کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با توجه به لزوم سرمایهگذاری در زیرساختهای ارتباطات ثابت و سیار به ویژه توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری و با رویکرد یکپارچهسازی پروانههای ایجاد شبکه و خدمات و استفاده حداکثری از ظرفیتهای فنی، زیرساختی و تجاری کشور، پیشنهاد سازمان در خصوص بازنگری “اصول حاکم بر صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی” موضوع مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۳۳۲ مورخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۱ را بررسی و به شرح زیر تصویب کرد. مفاد این مصوبه در قالب الحاقیه موافقتنامه پروانه متقاضی اعمال میشود:
اصول حاکم بر پروانههای یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی
ماده ۱ـ تعاریف
اصطلاحات و عبارات بهکار برده شده، هریک دارای معانی زیر است:
۱ـ۱ـ کمیسیون: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات؛
۱ـ۲ـ سازمان: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛
۱ـ۳ـ مشترک: شخص حقیقی یا حقوقی که در چهارچوب قرارداد با دارنده پروانه از خدمات موضوع پروانه استفاده میکند؛
۱ـ۴ـ عمدهفروشی: واگذاری بخشی از ظرفیت شبکه و/یا ارایه خدمات موضوع پروانه به سایر دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان؛
۱ـ ۵ ـ خردهفروشی: ارایه خدمات موضوع پروانه توسط دارنده پروانه به مشترک؛
۱ـ۶ ـ شبکه ارتباطی ثابت: شبکه موضوع پروانههای “ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)” و/یا “ایجاد و بهرهبرداری از شبکههای انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری”؛
۱ـ۷ـ شبکه ارتباطی سیار: شبکه موضوع پروانههای “انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx)”، پروانههای شرکت مخابرات ایران (بخش شبکه ارتباطات رادیویی سیار)، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل (پروانه تاسیس و ارایه خدمات تلفن همراه) و شرکت خدمات ارتباطی رایتل؛
۱ـ ۸ ـ خانوار تحت پوشش: مطابق تعریف موضوع مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۳۲۹ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۰ کمیسیون و اصلاحات بعدی آن؛
۱ـ۹ـ تاریخ الحاقیه: تاریخی که الحاقیه موضوع این مصوبه توسط سازمان ابلاغ و به موافقتنامه دارنده پروانه الحاق میشود؛
۱ـ۱۰ـ سال قراردادی: دوره دوازده (۱۲) ماهه از تاریخ الحاقیه پروانه برای سال اول و سالروز تاریخ الحاقیه پروانه برای سالهای بعد؛
۱ـ۱۱ـ سال مالی: از ابتدای فروردین لغایت پایان اسفند ماه هر سال است؛
۱ـ۱۲ـ درآمد: عبارت است از (۱) مبلغ درآمد ناخالص سالیانه حاصل از شبکه و خدمات موضوع پروانه به استثناء مالیات بر ارزشافزوده که در چهارچوب قانون وصول میشود و (۲) درآمدهای اتصال متقابل وارده که توسط دارنده پروانه در طول سال مالی صورتحساب شده و باید از سایر دارندگان پروانه دریافت شود، منهای هزینههای اتصال متقابل صادره که از سوی دارندگان پروانه در همان سال مالی صورتحساب شده و باید توسط دارنده پروانه در طول سال مالی پرداخت شود؛
۱ـ۱۲ـ هشت کلان شهر: شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، کرج و قم؛
۱ـ۱۳ـ متقاضی: شرکت مخابرات ایران، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، شرکت خدمات ارتباطی رایتل یا دارندگان پروانه شبکه ارتباطی ثابت که در چهارچوب این مصوبه درخواست دریافت الحاقیه میکند.
ماده ۲ـ شبکه موضوع پروانه
مجموعهای شامل تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری که امکان دسترسی و انتقال داده بین دو یا چند نقطه را مستقل از فناوری، بهصورت ثابت و/یا سیار زمینی و/یا فضایی (ماهوارهای) و از طریق بخشهای هسته، انتقال و دسترسی بیسیم و/یا با سیم برای ارایه خدمات موضوع پروانه در قلمرو فعالیت و خارج از شبکه مادر مخابراتی فراهم میکند؛
تبصره ۱: توسعه شبکه بیسیم برای ارایه خدمات ثابت و/یا سیار، مستلزم اخذ پروانه بهرهبرداری از فرکانس رادیویی مربوط بر اساس مقررات مصوب کمیسیون و ضوابط سازمان است. دارنده پروانه در صورت نیاز به اخذ فرکانس برای ایجاد و توسعه شبکه موضوع پروانه، میتواند درخواست خود را به سازمان ارایه و پس از اخذ موافقت سازمان و پرداخت هزینههای مربوط نسبت به استفاده از باند فرکانسی تخصیصی حسب مقررات مربوط اقدام کند؛
تبصره ۲: ایجاد و توسعه شبکه مستقل ارتباطی (انتقال و دسترسی) خارج از شبکه مادر مخابراتی و در چهارچوب شبکه موضوع پروانه مجاز است؛
تبصره ۳: بخش ماهوارهای شبکه موضوع پروانه، مشتمل بر ایستگاه(های) زمینی (پایانه) مرکزی ماهواره و یا ایستگاههای زمینی ماهوارهای اعم از ثابت، قابل حمل (پرتابل) و متحرک است که با استفاده از پهنای باند ماهوارهای تامین شده توسط شبکه(های) ماهوارهای مخابراتی با یکدیگر در ارتباط هستند.
ماده ۳ـ خدمات موضوع پروانه
ارایه هرگونه خدمت مخابراتی، ارتباطی و انتقال دادهها از قبیل دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت، خدمات شبکههای اختصاصی، خدمات رادیو ترانک عمومی، خدمات دسترسی ماهوارهای، خدمات مکالمه و ارتباط (صوتی، متنی، دادهای و تصویری)، انواع خدمات ارزشافزوده و مکالمه صوتی بینالملل وارده و صادره برای مشترکین در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و بر بستر شبکه موضوع پروانه توسط دارنده پروانه با قابلیت ترابردپذیری و تحرکپذیری.
ماده ۴ـ شرایط عمومی دریافت الحاقیه پروانه
۴ـ۱ـ درخواست متقاضی برای دریافت الحاقیه در یکی از چهار حالت زیر پذیرفته میشود:
۴ـ۱ـ۱ـ شرکت مخابرات ایران در صورت اعاده یک “پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx)” با قلمروی فعالیت سراسر کشور و تعهد پوشش هفت میلیون خانوار برای دوره سه ساله اول پروانه (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلانشهر و حداقل پنج میلیون خانوار خارج از مراکز استان)، میتواند برای دریافت الحاقیه موضوع این مصوبه اقدام کند؛ این تعهد به تعهدات توسعه و اجرای پروانه وی اضافه میشود؛
۴ـ۱ـ۲ـ شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل (پروانه تاسیس و ارایه خدمات تلفن همراه) در صورت اعاده یک “پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx)” با قلمروی فعالیت سراسر کشور و تعهد پوشش پنج میلیون خانوار برای دوره سه ساله اول پروانه (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلانشهر و حداقل سه میلیون خانوار خارج از مراکز استان)، میتواند برای دریافت الحاقیه موضوع این مصوبه اقدام کند، این تعهد به تعهدات توسعه و اجرای پروانه وی اضافه میشود؛
۴ـ۱ـ۳ـ شرکت خدمات ارتباطی رایتل در صورت اعاده یک پروانه “ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)” و تعهد پوشش پانصد هزار خانوار برای دوره سه ساله اول پروانه (حداکثر یکصد و پنجاه هزار خانوار در هشت کلانشهر)، میتواند برای دریافت الحاقیه موضوع این مصوبه اقدام کند؛ این تعهد به تعهدات توسعه و اجرای پروانه وی اضافه میشود؛
۴ـ۱ـ۴ـ دارندگان پروانه شبکه ارتباطی ثابت در صورت ارایه تعهد پوشش یک میلیون خانوار برای دوره سه ساله اول پروانه (حداکثر هشتصد هزار خانوار در هشت کلانشهر)، میتوانند برای دریافت الحاقیه موضوع این مصوبه اقدام کنند. این تعهد به تعهدات توسعه و اجرای پروانه آنها اضافه میشود؛ مشمولین این بند باید مبلغ هزار میلیارد ریال ضمانتنامه بانکی و/یا وثیقه معتبر بابت تضمین حسن انجام تعهدات به تشخیص سازمان (قابل تمدید به دفعات تا سه ماه پس از تاریخ پایان انجام تعهد پوشش موضوع این بند) تهیه و در چهارچوب ابلاغی سازمان ارایه کنند؛ در صورت عدم انجام تعهد پوشش یاد شده در پایان هر سال قراردادی، کل مبلغ ضمانتنامه فوقالذکر ضبط میشود؛
تبصره: دارندگان پروانهای که در چهارچوب این بند، الحاقیه دریافت میکنند قبل از انجام کامل تعهد پوشش فوقالذکر و اخذ پروانه بهرهبرداری از فرکانس رادیویی مربوط بر اساس مقررات مصوب کمیسیون و ضوابط سازمان، مجاز به ارایه خدمات تلفن همراه نیستند.
۴ـ۲ـ با ابلاغ الحاقیه موضوع این مصوبه، عنوان پروانه متقاضی به “پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی” تغییر مییابد؛
۴ـ۳ـ اعاده پروانههای ارایه خدمات رادیوترانک عمومی، ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)، ارایه خدمات دسترسی ماهوارهای، انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx) غیر سراسری و ایجاد و بهرهبرداری از شبکههای انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری مازاد بر پروانههای موضوع بند ۴ ـ ۱ توسط متقاضی بلامانع است؛
۴ـ۴ـ در صورتی که دارندگان پروانه شبکه ارتباطی ثابت، یک یا چند پروانه “ارایه خدمات رادیوترانک عمومی”، “ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)”، “انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx)” غیر سراسری و “ایجاد و بهرهبرداری از شبکههای انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبر نوری” را اعاده کنند، به ازای هر کدام از پروانههای اعاده شده موضوع این بند، ۲۰% از مبلغ ضمانتنامه موضوع بند ۴ـ۱ـ۴ کاهش مییابد؛
۴ـ ۵ ـ متقاضی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ پذیرش اولیه درخواست وی برای دریافت الحاقیه توسط سازمان، تعهدات پروانههای اعاده شده موضوع بندهای ۴ـ۱ و ۴ـ۳ را با نظر سازمان تعیین تکلیف کند. ابلاغ الحاقیه، پس از تعیین تکلیف تعهدات مذکور انجام میشود و با ابلاغ الحاقیه، فعالیت پروانههای اعاده شده، خاتمه یافته و کلیه تعهدات باقیمانده از پروانههای اعاده شده به پروانه متقاضی اضافه میشود؛
تبصره: درصورتی که موجبی برای مطالبه وجه ضمانتنامههای حسن انجام تعهدات قبلی متقاضی و پروانههای اعاده شده موضوع بندهای ۴ـ۱ و ۴ـ۳ وجود نداشته باشد، ضمانتنامههای مذکور آزاد میشوند.
۴ـ۶ ـ سازمان با رویکرد استفاده بهینه از منابع و لحاظ تعهدات پروانههای موضوع بندهای ۴ـ۱ و ۴ـ۳، در زمان تنظیم ابلاغیه (در چهارچوب مهلت مقرر در بند ۴ ـ ۵) و با توافق متقاضی، تعهدات اجرا و توسعه پروانه را در راستای طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب جلسه شماره ۶۶ شورای عالی فضای مجازی و ارتقاء سطح پوشش و کیفیت خدمات در طول مدت اعتبار جدید پروانه بازنگری (افزایش و/یا جایگزینی) و تعیین میکند؛
۴ـ۷ـ درصورتی که متقاضی ظرف مدت مقرر برای تعیین تکلیف تعهدات موضوع بندهای ۴ ـ ۵ و ۴ ـ ۶ اقدام نکند، درخواست وی کانلمیکن تلقی میشود.
ماده ۵ ـ مدت اعتبار پروانه
مدت اعتبار پروانه تا پایان سال ۱۴۱۰ تعیین میشود.
ماده ۶ ـ تجدید اعتبار پروانه
۶ـ۱ـ دارنده پروانه موظف است در نیمه دوم سال ۱۴۰۹، تصمیم خود را در خصوص تمایل یا عدم تمایل به تجدید پروانه به صورت کتبی به سازمان اعلام کند. در صورتی که منعی برای تجدید وجود نداشته باشد، سازمان ضمن اعمال تغییرات مصوب کمیسیون (که شامل تعهدات مالی نخواهد بود) پروانه را برای یک دوره پنج (۵) ساله تجدید خواهد کرد؛
۶ـ۲ـ در صورتی که دارنده پروانه مایل به تجدید پروانه نبوده یا شرایط تجدید پروانه را نداشته باشد، موظف است در چهارچوب ابلاغی سازمان نسبت به تعیین تکلیف مشترکین و منابع و تجهیزاتی که برای ارایه خدمات موضوع پروانه در اختیار وی قرار گرفته و تسویهحساب کلیه بدهیها اقدام کند. پس از انجام اقدامات مذکور و تایید سازمان، ضمانتنامه حسن انجام تعهدات آزاد خواهد شد.
ماده ۷ـ شرایط رقابت
دارنده پروانه باید در ارایه خدمات موضوع پروانه، قوانین و مقررات مربوط به رقابت را رعایت کند.
ماده ۸ ـ مبالغ، ضمانتنامهها و تعهدات سالیانه
۸ ـ۱ـ دارنده پروانه باید با اعلام سازمان، مبالغ تعیین شده در پروانههای موضوع بند ۴ـ۱ و ۴ـ۳ برای درآمدهای خدمات شبکه ارتباطی سیار، خدمات رادیو ترانک عمومی، خدمات شبکه ارتباطی ثابت و خدمات دسترسی ماهوارهای را که به تایید سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران رسیده است، حداکثر تا پایان سال مالی به حساب سازمان نزد خزانهداری کل کشور واریز کند؛
تبصره ۱: درآمدهای خدمات بخشهای تلفن ثابت، ارتباطات دادهها و اجاره خطوط انتقال شرکت مخابرات ایران جزء درآمدهای شبکه ارتباطی ثابت محسوب میشود؛
تبصره ۲: درآمدهای خدمات رادیو ترانک عمومی در صورتی که در پروانه متقاضی یا پروانه(های) اعاده شده موضوع بندهای ۴ـ۱ و ۴ـ۳ خدمات رادیو ترانک وجود نداشته باشد جزء درآمدهای شبکه ارتباطی سیار محسوب میشود.
۸ ـ۲ـ در صورتی که در خدمات موضوع پروانه متقاضی و/یا پروانه(های) اعاده شده، خدمات بخش شبکه ارتباطی سیار وجود نداشته باشد، حقالسهم دولت از درآمد خدمات بخش شبکه ارتباطی سیار ۶/۲۳ درصد درآمد تعیین میشود؛
۸ ـ۳ـ در صورتی که در خدمات موضوع پروانه متقاضی و/یا پروانه(های) اعاده شده، خدمات بخش شبکه ارتباطی ثابت وجود نداشته باشد، حقالسهم دولت از درآمد خدمات بخش شبکه ارتباطی ثابت و ارتباطات ماهوارهای ۳ درصد تعیین میشود؛
۸ ـ۴ـ در پایان هر سال مالی، با تایید سازمان حسب نصابهای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به ازای خانوارهای تحت پوشش شبکه فیبر نوری و مشترکین متصل شده دارای خدمت FTTP فعال تا سقف هشت واحدِ درصد از مبلغ حقالسهم دولت از درآمد خدمات شبکه ارتباطی سیار و رادیو ترانک عمومی و سه واحد درصد از مبلغ حقالسهم دولت از درآمد خدمات شبکه ارتباطی ثابت و خدمات دسترسی ماهوارهای، از مبلغ حقالسهم دولت از درآمد دارنده پروانه کسر میشود؛
۸ ـ ۵ ـ دارنده پروانه موظف است کلیه درآمدهای خدمات شبکه ارتباطی سیار، رادیو ترانک عمومی و شبکه ارتباطی ثابت و دسترسی ماهوارهای پروانه خود را به تفکیک در صورتهای مالی حسابرسی شده خود اعلام کند. در غیر این صورت سازمان خدمتی را که حقالسهم دولت در آن بالاتر است، مبنای محاسبه قرار خواهد داد؛
۸ ـ۶ ـ در صورتی که دارنده پ روانه در هر سال مالی، درآمدهای مالی عمدهفروشی و خردهفروشی و خدمات رومینگ ملی را در چهارچوب ابلاغی سازمان به تفکیک در صورتهای مالی حسابرسی شده ارایه کند، درآمدهای ناشی از عمدهفروشی و خدمات رومینگ ملی به سایر دارندگان پروانههای ارتباطی و فناوری اطلاعات در چهارچوب مصوبات کمیسیون، مشمول حقالسهم دولت نخواهد بود؛
۸ ـ۷ـ دارنده پروانه موظف است معادل پنج درصد درآمد سال مالی قبل را بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده، به تشخیص سازمان ضمانتنامه بانکی و/یا وثیقه معتبر بابت تضمین حسن انجام تعهدات، برای هر سال قراردادی تهیه و در چهارچوب ابلاغی سازمان ارایه کند؛
۸ ـ ۸ ـ مبلغ ضمانتنامه سال اول قراردادی برای بند ۸ ـ۷، که قبل از ابلاغ الحاقیه باید ارایه شود حسب مورد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده پروانه متقاضی مندرج در بند ۴ـ۱ یا پروانه اعاده شده موضوع بند ۴ـ۳ خواهد بود که بالاترین درآمد را داشته است؛
۸ ـ۹ـ مبلغ ضمانتنامه حسن انجام تعهدات موضوع بند ۴ـ۱ـ۴، متناسب با میزان انجام تعهدات بند مذکور تا سه ماه پس از پایان هر سال قراردادی قابل تقلیل است و در صورت ایفای کامل تعهدات یاد شده تا سه ماه پس از پایان سال سوم آزاد خواهد شد؛
۸ ـ۱۰ـ تضامین فوق در برگیرنده ضمانتنامه انجام تعهدات اجرا و توسعه شبکه، تعهدات مالی و ارایه خدمات موضوع پروانه و پوشش جریمههای قانونی عدم انجام تعهدات خواهد بود؛
۸ ـ۱۱ـ درصورت ضبط تمام یا بخشی از ضمانتنامههای حسن انجام تعهدات، دارنده پروانه موظف است حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز کاری از زمان مطالبه وجه یا ضبط ضمانتنامه، نسبت به ترمیم ضمانتنامه و یا ارایه ضمانتنامه جدید اقدام کند.
ماده ۹ ـ تعهدات دارنده پروانه
۹ـ۱ـ دارنده پروانه باید درصورت تقاضای دیگر دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات حداقل سی درصد ظرفیت شبکه موضوع پروانه خود را در چهارچوب مقررات عمدهفروشی مصوب کمیسیون واگذار کند؛
تبصره: در مناطقی که پوشش خانوار در چهارچوب بند ۸ـ۴ ایجاد میشود، باید امکان بهرهبرداری از دو راه از ظرفیت یک میکروداکت ایجاد شده در چهارچوب ابلاغی سازمان فراهم شود؛
۹ـ۲ـ دارنده پروانه باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و چهارچوب توافقنامه سطح خدمات (SLA) مصوب کمیسیون، نسبت به عقد قرارداد با مشترکین خود اقدام کند؛
۹ـ۳ـ دارنده پروانه باید در زمان انعقاد قرارداد و ارایه خدمات، از هرگونه تحمیل شرایط تبعیضآمیز اجتناب کند؛
۹ـ۴ـ دارنده پروانه باید سامانه مجزا برای ارتباط با مشترکین و نگهداری و مدیریت اطلاعات مربوط به خدمات و صورتحسابهای مشترکین ایجاد و تمهیدات لازم برای دسترسی کامل سازمان به این سامانه را فراهم کند؛
۹ـ ۵ ـ دارنده پروانه با امضای الحاقیه متعهد میشود معادل درصد تعیین شده از درآمد خود از خدمات شبکه ارتباطی سیار و معادل یک درصد از درآمد خود از خدمات شبکه ارتباطی ثابت را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و آییننامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) در ناحیه خدمات تعیین شده، راساً یا از طریق دیگر دارندگان پروانه هزینه کند؛
۹ـ۶ ـ دارنده پروانه موظف است برای ایجاد و توسعه شبکه و ارایه هر کدام از خدمات موضوع پروانه، مصوبات کمیسیون و مفاد مربوط موافقتنامه پروانه مربوط را رعایت کند.
ماده ۱۰ـ شماره و فرکانس
۱۰ـ۱ـ استفاده از ظرفیت شماره منوط به رعایت مقررات مربوط و پرداخت هزینههای آن بر اساس تعرفههای مصوب کمیسیون خواهد بود؛
۱۰ـ۲ـ منابع شماره و فرکانس پروانههای اعاده شده، با نظر سازمان، قابل انتقال به پروانه موضوع این مصوبه است؛
۱۰ـ۳ـ سازمان تعهدی برای تخصیص فرکانس به دارنده پروانه ندارد و الحاقیه موضوع این مصوبه هیچ حقی برای دارنده پروانه در این خصوص ایجاد نمیکند؛
۱۰ـ۴ـ بهرهبرداری از فرکانس مستلزم پرداخت هزینه و رعایت شرایط و تعهدات مربوط در چهارچوب ابلاغی سازمان خواهد بود؛
۱۰ـ ۵ ـ در صورت تصمیم سازمان به بازآرایی در فرکانسهای تخصیص یافته، چنانچه این تغییرات بدون نیاز به تعویض یا جابجایی تجهیزات لایه دسترسی باشد، کلیه هزینههای جابهجایی و بازآرایی بر عهده دارنده پروانه خواهد بود؛
۱۰ـ۶ ـ در صورت عدم ایفای تعهدات اجرا و توسعه در پایان هر سال قراردادی، سازمان میتواند مجوز بهرهبرداری باند فرکانسی در شهرهایی که دارنده پروانه تعهدات خود را در آنها اجرایی نکرده است، لغو کند.
