مصوبه «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی»

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
مصوبه «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی» که در جلسه ۸۰۷ مورخ ۱۳۹۷/۲/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
الف- فرهنگی، تبلیغی و ترویجی:
۱- تقویت هویت و غرور ملی در اقشار جامعه به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کمک گروه‌های مرجع و جلوگیری از هرگونه اقدام تضعیف‌کننده اتحاد و انسجام ملی با تاکید بر:
۱-۱- ایجاد انس، علاقه و تعصب به مولفه‌های هویت ملی همچون پرچم و سرود ملی و افتخار به ایرانی بودن
۱-۲- تبلیغ حمایت از کالای ایرانی و تولید و مصرف آن به‌عنوان ضرورت، عرق و افتخار ملی و نماد استقلال، خوداتکایی، خودباوری و هویت ملی
۱-۳- نهادینه‌سازی، خوداتکایی و تبدیل آن به باور ملی و تبیین پیامد وابستگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مصرف کالای خارجی
۱-۴- ترویج فرهنگ تحریم مصرف کالای قاچاق
۲- ترویج فرهنگ رقابت سالم و سازنده میان تولیدکنندگان کالای ایرانی با تاکید بر:
۲-۱- تضمین ارتقای کیفیت کالای ایرانی با رویکرد مرغوبیت کالا، براساس رعایت استانداردها و ارزیابی مستمر آنها
۲-۲- فراوانی، تنوع محصول، قیمت مناسب و افزایش قدرت انتخاب مشتری
۲-۳- فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت انصاف، اخلاق کسب و کار، حقوق و نیاز مصرف‌کننده و گسترش کمی و کیفی خدمات پس از فروش
۳- حمایت مادی و معنوی، تبلیغی و ترویجی از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تولید، عرضه و مصرف کالاهای ایرانی با تاکید بر:
۳-۱- اصلاح رویکرد تبلیغات عمومی به حمایت از تبلیغ محصولات استاندارد تولید داخل از رسانه‌های داخلی و فضای شهری و حمایت از تبلیغ محصولات ایرانی در رسانه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی خارجی زبان و تاکید بر لزوم استفاده از نام‌های ایرانی و خط و زبان فارسی در معرفی و تبلیغ کالا
۳-۲- نشان دادن و برجسته‌سازی استفاده از کالاهای ایرانی توسط بازیگران در فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، هنرهای نمایشی و تئاتر براساس ضوابط و مقررات
۳-۳- ساخت و پخش سریال‌های نمایشی فاخر، مستندهای علمی و کاربردی، برنامه‌های آموزشی و کارشناسی نقد و مناظره، جشنواره‌های مرتبط درخصوص حمایت از تولید ملی، کالای ایرانی و کارآفرینان و تولیدکنندگان درجهت آموزش و ترویج کارآفرینی
۴- برنامه‌ریزی برای ایفای نقش زنان در خانواده در جهت مصرف کالای ایرانی و اصلاح الگوی مصرف
۵- ترویج مشارکت عمومی در حمایت از کالای ایرانی با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی، اصناف، دانشگاهیان، هنرمندان و ورزشکاران
۶- حمایت از شکل‌گیری نمانام (برند) های ویژه کالاهای ایرانی و معرفی آن در سطح کشورهای اسلامی، منطقه و جهان
۷- حمایت از تولید آثار، محصولات و نشان‌های تجاری فرهنگی با رویکرد اسلامی- ایرانی و صادرات آنها
ب- علمی، مهارتی، فناوری و نوآوری:
جهت‌دهی طرح‌های پژوهشی کاربردی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به تولید دانش، فناوری، کالاها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها
ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه
ترویج فرهنگ خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان
فرهنگ‌سازی، ترویج، تقویت و توسعه شاخه‌های کار و دانش در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان
تبصره ۱- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۱۱]
وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ صنعت، معدن و تجارت؛ اقتصاد و دارایی و ورزش و جوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان ملی استاندارد موظفند براساس وظائف ذاتی و ظرفیت‌ها و امکانات، حسب مورد، برنامه های اجرایی بندهای مرتبط و متناظر با خود را تدوین و اجرا نمایند.
تبصره ۲- [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۱۱]
طراحی ساز و کارهای لازم و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین کلیه دستگاه های مجری برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و نهادها، وفق ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۳ مجلس شورای اسلامی، برعهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این ستاد، گزارش سالانه اجرای مصوبه را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می نماید

حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی