اصلاح ساختار و معماری کلان دولت؛
2- مدیریت سرمایه انسانی؛
3- توسعه دولت هوشمند؛
4-ارتقاء سلامت اداری و رفع زمینه های فساد؛
5-ارتقاء نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات؛
6-ارتقاء بهره وری.
به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) با در نظر گرفتن تکالیف زیر تصویب نمود.

۱) دستگاه های اجرایی، حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه، برنامه عملیاتی اجرای تکالیف خود را با تعیین اهداف کمی، تدوین و پس از تأیید و ابلاغ سازمان اداری و استخدامی کشور اجرا نمایند.

تبصره: سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعات اجرای آن دسته از برنامه ها و اقدامات که در انطباق با احکام قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور است را در چهارچوب دستورالعمل « تهیه و تدوین برنامه اقدام ( عملیاتی ) برنامه هفتم پیشرفت، شماره ۴۱۸۴۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۱۹ » گردآوری و در «سامانه نظارت برنامه هفتم پیشرفت» ثبت نماید.

۲) منابع لازم برای اجرای آن دسته از برنامه ها اقدامات دستگاه های اجرایی که در انطباق با احکام قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور است از محل اعتبارات آن قانون و ساز و کار مربوطه، تامین و در خصوص سایر برنامه ها و اقدامات، منابع لازم مطابق با برنامه های عملیاتی ابلاغی، در بودجه سنواتی پیش بینی شود.

۳) سازمان اداری و استخدامی کشور بسته آموزشی متولیان اجرای برنامه ( معاونین توسعه مدیریت و منابع، مدیران تحول اداری یا عناوین مشابه و سایر مدیران و کارشناسان واحدهای مربوط ) را تهیه و ابلاغ و با بهره گیری از ظرفیت مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر مراکز آموزشی، زمینه آماده سازی و ارتقاء توانمندی های متولیان اجرای برنامه را فراهم آورد.

۴) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های مسئول، با بهره گیری ظرفیت های فرهنگی و اطلاع رسانی کشور برای تبیین، ترویج و فرهنگ سازی از طریق اقداماتی از قبیل تولید محتوای تصویری و رسانه ای در فضای رسانه های عمومی سراسری و محلی به منظور تحقق اهداف برنامه اقدام نمایند.

۵) سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها بر حسن اجرای این برنامه نظارت مستمر داشته و ضمن اعمال نتایج اقدامات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی ملی و استانی ( موضوع فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری ) گزارش اجرای این برنامه را همه ساله پس از طرح در جشنواره شهید رجایی و تقدیر از دستگاه های اجرایی برتر، به مراجع ذیربط ارائه کند.

۶) دستورالعمل اجرایی برنامه تحت عنوان « پیشران های اجرایی، شامل مواردی از قبیل برنامه تبیین، ترویج و فرهنگ سازی و برنامه ارزیابی، نظارت و پایش » ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این تصویب نامه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد .

۷) بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول حسن اجرای این تصویب نامه است و سازمان اداری و استخدامی کشور، گزارش ادواری اجرای برنامه را پس از اخذ از دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در شورای عالی اداری ارائه می نماید.

این تصویب نامه در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۶ به تأیید رئیس جمهور رسیده است.

محمدرضا عارف
معاون اول رئیس جمهور


مصوبه یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی اداری در اجرای سیاست های کلی نظام اداری به منظور تسهیل اجرای فصل بیست و سوم قانون پنج ساله هفتم پیشرفت کشور

محور اول: « اصلاح ساختار و معماری کلان دولت »

اهداف
-بهسازی نقش آفرینی دولت در حکمرانی و اداره کشور؛
-بهینه سازی ساختار دولت و دستگاه های اجرایی.

راهبردها
– تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به استان ها و مدیریت محلی؛
– واگذاری تصدی ها به بخش غیردولتی؛
– زمینه سازی برای نقش آفرینی مردم در اداره امور کشور؛
– حذف واحدها، فرآیندها و فعالیت های موازی و غیرضرور؛
– تقویت نقش های خط مشی گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و نظارتی دولت؛
– اصلاح قوانین و مقررات مرتبط.

برنامه
-اصلاح ساختارهای تصمیم گیری و اجرایی دولت با رویکرد چابک سازی ساختارها و حذف واحدهای غیرضرور.
برنامه: اصلاح ساختارهای تصمیم گیری و اجرایی دولت با رویکرد چابک سازی ساختارها و حذف واحدها و فعالیت های غیرضرور

ردیف -عنوان اقدام دستگاه
اصلی
همکاران مرجع تصویب مهلت
اجرا
شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ شناسایی فعالیت ها و وظایف خارج از ماموریت ذاتی دستگاه های اجرایی و تشکیلات موازی و غیر ضرور سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاه های اجرایی شوری عالی اداری شناسایی تا مهر ۱۴۰۴ درصد دستگاه های مشمول بررسی شده تخصیص منابع دستگاه به ماموریت ها و وظایف ذاتی -جزء ۱ بند الف ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۲ باز طراحی ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی و کاهش واحدهای سازمانی از طریق:
-انتقال امور حاکمیتی شرکت های دولتی به دستگاه های ذیربط
-انتقال امور فایل واگذاری به استان ها و شهرستان ها
-انتقال تصدی های قابل واگذاری به شهرداری ها و نهادهای محلی مدنی
دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه -درصد امور حاکمیتی اتتقال یافته شرکت های دولتی به کل امور حاکمیتی شناسایی شده شرکت های دولتی
-درصد تصدی های واگذار شده به کل تصدی های شناسایی شده
-درصد وظایف خارج از ماموریت ذاتی حذف شده به کل امور شناسایی شده
-کاهش حجم دلت
-تمرکز دولت بر وظایف حاکمیتی
-استقرار حکمرانی محلی
-ساماندهی وظایف دستگاه های اجرایی
-جزء ۱-۳ تا ۴-۳ بند الف ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۳ ادغام شوراهای با وظایف مشابه و متداخل سازمان اداری و استخدامی کشور مراجع ذیربط شورای عالی اداری شناسایی موارد مشمول تا تیر ۱۴۰۲ و اجرا تا پایان برنامه تصویب موارد مشمول انسجام بخشی و نظام تصمیم گیری کشور -بند ب ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۴ تعیین نقش دولت، بخش خصوصی، نهادهای عمومی غیر دولتی و مردم و نحوه تعامل آن ها با یکدیگر در ارائه خدمات سازمان اداری و استخدای کشور -دستگاه های اجرایی
-بخش غیر دولتی
شورای عالی اداری یا سایر مراجع ذیربط شهریور ۱۴۰۵ تهیه سند افزایش نقش آفرینی بخش غیر دولتی -بند ۱۹ سیاست های کلی نظام اداری
– ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۵ اصلاح الگوی اداره دستگاه های اجرایی مستقر در استان ها و شهرستان ها ( مجمع های اداری ) استانداری ها فرمانداری ها دستگاه های اجرایی تایید: سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه تعداد استان ها و شهرستان های تحت پوشش الگوی جدید -بهبود کیفیت خدمت رسانی
-بهره وری منابع
-بند ۱۰ ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل مربوطه
۶ بازسازی ساختار فرهنگی کشور -وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
-سازمان اداری و استخدامی کشور
-شورای عالی انقلاب فرهنگی
-مرکز مدیریت حوزه های علمیه
– تمامی دستگاه های فرهنگی کشور
مراجع ذیصلاح تیر ۱۴۰۵ تهیه طرح اصلاح تمام حکمرانی در بخش فرهنگی کشور -بند الف ماده ۷۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت

محور دوم: « مدیریت سرمایه انسانی »

اهداف
-ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی دولت،
-متناسب سازی تعداد کارکنان دستگاه های اجرایی؛
-رشد و تعالی و افزایش انگیزه سرمایه انسانی دولت؛
-ارتقاء فرهنگ اداری کشور؛
– جذب، تداوم خدمت و ارتقاء شایستگان بر اساس حق و عدالت.

راهبردها
-اصلاح، تجمیع و به روز رسانی و تنقیح قوانین و مقررات حوزه سرمایه انسانی؛
-به کارگیری حکمرانی یکپارچه و داده مبنا و روش های نوین در مدیریت سرمایه انسانی دولت؛
-یکپارچه سازی و اتصال نظام های مدیریت سرمایه انسانی به یکدیگر در راستای ارتقاء عملکرد؛
-رفع تبعیض ناروا و توسعه شایسته سالاری در نظام اداری.

برنامه ها
-اصلاح، الگوسازی و راهبری نظام های برنامه ریزی، تامین، سنجش و ارزیابی نیروی انسانی؛
-توسعه منابع انسانی؛
-توسعه فرهنگ سازمانی و ارتقاء اخلاق حرفه ای در نظام اداری؛
-بازآرایی نظام مشاغل بخش دولتی؛
– اصلاح نظام جبران خدمت.

برنامه یکم: اصلاح، الگوسازی و راهبری نظام های برنامه ریزی، تامین، سنجش و ارزیابی نیروی انسانی

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ طراحی مدل برنامه ریزی نیروی انسانی در بعد کلان در بخش عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور -مراکز علمی و پژوهشی
-دستگاه های اجرایی مرتبط
سازمان اداری و استخدامی کشور آذر ۱۴۰۵ تدوین برنامه بهینه سازی نیروی انسانی دولت
۲ استاندارد سازی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی منتخب سازمان اداری و استخدامی کشور -وزارت آموزش و پرورش
-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
-وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
_وزارت جهاد کشاورزی
شورای عالی اداری اسفند ۱۴۰۳ نسبت دستگاه های دارای استاندارد نیروی انسانی به کل دستگاه های منتخب نسبت دستگاه های طراحی شده به کل دستگاه های کلیدی -بند ۲ سیاست های کلی نظام اداری
۳ طراحی و پیاده سازی مدل سنجش و ارزیابی جامع داوطلبان استخدام در دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاه های اجرایی ذیربط سازمان اداری و استخدامی کشور طراحی تا خرداد ۱۴۰۲ و پیاده سازی در طول اجرای برنامه طراحی مدل نسبت نیروهای جذب شده با مدل جدید به کل استخدام نیروی انسانی با کیفیت در بخش دولتی -بند ۲ سیاست های کلی نظام اداری
۴ باز طراحی نظام گزینش منابع انسانی هیئت عالی گزینش سازمان اداری و استخدامی کشور مرجع ذیصلاح شهریور ۱۴۰۴ تدوین پیش نویس مصوبه جذب نیروهای شایسته و متعهد -بند ۳ سیاست های کلی نظام اداری

برنامه دوم: توسعه منابع انسانی

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت
اجرا
شاخص
سنجش
پیامد سند
بالا دستی
۱ نیازسنجی و طراحی برنامه های آموزشی و توسعه شایستگی مدیران سازمان اداری و استخدامی کشور -مرکز آموزش مدیریت دولتی
-دستگاه های اجرایی
سازمان اداری و استخدامی کشور اسفند ۱۴۰۴ -توسعه و توانمندسازی مدیران -بند ت ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم
-ماده ۵۶ قانون مدیریت خدمات کشوری
۲ تربیت مدیران جوان و متعهد، متخصص و کارآمد برای تامین نیاز دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور -وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
-مرکز آموزش مدیریت دولتی
-معاونت راهبردی رئیس جمهور
-معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور
-دستگاه های اجرایی (حسب مورد)
شورای عالی اداری اسفند ۱۴۰۲ (تصویب) در طول اجرای برنامه (اجرا) تربیت ۵۰۰ مدیر افزایش ظرفیت و توان مدیریتی دولت در حوزه های کلیدی -بند ۲ سیاست های کلی نظام اداری
-ماده ۵۶ قانون مدیریت خدمات کشوری
۳ اصلاح نظام انتخاب، انتصاب و ارتقاء مدیران حرفه ای دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور شورای عالی اداری اسفند ۱۴۰۲ تصویب مصوبه بهبود شرایط و فرآیند های انتصاب مدیران حرفه ای -بند ۲ سیاست های کلی نظام اداری
-ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری
۴ طراحی و استقرار نظام جانشین پروری و مدیریت استعداد در راستای ارتقاء مسیر شغلی کارکنان دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور (طراحی نظام) دستگاه های اجرایی شورای عالی اداری اردیبهشت ۱۴۰۴ (تصویب)
در طول اجرای برنامه (اجرا)
-نسبت مدیران پرورش یافته به کل مدیران
-نسبت نیروهای مستعد شناسایی شده و پرورش یافته به کل کارکنان
تربیت نیروهای کار آمد و ارتقاء توانمندی آن ها -بندهای۴و۵ سیاست های کلی نظام اداری
-ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری
۵ باز طراحی نظام آموزش و توامند سازی کارکنان سازمان اداری و استخدامی کشور سازمان اداری و استخدامی کشور خرداد ۱۴۰۲ تصویب نظام نامه توسعه و توامند سازی کارمندان دولت بر اساس نقش و انتظارات عملکردی و رفتاری نظام اداری -ماده ۵۸ قانون مدیریت خدمات کشوری

برنامه سوم: توسعه فرهنگ سازمانی و ارتقاء اخلاق حرفه ای در نظام اداری

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ ابلاغ و پیاده سازی دستور العمل اختصاصی « رفتار حرفه ای و اخلاقی کارگزاران نظام » دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه نرخ افزایش رضایت مندی مردم در سامانه رضایت سنجی ارتقاء سطح رفتارهای اخلاقی و رضایت مراجعین -بند۱ سیاست های کلی نظام اداری
-تبصره ۲ ماده ۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری
۲ طراحی چارچوب و تعیین معیارهای ارزش های رفتاری و فرهنگی بر اساس مناسبت های ملی و مذهبی (با تأکید بر ماه مبارک رمضان ) با هدف جاری سازی ارزش های رفتاری در نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاه های اجرایی ستاد مرکزی ارتقاء فرهنگ سازمانی ( ماده ۸ مصوبه شماره ۳۰۲۵۵۰ تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ شورای عالی اداری ) در طول اجرای برنامه ارتقاء سطح معیارهای فرهنگ سازمانی ارتقاء سطح فرهنگ سازمانی دستگاه -بند ۱ سیاست های کلی نظام اداری

برنامه چهارم: بازآرایی نظام مدیریت مشاغل بخش دولتی

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ باز طراحی مشاغل عمومی دستگاه های اجرایی کشور سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاه های اجرایی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خرداد ۱۴۰۵ نسبت مشاغل باز طراحی شده به کل افزایش بهره وری نیروی انسانی دستگاه های اجرایی -ماده ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری
۲ باز طراحی مشاغل اختصاصی دستگاه های اجرایی کشور دستگاه های اجرایی سازمان ادری و استخدامی کشور شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خرداد ۱۴۰۶ نسبت مشاغل باز طراحی شده به کل افزایش بهره وری نیروی انسانی دستگاه های اجرایی -ماده ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری

برنامه پنجم: اصلاح نظام جبران خدمت

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ طراحی نظام جامع پرداخت کارکنان دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور -سازمان برنامه و بودجه کشور
-دستگاه های اجرایی
هیئت وزیران و مجلس شوای اسلامی اسفند ۱۴۰۲ تصویب لایحه در هیئت وزیران ارتقاء بهره وری نیروی انسانی عدالت در پرداخت -بند۶ سیاست های کلی نظام اداری
-ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری

محور سوم: « توسعه دولت هوشمند »

اهداف
-اصلاح روش ها و فرآیندهای انجام کار برای خدمت رسانی بهتر به مردم ؛
-بهبود رتبه کشور در شاخص توسعه دولت الکترونیکی؛
-انجام کلیه معاملات و ارائه کلیه خدمات دولت به شهروندان به صورت الکترونیک؛
-هوشمندسازی خدمات دولت؛
-انجام استعلامات مرتبط با پایگاه های اطلاعاتی پایه موضوع قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی به صورت آنی و برخط؛
-ارتقاء جایگاه ساختاری و انسانی حوزه های فناوری و دستگاه های اجرایی؛
-تحقق حداکثری حکمرانی داده مبنا و یکپارچگی سامانه های اطلاعاتی به منظور تصمیم سازی شواهد و داده محور.

راهبردها
-تدوین، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با حکمرانی و فناوری های داده و اطلاعات؛
-استقرار نظام حکمرانی داده مبنا و تصمیم سازی شواهد محور؛
-زمینه سازی نقش آفرینی موثر بخش غیردولتی در توسعه دولت هوشمند؛
-بهره گیری از فناوری های نوین دیجیتال و هوش مصنوعی در ارائه به خدمات شهروندان؛
-تغییر رویکرد دولت به دولتی مشارکتی و مردم پایه، تسهیل گر و نظارت گر .