ماده ۱۱ـ اتصال متقابل
۱۱ـ۱ـ دارنده پروانه باید اجازه اتصال متقابل شبکه دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان را به شبکه موضوع پروانه بدهد. هزینههای مربوط به اتصال متقابل بر اساس توافق طرفین تعیین خواهد شد. در صورت عدم توافق، شرایط و تعرفههای مصوب کمیسیون ملاک عمل خواهد بود؛
۱۱ـ۲ـ دارنده پروانه موظف به ارایه خدمات رومینگ ملی و ترابردپذیری شمارههای تلفن در چهارچوب مصوبات کمیسیون است.
ماده ۱۲ـ تعرفه
۱۲ـ۱ـ درصورت تعیین تعرفه از سوی کمیسیون، دارنده پروانه ملزم به رعایت آن است؛
۱۲ـ۲ـ دارنده پروانه موظف است در صورت درخواست سازمان، مدل محاسبه تعرفه، ساختار شکست هزینه و تعرفههای اعمالی را حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری به سازمان اعلام کند.
ماده ۱۳ـ نظارت
۱۳ـ۱ـ فعالیت دارنده پروانه منوط به تامین الزامات نظارتی در چهارچوب اعلامی سازمان از قبیل ایجاد سامانه نظارتی و اخذ تاییدیه مربوط از سازمان است و در صورتی که به هر دلیل تأمین تمام یا قسمتی از نیازها در هر مرحله از فعالیت مختل شود، تا زمان احیای آنها سازمان میتواند فعالیت در آن موضوع یا محدوده را متوقف کند؛
۱۳ـ۲ـ دارنده پروانه موظف است ضمن همکاری کامل با بازرسان سازمان برای نظارت میدانی و الکترونیکی، کلیه مستندات و گزارشات دورهای و موردی از عملکرد خود را مطابق چهارچوب و زمانبندی ابلاغی سازمان، ارایه کند؛
۱۳ـ۳ـ دارنده پروانه موظف است به منظور هماهنگیهای نظارتی و پاسخگویی به مراجع ذیربط نسبت به معرفی مدیران یا رابطین مستقر استانی به سازمان اقدام کند؛
۱۳ـ۴ـ دارنده پروانه موظف است در چهارچوب ابلاغی سازمان ضمن اتصال به سامانه ثبت و رسیدگی متمرکز به شکایات، به شکایات واصله از مشترکین خود پاسخ دهد.
ماده ۱۴ـ تعلیق، کاهش مدت اعتبار و لغو پروانه
۱۴ـ۱ـ در موارد ذیل سازمان میتواند نسبت به تعلیق، کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه اقدام کند. این بند مانع اعمال جریمههای موضوع ماده ۱۵ نخواهد بود:
۱۴ـ۱ـ۱ـ انحلال شخصیت حقوقی دارنده پروانه؛
۱۴ـ۱ـ۲ـ تبادل ترافیک بینالملل خارج از ضوابط و مقررات مربوط؛
۱۴ـ۱ـ۳ـ توقف خدمات موضوع پروانه بدون اطلاع و موافقت سازمان؛
۱۴ـ۱ـ۴ـ عدم رعایت الزامات ساختاری دارنده پروانه؛
۱۴ـ۱ـ ۵ ـ عدم انجام تعهدات اجرا و توسعه؛
۱۴ـ۱ـ۶ ـ عدم اقدام به پرداخت مبالغ و تعهدات سالیانه و ترمیم یا تمدید ضمانتنامههای حسن انجام تعهدات در مهلت مقرر؛
۱۴ـ۱ـ۷ـ عدم اقدام به پرداخت جریمههای قانونی عدم انجام تعهدات در موعد مقرر؛
۱۴ـ۱ـ ۸ ـ عدم رعایت الزامات امنیت ملی، شرایط رقابت، پدافند غیرعامل و ارتباطات اضطراری؛
۱۴ـ۱ـ۹ـ انتقال پروانه به غیر بدون موافقت سازمان؛
۱۴ـ۱ـ۱۰ـ استمرار تخلف و یا تکرار یک تخلف پس از مراحل مندرج در پیوست شماره یک؛
۱۴ـ۱ـ۱۱ـ وقوع حداقل دو تخلف همزمان و عدم اقدام به رفع تخلف پس از اخطار سازمان؛
۱۴ـ۱ـ۱۲ـ نقض تعهدات مندرج در موافقتنامه پروانه؛
۱۴ـ۱ـ۱۳ـ عدم انجام تعهدات موضوع بند ۱۷ـ۳ در مهلت مقرر.
۱۴ـ۲ـ در صورتی که پروانه به یکی از دلایل موضوع بند ۱۴ـ۱ لغو شود، به تشخیص سازمان تمام یا بخشی از مبالغ تضامین موضوع بندهای ۸ ـ۷، ۸ ـ ۸ و ۸ ـ ۹ ضبط میشود؛
۱۴ـ۳ـ دارنده پروانه در مدت تعلیق، صرفاً مجاز به ارایه خدمات موجود در زمان ابلاغ حکم تعلیق، به مشترکین و دارندگان پروانه طرف قرارداد خود تا پایان قرارداد مربوط بوده و در این مدت انعقاد هرگونه قرارداد جدید یا ایجاد تعهد جدید و یا تمدید قراردادهای قبلی ممنوع است؛
۱۴ـ۴ـ دارنده پروانهای که مشمول لغو میشود، باید در مهلت ابلاغی سازمان در خصوص موارد زیر اقدام کند:
۱۴ـ۴ـ۱ـ تسویه حساب تمام بدهیهای مالی در خصوص مواد ۸ و ۱۵ تا زمان لغو پروانه؛
۱۴ـ۴ـ۲ـ تعیین تکلیف کلیه تعهدات به سایر دارندگان پروانه؛
۱۴ـ۴ـ۳ـ تعیین تکلیف خدمات کلیه مشترکین؛
۱۴ـ۴ـ۴ـ تعیین تکلیف کلیه منابع و تجهیزاتی که به واسطه پروانه در اختیار دارد.
۱۴ـ ۵ ـ از زمان دریافت ابلاغ سازمان تا زمان لغو، پروانه به حالت تعلیق در میآید؛
۱۴ـ۶ ـ سازمان پس از اعلام مهلت موضوع بند ۱۴ ـ ۴ به دارنده پروانه، فرایند لغو پروانه را به صورت عمومی اطلاعرسانی خواهد کرد؛
۱۴ـ۷ـ در صورت عدم تسویهحساب تمام بدهیهای مالی دارنده پروانه در مهلت ابلاغی، سازمان میتواند نسبت به ضبط تمام یا بخشی از ضمانتنامههای موجود نزد سازمان اقدام کند. در صورت عدم تکافوی مبلغ ضمانتنامههای مذکور، سازمان میتواند ضمن ضبط ضمانتنامهها، پروانه را تعلیق یا مدت اعتبار آن را کاهش دهد و/یا لغو کند. حق سازمان برای دریافت مبلغ مابهالتفاوت بدهیهای دارنده پروانه، از طریق پیگیری از مراجع قانونی محفوظ است.
ماده ۱۵ـ جریمههای قانونی عدم انجام تعهدات
۱۵ـ۱ـ جریمههای قانونی عدم انجام تعهدات به شرح پیوست شماره یک است و دارنده پروانه در طول مدت اعتبار پروانه ملتزم به پرداخت مبالغ جریمههای قانونی موضوع قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات که توسط هیئت وزیران تصویب شود، خواهند بود؛
۱۵ـ۲ـ در صورتی که دارنده پروانه نسبت به پرداخت جریمه اقدام نکند، سازمان میتواند برای مطالبه وجه جریمه از محل ضمانتنامه حسن انجام تعهدات اقدام کند؛
۱۵ـ۳ـ در صورت وقوع همزمان چندین مورد تخلف، جریمه مربوط به هر مورد به صورت مجزا محاسبه و اعمال خواهد شد.
ماده ۱۶ـ امنیت ملی
۱۶ـ۱ـ دارنده پروانه باید برای رعایت مقتضیات امنیت ملی، دفاعی و اعمال اختیارات دستگاههای امنیتی، تمام تدابیر را اتخاذ و تسهیلات لازم را ایجاد کند. به این منظور تمام موارد مورد نیاز مراجع فوقالذکر که از سوی سازمان به دارنده پروانه ابلاغ میشود، بدون هرگونه ادعایی توسط دارنده پروانه لازمالاجراست؛
۱۶ـ۲ـ فعالیت دارنده پروانه منوط به تامین الزامات پیوست امنیتی و اخذ تاییدیه مربوط از وزارت اطلاعات است و درصورتی که به هر دلیل تامین تمام یا قسمتی از نیازها در هر مرحله از فعالیت مختل شود، تا زمان احیای آنها فعالیت در آن موضوع یا محدوده متوقف میشود.
ماده ۱۷ـ انصراف از ادامه فعالیت
۱۷ـ۱ـ در صورتی که دارنده پروانه پیش از پایان مدت اعتبار پروانه، متقاضی انصراف از ادامه فعالیت باشد، باید درخواست کتبی خود را به سازمان ارایه کند؛
۱۷ـ۲ـ در صورت تقاضای دارنده پروانه برای انصراف از ادامه فعالیت، سازمان مجاز است چنانچه شرایط لغو بر پروانه حاکم نشده باشد، با دریافت مبالغ بدهی دارنده پروانه تا تاریخ انصراف، پروانه را لغو کند؛
۱۷ـ۳ـ از زمان دریافت درخواست انصراف توسط سازمان، به دارنده پروانه تا شش ماه مهلت داده میشود در خصوص موارد زیر اقدام کند. در صورت تایید انجام تعهدات مذکور توسط سازمان، پروانه اعطا شده به وی لغو میشود:
۱۷ـ۳ـ۱ـ تسویه حساب تمام بدهیهای مالی در خصوص مواد ۸ و ۱۵ تا پایان سال مالی زمان ارایه درخواست انصراف از ادامه فعالیت دارنده پروانه؛
۱۷ـ۳ـ۲ـ تعیین تکلیف کلیه تعهدات به سایر دارندگان پروانه؛ ۱۷ـ۳ـ۳ـ تعیین تکلیف خدمات کلیه مشترکین؛
۱۷ـ۳ـ۴ـ تعیین تکلیف کلیه منابع و تجهیزاتی که به واسطه پروانه در اختیار دارد.
۱۷ـ۴ـ از زمان دریافت درخواست انصراف توسط سازمان تا زمان لغو، پروانه به حالت تعلیق در میآید؛
۱۷ـ ۵ ـ در صورت عدم اقدام دارنده پروانه در چهارچوب بند ۱۷ـ۳، پس از پایان مهلت مقرر در بند مذکور، پروانه لغو و ضمانتنامه حسن انجام تعهدات وی ضبط میشود؛
۱۷ـ۶ ـ سازمان پس از اعلام مهلت موضوع بند ۱۷ـ۳ به دارنده پروانه، فرایند لغو پروانه را به صورت عمومی اطلاعرسانی خواهد کرد.