برنامه
-تدوین و اجرای نقشه راه جامع حکمرانی هوشمند و داده مبنا.
برنامه: تدوین و اجرای نقشه راه جامع حکمرانی هوشمند داده مبنا

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ تدوین نقشه راه استقرار دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور (تدوین و پایش) -وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
-سازمان برنامه و بودجه کشور
-دستگاه های اجرایی حسب مورد (استقرار )
شورای عالی اداری و دیگر مراجع ذی صلاح در صورت نیاز خرداد ۱۴۰۴ (تدوین نقشه ) در طول اجرای برنامه (پایش استقرار) نسبت فعالیت های مشارکتی با بخش غیر دولتی به کل فعالیت ها نرخ افزایش سکوهای خدمت رسانی ارتقاء کیفیت خدمات دولتی -بند ۱۰ ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری
۲ بازنگری در ساختار نهادی واحدهای متولی نوآوری، امنیت و هوشمند سازی و تدوین آیین نامه اجرایی مربوطه سازمان اداری و استخدامی کشور -وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
-دستگاه های اجرایی
هیئت وزیران تیر ۱۴۰۲ تصویب آیین نامه ایجاد واحدهای نوآوری، هوشمند سازی و امنیت در هر یک از دستگاه های اجرایی ارتقاء سطح و کیفیت فناوری اطلاعات در دستگاه های اجرایی -بند ب ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۳ تدوین برنامه تحول دیجیتال و طرح های راهبردی و عملیاتی پیشران -دستگاه های اجرایی
-سازمان برنامه و بودجه کشور
-سازمان اداری و استخدامی کشور
-سازمان حفاظت محیط زیست
-بانک مرکزی
-معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور
هیئت وزیران خرداد ۱۴۰۴ تصویب برنامه و پروژه ها افزایش سهم اقتصاد رقومی در کشور -بند خ ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۴ طراحی و راه اندازی سامانه فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاه های اجرایی خرداد ۱۴۰۴ راه اندازی سامانه رسیدگی فوری به مسائل اداری مردم و افزایش رضایتمندی ایشان -بندهای ۱۷ و ۲۳ سیاست های کلی نظام اداری
۵ اجرای فراگیر اختصاص کد ملی و کد پستی در ارائه خدمات -سازمان اداری و استخدامی کشور
-وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
-وزارت کشور
-وزارت راه و شهر سازی
-قوه قضائیه
شهریور ۱۴۰۲ درصد خدمات تحت پوشش کاهش بوروکراسی زائد الویت های ابلاغی دولت چهاردهم

محور چهارم: «ارتقاء سلامت اداری و رفع زمینه های فساد»

اهداف
-کاهش نرخ وقوع فساد و تخلفات در نظام اداری؛
-ارتقاء سلامت اداری در دستگاه های اجرایی.
راهبردها
-تدوین، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات سلامت اداری و رفع فساد؛
-ترویج و فرهنگ سازی سلامت اداری در نظام اداری؛
-توانمندسازی کارکنان دولت در پیشگیری و مقابله با فساد؛
-رفع زمینه های بروز فساد و مدیریت تعارض منافع در راستای پیشگیری و سالم سازی نظام اداری؛
-رفع موانع کارآمدی نظام اداری از طریق اصلاح گلوگاه های فساد خیز .

برنامه
-شناسایی و رفع گلوگاه های فساد خیز و موقعیت های تعارض منافع
برنامه: شناسایی و رفع گلوگاه های فساد خیز و موقعیت های تعارض منافع

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالادستی
۱ شناسایی و اولویت بندی گلوگاه های فسادخیز بر اساس ارزیابی ریسک فساد و اجرای برنامه های عملیاتی و پروژه های اسلامی رفع گلوگاه های اولویت دار دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه درصد گلوگاه های فساد اصلاح شده به کل موارد شناسایی شده کاهش فساد اداری -بند ۲۴ سیاست های کلی نظام اداری
۲ سنجش سلامت اداری و فساد مبتنی بر معیارها و ابزارهای بومی سازمان اداری و استخدامی کشور مراکز پژوهشی و افکارسنجی در طول اجرای برنامه گزارش سنجش و سلامت اداری و فساد سنجش دقیق تر وضعیت سلامت اداری در کشور قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد
۳ شناسایی و اولویت بندی مصادیق تعارض منابع در دستگاه های اجرایی و اجرای برنامه عملیاتی برای مدیریت آن ها دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه نسبت موارد تعارض منافع مدیریت شده به موارد شناسایی شده کاهش فساد اداری -بند ۲۴ سیاست های کلی نظام اداری
-قانون الحاق به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد

محور پنجم: « ارتقاء نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات »

اهداف
-ارتقاء عملکرد دستگاه های اجرایی، مدیران و کارکنان؛
-کاهش شکاف امتیاز عملکردی دستگاه و مدیران و افزایش همگرایی نتایج ارزیابی؛
-ارتقاء کمی و کیفی خدمات دولت و افزایش رضایت مندی مردم؛
-تخصیص و مدیریت نظام مند منابع دولت بر اساس عملکرد و خدمات دستگاه های اجرایی.

راهبردها
-تکمیل، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت عملکرد؛
-یکپارچه سازی نظام مدیریت عملکرد در سطح سازمان، مدیران و کارکنان؛
-منطقی سازی نظام توزیع منابع ( تشکیلاتی، انسانی و مالی) متناسب با ماموریت ها و عملکرد دستگاه؛
-مشارکت جویی از خبرگان و کارشناسان بخش غیردولتی در ارزیابی عملکرد دولت؛
-ارتقاء سطح شفافیت در فرآیند مدیریت عملکرد مبتنی بر استاندارد شفافیت؛
-حرکت به سمت اتصال پایگاه های داده ای کشور به سوی یکپارچه مدیریت عملکرد نظام اداره و حکمرانی؛
-اتصال نظام جبران خدمت، ارتقاء و انتصاب به ارزیابی عملکرد کشور؛
-شناسایی و استانداردسازی خدمات دستگاه های اجرایی متناسب با ماموریت های ذاتی دستگاه های اجرایی.

برنامه ها
-مدیریت عملکرد یکپارچه دولت ( سازمان، مدیران، کارکنان )؛
-استانداردسازی خدمات و پرداخت مبتنی بر عملکرد.

برنامه یکم: مدیریت عملکرد یکپارچه دولت (سازمان، مدیران و کارکنان)

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالادستی
۱ تدوین آیین نامه ارتقاء نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان سازمان اداری و استخدامی کشور دستگاه های اجرایی هیئت وزیران دی ۱۴۰۳ (تصویب) در طول اجرای برنامه (اجرا) تصویب آیین نامه ارتقاء نظام مدیریت عملکرد دولت -ماده ۱۱۰ قانون برنامه هفتم پیشرفت
-ماده۸۱ و۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری
۲ بازنگری، اصلاح و ابلاغ دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان سازمان اداری و استخدامی کشور سازمان اداری و استخدامی کشور اسفند ۱۴۰۳ (ابلاغ دستورالعمل) در طول اجرای برنامه (اجرا) ابلاغ دستورالعمل یکپارچه سازی نظام مدیریت عملکرد -ماده ۸۱ قانون مدیریت خدمات کشوری
۳ توسعه ابزارها و روش های سنجش دقیق رضایت مردم از کارکنان و خدمات دستگاه های اجرایی -سازمان اداری و استخدامی کشور
-وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
دستگاه های اجرایی در طول اجرای برنامه ابزارهای جدید به کار گرفته شده ارائه گزارش های سنجش افزایش رضایت مندی مردم -بند ۱۷ سیاست های کلی نظام اداری
۴ سنجش نگرش مردم نسبت به عملکرد دستگاه های اجرایی و کارگزاران دولت (افکار سنجی) سازمان اداری و استخدامی کشور مراکز معتبر افکار سنجی در طول اجرای برنامه ارائه گزارش ادواری افکارسنجی افزایش رضایت مندی مردم

برنامه دوم: استانداردسازی خدمات و پرداخت مبتنی بر عملکرد

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ استاندارد سازی خدمات و فرآیندهای ارائه آن ها در دستگاه های اجرایی دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه درصد خدمات استاندارد سازی شده به کل بهبود کیفیت و بهینه سازی خدمات -بند ۱۷ سیاست های کلی نظام اداری
-جزء ۲ -بند الف ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۲ برآورد و محاسبه قیمت تمام شده خدمات دستگاه های اجرایی دستگاه های اجرایی -سازمان اداری و استخدامی کشور
-سازمان برنامه و بودجه کشور (تایید مشترک)
در طول اجرای برنامه درصد خدمات برآورد قیمت شده به کل خدمات رقابتی شدن ارائه خدمات دولت، اصلاح نظام بودجه ریزی -جزء ۲ بند الف ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۳ پیاده سازی الگو و معیارهای پرداخت مبتنی بر عملکرد دستگاه های اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور سازمان اداری و استخدامی کشور در طول اجرای برنامه درصد دستگاه های اجرا کننده الگو به کل بهبود کیفیت ارائه خدمات دستگاه ها -بند ۶ سیاست های کلی نظام اداری
-اولویت های ابلاغی دولت چهاردهم