ماده ۱۸ـ سایر مقررات
۱۸ـ۱ـ هرگونه مقررات جدید که توسط کمیسیون تصویب و به دارندگان پروانه ابلاغ شود، برای دارنده پروانه لازمالاجرا است؛
۱۸ـ۲ـ در صورتی که ارایه خدمات موضوع پروانه مستلزم موافقت یا اخذ مجوز قانونی دیگر باشد، دارنده پروانه موظف به رعایت ضوابط و اخذ مجوزهای قانونی مربوط است؛
۱۸ـ۳ـ دارنده پروانه حق ندارد بدون اجازه کتبی و قبلی سازمان، حقوق، امتیازات و منافع پروانه را تحت هر عنوان و به هر صورت قابل تصور از قبیل بیع، وکالت، اجاره و صلح به غیر منتقل کند؛
۱۸ـ۴ـ سازمان میتواند بر اساس شرایط و ضوابط این مصوبه نسبت به صدور و ابلاغ الحاقیه، بدون محدودیت در تعداد، برای متقاضیان اقدام کند؛
۱۸ـ ۵ ـ هریک از دارندگان پروانه ارتباطی و فناوری اطلاعات که مایل به اخذ الحاقیه موضوع این مصوبه نباشند یا شرایط اخذ الحاقیه را بر اساس مفاد این مصوبه نداشته باشند، میتوانند در چهارچوب پروانه خود به فعالیت ادامه دهند؛
۱۸ـ۶ ـ دارنده پروانه میتواند از کلیه فناوریهای ثابت و/یا سیار دارای استاندارهای بینالمللی و مورد تایید سازمان در چهارچوب خدمات و شبکه موضوع پروانه استفاده کند؛
۱۸ـ۷ـ سازمان موظف است در صورت درخواست دارنده پروانه و در چهارچوب قوانین و مقررات کشور، در خصوص اخذ مجوزهای لازم برای ایجاد شبکه از قبیل مجوزهای شهرداری و موارد مشابه، مساعدت کند؛
۱۸ـ ۸ ـ دارنده پروانه موظف است دو ماه قبل از آغاز هر سال مالی، فهرست مناطق مورد نظر خود برای برخورداری از مزایای موضوع بند ۸ ـ۴ بر اساس نصابهای مصوب کمیسیون را به سازمان ارایه کند. در صورت تایید سازمان، این فهرست به تعهدات توسعه و اجرای دارنده پروانه اضافه میشود؛ منعی برای ارایه فهرست سهساله در ابتدای صدور پروانه وجود ندارد. درصورت موافقت سازمان امکان تغییر فهرست مناطق طی سال مالی وجود دارد؛
تبصره: فهرست مناطق سال اول باید در زمان صدور پروانه ارایه شود.
۱۸ـ۹ـ تعهدات دارنده پروانه در پایان هرسال مالی ارزیابی و درصورت عدم انجام، ضمن اعمال جرایم قانونی مربوط، سازمان میتواند آن تعهدات را به دیگر دارندگان پروانه واگذار کند؛
۱۸ـ۱۰ـ از ابتدای سال چهارم، ایجاد پوشش در مراکز استانها مشمول مزایای موضوع بند ۸ ـ۴ نخواهد بود؛ اتصال مشترکین در مراکز استانها از ممنوعیت موضوع این بند مستثنی است؛
۱۸ـ۱۱ـ کسر مبلغ حقالسهم دولت از درآمد بر اساس تعهدات پیشنهادی متقاضی توسط سازمان مورد سنجش قرار گرفته و متناسب با تحقق تعهد پیشنهادی، مبلغ حقالسهم دولت از درآمد همان سال مالی کاهش خواهد یافت؛
۱۸ـ۱۲ـ دارندگان پروانه موضوع بندهای ۴ـ۱ـ۱، ۴ـ۱ـ۲ و ۴ـ۱ـ۳ میتوانند در صورت موافقت سازمان و در چهارچوب قرارداد مورد تایید سازمان، بخشی از تعهدات توسعه و اجرای موضوع این مصوبه را به دیگر دارندگان پروانه یا دارندگان شبکه ارتباطی ثابت معرفی شده از سوی سازمان احاله کنند؛ در این قرارداد باید مواردی از قبیل نحوه پاسخگویی به مشترکین و نحوه بهرهمندی از مزایای موضوع بند ۸ ـ۴ مشخص شده باشد؛ این تعهدات، از تعهدات توسعه و اجرای دارنده پروانه احالهکننده حذف و به تعهدات توسعه و اجرای دارنده پروانه طرف قرارداد وی الحاق میشوند؛
۱۸ـ۱۳ـ درصورت درخواست دارنده پروانه و موافقت سازمان امکان بازنگری و تجمیع الحاقیههای موافقتنامه وجود دارد؛
۱۸ـ۱۴ـ دارنده پروانه مشمول مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۳۲۹ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۰ کمیسیون و اصلاحات بعدی آن خواهد بود؛
۱۸ـ ۱۵ـ از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مصوبات شماره ۱ جلسه شماره ۳۲۳ مورخ ۱۰/۰۵/۱۴۰۰ و شماره ۱ جلسه شماره ۳۳۲ مورخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۱ نسخ میشوند؛
۱۸ـ۱۶ـ تفسیر مفاد این مصوبه صرفاً با کمیسیون است.