محور ششم: «ارتقاء بهره وری »

اهداف
-ارتقاء بهره وری دولت در ابعاد نیروی انسانی، مدیریت، منابع و فناوری؛
-رشد بهره وری خدمات کلیدی دستگاه های اجرایی؛
-کاهش مصرف و بهره وری انرژی.

راهبردها
-توسعه نظام ملی بهره وری؛
-مردمی سازی و افزایش مشارکت شرکت های دانش بنیان و متخصصان در حرکت ملی بهره وری؛
-آموزش، ترویج و فرهنگ سازی بهره وری در بین مردم و کارکنان دولت؛
-سنجش و پایش مستمر بهره وری با ابزار شاخص های عینی و نظام داده مبنا؛
-بهره وری فضایی و مکانی و بهسازی ساختمان های دولتی.

برنامه ها
-استقرار نظام ملی بهره وری؛
-بهره وری انرژی؛
-چارچوب اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکت های دولتی به بهره وری.

برنامه یکم: استقرار نظام ملی بهره وری

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالادستی
۱ طراحی و استقرار نظام ملی بهره وری سازمان ملی بهره وری ایران -سازمان برنامه و بودجه کشور
-سازمان اداری و استخدامی کشور
-دستگاه های اجرایی
-شورای عالی راهبری برنامه
-شورای عالی اداری
تصویب تا دی ۱۴۰۳ و استقرار در طول دوره برنامه -تصویب نظام نامه
-درصد پیشرفت برنامه های ارتقاء بهره وری دستگاه های اجرایی
-جاری سازی برنامه ارتقاء بهره وری در زیست بوم بهره وری
-افزایش مشارکت در حرکت ملی بهره وری
-رشد شاخص بهره وری و تحقق سهم هدف در رشد اقتصادی
-ماده ۱۱۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۲ تدوین برنامه ارتقاء بهره وری بخش ها سازمان برنامه و بودجه کشور -سازمان اداری و استخدامی
کشور
-معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور
شورای عالی راهبری برنامه تیر ۱۴۰۴ -تصویب برنامه ها
-نماگرهای کلیدی عملکرد مبتنی بر هر یک از برنامه های ابلاغی بخش ها
-تحقق رشد بهره وری کل عوامل تولید بخش های اقتصادی در برنامه هفتم پیشرفت
-تحقق اهداف نماگرها مطرح در برنامه ابلاغی بخش ها
-ماده ۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۳ طراحی و پیاده سازی نظام سنجش بهره وری خدمات کلیدی دستگاه های اجرایی و کارکنان دولت -سازمان اداری و استخدامی کشور
-سازمان ملی بهره وری ایران
سازمان برنامه و بودجه کشور -شورای عالی راهبری برنامه
-شورای عالی اداری
-بهمن ۱۴۰۲ (تدوین نظام بهره وری خدمات کلیدی)
-تیر ۱۴۰۴ (تدوین نظام بهره وری کارکنان دولت) در طول اجرای برنامه (پیاده سازی)
-طراحی نظام سنجش بهره وری خدمات کلیدی
-طراحی نظام سنجش بهره وری کارکنان دولت
-درصد پیشرفت اجرای نظام
-ارتقاء بهره وری خدمات کلیدی دستگاه های اجرایی
-ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی دولت
-ماده ۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۴ تعیین اهداف کمی و کیفی و سنجش و پایش شاخص های بهره وری سازمان ملی بهره وری ایران سازمان برنامه و بودجه کشور شورای عالی راهبری برنامه دی ۱۴۰۲ تصویب اهداف ارائه گزارش سالانه -تحقیق رشد بهره وری کل عوامل تولید بخش های اقتصادی در برنامه هفتم پیشرفت
-عملکرد شاخص های کیفی بهره وری
-بند الف ماده ۱۱۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۵ توسعه نظام اعتباربخشی متخصصان مراکز توانمندساز و جوایز بهره وری سازمان ملی بهره وری ایران مستمر تعداد الگوهای اعتبار بخشی و جواز افزوده شده توسعه ظرفیت اقدامات و مشاوران بهره وری
۶ طراحی و جاری سازی نظام تسهیم منابع حاصل از مشارکت ذینفعان (شرکت های مشاوره و دانش بنیان) در ارتقاء بهره وری -سازمان ملی بهره وری ایران
-معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور
سازمان برنامه و بودجه کشور شورای عالی راهبری برنامه در طول اجرای برنامه تدوین دستورالعمل افزایش مشارکت شرکت های دانش بنیان و مشاوره -جزء ۲ بند ب ماده ۱۱۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت

برنامه دوم: بهره وری انرژی

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالا دستی
۱ بازار یابی مکانی و فضایی در راستای کاهش ساختمان های دستگاه های اجرایی دستگاه های اجرایی استاندار برای دستگاه های اجرایی استانی در طول اجرای برنامه درصد فضای کاهش یافته به کل فضای اداری دستگاه کاهش مصرف انرژی و بهره وری فضاهای اداری هدف ماده ۱۰۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت
۲ طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی و ترویجی صرفه جویی در مصرف انرژی -سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
-سازمان تبلیغات اسلامی
– شهرداری ها
-وزارت نفت
-وزارت نیرو
-وزارت راه و شهرسازی
-دستگاه های اجرایی
-استانداری ها
در طول اجرای برنامه نرخ کاهش مصرف انرژی دستگاه کاهش مصرف انرژی مواد ۲۱ و ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی
۳ طراحی و اجرای ساز و کارهای تشویقی و تنبیهی برای نهادیه سازی صرفه جویی مصرف انرژی سازمان اداری و استخدامی کشور( طراحی)
-دستگاه های اجرایی (اجرا)
-وزارت نفت
-وزارت نیرو
-وزارت راه و شهر سازی
در طول اجرای برنامه نرخ کاهش مصرف انرژی دستگاه کاهش مصرف انرژی الویت های ابلاغی دولت چهاردهم
۴ هوشمند سازی ساختمان ها، هوشمند سازی و بهینه سازی مستمر تأسیسات مکانیکی و برقی و نصب سامانه های کنترلی مصرف انرژی -وزارت راه و شهرسازی(تدوین ضابطه)
-دستگاه های اجرایی (اجرا)
در طول اجرای برنامه ساختمان های هوشمند به کل ساختمان های دستگاه کاهش مصرف انرژی -ماده ۲۰ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی
۵ بهره وری از منابع انرژی های تجدید پذیر برای تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز ساختمان های دولتی دستگاه های اجرایی وزارت نیرو اسفند ۱۴۰۶ سهم انرژی پاک از کل سبد انرژی دستگاه (حداقل ۲۰ درصد تا اسفند ۱۴۰۶) کاهش آلایندگی هوا تصویب نامه شماره ۷۵۲۸۰ تاریخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۱ هیئت وزیران
۶ ممیزی انرژی و تهیه طرح های بهینه سازی به منظور کاهش اتلاف انرژی از مسیر اجرای کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساختمان های دولتی دستگاه های اجرایی -وزارت راه و شهر سازی
-وزارت نفت
-وزارت نیرو
-سازمان برنامه و بودجه کشور
-شرکت های ذیصلاح
در طول اجرای برنامه نرخ کاهش مصرف انرژی دستگاه کاهش مصرف انرژی -مقررات ملی ساختمان
-ماده ۲۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی
«ضوابط صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان ها»
(تصویب نامه ۹۲۸۷۶ تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ هیئت وزیران)

برنامه سوم: اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکت های دولتی به بهره وری

ردیف عنوان اقدام دستگاه اصلی همکاران مرجع تصویب مهلت اجرا شاخص سنجش پیامد سند
بالادستی
۱ تدوین چارچوب اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکت های دولتی به بهره وری -وزارت امور اقتصادی و دارایی
-سازمان ملی بهره وری ایران
سازمان برنامه و بودجه کشور هیئت وزیران سالانه تعداد شرکت های متصل شده به کل شرکت های دولتی رشد بهره وری شرکت های دولتی -بند ت ماده ۲۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت
دسته‌ها