پیوست شماره ۱ـ جریمه های قانونی عدم انجام تعهدات
ردیف |
عنوان تخلف |
جریمه |
||
۱ |
عدم انجام تعهدات اجرا و توسعه و/ یا نقض تعهدات کیفیت خدمات مندرج در موافقتنامه و الحاقیهها و/ یا مقررات رادیویی |
۱ـ صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان؛ ۲ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۲ |
نقض تعهدات نظارت موافقتنامه و الحاقیهها |
۱ـ صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان؛ ۲ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۳ |
نقض تعهدات سهامداری |
اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۴ |
ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات خارج از موضوع پروانه |
۱ـ صدور اخطار با تعیین مهلت رفع تخلف به تشخیص سازمان برای توقف ارایه خدمات خارج از موضوع پروانه؛ ۲ـ در صورت عدم رفع تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۵ |
دسترسی غیرمجاز یا افشای غیرمجاز اطلاعات و دادههای مشترکین |
۱ـ صدور اخطار با تعیین مهلت رفع تخلف به تشخیص سازمان برای ارایه توضیحات؛ ۲ـ درصورت عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، اعمال جریمه به میزان دو و نیم درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت تکرار تخلف، تعلیق پروانه به مدت شش ماه و اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان؛ ۴ـ درصورت تکرار برای بار دوم، کاهش پنجاه درصد مدت اعتبار باقیمانده پروانه یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۶ |
عدم ارایه اطلاعات مورد درخواست سازمان و یا ارایه اطلاعات خلافواقع |
۱ـ صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان؛ ۲ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۷ |
عدم عقد قرارداد و همکاری با دارندگان پروانه و موافقت اصولی اپراتور مجازی تلفن همراه |
اعمال جریمه تا میزان پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان |
||
۸ |
عدم ایفای سایر تعهدات و تکالیف و یا نقض مقررات و مصوبات کمیسیون |
۱ـ صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان؛ ۲ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا پنج درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۹ |
عدم رعایت تعرفههای مصوب کمیسیون و مقررات تعرفهای |
۱ـ صدور اخطار برای رفع تخلف ظرف حداکثر ۴۸ ساعت و اقدام برای استرداد مبالغ اضافی دریافتی به مشترکین؛ ۲ـ در صورت عدم رفع تخلف، اعمال جریمه تا یک دهم درصد از درآمد براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده، به ازای هر روز تاخیر در رفع هر تخلف تا زمان رفع کامل تخلف به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت تکرار تخلف، تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان. |
||
۱۰ |
توقف در ارایه خدمات بدون موافقت سازمان |
۱ـ صدور اخطار با تعیین مهلت رفع و/یا جبران تخلف از تاریخ ابلاغ به تشخیص سازمان؛ ۲ـ درصورت عدم رفع تخلف در مهلت اعطا شده، صدور اخطار دوم و یک ماه کاهش مدت اعتبار پروانه به ازای هر روز تاخیر در رفع هر تخلف از تاریخ اخطار دوم به تشخیص سازمان و/یا اعمال جریمه تا سقف نیم درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده به ازای هر تخلف در هر روز به تشخیص سازمان؛ ۳ـ در صورت عدم رفع تخلف ظرف مدت یک ماه از صدور اخطار دوم، صدور اخطار سوم و تعلیق پروانه به مدت دو ماه؛ ۴ـ لغو پروانه در صورت عدم رفع تخلف پس از گذشت دو ماه از اخطار سوم به تشخیص سازمان. |
||
۱۱ |
نقض یا عدم ایفای تعهدات مالی در موعدهای تعیین شده |
براساس تصویبنامه شماره ۱۵۴/ت۵۱۷۵۳ هـ مورخ ۰۵/۰۱/۱۳۹۴ هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن. |
||
۱۲ |
تخطی از مفاد پیوست امنیتی |
۱ـ صدور اخطار اول و ابلاغ توقف ارایه خدمات موضوع تخلف و تعیین مهلت برای رفـع تخلف اعلام شده به تشخیص وزارت اطلاعات؛ ۲ـ در صورت عدم رفع تخلف، صدور اخطار دوم و اعمال جریمه به مبلغ بیست و پنج صدم درصد درآمد بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده به ازای هر تخلف در هر روز تا زمان رفع کامل تخلف و تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه در صورت عدم رفع تخلف پس از گذشت بیست روز از اخطار دوم به تشخیص سازمان/وزارت اطلاعات؛ ۳ـ تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه در صورت تکرار تخلف به تشخیص سازمان/وزارت اطلاعات. |
||
۱۳ |
نقض تعهدات خدمات عمومی اجباری (USO) |
جریمه تا سقف دو برابر مبلغ هزینه تعهد شده از سوی دارنده پروانه درچهارچوب مقررات ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) مصوب کمیسیون. |
||
۱۴ |
عدم ثبت و یا ثبت نادرست اطلاعات ایستگاه ماهوارهای |
۱ـ صدور اخطار با تعیین مهلت حداکثر پانزده روز کاری از تاریخ ابلاغ برای رفع تخلف و اعمال جریمه به مبلغ دویست میلیون ریال به ازای هر ایستگاه؛ ۲ـ در صورت تکرار، مهر و موم (پلمپ) ایستگاه تا زمان رفع تخلف و اعمال جریمه به مبلغ یک میلیارد ریال به ازای هر ایستگاه. |
||
۱۵ |
تداخل فرکانسی ایستگاه زمینی ماهواره بر روی ایستگاههای زمینی یا سایر ایستگاههای زمینی ماهواره |
۱ـ صدور اخطار با تعیین مهلت برای رفع تخلف و اعمال جریمه به مبلغ یک میلیارد ریال به ازای هر ایستگاه؛ ۲ـ در صورت عدم رفع تخلف یا تکرار، مهر و موم (پلمپ) ایستگاه و اعمال جریمه به مبلغ یک و نیم میلیارد ریال به ازای هر ایستگاه. |
* مبالغ ردیفهای ۱۴و ۱۵ جدول فوق در سال ۱۴۰۱ اجرا میشود و برای سالهای آتی در صورت پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب وزرای اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور براساس نرخ تورم سالانه کشور که از سوی مرکز آمار ایران اعلام میشود، قابل تعدیل است.